zou ook es moeten kijken voor boxen of sub voor in de a3, geluid is nu wel relatief goed en valt zeker mee als motor uit is (qua bas) maar vanaf ik rijd is et gewoon basis, zou wel wat meer willen...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audio-installaties
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DéGiokeKheb er een sub van, knallen dat ding doet
Er hing een sony Explod versterker aan maar die is kapot gegaan, die gaat steeds in veiligheid, weet ik veel waarom. Dus ja, nu ben ik eerst nog op zoek naar een nieuwe dus
Oow ja...mijn hoedeplankspeakers zijn ook van JBL
en nog 4 standaardspeakers in deuren vooraan en achteraan.
Dit alles tesamen met Alpine GPS2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km
Comment
-
ik denk niet dat dit off topic is, want het heeft ermee te maken
maar kijk maar eens naar dit filmpje!!
http://www.teletet.org/post/post.php?PID=75382
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Filleik denk niet dat dit off topic is, want het heeft ermee te maken
maar kijk maar eens naar dit filmpje!!
http://www.teletet.org/post/post.php?PID=753822002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Filleik denk niet dat dit off topic is, want het heeft ermee te maken
maar kijk maar eens naar dit filmpje!!
http://www.teletet.org/post/post.php?PID=75382
Jawadde!
Comment
-
Een paar basis regels en elementaire kennis:
Je hebt steeds een uitgebalanceerd systeem nodig en een woofer is altijd nodig om een goede klank te krijgen. Ik kan echter wel de mensen begrijpen die zeggen dat
een woofer de boel verknalt en dat het niet mooi is. Dat is te danken aan het onoordeelkundig gebruik van woofers.
Om te beginnen een woofer klinkt nooit mooi. Daar is ie niet voor gemaakt. Een woofer waar muziek uit komt is geen woofer maar een luidspreker. Om te bepalen dat een woofer een woofer is heb je 2 dingen nodig: 1) een filter die alleen de bas tonen naar de woofer stuurt 2) vermogen, heel veel vermogen.
Die 2 dingen bekom je alleen maar met een goede versterker.
Beste is voor de woofer een aparte versterker te kopen met een ingebouwde filter. De zogenaamde mono versterker. Die ingebouwde filter van de versterker kun je dan al afregelen dat hij alleen de bass tonen door laat en ......ook versterkt. Dit werkt ook efficienter omdat de versterker alleen de bassen zal versterken en dus niet de rest, waardoor hij minder moet werken. Het zal dan ook beter klinken. Je kan de versterker dan ook toeknijpen op 1/3 van zijn vermogen om hetzelfde effekt te hebben. Ook zal de bas die hij dan produceert zuiverder zijn en niet overslaan en vervormen. De regel is altijd dat toeknijpen van de versterker op 1/3 van zijn vermogen te doen. Zo een toeknijp knop noemt de gain van een versterker.
Als dat goed gedaan is heb je een woofer die voor geen meter klinkt maar doet waar hij voor gemaakt is namelijk bassen doorlaten. Dat klinkt zo: OEMFBPF x ....
En dat is juist goed.
Een woofer waar echte muziek uitkomt dat trekt op niks. Daar is hij niet voor gemaakt. Een versterker moet alleen de bassen versterken en alleen de bassen laten horen. De muziek komt van de boxen in de wagen.
Basicly wat een woofer doet is de lage tonen weergeven die een gewone luidspreker niet kan weergeven. Een gewone luidspreker kan geen lage frequenties weergeven omdat hij er niet voor gemaakt is.
Je hebt namelijk 2 soorten bassen: de kick bass en de echte lage bass. De kick bas dat is een drummer die drumt en een korte krachtige slag laat horen. Dit kun je best vergelijken met iemand die een korte klop op uw hoofd slaat. Een lage bass dat is bijna niet hoorbaar maar genereert een trilling die je in uw buik voelt. Het laat uw auto daveren.
Het één kan niet zonder het ander. Het geluid moet uitgebalanceerd zijn. De echte lage bassen zijn ook niet directioneel. Je kan niet zeggen of de bass van achteren komt of van voorraan. Daarom kan de baskist met woofer perfekt in de koffer. Vooral in een golf ofzo met hoedenplank in stevig karton werkt dat heel goed. Bassen zijn namelijk luchtverplaatsingen en de luchtverplaatsing moet in de wagen kunnen komen.Sommige wagens zijn potdicht met metaal afgeschermd vb bmw. Dat ligt iets moeilijker maar is te doen. Je moet gewoon meer vermogen steken, een grotere versterker nemen en een grotere woofer.
Een vuistregel is een hoedenplank wagen zoals golf vb is 15O echte watts genoeg met een woofer van 3OO watt.
Bij een bmw heb je al 6OO watts nodig en een woofer van 8OO watt.
Ik bedoel wel echte watts want er wordt nogal wat gelogen in de audio bisnes. Die sony radio vb zegt op de doos 4 x 5O watt maar ik wed u voor 1OOO euro dat dat amper 8 echte watt is gemeten op een normale watmeter bij een normaal voltage van 12 volt.
