Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenHet blok misschien, maar de turbo zal alleszins niet identiek zijn. Ik lees zoveel zever over identieke blokken dat ik er misselijk van word. Een nieuwe 116d weegt 1.285kg terwijl een 120d 1.320kg weegt. Enkel het grotere ego van de bestuurder misschien? Of misschien sterkere, zwaardere onderdelen?
Dat is wat ik ook dacht, maar toch is het niet zo. Turbo en injectie zijn voor ze alle 3 gelijk (110,130,160pk). Verschil tussen 116d en 120d is waarschijnlijk de zwaardere transmissie. Anders zouden ze niet voor niets 116d en 120d heten. Tuurlijk heeft de 120d sterkere onderdelen, dus ook zwaardere
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenDat is wat ik ook dacht, maar toch is het niet zo. Turbo en injectie zijn voor ze alle 3 gelijk (110,130,160pk). Verschil tussen 116d en 120d is waarschijnlijk de zwaardere transmissie. Anders zouden ze niet voor niets 116d en 120d heten. Tuurlijk heeft de 120d sterkere onderdelen, dus ook zwaardere
Comment
-
Ik ben dit draadje en andere draadjes al een tijdje aan het volgen op het forum eventueel voor mijne movano later. Ik ben een totale leek op autogebied, maar als ik het zo lees denk het aan het volgende :
Als je je wagen laat chippen stage 1, of met een deftige tuningbox (hier zijn veel tegenstanders van), je rijdt niet als een halve gare met je auto en je draagt er zorg voor dan zou je eigenlijk geen problemen mogen hebben of zie ik het verkeerd ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenDe turbo van de E87 120d was in ieder geval anders dan die van de 118d, laat staan de 116d. Dat is geen fabel, maar een feit. Hoe het met andere merken zit, kan ik niet met zekerheid zeggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk BerichtenAls je je wagen laat chippen stage 1, of met een deftige tuningbox (hier zijn veel tegenstanders van), je rijdt niet als een halve gare met je auto en je draagt er zorg voor dan zou je eigenlijk geen problemen mogen hebben of zie ik het verkeerd ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
De 442Nm is peak power. Dus niet onderin, maar rond de 3000-3500 toeren. hij kon nog altijd terug gaan als hij ''niet tevreden'' was. staat namelijk ook op hun site.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenJij bent echt wel de slimste he? 442NM is het maximum koppel en komt veel vroeger dan het max vermogen. Bewijst weeral hoe jij hier uit je nek l*lt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenJij bent echt wel de slimste he? 442NM is het maximum koppel en komt veel vroeger dan het max vermogen. Bewijst weeral hoe jij hier uit je nek l*lt.
Tiens, ik dacht dat boost eerst stijgt en dan zakt. LEES beter man. 442Nm heb je niet direct. dat bouwt zich op rond een bepaald toerental en meestal hoger in de toeren. Dit is geen 1.9Tdi PD die vol koppel onderin heeft en boven helemaal niets. Common rail is heel iets anders. OOK op jouw grafiek te zien is uw maximale koppel bereikt tussen de 3400-3600Tpm. Pas bij 4000Tpm hebt ge uw 190pk gehaald en daarna zakt em weg. Gij beweert dat Bruno de grootste mond heeft, maar ik denk eerder dat gij u eens een beetje moogt kalmeren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten1.9tdi koppel onder?.
Da begint maar pas rond de 2k zenne.
Of ze moeten mijn auto zo hard mismeesterd hebben, kan ook natuurlijk..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenAwel, dat noem ik toch onderin. bovenin is 3000-4000. of is onderin volgens u stationair 800tpm?BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenDit is geen 1.9Tdi PD die vol koppel onderin heeft en boven helemaal niets.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtenals je vliegwiel zo rap kapot gaat vanwege chiptuning ligt dat niet aan die chiptuning maar aan de bestuurder die zijn auto aan het misbruiken is
Dus aangezien gij zo rap een oordeel over mij klaar hebt net zoals de tuners.
Hoe rij ik dan met mijn auto. Zegget is?BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenTiens, ik dacht dat boost eerst stijgt en dan zakt. LEES beter man. 442Nm heb je niet direct. dat bouwt zich op rond een bepaald toerental en meestal hoger in de toeren. Dit is geen 1.9Tdi PD die vol koppel onderin heeft en boven helemaal niets. Common rail is heel iets anders. OOK op jouw grafiek te zien is uw maximale koppel bereikt tussen de 3400-3600Tpm. Pas bij 4000Tpm hebt ge uw 190pk gehaald en daarna zakt em weg. Gij beweert dat Bruno de grootste mond heeft, maar ik denk eerder dat gij u eens een beetje moogt kalmeren.
Kijk eens naar de curves van de stockwaardes. De ene curve komt niet hoger dan 110 pk en de andere niet hoger dan +/- 300 Nm (verschillende hoogte).
