Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DRIVr.be

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ShootOut: Nissan Juke 1.6T vs. Mini Countryman Cooper S All4



    Ben je van het nuchtere type, dan zijn crossovers gewone auto’s met SUV-trekjes. Ben je eerder cynisch van aard, dan zijn het compacte SUV’s zonder terreincapaciteiten. En ben je Nissan, dan is het niet minder dan je eigen uitvinding. Het gerucht doet zelfs de ronde dat Nissan Jidōsha Kabushiki-gaisha (om het merk eens bij zijn volledige naam te noemen) de term ‘crossover’ gecoined heeft bij de introductie van de Qashqai, maar vergeten is een verklaring mee te geven. Of BMW misschien raad weet?

    Lees verder…

    Comment


    • Rijtest: Jaguar XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged



      De Jaguar XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged. Een naam bijna zo lang als de wagen in kwestie, maar wel een die exact definieert waar het om gaat: een product van het nieuwe Jaguar dat onder TATA carte blanche heeft om zijn mojo te herdefiniëren, de L-versie van de niet bepaald bescheiden XJ limousine, in SuperSport-uitvoering op 20-duimers en aangevuurd door een karakterkop van een motor – de vijfliter V8 met supercharger die 510pk en 625Nm produceert. Ready for some action from the back-section?

      Lees verder…

      Comment


      • Gamepreview: DiRT 3



        Over een dikke maand - op 24 mei om precies te zijn - lanceert de Britse speluitgever Codemasters de derde telg in haar DiRT-reeks. Die gaat simpelweg ‘DiRT 3′ heten; de verwijzing naar ex-rallykampioen Colin McRae, die in 2007 overleed, wordt definitief geschrapt. De Schot maakt plaats voor Ken Block, die zijn populaire gymkhana introduceert. Maar, zo klinkt het in Warwickshire, de focus ligt wél terug op de rallysport. Tijd voor een vooruitblik.

        Lees verder…

        Comment


        • Kort Getest: BMW 530d



          De specificaties van BMW’s viercilinder turbodiesel liegen er niet om: 180 pk en 380 Nm koppel. Bijzonder volwassen cijfers voor een bescheiden tweeliter, zelfs de dag van vandaag. Toch is er nog altijd baas boven baas. In een statige berline voelt een geciviliseerde zes-in-lijn immers dat tikkeltje meer bon ton aan. Zeker als die goed is voor 245 pk en 540 Nm koppel. Daarmee tikt de 530d de 100 aan in 6,6 seconden; fractioneel trager dan de 535d topdiesel uit de voorgaande 5 die de klus in 6,4 seconden klaarde.

          Lees verder…
          Last edited by ; 21/04/2011, 19:46.

          Comment


          • RedactieTrip: Op Pad met onze eigen DRIVRs



            Sinds november gepland maar vaker uitgesteld dan de regeringsonderhandelingen is de Ardennenrit met DRIVR’s eigen auto’s eindelijk een feit. En toch heeft de wekker op die bewuste zondagmorgen veel weg van een bankschroef die zich met adequate drukopbouw rond mijn schedel klemt. Allerminst ludiek, maar wel een gekend begin voor wat een genietbare redactietrip moet worden. Gelukkig tovert de garagepoort een half uur later een cocktail van fijne koudstartmelodieën met een snuifje Euro 95 richting de nog altijd verdoofde zintuigen. Wake up, it’s a beautiful morning!

            Lees verder…
            Last edited by ; 22/04/2011, 16:11.

            Comment


            • Rijtest: Volvo V60 D5 2.4



              Een snelle scan van ons testarchief leert dat dit pas de vijfde break is die we op zijn DRIVR-waardigheid quoteren. De reden daarvoor is simpel: als er zo’n praktische vierwieler in het perspark zit, dan heeft die vaak een doordeweekse motorisatie of zoveel pk’s dat hij irrelevant wordt voor België. Toch hebben we een goed excuus om met deze voorwielaangedreven D5 op pad te gaan: het is de krachtigste manuele V60 uit de catalogus. Of die derde pedaal ook een extra ‘R’ laat noteren?

