Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autotuning - vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    Yep, de facelift 330d kreeg een sterkere variant van de 6-bak. En ik vermoed dat de nieuwe '3 weldegelijk een sterkere versnellingsbak dan die van de huidige '3 zal krijgen, want men fluistert nu al duchtig over een 335d.
    Het fluisteren is gedaan erover, ze roepen het bijna bij bmw, de 335d komt er zei onze verkoper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof
      Yep, de facelift 330d kreeg een sterkere variant van de 6-bak. En ik vermoed dat de nieuwe '3 weldegelijk een sterkere versnellingsbak dan die van de huidige '3 zal krijgen, want men fluistert nu al duchtig over een 335d.
      Het fluisteren is gedaan erover, ze roepen het bijna bij bmw, de 335d komt er zei onze verkoper
      Ja, en ik hoorde hele horden verkopers bij BMW die zwoeren dat er een 330Cd cabrio kwam maar zeker geen met de 2.0d. Het aantal fictieve 325d die al zijn verkocht is héél erg groot, net zoals de E39 520d 150 pk, ...

Eerst officieel, en dat heet : niet via de BMW-verkopers, maar vanop de BMW-website of van iemand uit München of Bornem.

Comment

Ik rakel deze thread weer op omdat ik toevallig de eer heb gehad om s'avonds eens een gesprek te hebben met Heinz zelf.

En eigenlijk denk ik wel dat ik hem een excuus schuldig ben. Bepaalde dingen die ik ervaren heb, zijn blijkbaar toch niet aan hem te wijten, zoals bv. mijn versnellingsbak die kort na de chiptuning naar de vaantjes was.

Ik heb hem s'avonds eens ontmoet, via een vriend van hem. En na een gesprek te hebben en mij als Basix voorgesteld te hebben, wist hij onmiddelijk wie ik was daar hij deze thread natuurlijk ook op de voet volgt. Bepaalde punten zijn besproken en ik moet zeggen dat ik bepaalde ervaringen blijf aanhouden omdat ik zeo p het ogenblik van gebeuren op een bepaalde manier heb ervaren, maar andere punten zijn uitvoerig besproken.
        Aangezien ik technisch een leek ben, heb ik een uitvoerige uitleg gekregen van hem waardoor ik mijn mening moest herzien en waardoor ik nu meen dat ik hem een excuus schuldig ben, bij deze....

Het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand die commerce doet te kraken en ik denk dat iedereen dat wel heeft kunnen ervaren op de replieken die ik gaf op mijn verhaal. Maar ik besef nu dat ik met mijn verhaal hem wel schade kon berokken en dat is nooit de bedoeling geweest. Vandaar deze rechtzetting!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Basix
          Ik heb hem s'avonds eens ontmoet, via een vriend van hem. En na een gesprek te hebben en mij als Basix voorgesteld te hebben, wist hij onmiddelijk wie ik was daar hij deze thread natuurlijk ook op de voet volgt.
          Inderdaad, tijdens een van de andere threads waarin er sprake was van Heinz heb ik hem een mailtje gestuurd om er hem attent op te maken, 'k denk dat hij van die tijd af deze site met Argusogen volgt.

Een zéér tevreden Heinz-driver.

Comment

Hij mag deze post gerust volgen, want Heinz is een van de beste voor motortuning. Vanuit england komen ze naar hem. En als je weet dat hij ook raceporsches prepareert, kan je hem wel vertrouwen. Hij heeft trouwens een schitterende vermogenstestbank staan (tot 600pk dacht ik)
            zelf ben ik er ook al geweest info gaan vragen om mijn coupe te chippen. Maar het resultaat zou toen weinig geweest zijn.

Bij deze als Heinz, al iets meer uit mijn wagen kan toveren, mag hij mij altijd PM

Comment

Mocht 'ie nu nog 'es inloggen en me een PM'etje sturen met een bodemprijs-offerte voor een kuur voor m'n 320d business...

Babs heeft het nodig. Ben niet tevreden van 'r prestaties. Niet dat de 320d (Business of niet) niet snel is, maar 'k ben verwend door m'n vorige auto's.

