Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
    Voor tuningkid zeker??! Zo zit dat hier dus
    Tuningkid verdient zeker een taart. Hoe lang is die al "anoniem"? Moet gevierd worden.
    De rest is toch voor iemand dat het net iets meer verdient ;-)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
      Yep.

      Daarom mijn vraag. Hoeveel beten gaat een tuningstaart mee?
      Valt te zien hoe goed die getuned is!

      Comment


      • Chippen is gelijk vreemdgaan, het mag ni maar tis zo plezant.
        2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

        2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
          Chippen is gelijk vreemdgaan, het mag ni maar tis zo plezant.

          En als je betrapt wordt kan het nare gevolgen hebben

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 318d Bekijk Berichten
            imo een gevaarlijk/nutteloos topic eigenlijk... Want wanneer komt iets door tuning, en wanneer niet?

            Neem mijn geval: net 200K km op een 5 jaar en door een probleem aan de disributieketting de motor ei-zo-na compleet naar god.
            Verder OOK nog eens een probleem van olieverdunning met brandstof.

            Mijn wagen is nooit aangepast. Stel nu dat ik die 50 of 100.000 Km geleden had laten chippen?
            9/10 verwees mijn BMW dealer hiernaar als "enige mogelijke oorzaak"

            Nu ga ik, net door hem te "chippen", trachten dat ene probleem op te lossen: DPF en andere nutteloze zooi weglaten zodat die motor weer enkel moet doen waarvoor hij in de wagen zit.
            Zelfs met mijn KM stand denk ik dat een performance gerichte tune ook nog wel moet gaan, maar dan besef ik evengoed dat mijn turbo en koppeling/vliegwiel, overbrenging etc daar allicht van zullen weten en mogelijk sneller zullen verslijten. Niet onlogisch aangezien ook de belasting van die delen de helft groter is.

            Mijn koppeling werd reeds vervangen ergens op 185K km... zonder tuning. Sommigen zeggen dat dat "snel" is, dus had mijn wagen getuned geweest, dan kon ik ook daar weer kwaad naar mijn tuner bellen?
            Terwijl ik gewoon vaak hellingen houd op de koppeling ipv op de rem te gaan trappen, en dat slijt ook natuurlijk... en 185K km is imo acceptabel.


            Het is grotendeels perceptie en persoonlijke beleving denk ik. Als je bij een tuner binnenstapt en die man geld geeft om het meeste uit uw motor te halen (die al best performant afgesteld is af-fabriek!) dan moet je hierbij ook snappen dat je met 200PK niet dezelfde onderhoudsinterval hebt dan bij 130PK. Dat de fabrikant niet altijd heeft voorzien dat die vermogens over de aandrijving gaan, of de turbo zwaarder gebruikt wordt... zeker niet als die motor van 130PK in die configuratie de sterkste is die leverbaar is. Zelfs als het blok dezelfde is, zijn vaak injectoren, turbo's en bakken anders.

            Deels graven tuners imo daar hun eigen graf: 5 jaar garantie bieden op een motor en aandrijving die je gaat tunen... ik weet het zo niet! Gevaarlijk spel lijkt me. Ik vermoed dat zo'n contract inderdaad een hoop bepalingen bevat die uitzonderingen inroepen. Anders laat ik morgen al mijn wagens tunen! 5 jaar garantie voor €500 Dat mijn ketting maar opnieuw rekt, en de turbo er maar doorknalt dan!

            Laat ons eerlijk zijn: als ik zie dat een 2.4 diesel, zelfs met turbo "vroeger" 80PK had of misschien al 100... en nu is dit vermogen zelfs voor een 1.3 al "normaal" of zelfs "weinig" De PK's per liter zijn stevig omhoog gegaan. Tuurlijk omwille van technologie als common rail en gigantische drukken, twin turbo's of turbo's met variabele toestanden.... maar hoeveel van die motoren doen het nog "behoorlijk"? Zelfs zonder tuning?

            Mijn eerste nieuwe wagen was een Volvo 940 break met de 6L van VW erin: 107PK uit een 2.4L turbodiesel. Na 8 jaar overgelaten met 430.000Km op de klok. Geen kosten gehad naast onderhoud en eens een koppeling/waterpompje etc.Motor liep nog als een klokje, maar na 8J wilde we toch eens wat anders.
            Dan een Opel Vectra 2.0 DI met 82PK zonder extra kosten 350.000Km heeft gehaald. Werd verkocht aan een "professionele handelaar" voor €3500 Nieuwprijs was toen voor een "CDX" met wat opties 30K
            Mijn huidige 318d met nieuwe cataloguswaarde 45K, 136PK heeft mij ondertussen al €3000 "buitensporige" kosten opgeleverd, heeft net geen 215K km, en volgens de garage was hij nog 3000€ waard...