Volgens jouw redenering (piekkoppel op 3500-4000 tpm) heeft de 2.0CDTI hetzelfde koppelverloop als mijn Escort zaliger met de 1800 platte diesel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenJa.
Dus aangezien gij zo rap een oordeel over mij klaar hebt net zoals de tuners.
Hoe rij ik dan met mijn auto. Zegget is?
point is dat bij normaal gebruik je door die chiptuning je auto niet plots veel zwaarder gaat belasten, als je normaal blijft aanzetten gebruik niet meer koppel dan voordien etc.
en tja sommige auto's zijn gewoon niet "reliable" met of zonder chiptuninglets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk BerichtenBen je zeker dat je de curves niet verwisselt?
Kijk eens naar de curves van de stockwaardes. De ene curve komt niet hoger dan 110 pk en de andere niet hoger dan +/- 300 Nm (verschillende hoogte).
Volgens jouw redenering (piekkoppel op 3500-4000 tpm) heeft de 2.0CDTI hetzelfde koppelverloop als mijn Escort zaliger met de 1800 platte diesel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtenfabricage fouten set aside he
point is dat bij normaal gebruik je door die chiptuning je auto niet plots veel zwaarder gaat belasten, als je normaal blijft aanzetten gebruik niet meer koppel dan voordien etc.
en tja sommige auto's zijn gewoon niet "reliable" met of zonder chiptuning
Hoe verder je gaat, hoe meer risico.
Net een s3 1.8T afgewerkt met 420pk en +500 koppel. Die klant is op de hoogte dat dit geen 100.000km vlot door de bochtjes gaat. Binnen 25.000km mogen er al wat onderdelen vervangen worden uit voorzorg.
Comment
-
De dag van vandaag is het voor de klant nog moeilijker geworden om een goede tuning te onderscheiden van een slechte, althans op moderne dieselmotoren.
Sinds de constructeurs roetfilters monteren op hun dieselmotoren kan je gewoon niet meer zien of de wagen al dan niet veel roet uitstoot.
Wij zijn wekelijks tuningen met veel te veel inspuiting passeren (klant komt langs bij ons na een klacht over een andere tuner (ik noem geen namen, ook niet via PM)) en hij wil niet meer langs bij zijn tuner), als klant merk je daar vaak gewoon niks van.
Neem nu een 1.6TDI, die kan met ~55Mg/r perfect 135-140Pk leveren met daarbij horende aanvaardbare uitlaat- en inlaattemperaturen (twee van de vele zeer belangrijke maatstaven om de betrouwbaarheid te garanderen), maar sommige tuners "knallen" er meer dan 60Mg/r in. Gaat de wagen daardoor slecht rijden? Nee. Roken? Ook niet, gezien de DPF (die overigens dezelfde is als op de 2.0TDI motoren). Wanneer beginnen de problemen? Bij veel korte afstanden (roetfilter verzadiging), of langdurig gebruik van het extra vermogen (bvb. lange tijd op topsnelheid, die velen ook nog eens niet begrenzen!).
Je kan als tuner bij een diesel twee kanten op: of je gaat voor optie 1 --> netjes afstellen (de correcte hoeveelheid brandstof op een correct moment laten injecteren (inspuitbeginpunt en duurtijd) met de hoeveelheid turbodruk (extra zuurstof) vereist om het mengsel op een goede air/fuel ratio te laten draaien; of optie 2 --> je "knalt" er gewoon veel brandstof in = garantie op vermogen. Op korte termijn is het resultaat vaak hetzelfde, op langere termijn krijg je problemen met de tweede optie.
Daarnaast zitten er talloze begrenzingen in het moderne diesel motormanagament: watertemperatuur, olietemperatuur, uitlaatgastemperatuur, inlaat temperatuur, inspuitbegrenzing ifv partikelfilterbelading, ... Heel vaak worden deze ook geëlimineerd (past goed bij de bovenstaande tweede optie = garantie op vermogen).
Meer dan ooit lopen getunede dieselmotoren op hun technische kunnen, dus echt op de limiet. Als klant is het onmogelijk om te weten of je nu een goed getunede wagen hebt of niet. De grafiek kan er zowel met optie een als twee perfect uitzien, dus daar kan je ook niet op afgaan.
Uiteraard blijft de bestuurder voor meer dan 70% verantwoordelijk voor de mogelijke extra slijtage (neem nu bestuurder 1 die vaak circuit gaat rijden en stoplichtsprintjes doet of bestuurder 2 die het extra vermogen en koppel af en toe gaat nuttigen in bepaalde omstandigheden).
Mensen die meer info willen over bovenstaande post kunnen mij PM'en, met uitzondering van vragen over wie nu wel of niet slecht tuned, dit laat ik onbeanwoord!
Comment
Comment