De volt zijn namelijk ook belangrijk bij bassen. Een versterker zal bij 12 volt vb 2OO watt afgeven en dezelfde versterker bij 14,4 volt vb zal al 3OO watt afgeven. Zelfde versterker maar andere voeding.
Als de woofer en versterker redelijk krachtig zijn is het daarom aan te raden om deze voeding op te krikken met een condensator. Dit is een soort mini batterij die heel snel volts kan afgeven. Je hebt daardoor in de praktijk meer watts uit dezelfde versterker.
Comment
-
2de belangrijk punt is de soort klank kast. Je hebt kleine kasten waar een wooferr gesloten in speelt en je hebt klankasten met een soort openingen in waar de woofer open in speelt. Je hebt zelfs woofers die je omgekeerd monteerd op een klankkast waar de bas in de kist zelf gaat.
Algemeen genomen zijn de gesloten systemen het best en klinken het zuiverst. De open klankasten klinken luider maar ook meer vervormd.
De sub moet zo gekozen worden dat hij gemaakt is voor het soort klankkast dat je maakt. Dat maakt een heel verschil uit. Een free air subwoofer, een gesloten woofer of een open woofer voor open kast. Het zijn totaal andere dingen.
Zoals gezegd een gesloten woofer systeem is best maar je hebt meer vermogen nodig om even luid te spelen als een open klankast. Met open klankkasten heb je ook meer inhoud nodig ; de klankast zal dubbel zoveel liter moeten bevastten.
KOrtom je hebt echt oordeelkundig advies nodig voor een goed systeem. Dat kan je niet krijgen in de makro waar de woofers op een pallet liggen
Comment
-
3de belangrijk punt is meest onderschat is de aparte kabel die je moet trekken om de versterker voor uw bassen te voeden met stroom. Deze moet echt groot zijn en veilig opgebouwd worden. Een gewoon kabelke is niet voldoende omdat uw wagen in de fik kan staan bij een slechte kabel. Ook de isolatie is belangrijk. Een kortsluiting kan uw wagen doen uitbranden in 2 seconden. Je hebt echt geen tijd om te gaan lopen.
Dus verzorgd de voeding.....
Comment
-
Bassen komen dus uit de woofer. De kickbassen komen uit de luidsprekers in de wagen. Hier is terug hetzelfde om een goede kickbass te bekomen heb je een compo set nodig. Dit zijn meestal een klein wooferke en een tweeterke apart met een filter die terug hier de hoge tonen naar de tweeter stuurt en de lage kick bassen naar het woofertje. Zo een filter laat toe dat terug ook hier de speakers minder moeten werken voor een mooiere klank. De tweeter zal alleen de hoge tonen weergeven. De woofer moet alleen de kick bassen geven en muziek. Ook hier raad ik een extra versterker aan die toegeknepen staat op 1/3 van zijn vermogen.
Niet alleen klinkt dat mooier, ook zal de speakers set minder vervormen op die manier en toch luid spelen. Uw hoofd zal er niet van zeer doen na 1 uur luisteren , nogthans zal je luid spelen. Dat is meestal het verschil.
Tot slot nog dit: speakers op de hoedenplank zijn compleet uit den bozen. Audio fielen lachen u uit.
Je kan het best vergelijken met een concert. Stel je voor dat je luistert naar een concert waar de band achter u staat. Raar niet? Wel met audio is dat ook zo. Geluid moet van vooraan komen. De speakers achteraan zijn voor uw passagiers maar niet voor u.
Comment
-
ja man wat een post!!!
wat betreft die speakers in de goedenplank heb je 100% gelijk, alleen is dat vaak de enige plaats waar direct veel plaats is en dus vaak de goedkoopste oplossing!
vandaar dat bij velen (ook bij mij) daar twee zware speakers zitten ...
2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km
Comment
-
was allesinds interessant, nu wil ik zeker geen speakers in min hoedenplank, was er zelf al niet zo voor...
Zal dus ofwel composetje worden of een woofer.
Nog een vraagje
Als radio heb ik de JVC KDG612 met volgende gegevens:
• Uitgangsvermogen: 4 x 50 W max.
• MOS-FET eindversterker
• 24-bits resolutie 1-bits DAC
• HS-II-tuner
• DAB Ready II
• Lijnuitgangen: 2 paar
• Subwoofer uitgang met niveau/frequentie regeling
Daar zit dus zogezegd een subwoofer uitgang, die kan ik ook instellen op de radio zelf. Nu de vraag is of dit ook (relatief) goed zou werken met een woofer? Et moet geen show kwaliteit zijn, gewoon goed voor alledaags gebruik.
Comment
-
ja die uitgang zal werken: je kan daar dat kanaal al voor een stuk filteren. Dat zal al een stuk schelen. Maar je hebt nog altijd te kort aan vermogen. En een echte filter zal toch beter zijn nog.
Dus je mag dat kanaal gebruiken, je mag zelfs uw filter instellen om alleen de lage tonen door te laten. Dan nog es terug een goede mono versterker met een ingebouwde lage bassen filter en een sub en een gesloten kistje.
