Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
    De dag van vandaag is het voor de klant nog moeilijker geworden om een goede tuning te onderscheiden van een slechte, althans op moderne dieselmotoren.

    Sinds de constructeurs roetfilters monteren op hun dieselmotoren kan je gewoon niet meer zien of de wagen al dan niet veel roet uitstoot.
    Wij zijn wekelijks tuningen met veel te veel inspuiting passeren (klant komt langs bij ons na een klacht over een andere tuner (ik noem geen namen, ook niet via PM)) en hij wil niet meer langs bij zijn tuner), als klant merk je daar vaak gewoon niks van.

    Neem nu een 1.6TDI, die kan met ~55Mg/r perfect 135-140Pk leveren met daarbij horende aanvaardbare uitlaat- en inlaattemperaturen (twee van de vele zeer belangrijke maatstaven om de betrouwbaarheid te garanderen), maar sommige tuners "knallen" er meer dan 60Mg/r in. Gaat de wagen daardoor slecht rijden? Nee. Roken? Ook niet, gezien de DPF (die overigens dezelfde is als op de 2.0TDI motoren). Wanneer beginnen de problemen? Bij veel korte afstanden (roetfilter verzadiging), of langdurig gebruik van het extra vermogen (bvb. lange tijd op topsnelheid, die velen ook nog eens niet begrenzen!).

    Je kan als tuner bij een diesel twee kanten op: of je gaat voor optie 1 --> netjes afstellen (de correcte hoeveelheid brandstof op een correct moment laten injecteren (inspuitbeginpunt en duurtijd) met de hoeveelheid turbodruk (extra zuurstof) vereist om het mengsel op een goede air/fuel ratio te laten draaien; of optie 2 --> je "knalt" er gewoon veel brandstof in = garantie op vermogen. Op korte termijn is het resultaat vaak hetzelfde, op langere termijn krijg je problemen met de tweede optie.

    Daarnaast zitten er talloze begrenzingen in het moderne diesel motormanagament: watertemperatuur, olietemperatuur, uitlaatgastemperatuur, inlaat temperatuur, inspuitbegrenzing ifv partikelfilterbelading, ... Heel vaak worden deze ook geëlimineerd (past goed bij de bovenstaande tweede optie = garantie op vermogen).

    Meer dan ooit lopen getunede dieselmotoren op hun technische kunnen, dus echt op de limiet. Als klant is het onmogelijk om te weten of je nu een goed getunede wagen hebt of niet. De grafiek kan er zowel met optie een als twee perfect uitzien, dus daar kan je ook niet op afgaan.

    Uiteraard blijft de bestuurder voor meer dan 70% verantwoordelijk voor de mogelijke extra slijtage (neem nu bestuurder 1 die vaak circuit gaat rijden en stoplichtsprintjes doet of bestuurder 2 die het extra vermogen en koppel af en toe gaat nuttigen in bepaalde omstandigheden).

    Mensen die meer info willen over bovenstaande post kunnen mij PM'en, met uitzondering van vragen over wie nu wel of niet slecht tuned, dit laat ik onbeanwoord!
    Weet je wat een rode draad is doorheen gans het tuner gebeuren? Vrijwel elke tuner waarschuwt op zijn site voor de "andere tuners" die maar half werk leveren en zodoende schade veroorzaken.

    Blijkbaar zit het vol slechte tuners. Behalve zijzelf dan.

    Comment


    • enige slechte tuner is de koper

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
        Weet je wat een rode draad is doorheen gans het tuner gebeuren? Vrijwel elke tuner waarschuwt op zijn site voor de "andere tuners" die maar half werk leveren en zodoende schade veroorzaken.

        Blijkbaar zit het vol slechte tuners. Behalve zijzelf dan.
        Dat is niet de bedoeling van mijn post, integendeel. Er zijn in ons landje heel veel goede tuners, maar jammer genoeg ook veel slechte. De post heeft als doelstelling om de klant te waarschuwen en die aan te zetten tot voldoende research vooraleer hij de keuze maakt om voor tuner x te kiezen! Zoals ik al aangaf zijn wij meer dan bereid om een duidelijke uitleg te geven, ongeacht of je nu voor ons kiest of voor iemand anders.

        Tuners zijn mensen, mensen maken fouten, dus met absolute zekerheid hebben ook wij fouten gemaakt.

