Oorspronkelijk geplaatst door DRIVR
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
DRIVr.be
Collapse
X
-
Cheers McLovin!
Trouwens net nog wat kanalen geopend om ons aanbod verder uit te breiden:
Tekst en uitleg onder de icoontjes:
Comment
-
Drie weken later, drie reportages verder:
SEAT Ibiza FR TDI Bocanegra: 4 sterren
MAZDA 3MPS: 3 sterren
HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6: 4 sterren
Veel lees- & kijkgenot!
Comment
-
wanneer komt de morgan special online?Captain Turbo
General Von Driftenstein
Oorspronkelijk geplaatst door C_XIk wil eens met een nieuwe z4 rijden
Comment
-
Twee nieuwe features - samen goed voor zeven rij-indrukken!
Triotest: Citroën DS3 GT vs. Alfa Romeo Mito QV vs. MINI Cooper S
Gammatest: Volvo S60 (2010) - D3, T3, D5 & T6
Enjoy!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DRIVR Bekijk BerichtenAls je het over deze hebt:
Deze maand nog!Oorspronkelijk geplaatst door DRIVR Bekijk Berichten@PJH: Check je PM eerstdaags.
beloftes beloftesCaptain Turbo
General Von Driftenstein
Oorspronkelijk geplaatst door C_XIk wil eens met een nieuwe z4 rijden
Comment
-
Don't shoot the messenger, PJH - maar het zou binnenkort dan toch gaan gebeuren!
Een tussentijdse update dan maar - met linkjes achter de banners:
BMW 320d Efficient Dynamics Edition - 4,5 R'en!
ABARTH Grande Punto EsseEsse - 3,5 R'en:
FORD S-Max 2.0 SCTi Ecoboost PowerShift - 4 R'en:
BENTLEY Continental Flying Star Touring:
Comment
-
mooie review van de bmwCaptain Turbo
General Von Driftenstein
Oorspronkelijk geplaatst door C_XIk wil eens met een nieuwe z4 rijden
Comment
-
DRIVR.be publiceert zijn 1000ste Artikel !
1000 gepubliceerde artikels op achttien maanden tijd met gemiddeld 5,6 commentaren per post - dat vraagt om een lijstje. En wie beter dan Google om te beoordelen van welke tien berichten de zoekmachine nog narookt en welke tien nauwelijks nog in de kelders van Silicon Valley terug te vinden zijn. Oprechte dank aan de 147.000 absoluut unieke bezoekers die we onderweg opgepikt hebben, en op naar de volgende 1000! Santé.
1. Circuit de Mettet: Nieuwe Belgische Omloop
Ach, soms mogen we al eens roepen om een Belgisch doorslagje van de Nordschleife, feit is dat we in dit minuscule landje best trots mogen zijn op onze nationale circuits. Op het Limburgse Zolder met zijn talrijke raceschoolformules en het Waalse Francorchamps, door velen - terecht - gelauwerd als mooiste omloop ter wereld. En binnenkort misschien ook op Le Circuit de Mettet, want ergens tussen Namen en Charleroi wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een gloednieuw parcours.
2. De E-Solex
Het risico om voor fashionista versleten te worden indachtig, werp ik vandaag een blik op de E-Solex oftewel groene opvolger van de snorfiets die in 1946 op de markt kwam. Enerzijds omdat het utilitaire karakter van het origineel me mateloos boeit, en anderzijds omdat ik knet-ter-gek wordt van contemporaine scooters en hun LeoVinci-lawaai. Tijd voor stilte en stijl.
3. Het Belgische Kenteken
“Belgium has a really, really cool numberplate. Perfect size and proportion, winningly minimalist letter/number combo and all printed in a slightly racey red with a matching border”. Dat is het verdict dat SniffPetrol voor ons kenteken veil had, ook al trok hij de Denen in de eindsprint naar de coolste EU-plaat voor. En zo zijn er nog een hele reeks andere bepalingen die het metalen schijfje met koninklijke zegel tot een interessant gespreksonderwerp promoveren.
