Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autotuning - vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• En om terug te komen op een aantal posts van 10 pagina's geleden (toen ik druk bezig was met het autosalon) . Ik ben zeker te vinden voor een vergelijkende studie/test/competitie tussen tuners. ( overigens is dat een voorstel dat ik 4 jaar geleden al gelanceerd had op TB )

Ik heb verder wel een aantal bemerkingen :

- hoe kiezen we de wagen (de ene tuner heeft meer ervaring met een bepaald model dan de andere tuner) ?
    - hoeveel tijd krijgt men ter beschikking ?
    - hoe kan men zeker zijn dat de tuner in kwestie het programma zelf gemaakt heeft ?
    - zelfs als een tuner een goede tuning maakt voor ons testvoertuig , dan nog geeft dat geen garanties over zijn dagelijkse tuningen , die mss minder goed afgewerkt zijn.
    - welk materiaal gebruiken we , elke tuner werkt graag met zijn eigen materiaal
    - wie is de scheidsrechter van deze tuningmatch ?

groetjes
    Bruno

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bruno320D
      Als je me je exacte motorcode van jouw 318i kan geven, dan kan ik je opzoeken welke onderdelen je moet vervangen om er een 320i van te maken.
      groetjes
      Bruno
      Ik heb de wagen nog niet. Wordt geleverd eind april. Op dat moment laat ik zeker iets weten.
      gTa had ondertussen dit al geschreven in een ander topic met een tabel erbij (http://www.vtm.be/auto/forum/showpos...postcount=4844):

Specifiek wat de N46B18 en N46B20 betreft, heb ik 'es snel wat opzoekwerk gedaan. Resultaat : de motoren verschillen technisch gezien (dus inzake hardware) zéér zeker.

Wat ik quasi zeker was, was de inlaatcollector. BMW monteert voor de minder krachtige versies quasi altijd een iets minder volumineuze variant. Maar zelfs de ganse cilinderkop is anders ! De Valvetronic-verstelas en de inlaatnokkenas zijn gelijk, maar de uitlaatnokkenas is anders. Ook de uitlaatcollector is anders (iets grotere diameter), de kat is identiek echter. Het middendeel van de uitlaat (incl. middendemper) lijkt me echter identiek, alhoewel ze verschillende bestelnummers hebben. De koppeling van de N46B18 is lichter dan die van de N46B20 ook.
      Last edited by ; 21/02/2006, 11:25.

Comment

• Vrijdag heb ik mijn wagen bij intertuning binnengebracht, en ik moet zeggen, resultaat mag gezien worden. Auto rijdt ook zalig goed. Blijkbaar had die standaard al bijna 120pk. Nu net geen 150. Ik heb zelfs de vermogentestfiles meegekregen en zelf kunnen uitlezen en uitprinten.

Bijgevoegde Bestanden

Comment

• ziet er goed uit he

Comment

• mooie curves.

veel plezier ermee

Comment

• Mooie curves, maar misschien wat meer rijervaring toevoegen ...
              2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
              2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

• of wachten tot je gewend bent aan het ori vermogen en dan opvoeren, nu ben je binnekort weer die 150pk gewoon en verder tunen gaat eigenlijk niet.

Comment

• ik ben al gewoon aan mijn origineel vermogen zunne. en verder tunnen gaat ook met aangapste in- en uitlaat tot 165 a 170 pk!

Comment

• heb vorige week gebeld naar heinz ivm chiptuning en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van hun beleefdheid, kennis van zaken en onvoorwaardelijke behulpzaamheid!
                    En dat aan de telefoon

Ik heb besloten dat ik de stage 2 tuning voor mijn 320d zal laten uitvoeren
                    sachs racekoppeling
                    luchtfilterkit (ofzoiets)
                    ECU aanpassen tot 195pk en 430nm

Probleem is dat dit toch iets duurder uitvalt dan ik aanvankelijk gedacht had, dus zal ik nog even verder sparen :p
                    (hou speciaal stukken van mijn loon+fooien apart om dingen als dit te bekostigen, zodat ik niet aan spaarrekening moet komen daarvoor :p)

Comment

• Hoeveel is da dan als ik vragen mag?

Comment

• 1.9 TDI 105 pk 5v.

Tijd voor een verslagje ...

Na lang aarzelen ... héél lang aarzelen ben ik vrijdag 03/03/2005 toch naar Heinz geweest om mijn motor te laten chiptunen. Ik had wat schrik na de knikken in sommige koppelcurves bij 2000 tr/min, maar ze hadden mij verzekerd dat ze er alles aan zouden doen om die te vermijden.

Ik had pas een uur op voorhand kunnen reserveren daar ik het de laatste tijd extreem druk heb, maar dat was voor hen geen enkel bezwaar. Direct werd een afspraak geregeld.

Daar aangekomen (niet voor de eerste keer na polo en bora) parkeerde ik mijn wagen op het parkeerterrein en ging rustig wachten in de heerlijke sportstoelen in de showroom waar ik wat werk heb zitten maken.

