Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?
Collapse
X
-
De scenic van mijn vrouw heeft een zogenaamde vijfde injecteur. Hierdoor zijn er nauwelijks problemen met de roetfilter van 1.5 dci motoren. Die zorgt ervoor dat de wagen in alle omstandigheden kan regeneren. Ook als hij koud staat. Die injecteer spuit dan diesel in om de verbranding van de deeltjes in gang te zetten. Heel doeltreffend, want met die wagen worden altijd korte afstanden gedaan. Soms maanden aan stuk afstandjes met een uitschieter van 15 km... Nog nooit probs gehad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenEr is bij mijn weten geen enkel merk die aangeeft wanneer een regeneratie bezig is.
1. De onzichtbare. Niets op het dashboard, kan onderbroken worden door contact uit te zetten, ga je in principe niets van merken. En deze is veel vaker voorkomend dan de meeste mensen beseffen!
2. De noodzakelijke. Geel lampje op het dash, volg de instructies in de handleiding. Meestal staat daar +/- 15 minuten autostrade rijden tegen een iets hoger toerental. De oorzaak is het overschrijden van een bepaalde waarde roet in de filter.
Gaat na 15 minuten het lampje uit, geen probleem. Indien niet, komt erop 'workshop' en is de regen mislukt.
3. De geforceerde. Dit is na de mislukte nummer 2. Garage gaat een extra regen uitvoeren om zo het probleem te verhelpen.
Zeer belangrijk om NOOIT de 'noodzakelijke' regen te onderbreken!!Last edited by TooTall; 17/03/2015, 08:02.
Comment
-
Ik kan me echt niet herinneren hoeveel keer ik mijn motor al heb afgelegd terwijl die nog aan het regenereren is. Moet ondertussen misschien al wel 100, 150 of 200 keer geweest zijn. Beestje heeft daarover nog nooit tegengeprutteld.
Sent from somewhere, using Tapatalk.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenIk kan me echt niet herinneren hoeveel keer ik mijn motor al heb afgelegd terwijl die nog aan het regenereren is. Moet ondertussen misschien al wel 100, 150 of 200 keer geweest zijn. Beestje heeft daarover nog nooit tegengeprutteld.
Sent from somewhere, using Tapatalk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenDe scenic van mijn vrouw heeft een zogenaamde vijfde injecteur. Hierdoor zijn er nauwelijks problemen met de roetfilter van 1.5 dci motoren. Die zorgt ervoor dat de wagen in alle omstandigheden kan regeneren. Ook als hij koud staat. Die injecteer spuit dan diesel in om de verbranding van de deeltjes in gang te zetten. Heel doeltreffend, want met die wagen worden altijd korte afstanden gedaan. Soms maanden aan stuk afstandjes met een uitschieter van 15 km... Nog nooit probs gehad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk BerichtenUwe valt ook niet echt onder 'gewoon gebruik' :-)
Mijn auto wordt "gewoon" gebruikt hoor. Wel met de nadruk op "gebruikt". 😁
Sent from somewhere, using Tapatalk.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenHet zou me dan verwonderen dat bmw niet eveneens een dergelijk systeem heeft. Als dat ding enkel maar zou regenereren bij volledige bedrijfstemperatuur zou het nogal problematisch kunnen worden.
Veel merken spuiten tijdens een regeneratie gewoon diesel in de cilinder wanneer de uitlaatklep openstaat. Dit zorgt ook voor het stijgende oliepeil (en alle risico's die erbij komen) waar zo'n motoren last kunnen van hebben!
Comment
-
ik kan nu enkel spreken van het systeem dat PSA gebruikt, namelijk met additief Eolys (nu noemt het anders) dat ervoor zorgt dat de verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes terugbrengt naar 450°C ipv de gebruikelijke 650°C bij de andere roetfilters.
Ten eerste ik merk daar niets maar dan ook niets van. Geen meerverbruik, geen andere uitlaatgeur, geen ander stationair toerental, geen bijgeluiden... enfin niets. Wel gelijkend met de rest is het artificieel belasten van de motor. Hoe doet men dit? Dan worden alle zware stroomverbruikers ingeschakeld om de motor zwaarder te belasten: electrische verwarming achterruit en spiegels die worden aangezet is daar een goed voorbeeld van.