              Lees verder…

              Comment


              • Exclusieve FotoSpecial: Ralph Lauren Collection



                Attendeerden we jullie vorige week nog op de Ralph Lauren Collection in Parijs, dan kunnen we nu verslag uitbrengen van dit indrukwekkend gebeuren. Dankzij FIAT kregen we de kans om de unieke tentoonstelling te bezoeken en empirisch vast te stellen dat de hoogdagen van de automobiel wel degelijk achter ons liggen. Althans dat kan je besluiten na de overweldigende emotionele rollercoaster die zich in hartje Parijs situeert; zeventien mijlpalen uit de recente geschiedenis, tot op de laatste popnagel en lasnaad in de perfectie gerestaureerd. Mens, tijd, cultuur en machine tot 3D-sculptuur herleid in auto’s van - letterlijk - onschatbare waarde…

                Lees verder…

                Comment


                • Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200



                  Naast puike fotografie staat er in onze sneeuwtest van de RCZ diesel één belangrijke conclusie: “deze Leeuw brult om een benzinemotor”. En daarom voorziet Peugeot niet alleen een 163pk sterke zelfontbrander, maar ook twee versies van de met BMW ontwikkelde 1.6 turbobenzine; eentje van 156pk zoals PSA-partner Citroën die in de DS3 gebruikt, en een andere met 200pk zoals Mini die in de John Cooper Works lepelt. Hoe zou je zelf zijn…

                  Lees verder…

                  Comment


                  • Kort Getest: Ford Mondeo 2.2 TDCi Clipper 200



                    Rekenen we tegenwoordig een jaar of zes jaar per modelcyclus, dan moet de huidige Ford Mondeo nog tot eind 2012 meegaan. En dat is het ideale moment om de ouderdomsrimpels op te trekken, de binnenkant op te frissen en het motorenpalet op te waarderen. Bijvoorbeeld met een 2.2 liter grote viercilinder turbodiesel van 200pk die - naast de 240pk sterke Ecoboost benzine - het Mondeo-gamma bovenaan afsluit voor evenveel centen als de Duitsers onderaan vragen.

                    Lees verder…

                    Comment


                    • RetroTest: Alfa Romeo SZ 3.0 aka ‘Il Mostro’



                      Kan een auto persoonlijkheid hebben? Die vraag stel ik mij wanneer mijn blik die van Alfa’s twintig jaar oude pronkjuweel kruist. De combinatie van het laaggelegen sextet aan glaswerk en de subtiele monobrow erboven geven de SZ een mysterieuze fysionomie; eentje die sommigen moord en brand deed schreeuwen bij zijn geboorte, en anderen niets dan lof deed spuien op de Noord-Italiaanse bastaard. Hoe dan ook: zelden waren de meningen zo verdeeld als bij deze ExperimentalSportscar-3.0 litre (ES-30). Vergeet dus politiek correct, en treed toe tot de wereld van Il Mostro

                      Lees verder…

                      Comment


                      • Rijtest: BMW 520d Touring



                        Was het je al opgevallen? BMW, vaandeldrager van The Ultimate Driving Machine, mijdt sinds enige tijd elke vorm van communicatie met voorgenoemde slagzin. Kracht uitgewerkt of gewoon niet meer opportuun? De balans neigt in de richting van het laatste, tenminste als we de onheilspellende berichten over de huidige lichting Bimmers mogen geloven. Maar is die kritiek wel gegrond? Zien wat de leasetoppende 520d Touring daarop te zeggen heeft.

                        Lees verder…

                        Comment


                        • Rijtest: Abarth 500 esseesse (met Monza-uitlaat)



                          Je kan de FIAT 500 veel marketinggeneuzel verwijten, maar als Abarth-(re)ïncarnatie raakt de sympathieke Spaghettivreter al de juiste snaren. Bakken tricolore charme, een onmiskenbare stance, karaktervolle vierpitter en een gelauwerd rijgedrag geven de schorpioenschildjes naast flair ook de sérieux van het beladen Carlo Abarth-insigne. En de straatversie die het meest in de buurt komt van het origineel, is de messcherpe esseesse (lang voor SuperSport) - of hoe twee letters een wereld van verschil maken.

                          Lees verder…

                          Comment


                          • Kort Getest: Citroën C4 2.0 HDi 150 Exclusive



                            Op de letter genomen is dit pas de derde generatie C4. De eerste dateert van 1928 en had iets van een paardenkoets, de tweede van 2004 met een vleugje Honda CRX en de huidige van 2010 zonder veel tout court te hebben. Dat althans is de consensus van de autopers die de nieuwe C4 eerder anoniem vindt, zeker nu er - de luxueuze DS-variant niet te na gesproken - enkel nog een vijfdeursversie rest. Of er meer in de topdiesel van 25.980€ zit than meets the eye?

