Oorspronkelijk geplaatst door Wacko
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wacko Bekijk BerichtenMijn wagen is een ford fiesta 1.4 TDCI met 68 pk
als ik alleen in men wagen rijdt is hij nog juist vlot genoeg , maar als ik 4 volwassenen meeneem dan moet ik oppassen, en mijn rijstijl aanpassen !
dit omwille van het hoger gewicht natuurlijk....
Nu heb ik eens rondgekeken op enkele websites om men wagen te laten chiptunen, daar kan de ene chipboer me 19 pk geven en de andere maar liefst 25 pk ...
hetgeen me tegenhoudt is de eventuele schade aan de motor, koppeling ect...
Toch vind ik dat chiptuning voor mij meer een noodzaak is dan een lux zoals bij vele hier , wat denken jullie ervan ???
uitkijken naar een 1.6tdci?
Comment
-
hiermee bedoelde ik dat men wagen dan niet meer vlot rijdt , hij trekt totaal niet meer op , en als ik een kleine helling dan oprijdt, terwijl ik alleen in de wagen zit heeft ie het soms ook moeilijk bevoorbeeld in de tijsmanstunnel , als men motor koud is dan moet ik er niet aan denken om een vrachtwagen voorbij te steken ... en ik weeg ook maar een 78 Kg
dus ik denk dat chiptuning voor mij meer een noodzaak is dan een luxe of ben ik hier op een verkeerd spoor ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wacko Bekijk Berichtenhiermee bedoelde ik dat men wagen dan niet meer vlot rijdt , hij trekt totaal niet meer op , en als ik een kleine helling dan oprijdt, terwijl ik alleen in de wagen zit heeft ie het soms ook moeilijk bevoorbeeld in de tijsmanstunnel , als men motor koud is dan moet ik er niet aan denken om een vrachtwagen voorbij te steken ... en ik weeg ook maar een 78 Kg
dus ik denk dat chiptuning voor mij meer een noodzaak is dan een luxe of ben ik hier op een verkeerd spoor ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wacko Bekijk Berichtenja ik deze 1.4 nieuw gekocht enkele maanden terug , dat is geen optie en toen had ik daar ook niet de middelen voor
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wacko Bekijk Berichtenhiermee bedoelde ik dat men wagen dan niet meer vlot rijdt , hij trekt totaal niet meer op , en als ik een kleine helling dan oprijdt, terwijl ik alleen in de wagen zit heeft ie het soms ook moeilijk bevoorbeeld in de tijsmanstunnel , als men motor koud is dan moet ik er niet aan denken om een vrachtwagen voorbij te steken ... en ik weeg ook maar een 78 Kg
dus ik denk dat chiptuning voor mij meer een noodzaak is dan een luxe of ben ik hier op een verkeerd spoor ?
Ik ben al een paar keer naar de ardennen gereden met een Espace met 88pk en 7 man aan boord.
Ik kan je geruststellen dat die helling net voorbij luik (boirs is dat zeker) geen makkelijke opgave is.
Maar traag gaat ook.
Rijstijl moet ik daarom niet veranderen, want plankgas blijft plankgas.
Enige wat ik moet veranderen is dat ik tijdig moet beginnen met remmen en bochtsnelheden laag houden.
Van Fiesta's ken ik niets, maar een 1400cc met 90pk is écht op de limiet, en die gaat eraan moeten geloven als je die lange tijd op vollast rijdt (wat dus gaat gebeuren als je met 4 man bergop rijdt)
En niemand verplicht jou om die vrachtwagen voorbij te steken he...
Comment
-
ja ik dacht eraan om hem naar 80 pk te laten brengen , maar ik jaag men diesel praktisch nooit over de 3000 toeren dus zou het dan zo slecht zijn voor men motor en dergelijke ???
maar aan de andere kant is het wel iets dat te overwinnen valt , en als ik dan na een jaartje of twee zware kosten krijg door de chiptuning vind ik het zeker niet waard
en van die vrachtwagen , daar heb je gelijk , maar het is niet een geruststellend gevoel als er 40 ton in je gat zit te duwen ! zo heb ik ooit eens een zwaar ongeval nipt kunnen vermijden door alles uit men motor te blazen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wacko Bekijk Berichtenja ik dacht eraan om hem naar 80 pk te laten brengen , maar ik jaag men diesel praktisch nooit over de 3000 toeren dus zou het dan zo slecht zijn voor men motor en dergelijke ???
maar aan de andere kant is het wel iets dat te overwinnen valt , en als ik dan na een jaartje of twee zware kosten krijg door de chiptuning vind ik het zeker niet waard
en van die vrachtwagen , daar heb je gelijk , maar het is niet een geruststellend gevoel als er 40 ton in je gat zit te duwen ! zo heb ik ooit eens een zwaar ongeval nipt kunnen vermijden door alles uit men motor te blazen...