Nu ... mijn dealer spreekt niet van Heinz, maar plaatst boxjes. Volgens een verkoper van Hindrickx in Roeselare is dat beter dan een OBD-tuning, en toen ik 'm zei dat dat mij onwaarschijnlijk lijkt omdat bepaalde waarden gewoon worden vermenigvuldigd zonder meer ... trok 'ie maar een bedenkelijk gezicht.

Graag zou 'k daar 'es een duidelijke en technische uitleg over krijgen van een onderlegd iemand. Heinz ? Of nog beter, Heinz : neem 'es contact op met Hindrickx in Roeselare, en meld ze 'es dat je tevreden samenwerkt met andere dealers (die de BMW-garantie blijven garanderen) en leg ze vooral 'es het verschil tussen die prutsboxjes uit en jouw tunewerk ?

Thx.

Want ... ik wil meer vermogen voor Babs, maar wil het doen op een manier die me de volle ondersteuning van m'n dealer garandeert. En aangezien mijn dealer zegt niet te werken met Heinz maar met een boxjes-ontwikkelaar van ergens in de Ardennen ... vermoed ik dat dat vooral komt omdat ze meer winst maken op die laatste dingen.

Anyway ... i desperately need answers.

Comment

paar foutjes in deze thread denk ik zo.

Powerboxen moet je zeker en vast al niet kopen. Vaak zijn dit universele boxen. PSI heeft zo vier boxen voor alle merken dacht ik.

OBD kan je dacht ik bij mijn weten niet toepassen op de 150pk versie van de 320d.

Is dus effectief de eprom die je moet gaan vervangen bij een 150pk versie.

136pk versie kan geOBD'd worden.

greetz

Comment

Mocht 'ie nu nog 'es inloggen en me een PM'etje sturen met een bodemprijs-offerte voor een kuur voor m'n 320d business...

Anyway ... i desperately need answers.
                  hey hey,
                  ik dacht dat ik dat al gedaan had die bodemprijs , lager ga je niet vinden voor deze kwaliteit

groetjes

Comment

ik zou toch maar je dealer volgen...
                    die komen een overeengekomen prijs na
                    en bij hen kun je klagen !

Comment

Bruno tuned bij Heinz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IceBlue
                        Bruno tuned bij Heinz
                        ...dachtikal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWE46
                          paar foutjes in deze thread denk ik zo.

Powerboxen moet je zeker en vast al niet kopen. Vaak zijn dit universele boxen. PSI heeft zo vier boxen voor alle merken dacht ik.

OBD kan je dacht ik bij mijn weten niet toepassen op de 150pk versie van de 320d.

Is dus effectief de eprom die je moet gaan vervangen bij een 150pk versie.

136pk versie kan geOBD'd worden.

greetz
                          Er zijn nochtans een hele resem kerels die 't doen. Zonder eeprom te vervangen.

Toch ?

Allez, 't zou me verwonderen dat Heinz, of enig ander bedrijf dat goed scoort in de polls bij de gebruikers, gewoon liegt op hun site ?

Comment

ik heb nu niet gekeken op de site maar als er obd bijstaat dan is het heel wss ook zo. Ma er kan ook serieel getuned worden hé. Zoals bij de huidige a3 waar ook nog geen obd voor mogelijk is. d.w.z. dat er over de orginele chip een computer geplaatst word die deze dan herprogrammeerd.

Comment

de 320d 136pk kan via OBD geherprogrammeerd worden,
                              de 320d 150pk en de 2.0TDI van VAG kan NIET via OBD getuned worden , dit kan via gewoon solderen van de chip , maar bij Auto Tune Heinz (en vele andere tuners) hebben ze een ander toestel (seriele programmatie) waarmee je dus de chip niet hoeft eruit te solderen .

greetyzzzz

Heinz tuned by Bruno

Comment

Vandaag dus (op uitnodiging van een uiterst vriendelijke medewerker) een bezoekje gebracht aan Heinz.

Relatief vlot bereikbaar, ware het niet dat gans Aalst open ligt zo ongeveer, en Heinz eigenlijk niet echt gesitueerd ligt op 'n industrieterrein ofzo (wat, tussne haakjes, een véél beter lokatie zou zijn voor 't uittesten van de net gechipte wagens, b.v.).