        Comment


        • zolang er auto's zijn zal er getuned worden, 't is dope

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
            Dat is niet de bedoeling van mijn post, integendeel. Er zijn in ons landje heel veel goede tuners, maar jammer genoeg ook veel slechte. De post heeft als doelstelling om de klant te waarschuwen en die aan te zetten tot voldoende research vooraleer hij de keuze maakt om voor tuner x te kiezen!

            Mensen die research doen op het net komen meestal terecht bij de tuner die de beste marketing heeft. Het wereldje zit gewoon vol met tuners die elkaar het licht in de ogen niet gunnen...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Mensen die research doen op het net komen meestal terecht bij de tuner die de beste marketing heeft. Het wereldje zit gewoon vol met tuners die elkaar het licht in de ogen niet gunnen...
              Na enige vorm van research kan je toch wel het kaf van het koren scheiden (lees: ervaringen van anderen). Onze doelstelling is dat veel meer mensen met interesse voor chiptuning dit gaan doen, dit komt alle betere tuners ten goede!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
                De dag van vandaag is het voor de klant nog moeilijker geworden om een goede tuning te onderscheiden van een slechte, althans op moderne dieselmotoren.

                Sinds de constructeurs roetfilters monteren op hun dieselmotoren kan je gewoon niet meer zien of de wagen al dan niet veel roet uitstoot.
                Wij zijn wekelijks tuningen met veel te veel inspuiting passeren (klant komt langs bij ons na een klacht over een andere tuner (ik noem geen namen, ook niet via PM)) en hij wil niet meer langs bij zijn tuner), als klant merk je daar vaak gewoon niks van.

                Neem nu een 1.6TDI, die kan met ~55Mg/r perfect 135-140Pk leveren met daarbij horende aanvaardbare uitlaat- en inlaattemperaturen (twee van de vele zeer belangrijke maatstaven om de betrouwbaarheid te garanderen), maar sommige tuners "knallen" er meer dan 60Mg/r in. Gaat de wagen daardoor slecht rijden? Nee. Roken? Ook niet, gezien de DPF (die overigens dezelfde is als op de 2.0TDI motoren). Wanneer beginnen de problemen? Bij veel korte afstanden (roetfilter verzadiging), of langdurig gebruik van het extra vermogen (bvb. lange tijd op topsnelheid, die velen ook nog eens niet begrenzen!).

                Je kan als tuner bij een diesel twee kanten op: of je gaat voor optie 1 --> netjes afstellen (de correcte hoeveelheid brandstof op een correct moment laten injecteren (inspuitbeginpunt en duurtijd) met de hoeveelheid turbodruk (extra zuurstof) vereist om het mengsel op een goede air/fuel ratio te laten draaien; of optie 2 --> je "knalt" er gewoon veel brandstof in = garantie op vermogen. Op korte termijn is het resultaat vaak hetzelfde, op langere termijn krijg je problemen met de tweede optie.

                Daarnaast zitten er talloze begrenzingen in het moderne diesel motormanagament: watertemperatuur, olietemperatuur, uitlaatgastemperatuur, inlaat temperatuur, inspuitbegrenzing ifv partikelfilterbelading, ... Heel vaak worden deze ook geëlimineerd (past goed bij de bovenstaande tweede optie = garantie op vermogen).

                Meer dan ooit lopen getunede dieselmotoren op hun technische kunnen, dus echt op de limiet. Als klant is het onmogelijk om te weten of je nu een goed getunede wagen hebt of niet. De grafiek kan er zowel met optie een als twee perfect uitzien, dus daar kan je ook niet op afgaan.

                Uiteraard blijft de bestuurder voor meer dan 70% verantwoordelijk voor de mogelijke extra slijtage (neem nu bestuurder 1 die vaak circuit gaat rijden en stoplichtsprintjes doet of bestuurder 2 die het extra vermogen en koppel af en toe gaat nuttigen in bepaalde omstandigheden).

                Mensen die meer info willen over bovenstaande post kunnen mij PM'en, met uitzondering van vragen over wie nu wel of niet slecht tuned, dit laat ik onbeanwoord!
                Sorry, maar als je als klant ook maar een klein beetje oplet dat kan je perfect merken dat er iets mis is.
                Je zie de roet idd niet, maar je gaat duidelijk merken dat de roetfilter sneller gaat regenereren dan normaal.
                Ook ga je wanneer er meer brandstof ingespoten word heel snel merken dat je verbruik aanzienlijk hoger zal liggen.