Wat mij direct opviel was hun kennis en eerlijkheid ten opzichte van de klant. Voor mij was namelijk een man met een TDI 100 pk die zijn wagen had laten tunen. De wagen had reeds 90.000 km gebold en de luchtmassameter was versleten. Heinz informeerde de man duidelijk wat hij moest vervangen en hoe het allemaal in mekaar zat. Na de reparatie mocht hij nog eens terugkomen om te zien dat de curves nog beter zouden zijn.

Ook informeerden ze duidelijk alle klanten dat het tanken van diesel aan de pomp niet overal gelijk is. Tanken bij dats24, power, ... is dus inderdaad om problemen vragen. De problemen manifesteren zich vooral met verstopte inspuitingen. Shell blijkt nog maar eens de beste te zijn ... (ook esso, totalfina en texaco waren goed)

Ok ... tijd voor de tuning. Ik had voordien heel wat metingen gedaan qua acceleratie en dergelijke. Zo ging de wagen bvb. van 0 tot 100 in een dikke 11 seconden en in derde versnelling bij 3000 tr/min was het duidelijk tijd om een verzetje hoger te gaan. Met deze opmerkingen ging Heinz aan de slag.

Het originele koppel bedroeg 275 Nm en het max vermogen 114.3 PK. Het schijnt normaal te zijn dat de 105 PK versie meestal rond de 115 PK heeft. Dit om het verschil met de 90 PK versie groter te maken.

Heinz vertelde me dat de tuning voortreffelijk was verlopen en dat hij nog niet veel dergelijk resultaat had bekomen. Géén enkel knikje in de curves!!! Ik heb helaas geen scanner dus de curves kan ik nu nog niet posten. Wel kan ik je het resultaat verklappen:
                        - 156.2 PK
                        - 325 Nm

Natuurlijk héél mooie cijfers maar wat zegt dat op de weg? Zoals in vorige posts al werd beschreven zijn er door de tuning nu inderdaad wat tractieproblemen in eerste en tweede versnelling bij voluit accelereren, maar het resultaat in gewoonweg ongelofelijk. Mijn trage brullende mazoutstoof werd omgetoverd in een snorrend rallybeestje. Boven de 2000 toeren heeft ze er nu altijd zin in. De acceleratie is beangstigend goed en doortrekken in derde of vierde versnelling is een feest! Wanneer je in vijfde versnelling aan 120 km/h vol op het gas gaat kreunt de auto het uit van plezier. Met volle vreugde gaat de wijzer in sneltempo richting 180 ... Meer heb ik helaas nog niet kunnen uittesten.

0-100 km/h gaat nu in iets meer dan negen seconden!

Ik wil graag besluiten dat de tuning een echte aanrader is. Een must voor de echte liefhebber. Kijk niet naar de PK's maar voel de verslavende acceleratie en geniet!

Wat betreft de duurzaamheid kan ik nog niet veel zeggen. Wel zal daar in de toekomst verandering in komen. Met 40.000 km/jaar zal ik snel te weten komen of de tuning nadelige effecten heeft op slijtage en dergelijke. Ik hou jullie op de hoogte!

Comment

• Interessant verslagje Hier ook iemand die net iets meer dan 40.000km/jaar doet

Probleem bij mij is wel dat die auto na ongeveer 100.000km weg moet. Dan is dit toch wel een investering die je kwijt bent e

Hoeveel heeft deze vitaminekuur nu gekost?

Comment

• Ik hou de wagen ongeveer 120.000 km. Drie jaar dus! Ik vind het de investering dubbel en dik waard. De prijzen staan op de site!

Comment

• Nice.Nu gaat ge lekker kunnen gassen op weg naar de ring

Comment

• 156,2 x 105 / 114,3 = 143,5pk en 295Nm

niet slecht. Daar zul je zeker plezier van hebben. Is de driveability nu niet veel beter?
                                2006 - E61 525d M pack - carbon black met zwart dakota leder
                                2009 - E91 318d - saffierzwart met zwart leder (wife)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door turboman
                                  Nice.Nu gaat ge lekker kunnen gassen op weg naar de ring
                                  Op het stuk tussen Asse en de oprit van Ternat ?? (Op de Moret dus?)

Comment

• Ja, zeker weten dat die stukken beter is! En op weg naar de ring hoop ik nu zelfs een kandidaat te zijn voor de lichtere wagens!

Comment

• wat is de prijs voor het chippen van een seat ibiza 2005 1.4 tdi (75pk) naar +- 102 pk???

mvg robin

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nitrox
                                        wat is de prijs voor het chippen van een seat ibiza 2005 1.4 tdi (75pk) naar +- 102 pk???

mvg robin
                                        staat er geen prijs op www.autotuneheinz.be ?
                                        A Twist of the Wrist

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nitrox
                                          wat is de prijs voor het chippen van een seat ibiza 2005 1.4 tdi (75pk) naar +- 102 pk???

mvg robin
                                          Met wat eenvoudig zoekwerk op hun website zie je staan : 450 euro excl.
                                          BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Working...
                                          X