Mooie zaak : propere werkplaats (i've seen MUCH worse), uiterst propere vermogensbank-ruimte, erg mooie toonzaal, en ja zelfs de "werkruimte" (waar Heinz en z'n compaan hun toverwerk verrichten) ligt er eigenlijk proper bij (gezien de drukte deze namiddag).

Zowel Heinz als z'n medewerker zijn uiterst vriendelijk, 't is geen afstandelijk gedoe of je wordt niet met een "uh-oh ik ben hier maar klantje nummer zoveel" opgezadeld.

De uitleg die beiden geven is simpelweg grandioos. Elke vraag wordt treffend beantwoord, en zelfs zonder vragen krijg je voldoende inlichtingen om te weten wat ze aan 't doen zijn.

Ik ging dus vandaag eigenlijk énkel kijken hoe dat tunen in z'n werk gaat, en omdat er vandaag een eigenaar van een 320Cd z'n wagen ging laten chippen, had Heinz z'n medewerker me uitgenodigd, om het te zien gedaan worden op een auto die goed lijkt op die van mij, en om naderhand de power eens te kunnen voelen.

Zo gezegd, zo gedaan.

De 320Cd-eigenaar was wat later, dus ik had massa's tijd om het schitterende materiaal dat in de showroom wordt tentoongesteld, te bekijken.
                                Die Mov'It-remmen zijn simpelweg breathtaking. Sjonge wat een joekels. Die grootste (best prijzig ook) zien eruit alsof ze een 747 in een vingerknip tot staan kunnen houden, en de afwerking van het geheel ziet er magnifiek uit.
                                Eisenmann-uitlaatjes lagen er bij wijze van spreken op een hoopje, en ook een aantal hele mooie originele en namaakvelgen stonden er te pronken. Namaak M-velgen voor je BMW liggen er dus voor het rapen, ja zelfs de laatste styling van de M5 staat al in het rekje in namaakversie. Knap !!
                                En dan de schitterende Recaro-zeteltjes ... zit goed, blijft goed. De Sloggi voor de veeleisende automobielliefhebber, zeg maar.

Enfin, eens de 320Cd toegekomen werd die op de vermogensbank gezet, en *hoppa*. Zoals iemand hier al schreef : een auto die volgas knalt maakt véél lawaai.
                                Meting : 113,4 kW.

Daarna de electronicabox eruit gehaald (welgeteld 1 minuut werk), en naar de werkplaats getornd. Daar wordt het doosje opengevezen (6 vijsjes), en wordt de box met open printplaat op een soort lees-apparaat gelegd. Het énige echte BMW-diskettestation zeg maar (al werkt het voor alle recente Bosch-motorelectronicaboxen, zoals ook bij Audi en Mercedes-Benz).

De gegevens worden uit de box gelezen ... dus je start altijd met jouw eigenste motorsturing, en niet met een reeds getweaked (of verneukt) ander sturingsprogramma.

Daarna wordt er een referentieprogramma geladen, dus een sturingsprogramma van een wagen met een identieke motor als die van jou, die voordien al werd getuned.

En dan worden zowat alle kenvelden overlopen. Een aantal daarvan worden navenant aangepast, en dat alles in een superformiweldig Windows-programma waarbij een 3D-weergave van de kenvelden perfect mogelijk is, en afvlakken of verhogen van bepaalde regio's met een simpele klik-en-sleep van de muis mogelijk is. Een beetje zoals PhotoShoppen van de spoiler van een auto, maar dan van het motorvermogen.

Uiteindelijk wordt jouw basisprogramma én het aangepaste, bij Heinz op de HD opgeslagen (voor latere recovery of stap terug), en wordt het nieuwe programma op de chip geladen.

Box weer toevijzen, en de wagen in. We zijn een half uurtje bezig. Verbluffend.

Dan de vermogensbank weer op.

:shocked!:

Okay, de auto rookt duidelijk meer bij volgas ... maar je ziet en hoort 'm gewoon sneller en krachtiger in toeren klimmen. Wederom : verbluffend.