Op het frans peugeotforum heeft iemand dat getest door een ledlampje te solderen op de bedrading van de achterruitverwarming. Die kon daaraan zien wanneer de FAP zijn werking begon te doen (led lampje brandde). En dat was vrij snel na vertrek. Al na 2 km koude start begon de regeneratie en die duurde een 2 tot 3 km bij constante snelheden. Dus ook al had hij de dag ervoor de regeneratie afgebroken, dan was het de dag erna al vrij snel opgelost. Als je natuurlijk enkel en alleen zeer korte afstanden gaat doen, genre 2 tot 4 km enkel, dan ga je dus uiteindelijk in de problemen geraken. De filter geraakt sneller vol dan de regeneratie kan gebeuren.
Bij mijn auto (ondertussen 212.000 km's) heb ik additief moeten laten bijvullen op 177.000 km's voor de prijs van ongeveer 180€. PSA schrijft dan ook voor dat je de filter mee moet vervangen maar dat wordt in de praktijk haast nooit gedaan. De garage heeft bij het bijvullen via de diagnose software de vulling van de filter nagekeken en die lag toen op 5%. Dat ligt grotendeels aan mijn rijstijl omdat ik de auto elke dag een paar keren goed push. Doe je veel autosnelweg dan laat dit type filter met additief trouwens toe dat je aan autoregeneratie doet: de uitlaatgassen zijn van zichzelf warm genoeg om de filter schoon te branden. Er moeten dan geen kunstgrepen uitgevoerd worden om de benodigde temperatuur te bereiken om de filter schoon te branden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk BerichtenHet is gewoon een keuze van de constructeur. Systemen met een extra injector zijn beter maar duurder.
Veel merken spuiten tijdens een regeneratie gewoon diesel in de cilinder wanneer de uitlaatklep openstaat. Dit zorgt ook voor het stijgende oliepeil (en alle risico's die erbij komen) waar zo'n motoren last kunnen van hebben!
Bij Mazda hebben ze het systeem waarbij het motoroliepijl stijgt door de regeneraties van de DPF. Dit komt inderdaad door dat er diesel bij de motorolie terecht komt maar wel via de zuigerveren en niet via de uitlaatklep. Alles wat via de uitlaatklep gaat gaat namelijk naar de uitlaat en niet naar de motor. Die motoren hebben daar verder geen last van hoor, ze zijn er op voorzien. 99,99% van de mensen die met zo'n auto rijden weten niet eens hoe dit werkt en als je hun vertelt dat er diesel bij hun motorolie komt dan geloven ze je niet.
Comment
-
ook nog nooit iets van gemerkt, niet bij de BMW's en ook niet bij de benzen. andere merken nog niet gehad.
ik zou het wel handig vinden indien je een melding krijgt of iets in het menu kan terug vinden maar helaas niks, zelfs niet in de engineering menu's die verborgen zijnlets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik kan nu enkel spreken van het systeem dat PSA gebruikt, namelijk met additief Eolys (nu noemt het anders) dat ervoor zorgt dat de verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes terugbrengt naar 450°C ipv de gebruikelijke 650°C bij de andere roetfilters.
Ten eerste ik merk daar niets maar dan ook niets van. Geen meerverbruik, geen andere uitlaatgeur, geen ander stationair toerental, geen bijgeluiden... enfin niets. Wel gelijkend met de rest is het artificieel belasten van de motor. Hoe doet men dit? Dan worden alle zware stroomverbruikers ingeschakeld om de motor zwaarder te belasten: electrische verwarming achterruit en spiegels die worden aangezet is daar een goed voorbeeld van.
Op het frans peugeotforum heeft iemand dat getest door een ledlampje te solderen op de bedrading van de achterruitverwarming. Die kon daaraan zien wanneer de FAP zijn werking begon te doen (led lampje brandde). En dat was vrij snel na vertrek. Al na 2 km koude start begon de regeneratie en die duurde een 2 tot 3 km bij constante snelheden. Dus ook al had hij de dag ervoor de regeneratie afgebroken, dan was het de dag erna al vrij snel opgelost. Als je natuurlijk enkel en alleen zeer korte afstanden gaat doen, genre 2 tot 4 km enkel, dan ga je dus uiteindelijk in de problemen geraken. De filter geraakt sneller vol dan de regeneratie kan gebeuren.