4. Perslancering: Fiat 500 Abarth
Vergeet al die traumatische bedrijfspresentaties en luister hiernaar: een zaal voor 50 genodigden, simultaantolken in vijf talen, plasmaschermen aan de muur en een driekoppige TV-crew in hoogste staat van paraatheid. Dat is de setting voor één van de meest geanticipeerde autopresentaties in jaren - exact een halve eeuw na de introductie van Carlo Abarth’s tuningkits voor de oude Fiat Cinquecento. Welkom op het Circuito Sperimentale te Ballocco voor de lancering van de nieuwe 500 Abarth.
5. Dubbeltest: Opel Astra 1.4T 140 & 1.6T 180 (2010)
Das Auto. Het is een slogan die iedereen vandaag associeert met Volkswagen in het algemeen en de Golf in het bijzonder. Begrijp dan ook onze verbazing wanneer we bij aankomst in Frankfurt een boek op ons hoofdkussen vinden dat opent met “Opel Kadett, Das Auto”. Een duidelijk indicatie dat de Opelaners al tien generaties Kompaktwagen slechts één doel voor ogen hebben: de Golf van zijn versteende troon stoten. Of ze er met de nieuwste Astra daadwerkelijk in slagen?
6. De Europese Nummerplaat in Vijf Weetjes
Al jarenlang is er sprake van, maar de Europese nummerplaat is inmiddels nog steeds niet ingevoerd in België. Daarmee zijn we het laatste land in Europa waar de nationale plaat (letterlijk) blijft hangen. Blijkbaar hechten de Belgen sterk aan hun rood-witte kenteken - misschien wel vanwege die coole kleurencombi in “racey red“? Hoe het ook zij, binnenkort komt de overstap er ook bij ons. Hoog tijd om alles wat je (niet) wilde weten over de Europese kentekenplaat op te lijsten in vijf handige puntjes.
7. Transmissie: Automatisch of Gerobotiseerd?
In Amerika zijn ze al decennialang ingeburgerd, bij ons kampen automatische versnellingsbakken - al dan niet terecht - nog steeds met een imago van (overbodige) luxe-optie. Eigenaars van zo’n dure transmissie pochen dan ook maar al te graag met hun “automaat”. Maar klopt die bewering wel? Het ontbreken van een ontkoppelingspedaal is immers nog geen garantie dat je met een echte automatische transmissie te maken hebt…
8. ShootOut: Renault Twingo RS vs. Ford Fiesta 1.6 Sport
“Beggars can’t be choosers” zeggen ze in het Engels, en dat geldt ook voor autojournalisten. Oorspronkelijk zouden we de Twingo RS immers tegen de Suzuki Swift Sport en Cinquecento Abarth testen, maar dat bleek praktisch onmogelijk. Bovendien was de RenaultSport aan zijn laatste uitleenbeurt toe wat sommigen op de redactie al naar de bijbel deed grijpen. En maar goed ook…
9. Rijtest: Smart Roadster Coupé 82PK
In 2003 lanceerde Smart zijn eerste sportieveling: de Smart Roadster. Naar analogie met de ForTwo moest de tweezitter vooral hippe mensen aantrekken. Daarom werden de blitse looks van de stadmus doorgetrokken om een fraai sportwagentje met een duidelijk missie te creëren: zorgeloos rijplezier. De tweezitter werd aangeboden als gewone Roadster en als Roadster Coupé met een schuin aflopende achterpartij. Tijd om het dak open te gooien en de fun van de jaren ‘70 te herbeleven.
10. ChipTuning: Deel je ervaringen op DRIVR
Wie chiptuning zegt, denkt diesel. En wie diesel zegt, die heeft het vooral over het leasepark dat onderhand 60% van de Belgische vloot uitmaakt. Een vloot die door de invoering van de CO2-taks almaar groenere modellen favoriseert wat constructeurs op hun beurt minder krachtigere varianten van bestaande motoren doet ontwikkelen. En dat gebeurt tegenwoordig softwarematig. Zie je al waar dit naartoe gaat?
...