Meting : 141 kW. Dus die 320Cd ging van 154 pk naar 192 pk, en van 340 Nm naar 420 Nm.

Ben dan een kort tuuteke meegereden met de glunderende eigenaar ... en potdikke : ik had het gevoel in een een héél erg goed in 't vet staande 330Cd te zitten ... op de sound na dan.
                                Dat ding haalde toeren uit met de aardversnelling en de traagheid van massa ... alsof 't een fluitje van een cent was.

Eens terug bij Heinz ... tsjah, wat moet ik zeggen. De man zou geen zo'n succes hebben mocht hij geen goeie verkoper zijn.
                                Ik was met z'n medewerker aan 't babbelen over een test-chiptuning, om 't eens op mijn wagen te ervaren. Heinz sprong daar elegant en treffend op in door over de betaling te beginnen ... ... nu, ik was geenszins van plan om vandaag al Babs van extra power te voorzien ... en hij heeft me zelfs zo ver gekregen dat ik m'n bankrekening ben gaan checken aan de automaat om te zien of ik niet nog nét voldoende centen staan had om toch al gechipt naar huis te kunnen rijden.

Anyway, ook Babs dus haar décolleté ontbloot ... haar rikketik eruit gehaald (allez, de pace-maker ervan, dan toch), en ook vertrekkend vanuit het basisprogramma de hele zwik omhoog gehaald. Met goeie en interessante info tussendoor.

De handel weer dicht, geïnstalleerd ... en ikkie met m'n vehikel de baan op.

Als ik eerlijk mag zijn ... ik was rustig vertrokken ... en ik vond er niet zoveel verschil aan, eigenlijk. Beetje teleurstelling.
                                Tot ik kort daarna (het dorpje voorbij), voor 't eerst plankgas gaf na een bochtje.

Holy Mother !! NOW she's got some grunt !! Het duidelijk gestegen koppel is goed te voelen, en zeggen dat 'ie bruter is geworden, is eigenlijk liegen. De snelheid waarmee het koppel intreedt is eigenlijk identiek dezelfde als origineel, alleen stijgt 't koppel nog een goeie 200 tpm verder door, omdat je 70 à 80 Nm meer hebt. Maar het meest opvallende van allemaal : Babs trekt nu éindelijk goed door eens voorbij de 3.300 à 3.400 tpm. Neen, ik lieg : al vanaf 2.500 tpm bespeur je, naast het gestegen koppel, al een duidelijk gestegen vermogen ook (logisch, aangezien de twee aan elkaar gekoppeld zijn ).

Nu, ik had de grafiek van de ingaande meting nog niet gezien ... dus ik wist niet hoe Babs 'r originele curve uit ziet ... maar je moet een rund zijn om niet te voelen dat de wagen al van voor de 3.500 tpm een duidelijke knevel heeft aangemeten gekregen. Het vermogen stagneert, en het klimmen in toeren gaat moeizaam.

Nu, met tuning ... je bent zó voorbij de 4.000 tpm (sneller dan dat je met de serie-Babs aan 3.000 tpm zit), en nu knalt de auto werkelijk in de begrenzer, terwijl die er vroeger "tegenaan ging leunen". Nu is 't *bonk*, vroeger was het gewoon geen hoger toerental meer. Vroeger kwam je nooit de toerentalbegrenzer tegen, omdat de motor de laatste 1.000 tpm gewoonweg niet graag draait ... nu daarentegen ... nu kom je 'm héél vaak tegen omdat de volle 190 pk héél erg leuk zijn om te benutten ...

Een paar keer een metinkje gedaan... en alhoewel het niet nauwkeurig gebeurde, vermoed ik een correcte tijd tussen de 7,5 en de 8,0 seconden rond. Da's héél duidelijk voelbaar, aangezien de wagen dus plots zo'n 25% sneller tot 100 accelereert.
                                Maar véél duidelijker is dus z'n algehele power-karakter. Het duidelijk veranderde en krachtige motorkarakter laat zich voornamelijk in de tussenversnellingen voelen, van ca. 2.200 tpm tot voorbij de 4.000 tpm. Ik vermoed dat een 330d 'm er niet af rijdt.

