Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?
Je kan beter spreken met mensen van BR ipv "dicht bij BR". Kom gewoon eens langs anders, en reageer aub op uw PM's...
Aangezien ik het nogal druk heb, heb ik niet zomaar tijd om ff tot daar te komen jammer genoeg. (werken, rijden, werken, les geven,...)
Voor mij mag hij gerust met mijn auto tot daar komen hoor. Maar dat zal niet veel uitmaken.
en ik heb gisteren of eergisteren die ene pm van u gehad, heb daar op terug gemaild en meer ik heb niet gekregen..
Want hij zei ook dat ik vannalles zou gehad moeten hebben maar krijg nix binnen.
En wat tuners betreft: wat een gedoe tegen elkaar op zeg... zelfs het "onrechtstreeks waarschuwen voor anderen hun werkwijze". Persoonlijk knap ik daar op af: alsof je ALTIJD iets te bewijzen hebt. "die doen copy-paste werk". So? Op de fabriek gaat er toch ook 1 programma in elke motor hé? Die motoren zullen ook nagenoeg aan elkaar gewaagd zijn en met dezelfde aanpassingen op andere waarden komen en andere curves. Kleine verschillen kan je altijd hebben, en als je die individueel gaat aanpakken zal je evengoed van een copy-paste starten en dan gaan kijken waar er "nog wat marge" is. Ik kan me niet voorstellen dat er één tuner vanaf een blanco ECU begint en zelf volledig alle software vanaf nul gaat engineeren... Dat de ene wat meer kennis heeft om er nog enkele zaken bij uit te halen kan dan wel zijn. Maar hoe ver wil men gaan hé? Ik heb geen problemen met een "algemeen" programma als dat enkele nuttige aanpassingen heeft tegenover het origineel. Maar ik ben dan ook geen klant die ipv 188PK toch héél graag NOG wat meer laat doen en na wat tweaken en prullen toch 192PK wil halen.
Ik trek ook helemaal geen partij, of wil niemand die indruk geven. Ik ben uiteraard nieuw hier en niet op de hoogte van wat er juist gebeurt is en waarvoor die steken onder water dienen.
Maar ik begreep dat er ene zijn vliegwiel kapot is, en dat dit door tuning zou komen? Hoe doe je zoiets kapot door tuning? Buiten dan door meer vermogen uit de motor te halen dan waar het vliegwiel op berekend is, maar dat doen ze dan uiteindelijk allemaal toch?
Me stupido allicht, maar ik wil ook maar aangeven hoe ik deze hetze ervaar als "leek" zoals er hier honderden komen meelezen. Dus naar marketing toe heeft zowel BR als DVX mijn interesse als potentiele klant hiermee wel wat verloren.
Vind ik ook raar, kben nu aan mijn derde 1.9 tdi bezig en ik rij daar het kalmste mee van al de 3, eerste keer tuning en direct om zeep.
Ik verwacht er ook geen reactie op want het ligt niet aan de tuning en daar stopt het dan ook.
Het zal een redelijk dure leerschool zijn, maar nu weet ik beter en moet ik niet enkel de goede marketing geloven
Zonder te willen stoken
Ik heb zelf een seat Leon 1.9tdi 105 pk gehad en ik had dat trillen ook (na 20000km), nooit gechipped geweest.
Mijn ouders hebben een seat Leon gehad met een 1.9tdi 110pk en deze had het op 30000km, nooit gechipped geweest.
ik wil maar zeggen, ik weet wat je bedoeld met dat trillen en of het door het chippen is, geen idee, ik denk van niet
2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Seat Leon van 130pk => 220pk en 465nm ( chip,injectoren,i/c,complete lijn Miltek) standaard koppeling. Wagen gechipt en andere mods op 1200km. Tot 102.000km mee gereden en gevlogen, nooit problemen de nieuwe eigenaar heeft er ook geen last mee gehad tot op heden 145dkm. Is nu wel perte-totale.
Seat Leon van 130pk => 220pk en 465nm ( chip,injectoren,i/c,complete lijn Miltek) standaard koppeling. Wagen gechipt en andere mods op 1200km. Tot 102.000km mee gereden en gevlogen, nooit problemen de nieuwe eigenaar heeft er ook geen last mee gehad tot op heden 145dkm. Is nu wel perte-totale.
