Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Daar lijkt het sterk op. En omdat ze daar over elkaar geen enkel goed woord kwijt willen zou ik wel een onafhankelijke vergelijkende studie willen maken tussen de verschillende "tuners":
op een onafhankelijke vermogenbank.
Met een roetmeting voor en na de tuning.
Met een test van een bepaalde tijdsduur op vollast om te zien of het een degelijke/duurzame tuning is.
Met een controle van de herprogrammatie door een onafhankelijke expert.
Identieke brandstof.
Bvb: Heinz, Squadra, Inter-Tuning, CTH...
En wie de uitdaging niet aandurft, die heeft volgens mij al op voorhand al verloren.
Jij geeft me een leuk idee voor een eindwerk...
Testbank, roetmeting, tankstation, experts hebben we allemaal op school
Heb ook een nieuwe E91 besteld ( 320d 163 pk ).
Had er een 325d bestaan, dan was ik daarvoor gegaan ...
Een 330d is dan weer heel veel duurder, zeker in ons Belgenlandje ...
Vandaar dat ik misschien ook wel een motortuning in overweging neem.
Ik hoor hier vooral heel veel positieve reacties over het werk van autotune Heinz.
Graag had ik echter een paar reacties gehad van forumleden over de duurzaamheid !
Zijn er hier die op het forum die een 320d E46 bij Heinz onder handen hebben laten nemen en ondertussen al ruim de kaap van 100 000 km ( of zelfs 150 000 km ) overschreden hebben ?
Hoe zit het na al die km met de motor, de koppeling en de versnellingsbak ?
Is er nog steeds geen rookontwikkeling en trekt de motor nog mooi lineair op ?
Ik vraag mij gewoon af of er dan echt geen nadelen zouden zijn ... ?
Heb ook een nieuwe E91 besteld ( 320d 163 pk ).
Had er een 325d bestaan, dan was ik daarvoor gegaan ...
Een 330d is dan weer heel veel duurder, zeker in ons Belgenlandje ...
Misschien offtopic : maar had een Alpina D3 geen optie geweest?
Na tuning ga je idd wat meer roken (altijd leuk voor gatplakkers) maar daar moet je echt niet van wakker liggen...
De staat van de koppeling bepaal je volledig zelf. Je kan die even snel in de soep draaien met de standaard motor. 't is een kwestie van op de juiste momenten gas te geven.
Eens je je koppelingspedaal hebt losgelaten kan die het niet schelen of er nu 300 of 400Nm opzit.
bij sportief rijden (lees snel schakelen) zal die idd ietsjes sneller slijten dan normaal. Maar ik zeg het nogmaals: je bepaald zelf de levensduur van je koppeling
versnellingsbak kan dat aan. Heinz tuned binnen de marges
Hoe zit het na al die km met de motor, de koppeling en de versnellingsbak ?
Is er nog steeds geen rookontwikkeling en trekt de motor nog mooi lineair op ?
Vooral de koppeling ziet af onder al dat geweld. Je mag rekenen dat ze hoogstens maar de helft zo lang meegaat als in een normale 320d, nog veel minder als je vaak met slippende koppeling zwaar doortrekt (sprintjes uit stilstand, ...) of je auto nog wat "meer" peper laat onttrekken.
Als je auto uitgerust is met de DPF (dieselpartikelfilter), dan hoef je je geen zorgen te maken om roetuitstoot, ook bij 'n gechipte 320d blijft die tot een minimum beperkt. Heb je een auto zonder DPF, dan is de roetuitstoot vele malen groter dan bij een gewone ongechipte auto. Da's ook logisch te verklaren : chiptuners benutten eerst en vooral de "groene zone" die door de motorconstructeurs is ingebakken om de motor aan de strenge milieunormen te laten voldoen, en daarna gaan ze nog wat extra power zoeken d.m.v. het verhogen van de turbodruk.
Heinz of Bruno zullen je, bij twijfel, zeker 'es laten proefrijden met jouw auto als ze 'm al hebben getuned, en bij hen geldt "niet tevreden, geld terug".
2478€ BIV zal je mogen neertellen voor de Alpina als ik het hier juist opgezocht heb...
Zijnde exact de helft van wat je voor een 330d moet neertellen, tenzij je de gerestricteerde versie neemt ... maar dan verliest 'ie terrein ten opzichte van de D3 inzake prestaties.