Vandaag de dag worden veel wagens gechipt van pakweg 130 pk naar 160 pk. Dat is allemaal "geen erg" (er zit zowieso meer stress op de onderdelen, daar kan je niet onderuit) omdat het benutten van die extra 30 pk maar zeer kort is. We spreken dan over hernemen, eens volgas optrekken. Immers, eens je op snelheid bent heb je aan 80 km per uur maar een 20-tal pk nodig dacht ik.
Wat jij nu wil doen is een motor die je voortdurend op vollast rijdt in de lage toeren gaan chippen om een paar extra pk (10 - 15?) te hebben. Naar mijn gevoel ga je die zeer vaak aanspreken aangezien je nu een waar gebrek hebt aan vermogen, tenminste zo voelt het voor je toch. En daar gaat het mis denk ik. Een motor die op de rand van zijn veiligheidsmarges zit door chiptuning voordurend gaan rijden onder zware (vol)last is gewoon om problemen vragen. Daar is dat blokje niet op gemaakt.
Verder lees ik dat je nooit boven 3000 toeren gaat. Waarom niet? Daar zit ook nog extra vermogen hoor. Ik rijd zelf vaak een golf IV 1.9 TDI. Dat is een motor die niet bepaald bekend staat om zijn toerengeilheid - wel integendeel - maar ik ben toch beduidend sneller in het optrekken als ik die naar pakweg 3700 toeren sleur. Als je bij 3000 toeren al schakelt valt je toerental terug tot 2000 ofzo. Daar is simpelweg veel te weinig vermogen bij die kleine blokjes als je wat vooruit wil komen.
Ik zou dus eerst eens proberen wat meer toeren te maken als je wil vooruit komen, enkel met opgewarmde motor welteverstaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenTrue!
Al maken de constructeurs 't wel steeds moeilijker. BMW bijvoorbeeld heeft bij de nieuwste generatie diesels (177pk 2.0d en aanverwanten) de software zodanig versleuteld, dat ze op vandaag (bijna 6 maand na release van de eerste 177pk exemplaren) nog altijd niet gekraakt is.
Een kleine zoektoch online levert waarden tussen 207pk en 219pk op voor deze motor, en van 350Nm nr 415Nm. Bij Heinz had ik enige tijd geleden al zien 215pk zien staan, maar nu staat die terug onder "under development"... Heb toch maar eens mailtje gestuurd, ook nr Kempower, maar tijd genoeg want de mijne is voor april...My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5
Comment
-
bedankt voor je reactie glennvc, en ik vrees dat je gelijk hebt , moest men motor nu een grotere "longinhoud " hebben dan zou et allemaal geen erg hebben maar dat is niet in mijn geval , dus voor alle veiligheid hou ik m zoals hij is , kzal bij de aankoop van men toekomstige nieuwe wagen wel opteren voor meer power en een optietje minder
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk BerichtenGelukkig is dit nu al achterhaald...
Een kleine zoektoch online levert waarden tussen 207pk en 219pk op voor deze motor, en van 350Nm nr 415Nm. Bij Heinz had ik enige tijd geleden al zien 215pk zien staan, maar nu staat die terug onder "under development"... Heb toch maar eens mailtje gestuurd, ook nr Kempower, maar tijd genoeg want de mijne is voor april...
Kempower kon zogezegd mijn wagen een half jaar geleden al chippen... (120d - 177pk)
ik kon direct een afspraak maken...
dat roept bij mij toch vraagtekens op...
achter u gat er ne powerbox inplaatsen ja... mij ni gezien...
tot op heden kunnen ze steeds nog niet communiceren met de nieuwe chip van bmw...
Comment
-
Toen ik mijn e46 330cd 204pk manueel 6 bak had laten chippen naar 245pk had ik al na een dag of 2 probleem met doorslippende koppeling enkel lage toeren .
Is aangepast de volgende dag naar een 235pk nog geen probleem gehad
Maar toen hij 245 pk had reed hij echt fenomenaal trok super op lage toeren
Ik had hem beter zo gelaten en volgas vermeden op lage toeren
Nu rijd hij ook goed maar het vermogen neemt heel gelijdelijk aan toe en voelt hij ook trager aan als toen ook al is het verschil 10pk
Nu ja alle extra is welkom
Comment
-
Even het topic verder aanvullen.
