Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autotuning - vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
    Daar lijkt het sterk op. En omdat ze daar over elkaar geen enkel goed woord kwijt willen zou ik wel een onafhankelijke vergelijkende studie willen maken tussen de verschillende "tuners":
    • op een onafhankelijke vermogenbank.
    • Met een roetmeting voor en na de tuning.
    • Met een test van een bepaalde tijdsduur op vollast om te zien of het een degelijke/duurzame tuning is.
    • Met een controle van de herprogrammatie door een onafhankelijke expert.
    • Identieke brandstof.

Bvb: Heinz, Squadra, Inter-Tuning, CTH...

En wie de uitdaging niet aandurft, die heeft volgens mij al op voorhand al verloren.
    Jij geeft me een leuk idee voor een eindwerk...
    Testbank, roetmeting, tankstation, experts hebben we allemaal op school

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke
      Met een banaan.
      toch niet in zijn oor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
        Jij geeft me een leuk idee voor een eindwerk...
        Het is wel voor nu en niet voor over 5 jaar.
        A Twist of the Wrist

Comment

Het is wel voor nu en niet voor over 5 jaar.
          Spijtig dan

Comment

• Heb ook een nieuwe E91 besteld ( 320d 163 pk ).
            Had er een 325d bestaan, dan was ik daarvoor gegaan ...
            Een 330d is dan weer heel veel duurder, zeker in ons Belgenlandje ...

Vandaar dat ik misschien ook wel een motortuning in overweging neem.
            Ik hoor hier vooral heel veel positieve reacties over het werk van autotune Heinz.
            Graag had ik echter een paar reacties gehad van forumleden over de duurzaamheid !

Zijn er hier die op het forum die een 320d E46 bij Heinz onder handen hebben laten nemen en ondertussen al ruim de kaap van 100 000 km ( of zelfs 150 000 km ) overschreden hebben ?

Hoe zit het na al die km met de motor, de koppeling en de versnellingsbak ?
            Is er nog steeds geen rookontwikkeling en trekt de motor nog mooi lineair op ?

Ik vraag mij gewoon af of er dan echt geen nadelen zouden zijn ... ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bunny
              Heb ook een nieuwe E91 besteld ( 320d 163 pk ).
              Had er een 325d bestaan, dan was ik daarvoor gegaan ...
              Een 330d is dan weer heel veel duurder, zeker in ons Belgenlandje ...
              Misschien offtopic : maar had een Alpina D3 geen optie geweest?

Comment

• Na tuning ga je idd wat meer roken (altijd leuk voor gatplakkers) maar daar moet je echt niet van wakker liggen...

De staat van de koppeling bepaal je volledig zelf. Je kan die even snel in de soep draaien met de standaard motor. 't is een kwestie van op de juiste momenten gas te geven.
                Eens je je koppelingspedaal hebt losgelaten kan die het niet schelen of er nu 300 of 400Nm opzit.
                bij sportief rijden (lees snel schakelen) zal die idd ietsjes sneller slijten dan normaal. Maar ik zeg het nogmaals: je bepaald zelf de levensduur van je koppeling

versnellingsbak kan dat aan. Heinz tuned binnen de marges

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Katrien
                  Misschien offtopic : maar had een Alpina D3 geen optie geweest?
                  Zal duurder zijn in aankoop prijs, in verzekering,...

Comment

• Heinz tuned binnen marges, maar als je sportief rijdt heb je toch hogere slijtage hé! dat zullen ze zelf ook niet ontkennen
                    2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                    2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

om nog maat te zwijgen van die lekker BIV ook zeker

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit
                        om nog maat te zwijgen van die lekker BIV ook zeker
                        idd ook nog
                        dan mag je een mooie 5000€ dokken zeker?

Comment

• 2478€ BIV zal je mogen neertellen voor de Alpina als ik het hier juist opgezocht heb...

Comment

Maar neen.

Check het topic van de D3 'es, en lees 'es na wat ik erover geschreven heb. De D3 is een resoluut goedkope auto, vergeleken met een 320d en een 330d.

Waarom zou 'ie om te verzekeren duurder zijn dan een 330d, of qua tax ? Ik snap niet waarom je dat eigenlijk schrijft...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bunny
                              Hoe zit het na al die km met de motor, de koppeling en de versnellingsbak ?
                              Is er nog steeds geen rookontwikkeling en trekt de motor nog mooi lineair op ?
                              Doorgaans slijten de motoren sneller als ze zijn gechipt. Niet zozeer omdat ze zijn gechipt, maar omdat ze vaak 'es ferm doorgereden worden, en aangezien ze minder zijn "begrensd", worden ze dus ook duidelijk zwaarder belast. Vergeet niet dat de belasting van onderdelen exponentieel toeneemt naarmate je een motor zwaarder op de proef stelt.
                              Als je je motor correct behandelt, en je rijdt doorgaans aan normaal tempo rond, dan zie ik echter geen reden waarom een gechipte 320d géén 150.000 km zou moeten kunnen halen.