Hoeveel vermogen uw versterker moet zijn, hoeveel liter uw kistje moet zijn en welke sub er nodig is hangt af van uw type van wagen.
Een goede audio boer kan u daar makkelijk in adviseren.
Comment
-
Probleem is dat die oplossing (wil ze ietwat deftig zijn) veel geld kost ...
Bekabeling => € 50
Versterker => €250
Woofer en kist => €200
Zo zit je makkelijk aan €500 voor enkel en alleen je woofer.
Dat is een bedrag dat niet zo goed in een studentenbudget past, zie je ?
Comment
-
Met wat goed advies is er voor weinig geld iets goeds te maken.
Vb ebay. Een verkoper met een deftige feedback is meestal kopen zonder problemen.
Mijn advies geld dan : vervang de 2 versterkers door 1 maar met meer kanalen.
koop een deftige woofer en laat een klank kastje op maat maken.
Koop 2de hands maar van een goed merk.
Ik zal es op ebay rap rondneuzen en u een paar voorbeelden geven straks
Comment
-
composet van een deftige verkoper: 1OO euro (heb er zelf al aan gekocht en tis een winkel met goed advies voor uw andere inlichtingen die je nodig hebt)
http://www.tuned-belgium.com/forum/v...ic.php?t=22599
bij dezelfde verkoper een woofer: kicker 75 euro
12"
Kicker EX12 : 70€!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.tuned-belgium.com/forum/v...ic.php?t=22596
Laat deze verkoper (tis een winkel met montage mogelijkheid) een kistje op maat maken.
of koop iets kant en klaar op ebay met verzending ook iets van 15O euro
http://cgi.benl.ebay.be/Helix-Deep-B...QQcmdZViewItem
Vraag advies voor een versterker 4 kanalen uit zijn assortiment
Of koop deze op ebay
http://cgi.benl.ebay.be/HELIX-Versta...QQcmdZViewItem
Vermoedelijk iets van een 2OO euro
Dan heb je alleen nog wat advies nodig ivm kabels en wat montage om de speakers in te bouwen en een voeding naar achteren te trekken voor uw versterker die je op uw wooferkist zelf monteerd en een kabel van uw versterker naar uw woofer.
Nog adresjes www.havoicedesign.be ook een goede verkoper die installeert
Comment
-
Algemeen genomen kun je niet geloven wat een echte versterker met uw huidige speakers al kan doen. Maar als het oem speakers zijn is een upgrade van uw voorste speaker sterk aan te raden.
Ik ken uw type van wagen niet maar met een student zijn in het achterhoofd zal het wel geen bmw zijn maar een type auto met waarschijnlijk een stevige hoedenplank. Dan heb je niet zoveel vermogen nodig.
Spaar liever 5OO euro bijeen en koop iets deftigs dan 2OO euro weg te gooien aan rommel is mijn advies. Met rommel zal je geen verschil horen, het zal in het beste geval gewoon luider spelen maar nog steeds slecht.
Je hebt vb met de helix 4 kanalen : 4 kanalen ter beschikking. Je brugt 2 kanalen voor uw woofer dan heb je 15O echte watts. De 2 andere kanalen hou je voor uw composet. (die krijgen dan elk 7O watt per deur)
Als er achteraan speakers nu al zitten gebruik je 2 kanalen van je radio voor de achterste speakers. 2 kanalen van je radio laat je onbenut.
Dus van uw head unit 2 kabels die vertrekken naar achteren liggen er nu al.
1 kabel van uw radio voor uw woofer leg je naar achteraan, daar sluit je de versterker op aan met een rca aansluiting, je hebt waarschijnlijk een kleine omvormer nodig voor je signaal.
Van uw radio leg je 2 kabels ook naar achteren voor de 2 resterende kanalen. Ook kleine omvormer nodig. Dan van de versterker terug naar uw composet in uw deuren.
J
de filter van uw composet bouw je in in uw deur zelf. Je legt in de deur zelf een kabelke bij van de filter naar de tweeter. Die tweeter monteer je op uw dashbord.
Je legt een voeding van uw batterij naar achteraan voor de versterker.
ps als je 2 kanalen brugt voor uw woofer dan heb je een woofer nodig met dubbel spoel. Dat vraag je best even na want ik ken de woofer types niet vanbuiten of ze passen.
resultaat: een prachtige geluid.
Comment
-
Voor audio heb je goed advies nodig tis echt niet simpel.
Vb een goede versterker kan 6O watt geven op 4 ohm (weerstand van de speakers) maar zal 1OO watt geven als je speelt op 2 ohm. Goede versterkers kunnen op lage ohm spelen soms tot 1 of O,5 ohm. Resultaat met weinig watts heb je dubbel vermogen.
Dit is maar een voorbeeld. Er zijn heel veel parameters om zomaar iets samen te stellen. Dus ga ten rade bij een goede audio winkel. Goed advies bespaart u geld en zal u meer en beter resultaat geven.
Comment
Comment