Héél tevreden teruggegaan, Babs weer in 'r 126 pk-versie laten zetten (werkje van alles ineen ongeveer 5 minuten). Nog wat nagebabbeld, en dan met een terug makke Babs richting Gent vertrokken.

Ik weet nu één ding : die mannen zijn er professioneel mee bezig, ze hebben ervaring, ze zien 't serieus, en het bedrijf geeft mij een solide indruk (met een goeie commerciële kracht zou dat bedrijf volgens mij een enorme bloei kunnen kennen).
                                Ik vertrouw die mannen, en op Babs haar "to get"-lijstje staat nu definitief "Heinz Power" vet aangestipt. Met onuitwisbare inkt.

Foto's en video's volgen later.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bruno320D
                                  Heinz tuned by Bruno
                                  Nu snap ik de lol, ja. =)

Comment

laat me iets weten als de pics en filmpjes komen

Comment

ik heb een bmw 318d berline/115pk(bj nov 2004), volgens diverse bronnen is dit dezelfde motor uit de 320d/150pk maar enkel goed toegenknepen door bmw zelf...
                                      Iemand een id tot hoeveel ik die kan laten chippen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bruno320D

Heinz tuned by Bruno
                                        waarom dan eerst al die flauwekul ?
                                        met alle respect

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sleeps
                                          ik heb een bmw 318d berline/115pk(bj nov 2004), volgens diverse bronnen is dit dezelfde motor uit de 320d/150pk maar enkel goed toegenknepen door bmw zelf...
                                          Iemand een id tot hoeveel ik die kan laten chippen ?
                                          Jouw bronnen liegen. Er zijn verschillende hardware-onderdelen verschillend.

Okay, de cilinderinhoud is dezelfde, en 't is ook een moderne turbo-diesel ... maar daar houdt het niet op. Turbo bij de 320d kan meer aan, en z'n intercooler is ook performanter. Bovendien ben je met de 318d in de k°nt genaaid omdat je versnellingsbak een duidelijk minder performante versie is dan die van de 320d.

De koppeling van de 6-bak van de 320d kan volgens BMW enkel 390 Nm aan (althans dat valt af te leiden uit de typebenaming van de bak bij BMW), maar uit een mail die ik naar Sachs zond, blijkt dat BMW een héél erg grote veiligheidsmarge inbouwt, en dat 460 Nm zeker op nagenoeg normale leeftijdsduur mogelijk zouden moeten zijn, als je met je gechipte wagen niet zotter rijdt dan iedere normale bestuurder.

De gegevens van Sachs betreffende de bak uit de 318d heb ik niet, maar als we afgaan van de opgave van BMW (280 Nm) en we passen het regeltje van 3 toe ... dan komen we aan een mooie 330 Nm uit. Uiteraard klopt zo'n regeltje van 3 niet ... maar ik zou die vijfbak van jouw wagen (allez, de koppeling) niet veel meer dan 320 Nm te slikken geven, wil je niet in de jus komen te zitten.

Bovendien beginnen de meeste chippers vanaf de basis-software van jouw specifieke auto ... en dus zit je zowiezo met een achterstand.t.o.v. een 320d.

Dus ... sorry to disappoint you ... maar van jouw 318d een 320d maken, of nog beter een gechipte 320d ... da's onmogelijk. En zij die zeggen dat de 318d en de 320d identiek dezelfde motor hebben, die zwanzen vierkant uit hun bek.

Op de site van Heinz wordt voor de 318d 143 pk en 330 Nm aangegeven. Doorgaans geeft de vermogensbank een iets hogere waarde aan ... maar dat ligt volgens mij aan de bank. Ik denk dat een kleine 2,5% à 5% aftrekken van de gemeten waarde ongeveer het juiste cijfer weergeeft.

Lees : bij Heinz kan je jouw 318d nagenoeg even snel laten maken als een standaard 320d. Weet wel dat je bak dus minder kracht verwerken kan, en dat ook jouw remmen een slagje kleiner zijn dan die van de 320d ... keep it safe.

Comment

Working...
                                          X