Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?
Collapse
X
-
Om even een oude koe uit de gracht te halen...
Deze post even doorbladerd en je zag vroeger vaak dat auto's na chiptuning serieus begonnen roeten. Nu hebben auto's een roetfilter, dus zou je er minder van zien.
Vraag is echter of dit zonder de roetfilter bij moderne diesels ook nog zo zou zijn?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenVraag is echter of dit zonder de roetfilter bij moderne diesels ook nog zo zou zijn?
Het is wel niet zo dat chippen = meer roet. Vooral van die powerbox gevallen én slechte chipboeren veroorzaken roetwolken, het is best mogelijk een diesel te chippen zonder dat er daardoor een permanente smog-zone rond je auto hangt. Maar ik denk als je een slecht gechipte moderne diesel gaat rijden, je nog altijd een roetwolk zal veroorzaken hoor. Die DPF zal wel wat deeltjes tegenhouden maar lang niet alles.
Comment
-
Kan dat ook te maken hebben met betere software waardoor de auto niet constant meer inspuit zoals vroeger? Ik kende vroeger (jaar 2000) iemand met een A4 2.0tdi door Heinz en die kerel maakte een rookgordijn waar een M1 Abrams jaloers zou op zijn.
Als auto's tegenwoordig nog evenveel roeten na tuning, maar de filter alles tegen houdt, dan zou die toch sneller verstopt moeten geraken en vaker regenereren (staan er genoeg "e" in?)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenAls auto's tegenwoordig nog evenveel roeten na tuning, maar de filter alles tegen houdt, dan zou die toch sneller verstopt moeten geraken en vaker regenereren (staan er genoeg "e" in?)
Ik kijk mijn roet- en asniveau maandelijks na met vagcom, en ik heb geen spectaculaire stijging bemerkt na het chippen. Maar heb dan ook verkozen voor "chippen-met-mate", dus verwacht ik ook geen bijkomende problemen.
Ziet er zo uit ongeveer (voorbeeldfoto)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk BerichtenKlinkt logisch.
Ik kijk mijn roet- en asniveau maandelijks na met vagcom, en ik heb geen spectaculaire stijging bemerkt na het chippen. Maar heb dan ook verkozen voor "chippen-met-mate", dus verwacht ik ook geen bijkomende problemen.
Ziet er zo uit ongeveer (voorbeeldfoto)
Comment
-
Met vagcom kan je wel de "gezondheid" van de DPF nagaan ja. En ook hoe vaak er een regeneratie is, en wanneer dat juist geweest is. Dit is gewoon allemaal data die de wagen ook gaat gebruiken om te beslissen of hij gaat regenereren of niet.
Je kan er ook eentje 'forceren' met vagcom, moest dat nodig zijn.Last edited by TooTall; 10/03/2015, 12:40.
Comment
-
Wanneer de gemeten roetwaarde in de DPF filter boven een bepaalde waarde komt gaat het systeem regenereren.
Vanaf pagina 61
Comment
-
meestal werkt het met een luchtdrukmeter die een verschil in druk moet opmeten voor en na de filter. Is het verschil te groot dan wordt de regeneratie gestart.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmeestal werkt het met een luchtdrukmeter die een verschil in druk moet opmeten voor en na de filter. Is het verschil te groot dan wordt de regeneratie gestart.
Comment
-
Er is bij mijn weten geen enkel merk die aangeeft wanneer een regeneratie bezig is. Je kan het enkel zien aan het actueel verbruik, als dat enkele liters hoger is dan normaal dan is er een regeneratie bezig. Anderzijds moet ik zeggen dat ik nu alweer een tijdje met een BMW rij en dat ik het nog niet heb gemerkt.
Comment
Comment