            Dat laatste krel ga ik nu laten "chippen" om optimaal te kunnen werken zonder DPF en EGR.
            Aan wat liegen de huidige "kosten" en wat als ik na het chippen weer kosten heb... stel dat op 280K km ineens mijn bimassa vliegwiel het opgeeft: ASD komen afzeiken omdat hij mijn geweldige BMW om zeep heeft geholpen met zijn kut-software en onkunde?

            Nu trek ik het allemaal wat met de haren hé, maar bottomline: er zijn geen motoren meer, al zeker geen diesels.
            De boel GAAT kapot, chippen versnelt dit fenomeen mogelijk alleen maar. Auto's worden gemaakt om 4 jaar mee te gaan in fleet, daarna moeten de paupers die ze kopen in occasie het maar bekijken.

            Als je persé NOG meer PK's/L wil en je chipt de boel: bedenk dan dat meer onderhoud en slijtage "normaal" zijn! Een racewagen halen ze ook volledig uit elkaar na X-aantal uren, bepaalde delen gooien ze gewoon weg, kapot of "bijna kapot"

            Just my 0.02€
            Wellicht de beste post in dit topic. In de jaren '80 waren de (meeste) auto's over-engineered, built to last. Kan je van het huidige wagenpark niet meer zeggen..

            Ik vind het ook belachelijk dat diesels getuned/-chipt worden. Een dieselwagen is toch niet bedoeld om sportief te rijden? En als je toch een snelle diesel wilt, koop dan eentje met een dikkere motor erin. En als je echt snel wil rijden als je jezelf Kimi Räikkönen of Sebastian Vettel waant, koop dan een benzine en ga rijden op circuit...

            Ik ga er in elk geval niet van wakker moeten liggen dat ik brokken ga rijden door te chippen als ik ga beginnen rijden met mijn '89 W124 2.5 platte diesel met de volle 90PK (en intussen wellicht al wat minder).


            Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
            No offence maar een Evo en een Porsche kun je niet meteen vergelijken eh... Maar ik snap je punt wel.

            Zelf heb ik niks tegen BMW (heb er ooit eentje gehad), maar ik kan/wil me voorlopig echt niet linken met het huidige imago en al zeker niet met het publiek dat er in 70% van de gevallen inzit... Het is zoals je zegt een feit dat vroeger een bmw stond voor minimum 'iets' van auto... nu rijden er ook alle huismoeders mee rond... (no offence to the mama's eh ) Audi begint trouwens dezelfde toer op te gaan en trekken hetzelfde arrogante clienteel...

            Nu ivm Evo's zullen de meesten ook wel denken dat er enkel Sjonnies met oorbellen/tattoo's inzitten... Elk merk heeft zo wel zijn mindere reputatie of vooroordelen MAAR bmw mannen? No thanks... denken dat ze in ne Rolls rondrijden, rijden aggressief en denken dat de baan van hen is... Tot ze ene tegenkomen die voor hen pinkerke opzet, opzij gaat (want ik haat bumper kleven) en dan terug aansluit... ge moet die losers hunne kop zien omdat er iets achter hunnen 'almighty BMW' hangt dat ze niet los krijgen...

            Meestal (en gelukkiglijk maar) is het wel zo dat diegenen die nog met 'echte' drivers BMW's rijden, zulks belachelijk gedrag niet vertonen of uitlokken... Die gasten kopen de BMW niet omwille van de badge, maar gewoon omdat sommige modellen subliem rijden... (mag ook gezegd worden)
            Hier ga ik ook mee akkoord, en hoeveel BMW's zie je tegenwoordig niet rijden? Een BMW is al lang niet speciaal meer. Tenminste de huidige. Ik ben wel content met mijn BMW'tje van eind jaren '80 met 136 PK (die stamt nog af uit de tijd dat er amper BMW diesels waren). Ik probeer ook altijd deftig te rijden, pinkers gebruiken etc... en voel me zeker niet beter dan een niet-BMW rijder.


            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            zolang er auto's zijn zal er getuned worden, 't is dope



            Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
            "beter iets goed kopieren, dan zelf iets slecht maken..."
            Steve Jobs (eigenlijk Picasso) zei het ook al... 'good artists copy, great artists steal'

            E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

            Comment


            • spoiler: (hij is dood)


              * apple fanboy

              Comment


              • Reacties van sommigen slaan toch ook nergens op . Als je wilt gas geven koop een naft.
                Ik geef ook gas met diesels .