                Als je die zaken niet merkt als klant dan ben je niet goed bezig.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                  Sorry, maar als je als klant ook maar een klein beetje oplet dat kan je perfect merken dat er iets mis is.
                  Je zie de roet idd niet, maar je gaat duidelijk merken dat de roetfilter sneller gaat regenereren dan normaal.
                  Ook ga je wanneer er meer brandstof ingespoten word heel snel merken dat je verbruik aanzienlijk hoger zal liggen.

                  Als je die zaken niet merkt als klant dan ben je niet goed bezig.
                  Volledig correct, al merk je deze zaken pas na verloop van tijd, en dan is het te laat en mag je terug keren...

                  Comment


                  • Het is niet omdat je je wagen laat chippen dat je daar op let, laat staan iets van kent.
                    Veel mensen laten dat gewoon doen, zonder er verder bij stil te staan.
                    Niet slim, maar realiteit.

                    Comment


                    • Ik volg xtratec volledig. En wat er gezegd wordt over "de rode draad". Tuners waarschuwen int algemeen veel voor een andere tuner. Beweren dat ze de beste zijn doen de meeste niet..
                      De grote frustratie, en reden waarom wij opkomen voor onszelf en anderen, is omdat er 98% van de tuners geen programmas zelf kunnen maken, maar kopen.
                      Wij, xtratec en nog enkelingen doen dit wel. Onze passie is wat we doen. Onze frustratie is de slechte naam van tuners, gecreëerd door de "flashers" van aangekochte files. Zijn er problemen, dan kunnen ze het niet oplossen.
                      Research of niet, uiteindelijk vind men wel de weg naar de juiste persoon.
                      Wat betreft " elkaar het licht in de ogen niet gunnen" kan men zich hierin enorm vergissen. Er zijn vele tuners die met elkaar communiceren. Ook wij hebben contact met shiftech, heinz, mrc,... Wat enkel opbouwend is voor onze sector. Leid hier niet uit af dat we elkaars programmas gebruiken, maar bevindingen uitwisselen die nuttig kunnen zijn. Dus: hier wordt wel degelijk elkaar wat gegund.
                      Doch zijn er enkelingen die wel beantwoorden aan dit gezegde, maar zij creëren enkel een muur om zich heen dat vroeg of laat in hun nadeel speelt. Niemand kan de wereld alleen aan.
                      Ook bestaan er geen cursussen over wat wij doen. Zeker niet over de details. Alles wordt zelf opgezocht. Met of zonder insiders van de fabrkanten.
                      Hierdoor ontstaan er specialisaties. Een weg dat wij, zonder dat we het zagen aankomen, ook zullen inslaan.
                      Last edited by Geert DVX; 04/08/2013, 23:34.

                      Comment


                      • Ik heb de ervaring gehad van chiptuning van een ouderwetse tdi motor en daar zonder problemen +/- 150000km mee rondgebold. Nu de chip op maat was ook zo dat het extra koppel voornamelijk zich in de hogere toeren bevond om zo de slijtage en betrouwbaarheid te garanderen.
                        Nu heb ik een 2.0tdi (143pk-320n/m) nu ze zeggen dat +/- 170pk - 380n/m koppel goed mogelijk is. Nu toch ondanks de positieve ervaringen van het verleden heb ik dit gevoel niet meer met de huidige motoren en dat doet ook twijfelen ofdat ik later die stap van chiptuning nog zal doen ja dan nee.

                        Comment


                        • problemen zijn er om opgelost te worden, we gaan zeker een oplossing vinden !
                          Last edited by ; 08/08/2013, 19:04.

                          Comment


                          • Een dieseltje van 110 naar 190pk brengen is wel bijzonder...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
                              Meer dan ooit lopen getunede dieselmotoren op hun technische kunnen, dus echt op de limiet.
                              Welkom terug op AW Didier, blij dat je ook nog eens komt posten ;-)

                              Ben het wel eens met wat je zegt dat het moeilijk is goede van slechte tuning te onderscheiden, maar dat de motoren tegen hun limieten aanlopen zou ik zeker niet stellen. Wij als tuner, en ik hoop jij ook proberen echt maximale marges te houden tussen de limiet van de motor ( technische of betrouwbare limiet ) en de tuning, doe je dat niet dan krijg je brokken en dat wil natuurlijk niemand. Als wagens reeds dicht bij hun limiet zitten, dan zie je op onze website bijvoorbeeld dat we slecht 5 of 10 pk extra geven en 80Nm , of soms 50pk maar slechts 10Nm, kortom je probeert te optimaliseren waar mogelijk met respect tot de limieten.