Duurzaamheid en milieu wil ik ook niet volledig uit het oog verliezen, dus zal ik het waarschijnlijk bij het standaard vermogen laten ...
Is een sportluchtfilter de moeite waard, of brengt dat helemaal niets op ?
Terzijde vind ik dat de 2 liter diesel van BMW nog vrij lineair optrekt voor een diesel, waar ik mee bedoel dat er geen afgelijnde turboduw is rond 1800 t/m en dat je nog vlot tot 4000 t/m kunt doortrekken.
Momenteel rijd ik met een Volvo V40 met commonrail van eerste generatie ( 115 pk ) en die is ook vrij lineair, maar boven de pakwek 3000-3500 t/m heb je niets meer te zoeken ... de motor begint dan veel herrie te maken en het vermogen valt weg.
Daar lijkt het sterk op. En omdat ze daar over elkaar geen enkel goed woord kwijt willen zou ik wel een onafhankelijke vergelijkende studie willen maken tussen de verschillende "tuners":
op een onafhankelijke vermogenbank.
Met een roetmeting voor en na de tuning.
Met een test van een bepaalde tijdsduur op vollast om te zien of het een degelijke/duurzame tuning is.
Met een controle van de herprogrammatie door een onafhankelijke expert.
Identieke brandstof.
Bvb: Heinz, Squadra, Inter-Tuning, CTH...
En wie de uitdaging niet aandurft, die heeft volgens mij al op voorhand al verloren.
We hebben dit reeds eerder voorgesteld. Zeker in het kader van nieuwe reglementeringen en voorstellen voor goedkeuring in Belgie, zou het interessant zijn om gewoon al een soort van testprocedure uit te stippelen.
ik zou nog verder willen gaan.
De getuned wagens laten testen door autosport journalist/piloot. Uiteindelijk zijn niet de effectieve (max.) cijfers belangrijk maar de vorm van de curves, de resultaten in deellast. etc. maw ook de "driveability", prestatie en het rijcomfort.
Want daarvoor "tunen" we de motor, of niet?
Waarschijnlijk zullen er wel verschillende merken/wagens moeten voorgesteld worden zeker?
enige probleem zal zijn.....stel dat bvb PSI-MOTORSPORT wil meedoen aan de test, daar ga je geen persoon vinden die de herprogrammatie kan controlleren. (additionele stuurdoos)
wij staan open voor deze tests die ook vooral in Duitsland en Engeland worden gedaan. ik beloof U nu al veel succes voor een testprocedure te vinden waar iedereen gaat achterstaan!
We hebben dit reeds eerder voorgesteld. Zeker in het kader van nieuwe reglementeringen en voorstellen voor goedkeuring in Belgie, zou het interessant zijn om gewoon al een soort van testprocedure uit te stippelen.
ik zou nog verder willen gaan.
De getuned wagens laten testen door autosport journalist/piloot. Uiteindelijk zijn niet de effectieve (max.) cijfers belangrijk maar de vorm van de curves, de resultaten in deellast. etc. maw ook de "driveability", prestatie en het rijcomfort.
Want daarvoor "tunen" we de motor, of niet?
Waarschijnlijk zullen er wel verschillende merken/wagens moeten voorgesteld worden zeker?
enige probleem zal zijn.....stel dat bvb PSI-MOTORSPORT wil meedoen aan de test, daar ga je geen persoon vinden die de herprogrammatie kan controlleren. (additionele stuurdoos)
wij staan open voor deze tests die ook vooral in Duitsland en Engeland worden gedaan. ik beloof U nu al veel succes voor een testprocedure te vinden waar iedereen gaat achterstaan!
mijn wagen is nu getuned maar 1 ding steekt m ij tegen en dat is dat het vermogen tussen 2000 en 2200 toeren er pas inkomt. Met mijn powerbox van psi was dit vanaf 1800 dat hij zijn boost kreeg. Natuurlijk zijn de prestaties beter met de chip maar als je in de lage toeren hangt heb ik eerder de neiging een vitesse te verzetten om meteen het vermogen te hebben..
maar dit zal wel nog kunnen aangepast worden. in ieder geval moet ik binnen twee weken nog eens terug gaan naar heinz en zal ik hem de vraag nog wel eens stellen want nu staan ze op het autosalon.
Comment