991. Waarom de Tata Nano slechts €1.800 kost
“Heel eenvoudig” klonk het vorig jaar in de verzamelde media, “omdat de Tata Nano spartaanser is dan een isoleercel in Budapest”. En dat is zeker correct maar in het licht van recente gesprekken met Indiase ingenieurs een tikkeltje kort door de bocht. Het team achter multibiljardair Rajan Tata heeft het regelboek voor de bouw van de Nano (en bij uitbreiding: van elke stadsauto) faliekant herschreven om met nooit geziene besparingsmaatregelen te komen. Welke dat zijn - en ik garandeer dat er een paar fameuze tussen zitten - ontdek je puntgewijs hieronder.
992. Techtalk: Continu Variabele Transmissie (CVT)
Enkele maanden terug kwam in deze rubriek het onderscheid tussen automatische en gerobotiseerde versnellingsbakken aan bod. Terecht werd daarbij opgemerkt: “Wat met CVT?” Er is inderdaad nog een Derde Weg voor zij die liever (schakel)lui dan moe zijn - en die komt voor een keer eens niét uit Amerika. Al bekend met de Continu Variabele Transmissie?
993. Dirty Driving: Nu al in de States, binnenkort overal?
Telecomgigant Alcatel-Lucent gaat er prat op dat breedband internet binnen drie tot vijf jaar gemeengoed is in auto’s. En dan hebben ze het niet over het kwakkelende 3G-netwerk dat smartphones vandaag al e-toegang geeft, maar over de 4G-opvolger die gemakkelijk snelheden van over de 100 megabit haalt. Altijd, overal en voor het eerst ook gestandaardiseerd in wagens.
993. Foto’s: Rainer Schlegelmilch - Girls & Prototypes
Wie dacht dat Werner Eisele de enige was om vrouwen op auto’s te vereeuwigen, die heeft duidelijk nog nooit van Rainer Schlegelmilch gehoord; de Duitse clichémaker die naast een F1-fotokliniek ook een fameuze collectie Cars & Girls uitbouwde. Met het verschil dat Schlegelmilch geen productiewagens maar wel exclusieve prototypes voor zijn lens haalde, met al even exclusieve dames eroverheen. Safe for Work, maar misschien minder voor de speekselklieren…
994. AMG overweegt Achterwielaangedreven Baby-Benz
Op de tweemotorige ‘Häkkinen’ A-Klasse na (een protoype ter ere van de Finse McLaren-Mercedes kampioen), was er nog nooit een performance-derivaat van Mercedes’ instapper. “Ook niet de bedoeling”, hoor ik de kenners al denken, maar dat is anders sinds AMG - tegenhanger van BMW M - van meet af aan bij de ontwikkeling van nieuwe projecten betrokken wordt…
995. Loeb vs. Everts op de Muur van Geraardsbergen
Auto’s versus moto’s, nomex versus leder – het moet de populairste toogdiscussie aller tijden zijn. Meestal ingeleid door “mijn Kamayazuki heeft de pk-gewichtsverhouding van een F1” en gecounterd door “vier banden genereren meer grip dan twee”. Terwijl we allemaal weten dat auto’s korter remmen om in de bocht terrein te verliezen en op het rechte stuk helemaal af te gaan – ongeacht het prijskaartje. Superbikes hebben nu eenmaal hallucinante prestaties, massa’s grip en een taille waar Kate Moss jaloers op mag zijn. Maar gaat die vergelijking ook op voor een WRC-rallywagen en een 450cc zware crossmoto? Op kletsnatte kasseien? En bestuurd door ’s werelds beste exponenten uit hun respectieve disciplines?
996. Volkswagen Scirocco Bimotor 360/4
Afgezien van een verwaarloosbare verschil in bereik (slik) is het onderscheid tussen DRIVR en Autoblog duidelijk: zij berichten over de Golf GTI W12, wij over de Scirocco 360/4 die de hoegenaamd eerste Volkswagen met achtermotor begin jaren ‘80 voorafging en terloops een vuurspuwende Quattro kon bijbenen… Een mens moet prioriteiten stellen, ook al is deze bimotor nooit voorbij het prototype-stadium geraakt.
997. Yoshifumi Ogawa: Autofotograaf par Excellence
Als ik één ding geleerd heb van professionele autofotografen, dan is het wel dat je er geen wil zijn. Stress voor het materiaal, stress voor het weer, stress voor de autokleur, stress voor de locatie, stress voor het editeren, stress voor de eindredacteur, stress voor de printkwaliteit, stress voor de facturen… Kortom: als clichémaker van een glossy blad heb je maar beter stalen zenuwen en een titanium maag. Met als gevolg dat de payroll van dergelijke publicaties sterker varieert dan Madonna’s garderobe. Zij het met één inspirerende uitzondering: Yoshifumi Ogawa.