4 jaar terug een A4 B5 110pk gekocht. Manueel geschakeld. 125.000 km en technisch in orde.
Op 140.000 km een vermogenskuur naar 139pk. Koppel weet ik niet meer.
Wagen terug verkocht aan 240.000 zonder schade. Wel kon je duidelijk aan de temperatuurmeter merken dat de motor warmer werd bij langdurige topsnelheden. Dit was enkel tijdens een warmere periode. Koppeling was niet onderhevig aan extreme slijtage.
Bij normaal rijden kon ik toch tss de 50 a 100 km meer uit een tank halen.
Kortom heb ik geen spijt van deze aanpassing.
Comment
-
2 jaar geleden mijn 156 1.9 jtd laten aanpassen (software remapping) bij Tunex.
gegaan van 115 pk en 270 Nm naar 145 pk en 335 Nm koppel. Heel leuk om mee te rijden, meer vermogen, maar helaas nooit niet het gevoel gehad dat het fenomenaal was, wel doortrekken op de snelweg van 120km/h ging heel vlot.
Een 3 maand geleden auto opnieuw laten remappen door Medusa motorsports (collega van me)
Het remappen is gebeurt onder toezicht van iemand met veel kennis van zaken. Tunex file was toch niet zo goed (details ga ik niet posten, anders zal mijn post mss verwijderd worden, reacties enkel via pb.)
Swat, na remappen geschat vermogen 136 pk, beetje dichtgeschroefd omdat koppeling versleten is.
testrit: Opvallend vlotter en voelbaar meer vermogen (het effectief vermogen wist ik pas na de testrit)
ondertussen ongeveer een 60 a 70dkm rondgereden sinds eerste "beurt" zonder noemenswaardige problemen.
Algemeen besluit: laat het doen door een specialist, die bekijken ook de staat van turbo, koppeling etc... en houden hier rekening mee bij aanpassing. ook werken deze mensen op maat, stationair toerental aanpassen, EGR afsluiten, gaspedaal reactie, voorkomen dat de wagen gaat roeten.. etc...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door juurne Bekijk BerichtenOok even inpikken op dit topic. Heb een VW passat 1900 TDI 130 pk met 172000 km. Is dit aan te raden om die nog te chippen of heeft de wagen reeds teveel km? Wagen is door mij gekocht met 160000km op de teller. Krijgt sinsdien keurig onderhoud en zo.
mvg
Ik zou het zeker wagen.
Ik heb op mijn 130 pk een powerbox steken - na 220.000 km
Nu heb ik 247.000 km en nog niks voorgehad.
Comment
-
Ik heb mijn vorige nieuwe Audi A6 2.7 Quattro laten chippen toen er 55.000km opstonden en een kleine 4 maanden oud was. Van 163pk > 232pk. Ik heb met deze auto exact 3 jaar en 450000km (geen type fout)gereden zonder ook maar één enkel probleem. Rij nu terug met een zelfde type jammer genoeg nu nietmeer getunned. Onze techniekers uit Inglostadt hebben er een soort beveiliging in gezet. Hij is nog wel te chippen maar dit is dan "zichbaar" voor die techniekers. Jammer.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenIk heb mijn vorige nieuwe Audi A6 2.7 Quattro laten chippen toen er 55.000km opstonden en een kleine 4 maanden oud was. Van 163pk > 232pk. Ik heb met deze auto exact 3 jaar en 450000km (geen type fout)gereden zonder ook maar één enkel probleem. Rij nu terug met een zelfde type jammer genoeg nu nietmeer getunned. Onze techniekers uit Inglostadt hebben er een soort beveiliging in gezet. Hij is nog wel te chippen maar dit is dan "zichbaar" voor die techniekers. Jammer.
Ps we kunnen je nieuwe wagen nu ook tunen en dat is ondertussen ook terug onzichtbaar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichtentoevallig bij Heinz getuned die wagen ?
Ps we kunnen je nieuwe wagen nu ook tunen en dat is ondertussen ook terug onzichtbaar
Dat is interessant want toen ik in Mei bij Heinz was kon het nog niet. Het zou mijn verbruik in ieder geval terug tengoede komen. Dit is voor mij toch het belangrijkste.
Ondertussen staan er al wel terug 111500km op.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
Comment