Wat betreft de versnellingsbak : normaal gezien zou die het hogere koppel wel aan moeten kunnen. Maar ook die zal sneller verslijten. Een lui of slecht schakelend persoon die wel 'es z'n tandwielen laat knarsen, zal bij een gechipte 320d die dingen véél zwaarder doen lijden dan bij een gewone.

Vooral de koppeling ziet af onder al dat geweld. Je mag rekenen dat ze hoogstens maar de helft zo lang meegaat als in een normale 320d, nog veel minder als je vaak met slippende koppeling zwaar doortrekt (sprintjes uit stilstand, ...) of je auto nog wat "meer" peper laat onttrekken.

Als je auto uitgerust is met de DPF (dieselpartikelfilter), dan hoef je je geen zorgen te maken om roetuitstoot, ook bij 'n gechipte 320d blijft die tot een minimum beperkt. Heb je een auto zonder DPF, dan is de roetuitstoot vele malen groter dan bij een gewone ongechipte auto. Da's ook logisch te verklaren : chiptuners benutten eerst en vooral de "groene zone" die door de motorconstructeurs is ingebakken om de motor aan de strenge milieunormen te laten voldoen, en daarna gaan ze nog wat extra power zoeken d.m.v. het verhogen van de turbodruk.

Inzake lineair optrekken is het in het huidige dieselland huilen met de pet op. De huidige diesels zijn allemaal koppelbuffels, en kennen het typische dieselkarakter : dood onder de 1.200 tpm, uitermate lam onder de 1.400 tpm, nog altijd frustrerend mak onder de 1.600 tpm, dan plots schrikwekkend agressief tussen de 1.750 en de 2.500 tpm, daarna tot ca. 3.500 tpm gaat 't plots al een pak minder, en boven de 3.500 tpm moet je niet gaan want daar "valt 'ie dood". Zo zijn quasi alle moderne diesels, op enkele uitzonderingen na. Ook de 320d is een koppelbuffel, en ook die auto gaat dus vérre van lineair optrekken.
                              En met tuning wordt het allemaal nog een stukje erger. Het verschil tussen de power aan pakweg 1.800 tpm en 2.400 tpm is zodanig groot, dat je bijna van "nekbrekende" boosts kan spreken. Sommigen noemen dat leuk (en dat is het eigenlijk ook ), maar het is allerminst comfortabel.

Heinz of Bruno zullen je, bij twijfel, zeker 'es laten proefrijden met jouw auto als ze 'm al hebben getuned, en bij hen geldt "niet tevreden, geld terug".

It's up to you !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tourer E91
                                2478€ BIV zal je mogen neertellen voor de Alpina als ik het hier juist opgezocht heb...
                                Zijnde exact de helft van wat je voor een 330d moet neertellen, tenzij je de gerestricteerde versie neemt ... maar dan verliest 'ie terrein ten opzichte van de D3 inzake prestaties.

Comment

• Bedankt GTA voor de reactie.

Duurzaamheid en milieu wil ik ook niet volledig uit het oog verliezen, dus zal ik het waarschijnlijk bij het standaard vermogen laten ...

Is een sportluchtfilter de moeite waard, of brengt dat helemaal niets op ?

Terzijde vind ik dat de 2 liter diesel van BMW nog vrij lineair optrekt voor een diesel, waar ik mee bedoel dat er geen afgelijnde turboduw is rond 1800 t/m en dat je nog vlot tot 4000 t/m kunt doortrekken.

Momenteel rijd ik met een Volvo V40 met commonrail van eerste generatie ( 115 pk ) en die is ook vrij lineair, maar boven de pakwek 3000-3500 t/m heb je niets meer te zoeken ... de motor begint dan veel herrie te maken en het vermogen valt weg.

Comment

Daar lijkt het sterk op. En omdat ze daar over elkaar geen enkel goed woord kwijt willen zou ik wel een onafhankelijke vergelijkende studie willen maken tussen de verschillende "tuners":
                                    • op een onafhankelijke vermogenbank.
                                    • Met een roetmeting voor en na de tuning.
                                    • Met een test van een bepaalde tijdsduur op vollast om te zien of het een degelijke/duurzame tuning is.
                                    • Met een controle van de herprogrammatie door een onafhankelijke expert.
                                    • Identieke brandstof.

Bvb: Heinz, Squadra, Inter-Tuning, CTH...

En wie de uitdaging niet aandurft, die heeft volgens mij al op voorhand al verloren.
                                    We hebben dit reeds eerder voorgesteld. Zeker in het kader van nieuwe reglementeringen en voorstellen voor goedkeuring in Belgie, zou het interessant zijn om gewoon al een soort van testprocedure uit te stippelen.

ik zou nog verder willen gaan.
                                    De getuned wagens laten testen door autosport journalist/piloot. Uiteindelijk zijn niet de effectieve (max.) cijfers belangrijk maar de vorm van de curves, de resultaten in deellast. etc. maw ook de "driveability", prestatie en het rijcomfort.
                                    Want daarvoor "tunen" we de motor, of niet?