                              Als je ziet dat we in stage 1 een veilige 30pk ( ca 30% ) extra halen uit een 1.6 TDI maar dat er ook stage 3 tot +180pk mogelijk is, dan mag je zeker niet zeggen dat je met normale stage 1 tuning aan de limieten zit. Bij een 1.9 TDI 110pk van 15 jaar geleden kwam ook 30pk extra bij dus er is niet veel veranderd op dat vlak, de constructeurs willen ook geen garantie-problemen en houden nog meer dan goede veiligheidsmarges ( op enkele uitzonderingen na).

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                                Wij denken erover na om de motorgarantie optioneel te maken, dan kan je zelf kiezen of je ze wenst of niet, aangezien sommigen ONTERECHT denken dat de garantie een lege doos is, wel die hebben die dan ook niet nodig.
                                Het is wel gemakkelijk om te zeggen dat je garantie geeft maar als er dan iets is komt er geen gehoor aan.
                                Verhaal staat hier ondertussen al, weet je ook wel. Moest jullie mailen voor de auto eens af te spreken. wacht nog altijd op uw datum eigenlijk

                                Dat is mijn gevoel dat ik nu over u zaak heb Bruno, ik zal gewoon brutte pech hebben gehad met mijn tuning, kan gebeuren, nobody is perfect, want als ik zie hoe "jullie" A1 rondrijdt en hoe die zot er mee rijdt, kunnen jullie toch wel een en ander forceren

                                Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                                Als klantgericht bedrijf staan wij ook altijd open voor alle suggesties van onze klanten die kunnen helpen onze service te verbeteren, zolang deze maar realistisch zijn, maar sommige zaken zijn te absurd ( vorige week iemand die een nagel in zijn band heeft en vraagt dat wij deze in garantie vervangen, toen ik argumenteerde dat zijn wagen 2 maanden geleden !! bij ons getuned is, antwoordde hij dat die nagel er al van sinds de tuning in zit, maar hij nu pas tijd had om te emailen want hij was met vakantie geweest... tja , goed geprobeerd zou ik zeggen )
                                da gaat er dan weer los over
                                BMW X5 45e

                                Comment


                                • @kevin, dat komt in orde
                                  Last edited by ; 08/08/2013, 17:35.

                                  Comment


                                  • ik blij erbij, met jouw rijstijl zal enkel een vast vliegwiel een definitieve oplossing zijn !
                                    Last edited by ; 08/08/2013, 17:36.

                                    Comment


                                    • Bruno, niet om lastig te doen, maar ik snap wel nog één ding niet, en dat is dit:

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                      Dan blijft de vraag nog altijd, waarom chippen ze tot 442 Nm, terwijl één, de klant zelf vraagt of dit niet té is, en twee, ze op hun website zelf zeggen dat ze chippen tot 400 Nm aangezien het onderblok van de 110pk verschilt van de 160pk.
                                      Ook al lees je op internet problemen met het bimassavliegwiel van de 2.0CDTI motoren, dan nog betekent dit niet dat alle 2.0CDTI's hun bimassavliegwiel gaar is na 20.000 km.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                                        Bruno, niet om lastig te doen, maar ik snap wel nog één ding niet, en dat is dit:
                                        Zoals je op de grafiek kan zien komt het koppel zeer lineair in, zeker niet bruut, die 442Nm komen pas laat in de toeren zijn dan ook niet belastend voor het vliegwiel, in het lagere toerentalgebied zie je duidelijk dat we het koppel begrenzen, heb er heel wat rondrijden met gelijkaardig koppelverloop en waarden, geen problemen. Als een klant ons vraagt om minder te geven dan doen wij dat meteen en met plezier. Maar heb klanten met 2.0 CDTI die al +250.000km hebben zonder problemen, zeggen dat alle CDTI's problemen hebben met vliegwiel is inderdaad onzin.

                                        Comment


                                        • Bericht gewist tot een eventuele oplossing van dit probleem.
                                          Last edited by ; 08/08/2013, 19:53.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X