Bij deze wens ik toch eens mijn ervaringen met mijn wagen die vorig jaar bij BR Performance werd gechipt hier neer te zetten. Ik hoop dat er hierdoor toch enkele mensen niet meemaken wat ik en forumlid kefkie hebben meegemaakt.
Vorig jaar ging ik na afspraak met mijn wagen (Opel Insignia 2.0CDTI 110pk) langs bij BR Performance te Willebroek om er toch wat meer pk's uit te halen. Het onthaal bij BR Performance is zeer goed en ze behandelen je niet als een sukkelaar omdat je maar met een behoorlijk 'simpele' wagen rijdt zoals bij sommige andere chiptuners, dat mag wel gezegd worden. Wat echter ook gezegd moet worden is dat Bruno op zijn zachts gezegd een moeilijke persoon is waarmee het zeer moeilijk discussiëren is. De man doet zich voor alsof hij alwetend is en snauwt je af alsof je een volslagen idioot bent. Het onthaal wordt dan ook niet door hem gedaan maar door Dimitri, een zeer aangename persoon.
Mijn wagen werd gechipt naar 190pk en 442NM koppel. Ik maakte me wel enigszins ongerust over deze wel zeer grote vermogens-en koppeltoename en dan vooral over de sterkte van de aandrijflijn. Bruno, een gediplomeerd ingenieur die er altijd prat op gaat dat hij zoveel kent van sterkteleer en de limieten van allerlei onderdelen, verzekerde me echter dat dit vermogen geen enkel probleem zou zijn. Ik zeg wel 'verzekerde' maar de man snauwde toch meer dan dat hij het op een normale manier vertelde...
Enigszins gerustgesteld door de eindeloze ervaring van deze chiptuner vertrok ik met mijn wagen. De auto reed natuurlijk zeer goed, het was alsof er een andere motor in zat. Mijn zorgen verdwenen al snel toen er na enige tijd en km's geen problemen opdoken tot voor kort: mijn wagen begon vreemde geluiden te produceren. In de hoop dat het niks ernstigs was toch nog even gewacht maar toen de geluiden erger werden toch besloten om zelf eens de versnellingsbak uit te halen en eens te kijken naar de koppeling en het vliegwiel. Aan de koppeling was niks te zien dan maar het vliegwiel gedemonteerd en naar een specialist gebracht voor nazicht: het dubbelmassavliegwiel was zoals verwacht kapot, vermoedelijk door het te grote koppel van de wagen...
Na contactname per mail met BR Perfromance met een korte beschrijving van bovenstaande en de vraag of het mogelijk zou zijn om garantie te genieten (toen ik mijn wagen liet chippen werd mij verzekerd dat BR Performance wel degelijk garantie gaf). Mailtje terug gekregen van Bruno met de vraag wat er juist kapot was aan het vliegwiel en dat hij bij het defect eerder aan een fabricagefout dacht dan aan zijn chiptuning... Hij stelde ook voor om na herstelling terug langs te komen om een vermogensmeting te doen op de testbank om te zien of het koppelverloop nog goed was... Bij BR Perfromance wensen ze ook steeds bewijzen te zien dat defecten na chiptuning wel degelijk aan de chiptuning te wijten is (wat volstrekt normaal en verstaanbaar is) maar wanneer er dan een discussie ontstaat of de oorzaak de chiptuning of een fabricagefout is dan sta je daar...
Ik heb teruggemaild dat hun garantie op die manier een lege doos is, een marketingpraatje en ik wens op deze manier ook mensen te waarschuwen: er zijn zeer veel tevreden klanten bij BR Peformance maar eens je problemen hebt dan mag je het zelf oplossen en betalen... Ik heb zelf nog het geluk dat ik aan auto's kan werken zodat ik het redelijk goedkoop kan oplossen, had ik dit laten herstellen bij een Opel garage dan had dit meer dan €1500 gekost... Ik wens dan ook niet meer van de diensten van BR Performance gebruikt te maken en er zeker niet meer voor te betalen. Mijn volgende wagen wordt zeker weer gechipt maar bij een andere tuner.
Mooi en respectvol uitgeschreven. Da's dus één van de redenen waarom ik niet echt zin heb ik m'n wagen te chippen, en wordt hier met dit verhaal bevestigd. Is er iets aan, dan is het volgens de garage de fout van de chiptuning, en volgens de tuner is het een fout in de fabricage of wat dan ook. Op jouw Insignia is de vermogenswinst wel héél groot vind ik (niet dat ik er alles van ken, maar toch).