Bij mijn auto (ondertussen 212.000 km's) heb ik additief moeten laten bijvullen op 177.000 km's voor de prijs van ongeveer 180€. PSA schrijft dan ook voor dat je de filter mee moet vervangen maar dat wordt in de praktijk haast nooit gedaan. De garage heeft bij het bijvullen via de diagnose software de vulling van de filter nagekeken en die lag toen op 5%. Dat ligt grotendeels aan mijn rijstijl omdat ik de auto elke dag een paar keren goed push. Doe je veel autosnelweg dan laat dit type filter met additief trouwens toe dat je aan autoregeneratie doet: de uitlaatgassen zijn van zichzelf warm genoeg om de filter schoon te branden. Er moeten dan geen kunstgrepen uitgevoerd worden om de benodigde temperatuur te bereiken om de filter schoon te branden.
Comment
-
Zoalang je er niks van merkt is er geen probleem en is dat het teken dat alles goed verloopt.
Als ik er echt op let dan merk ik wel een hoger verbruik, maar dan moet ik wel constant op dat verbruik zitten letten, en dat doe ik tegenwoordig niet meer.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenBij Mazda hebben ze het systeem waarbij het motoroliepijl stijgt door de regeneraties van de DPF. Dit komt inderdaad door dat er diesel bij de motorolie terecht komt maar wel via de zuigerveren en niet via de uitlaatklep. Alles wat via de uitlaatklep gaat gaat namelijk naar de uitlaat en niet naar de motor. Die motoren hebben daar verder geen last van hoor, ze zijn er op voorzien. 99,99% van de mensen die met zo'n auto rijden weten niet eens hoe dit werkt en als je hun vertelt dat er diesel bij hun motorolie komt dan geloven ze je niet.
Motoren hebben er inderdaad weinig last van, tenzij het eens (door veel onderbroken regeneraties) te hoog komt. Dan kan je motor op zijn eigen olie beginnen draaien (via de carterafzuiging)... 1 van de weinige manieren om een diesel het einde van de toerenteller te laten zien.
Comment
-
die verbruikers worden ingeschakeld om de uitlaatgastemperatuur naar boven te krijgen. Als je op je gemak taffelt in de stad bereiken de gassen zelfs de 450°C niet. Temperatuur niet hoog genoeg = geen regeneratie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenModerne wagens geven echt wel aan wanneer het oliepijl te hoog staat. Desnoods gaan ze in noodloop bij dergelijk scenario.
Noodloop zou trouwens niets helpen, een dieselmotor die op zijn olie begint te draaien is zeer moeilijk onder controle te houden.
De beste manier is trouwens: contact afleggen => hoogste versnelling inschakelen => rechtervoet vol op het rempedaal => met de linkervoet de koppeling laten aangrijpen en hopen dat je de motor kan laten stilvallen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenHet zou me dan verwonderen dat bmw niet eveneens een dergelijk systeem heeft. Als dat ding enkel maar zou regenereren bij volledige bedrijfstemperatuur zou het nogal problematisch kunnen worden.
Voor mijn auto is het niet zo erg, ik doe er altijd langere afstanden mee. Maar die Scenic wordt echt als stadswagentje, inkoopwagen gebruikt. Ben er heel blij mee eigenlijk. Maar of een diesel zuiniger is in zo'n omstandigheden ben ik toch niet zeker, vermits haar gemiddelde verbruik op 9,3 liter zit.
Aangaande stijgende olie, dit heb ik bij Renault nog nooit geweten. Olie die boven het maximum komt...
Heb zelfs 1 keer tijdens het inrijden moeten bijvullen. Daarna blijft die van onderhoud naar onderhoud mooi op max staan. De olie wordt trouwens ook steeds op max peil gevuld bij onderhoud. Dan zouden ze toch maar tot minimum vullen? Of zie ik dat verkeerd?
Heb ook nog nooit gevoeld tijdens het rijden dat de wagens regenereren. Staat nooit op momentele verbruik, dus daarover kan ik niks zeggen.
Comment
Comment