998. Nieuwe TVRs: 5000M & Scamander
Leef je als God in Frankrijk, dan zijn er twee opties: je spendeert je zakgeld aan een ongeïnspireerde supercar, of je laat er een op maat bouwen. Topjournalist Harris toonde al wat een lottobiljet met een 911 kan, maar zelfs die creatie moet schoorvoetend onderdoen voor de ongebreidelde fantasie van ex-TVR-eigenaar Peter Wheeler. Maak kennis met de TVR 5000M en het amfibievoertuig Scamander.
999. Groep B: De Beginjaren
“Het is veel te gevaarlijk.” “Onverantwoord!” Zulke opmerkingen hoor je wel vaker, wanneer je je enthousiasme over de rallysport durft te uiten. Zeker in België, waar de schrik er goed in zit sinds het dodelijke ongeval tijdens de Rally van de Middenkust in 2002. Thierry Deconinck raakte van de baan en belandde in een voortuin, waar zijn wagen de aanwezige toeschouwers verpletterde. Balans: twee doden, zes gewonden en bijna een nationaal verbod van de sport. De mediahetze die erop volgde creëerde zo’n publieke afkeer van het rallyen dat reacties zoals bovenstaande gemeengoed zijn geworden bij pakweg driekwart van de bevolking.
1000. Bertone Mantide gaat voor ‘Ringrecord
Noem de naam ‘Bertone’ en wij denken meteen aan tijdloze autodesigns als de Lamborghini Miura, de Lancia Stratos en de Alfa Romeo GTA. Het stijlhuis tekende sinds zijn oprichting net na de Tweede Wereldoorlog tientallen legendarische sportwagens voor verschillende (voornamelijk Italiaanse) merken. De laatste jaren was het echter stiller geworden in Grugliasco. Met de Alfa Romeo GT uit 2003 als laatste productiewapenfeit legde Stile Bertone zich vooral toe op stijlstudies - behalve de Alfa Romeo BAT-11 allen voor eigen rekening. Tot er Youtube- en Twitter-gewijs geruchten werden gedropt over wat niet minder dan de beste supercar ter wereld moest worden: een exclusieve Bertone, onder eigen naam geproduceerd en zeer beperkt te koop.
Dank voor de steun Autoforummers!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wagen Bekijk BerichtenJa goed veel werk aan besteed zeker ha ha
"Err - ché!?"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spillies Bekijk BerichtenHoe komt 't dat jullie praktisch geen Audi's testen?
Comment
-
-
Perslancering: FIAT 500 Twin-Air (tweecilinder benzine turbo)
Dit is bizar. Zuid-Europeanen horen immers luidruchtig en praatziek te zijn, maar nieuwbakken FIAT-capo Herrera blijft ijskoud wanneer hij het enige punt op de agenda aankondigt: “Onze nieuwe tweecilinder is de groenste benzinemotor ter wereld”. Geen hybride, geen energierecuperatie en nog minder batterijen; de Twin-Air vertrouwt enkel op de MultiAir-technologie om 95g CO2 bij een normverbruik van 4,1l uit te stoten (de automaat doet nog 2g en 0,1l beter). Maar hoe presteert de kalimero der verbrandingsmotoren in het pluimgewicht dat de 500 niet meer is? Lees verder…
Comment
-
Kort Getest: SEAT Leon Cupra R
Met 265 stieren is de voorwielaangedreven Leon Cupra R de krachtigste SEAT ooit. En toch ziet hij er - op een stel agressieve negentienduimers en een blitse kleur na - exact hetzelfde uit als de Cupra zonder R die ondertussen uit de brochures verdwenen is. Of de nieuwe zich met de laatste generatie voorwieltrekkers kan meten om weer de hete peper in het gat van VAG te worden? De specificaties beloven in ieder geval 6,2 naar de 100 en een begrensde (!) top van 250… Lees verder…
Comment
Comment