                            Lees verder…

                            Comment


                            • Kort Getest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T



                              Kort voor de Europese introductie konden we al een US Spec Genesis Coupé V6 aan de tand(wielen) voelen. Inmiddels heeft Hyundai beslist zijn – voor het eerst – achterwielaangedreven Coupé te commercialiseren op het Oude Continent, zij het in zeer beperkte getale. Met 2.000 stuks in totaal, waarvan dit jaar slechts 280 voor België, lijkt exclusiviteit verzekerd. Nochtans is de prijs uiterst democratisch te noemen; zeker als je voor de geblazen 2.0 T met 212 pk opteert.

                              Lees verder…

                              Comment


                              • Rijtest: MINI Cooper SD (incl. VIDEO)



                                Een MINI met een tweelitermotor. Geef toe, dat scherpt de zintuigen. Alle andere incarnaties gebruiken immers een 1.6 (van de kleinste 90pk diesel tot de John Cooper Works met 211 benzineslurpers) terwijl deze het blok van de BMW 118d ingelepeld krijgt. En dat betekent niet alleen 143 paarden, maar vooral 305 Nm bij 1.750 toeren en een gemiddeld normverbruik van 4,3l per 100 gereden kilometers. DRIVR ging er als een van de eerste mee op stap in België om te zien of de lettercombinatie SD zijn (extra) centen waard is.

                                Lees verder…

                                Comment


                                • Raceklassiekers (7): Renault-Alpine A110



                                  Van garagehouder tot wereldkampioen rally: het verhaal van de Fransman Jean Rédélé klinkt ongelooflijk - niet toevallig dé conditio sine qua non voor opname in onze reeks ‘Raceklassiekers’. Ronkende namen als de Ford GT40, Mazda 787B, BRM V16, Lancia Stratos, BMC Mini Cooper S en Porsche 917 passeerden al de revue. Vandaag mag de Alpine A110 DRIVR’s Hall of Fame vervoegen.

                                  Lees verder…

                                  Comment


                                  • Kort Getest: Volvo V60 DRIVe 1.6d



                                    Ligt het aan mij, of is de Volvo V60 DRIVe vooralsnog een enigma? Niemand lijkt helemaal te weten welk model die op termijn vervangt (de V50 of de V70?), terwijl er nauwelijks recensies over de zuinige 1.6d circuleren. Die scoort geen sub 100-quotering zoals zijn kleinere stalgenoten, maar zit met 119g CO2/km nog altijd comfortabel onder de vijf liter normverbruik. Of dat zo blijft wanneer DRIVR deze DRIVe van minimaal 29.500€ rond de blok jakkert?

                                    Lees verder…

                                    Comment


                                    • Dit Weekend in Zolder: Superleague Formula



                                      De Superleague Formula is een eenzitterformule waarin met old-school V12’s gereden wordt, elk goed voor zo’n 750 pk - even veel als een moderne F1-wagen. In 2010 won het Belgische team van voetbalclub RSC Anderlecht het kampioenschap, dit seizoen rijdt er een Belgische piloot mee en komend weekend staat de Belgische race in Zolder op het programma. Haast onbegrijpelijk dat deze motorsport desondanks amper bekendheid lijkt te genieten in ons land. Tijd om daar verandering in te brengen.

                                      Lees verder…

                                      Comment


                                      • Perslancering: Opel Ampera E-REV Range Extender



                                        The Right Car for the Right Moment. Zo omschrijft Opel zijn antwoord op het milieuvraagstuk dat de auto-industrie dit decennium moet beantwoorden. Pure elektrovoertuigen (EV’s) sukkelen voorlopig met een beperkt rijbereik, terwijl klassieke hybrides nog altijd 90g CO2 per gereden kilometer uitstoten. De Opel Ampera positioneert zich tussen beide om de eerste Range Extender op de markt te zijn; een EV die een klassieke verbrandingsmotor als generator inzet om die Range Anxiety van de baan te vegen en minder dan 40g CO2/km te produceren. Maar tegen welke prijs?

                                        Lees verder…

                                        Comment


                                        • Rijtest: Audi A1 1.4 TFSI



                                          Dat dure stadswagentjes de laatste jaren een hit geworden zijn, is een understatement van formaat. Fiat’s 500 is één van de toppers in het stadssegment, MINI heeft zich sinds zijn Duitse revival stevig in de Europese markt verankerd en de DS3 heeft Citroën evenmin windeieren gelegd. Reden genoeg voor Audi om zijn gamma onderaan ook af te zomen met een trendy hebbeding dat op deze pagina’s al kort getest staat als instapversie, maar nog niet met geblazen 1.4 en 40 paarden extra…

                                          Lees verder…

                                          Comment

                                          Working...
                                          X