Hoelang heb je eigenlijk probleemloos kunnen rijden na de tuning?
Nu in spanning afwachten naar reacties van bepaalde personen
Kijk eigenlijk is het vrij simpel, als je uw wagen wil laten chippen, ga er dan vanuit dat als er kosten aankomen dat je die uit eigen zak zal betalen...
Dealer schuift de verantwoordelijkheid af op de tuner, tuner doet hetzelfde naar de dealer, en uiteindelijk draai je er toch zelf voor op...
Mijn volgende wagen wordt zeker weer gechipt maar bij een andere tuner.
En gaat die andere tuner dan wel een waterdichte garantie geven?
Stel dat er getuned was naar 170-180 ipv 190pk, zou je dit probleem dan niet gehad hebben?
Er zijn auto's die 100% stock zijn waarvan het vliegwiel het al na korte tijd begeeft, dit is bij veel wagens een zwakke schakel, eigenlijk zou je moeten vergelijken met andere Insignia's om te zien of dit een alleenstaand geval is.
En gaat die andere tuner dan wel een waterdichte garantie geven?
Stel dat er getuned was naar 170-180 ipv 190pk, zou je dit probleem dan niet gehad hebben?
Er zijn auto's die 100% stock zijn waarvan het vliegwiel het al na korte tijd begeeft, dit is bij veel wagens een zwakke schakel, eigenlijk zou je moeten vergelijken met andere Insignia's om te zien of dit een alleenstaand geval is.
Dat is idd een terechte opmerking.
Nu teveel koppel gaat een reeds zwak onderdeel bijv vliegwiel natuurlijk nog zwaarder belasten en sneller doen sneuvelen.
Maar bepaalde motoren staan erom bekend om dit fenomeen snel te krijgen, zelfs 100% stock...
Dat is idd een terechte opmerking.
Nu teveel koppel gaat een reeds zwak onderdeel bijv vliegwiel natuurlijk nog zwaarder belasten en sneller doen sneuvelen.
Maar bepaalde motoren staan erom bekend om dit fenomeen snel te krijgen, zelfs 100% stock...
ik kan dit enkel beamen.
2015 BMW S1000R
2010 Renault Clio RS Cup
1987 Volkswagen Golf GTI
En gaat die andere tuner dan wel een waterdichte garantie geven?
Stel dat er getuned was naar 170-180 ipv 190pk, zou je dit probleem dan niet gehad hebben?
Dat weet ik niet maar BR Performance moet dan ook niet zo hoog van de toren blazen met hun garantie. Ik ben nu het tweede geval die bekend is op dit forum waarbij ze simpelweg de schuld doorschuiven en hun handen wassen in onschuld, mensen moeten daarvoor gewaarschuwd worden vind ik. Een andere tuner geeft vrijwel nooit garantie.
Er zijn auto's die 100% stock zijn waarvan het vliegwiel het al na korte tijd begeeft, dit is bij veel wagens een zwakke schakel, eigenlijk zou je moeten vergelijken met andere Insignia's om te zien of dit een alleenstaand geval is.
Geloof me maar, ik heb dit via verschillende kanalen bekeken (Opel dealers, internet, revisie specialisten) en er zijn gewoonweg geen gevallen bekend van Insignia's met kapotte dubbelmassavliegwielen.
Dat weet ik niet maar BR Performance moet dan ook niet zo hoog van de toren blazen met hun garantie. Ik ben nu het tweede geval die bekend is op dit forum waarbij ze simpelweg de schuld doorschuiven en hun handen wassen in onschuld, mensen moeten daarvoor gewaarschuwd worden vind ik. Een andere tuner geeft vrijwel nooit garantie.
Heb je dan ook meer moeten betalen dan bij andere tuners voor deze 'garantie'?
Ik kan ernaast zijn maar volgens mij vallen slijtage-onderdelen als koppeling en vliegwiel nagenoeg nooit onder garantie tenzij in heel specifieke gevallen
Chippen is een vrijwillige beslissing waarvan je weet dat het slijtage-onderdelen harder gaat belasten.
Er moet toch ergens een document zijn waarin staat waarop die garantie van de tuner van toepassing is (en vooral waarop niet)?
Geloof me maar, ik heb dit via verschillende kanalen bekeken (Opel dealers, internet, revisie specialisten) en er zijn gewoonweg geen gevallen bekend van Insignia's met kapotte dubbelmassavliegwielen.
Comment