Waarschijnlijk zullen er wel verschillende merken/wagens moeten voorgesteld worden zeker?

enige probleem zal zijn.....stel dat bvb PSI-MOTORSPORT wil meedoen aan de test, daar ga je geen persoon vinden die de herprogrammatie kan controlleren. (additionele stuurdoos)

wij staan open voor deze tests die ook vooral in Duitsland en Engeland worden gedaan. ik beloof U nu al veel succes voor een testprocedure te vinden waar iedereen gaat achterstaan!

keep us informed and greetz from Birmingham
                                    Last edited by ; 13/01/2006, 12:02.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                      Maar neen.

Check het topic van de D3 'es, en lees 'es na wat ik erover geschreven heb. De D3 is een resoluut goedkope auto, vergeleken met een 320d en een 330d.

Waarom zou 'ie om te verzekeren duurder zijn dan een 330d, of qua tax ? Ik snap niet waarom je dat eigenlijk schrijft...
                                      In de D3 ligt toch de 2 liter diesel hé? niet?

Ik bedoelde dus (met in gedachten dat de D3 de 2.0 heeft) dat je de gewone 320d zal verzekeren voor 163pk, de D3 voor...iets van een 200 zeker?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jap_Speed
                                        We hebben dit reeds eerder voorgesteld. Zeker in het kader van nieuwe reglementeringen en voorstellen voor goedkeuring in Belgie, zou het interessant zijn om gewoon al een soort van testprocedure uit te stippelen.

ik zou nog verder willen gaan.
                                        De getuned wagens laten testen door autosport journalist/piloot. Uiteindelijk zijn niet de effectieve (max.) cijfers belangrijk maar de vorm van de curves, de resultaten in deellast. etc. maw ook de "driveability", prestatie en het rijcomfort.
                                        Want daarvoor "tunen" we de motor, of niet?

Waarschijnlijk zullen er wel verschillende merken/wagens moeten voorgesteld worden zeker?

enige probleem zal zijn.....stel dat bvb PSI-MOTORSPORT wil meedoen aan de test, daar ga je geen persoon vinden die de herprogrammatie kan controlleren. (additionele stuurdoos)

wij staan open voor deze tests die ook vooral in Duitsland en Engeland worden gedaan. ik beloof U nu al veel succes voor een testprocedure te vinden waar iedereen gaat achterstaan!

keep us informed and greetz from Birmingham
                                        Hey Japspeed : Ik heb mijn wagen ook bij Heinz laten tunen en ik heb ook eens een afspraak gemaakt bij Intertuning achteraf. Om te zien of het werkelijke vermogen ook gegeven was. Ik had als resultaat bij Heinz : 187 PK en bij jullie 195 PK. Eén ding stoort mij een beetje : Je zei dat het een goed geschreven programma was, met slechts 1 foutje in. Je had het toen nogal druk met de verhuis of veranderingen dacht ik. Je hebt toen voorgesteld om het programma uit te lezen en achteraf zou je mij mailen of er veranderingen mogelijk zouden geweest zijn. Tot op heden heb ik nog niets van jullie gehoord en dit is al een aantal maanden geleden. Mag ik hieruit concluderen dat jullie gewoon uit waren op het programma van mijn wagen ? Of ben je het gewoon uit het oog verloren ? Ik wil hier niemand met de vinger wijzen of beschuldigen maar eerlijk is eerlijk. Eerlijkheidshalve zeg ik er ook bij dat ik bij beide tuners correct ben geholpen en bij Intertuning heb ik zelfs nog iets meer uitleg gekregen. Voor de rest lijken beiden mij correcte mensen te zijn met kennis van hun vak. Het blijven echter wel concurenten hé.

Cheers

Comment

• mijn wagen is nu getuned maar 1 ding steekt m ij tegen en dat is dat het vermogen tussen 2000 en 2200 toeren er pas inkomt. Met mijn powerbox van psi was dit vanaf 1800 dat hij zijn boost kreeg. Natuurlijk zijn de prestaties beter met de chip maar als je in de lage toeren hangt heb ik eerder de neiging een vitesse te verzetten om meteen het vermogen te hebben..

maar dit zal wel nog kunnen aangepast worden. in ieder geval moet ik binnen twee weken nog eens terug gaan naar heinz en zal ik hem de vraag nog wel eens stellen want nu staan ze op het autosalon.
                                          2000 VW Golf IV 1.9 tdi (sold)
                                          2008 VW Golf V 2.0 tfsi dsg (sold)

2008 Opel Astra Break 1700 cdti (gone)

2004 VW Touareg 5.0 v10 tdi

2014 Skoda Octavia 2.0 tsi dsg Combi

Comment

Working...
                                          X