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                  Reacties van sommigen slaan toch ook nergens op . Als je wilt gas geven koop een naft.
                  Ik geef ook gas met diesels .
                  Ge zijt ni alleen.
                  2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

                  2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                    BMW diesels hebben altijd al een benzine-achtig karakter gehad in die zin dat je wat toeren moet maken vooraleer er iets gebeurt. Ik ben ooit overgestapt van een Golf TDI 130 naar een E46 320d 150 en ik vond dat spel gewoon traag, enkel door het lineaire karakter itt. de on/of bij de oude VAG diesels
                    +1
                    Heb recentelijk ook zo'n overstap gedaan. Van een VW 1.9 110 pk naar BMW 184 pk. Die tdi was eigenlijk agressiever dankzij meer koppel/turbodruk ? in lage toeren en korte 1e versnelling. De BMW moet ge meer rond de 3200 toeren rijden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Commander Bekijk Berichten
                      +1
                      Heb recentelijk ook zo'n overstap gedaan. Van een VW 1.9 110 pk naar BMW 184 pk. Die tdi was eigenlijk agressiever dankzij meer koppel/turbodruk ? in lage toeren en korte 1e versnelling. De BMW moet ge meer rond de 3200 toeren rijden.

                      Zo te zien heb ik toch gelijk!
                      Inderdaad, een PD komt veel agressiever in maar bovenin de toeren heb je eigenlijk niet meer veel. Een CR (common rail diesel) heeft zijn krachten in hogere toeren en trekt door tot ongv 4000 toeren.
                      Dit is niets nieuws.... Kan je zeggen dat de laatste nieuwe CR's allemaal een benzine-achtig karakter hebben.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
                        Zo te zien heb ik toch gelijk!
                        Inderdaad, een PD komt veel agressiever in maar bovenin de toeren heb je eigenlijk niet meer veel. Een CR (common rail diesel) heeft zijn krachten in hogere toeren en trekt door tot ongv 4000 toeren.
                        Dit is niets nieuws.... Kan je zeggen dat de laatste nieuwe CR's allemaal een benzine-achtig karakter hebben.
                        Daar valt altijd een mouw aan te passen Mijn 1.9PD trok mooi door tot tegen het rood.
                        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                        Audi S3 '02 sold => topic
                        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                        Comment


                        • met een boring x slag van 76 x 96 tot aan het rood willen duwen ik versta zoiets niet

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            met een boring x slag van 76 x 96 tot aan het rood willen duwen ik versta zoiets niet
                            Ik ook niet (letterlijk) waarom eigenlijk niet?

                            Ik heb boring x slag 85 x 88

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              met een boring x slag van 76 x 96 tot aan het rood willen duwen ik versta zoiets niet
                              Zolang hij blijft doortrekken...
                              De rode zone staat er voor iets, anders hadden ze die wel op 3.5k gezet

                              Btw, hij was niet meer standaard ook hé, zie mijn sig.
                              Last edited by ikbenben; 01/09/2013, 12:37.
                              Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                              Audi S3 '02 sold => topic
                              Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                              Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                              Comment


                              • heel simpele fysica : hoe langer je zuigers, hoe meer koppel op lage toeren en een natuurlijke afkeer van hoge toeren...daar is nix mis mee, ik hou van zulke motoren

                                uw fordmotor is vierkanter, gaat makkelijker in de toeren, maar makkelijker afslaan bij relantie en slecht koppelwerk

                                andere kant is formule 1 (en japanse bleit-motorfietsen 4l), slag korter van de het boorgat, geen trekkracht, alleen zuivere pk's lekker hoog in de toeren
                                fireblade is bvb 76 x 55

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  heel simpele fysica : hoe langer je zuigers, hoe meer koppel op lage toeren en een natuurlijke afkeer van hoge toeren...daar is nix mis mee, ik hou van zulke motoren

                                  uw fordmotor is vierkanter, gaat makkelijker in de toeren, maar makkelijker afslaan bij relantie en slecht koppelwerk

                                  andere kant is formule 1 (en japanse bleit-motorfietsen 4l), slag korter van de het boorgat, geen trekkracht, alleen zuivere pk's lekker hoog in de toeren
                                  fireblade is bvb 76 x 55

                                  Wow, spot on!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    heel simpele fysica : hoe langer je zuigers, hoe meer koppel op lage toeren en een natuurlijke afkeer van hoge toeren...daar is nix mis mee, ik hou van zulke motoren
                                    Ik ken wel de werking van een motor hoor.

                                    Grafiekje

                                    DSC01234 (Medium).JPG
                                    Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                    Audi S3 '02 sold => topic
                                    Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                    Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                    Comment


                                    • ja sorry had moeten quoten

                                      jouw grafiek...laat gelijk zien dat chippen nix voor mij is

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        ja sorry had moeten quoten

                                        jouw grafiek...laat gelijk zien dat chippen nix voor mij is
                                        Was niet enkel een chipje hoor
                                        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                        Audi S3 '02 sold => topic
                                        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten
                                          Was niet enkel een chipje hoor
                                          Hahaha dat dacht ik ook al.. maar kwou al niets zeggen.
                                          Stage 2-3?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X