Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Autotuning - vragen & antwoorden
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door JakkelIk weet één ding, van die chiptuning blijf ik af.
Als het dan zogezegd allemaal geen kwaad kan, dan vraag ik mij eigenlijk wel af waarom BMW dan bijvoorbeeld geen "soft 320d" aanbiedt voor de mensen die het geen reet kan schelen hoe snel ze accelereren naar de volgende file en een "hard 320 d" voor die anderen.
In de wedren van de diesels naar een met zo'n klein mogelijke cilinderinhoud zoveel mogelijk Pk's uit de motoren te puren zou het voor BMW, dat toch een merk met een sportief imago is, misschien niet misstaan om een 320 d met 190 Pk aan te bieden, waarom doen ze dat dan niet?
Trouwens ben je wel zeker dat BMW eventuele schade aan je gechiptunede motor in garantie zou verhelpen?
Mijn 318 d is de toegeknepen vorige 320 d van 136 Pk zonder kinderziektes dan. Ik heb 115 Pk en een koppel van 265 N/m.
Ik zou ook liever meer vermogen hebben, maar niet met een diesel dan, ik krijg nu al het sch**t van die rauwe diesel als ik volaccelereer, wat moet dat niet zijn als die gechipt is?
En dan nog maar te zwijgen van die vettige zwarte rook.
Die diesel heb ik uit puur financiële redenen, anders zou het een vette 330i met 231 Pk zijn met zulk een motor kan je zelfs moeiteloos 300.000 km doen, de diesels van nu kunnen dat niet meer hoor.
Mijn gedacht: afblijven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JakkelOorspronkelijk geplaatst door M3 is the bestOorspronkelijk geplaatst door gTa
en ook een aantal hele mooie originele en namaakvelgen stonden er te pronken. Namaak M-velgen voor je BMW liggen er dus voor het rapen, ja zelfs de laatste styling van de M5 staat al in het rekje in namaakversie. Knap !!
Kosten die dan veel minder dan de originele die je af fabriek bestelt?
En hoe zit het dan met de kwaliteit van die velgen?
Lijkt me dan beter als je een auto bestelt, hem laten afkomen met de standaardvelgen en na een tijdje namaakvelgen te kopen en de standaardvelgen te gebruiken voor winterbanden..
Hier en
hierBMW E61 525d LCI '09
Suzuki Bandit 1250NA /07
Fiesta Red Edition '16
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JakkelOorspronkelijk geplaatst door M3 is the bestOorspronkelijk geplaatst door gTa
en ook een aantal hele mooie originele en namaakvelgen stonden er te pronken. Namaak M-velgen voor je BMW liggen er dus voor het rapen, ja zelfs de laatste styling van de M5 staat al in het rekje in namaakversie. Knap !!
Kosten die dan veel minder dan de originele die je af fabriek bestelt?
En hoe zit het dan met de kwaliteit van die velgen?
Lijkt me dan beter als je een auto bestelt, hem laten afkomen met de standaardvelgen en na een tijdje namaakvelgen te kopen en de standaardvelgen te gebruiken voor winterbanden..
Hier en
hier
Och ja, er is ook deze : ook een gouwe ouwe.http://www.vtm.be/autowereld/forum/v...t=namaakvelgen
U dienende,
gTa
Comment
-
gta moest ik in jouw schoenen staan ik zou geen seconde twijfelen en je wagen tunen, zomaar even een kleine 70 pk meer in een half uurheinz is een echte tovenaar
maar wat als de verzekering dit te weten komt ? al dan niet bij een ongeval en wat zeggen ze bij de keuring ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JakkelOorspronkelijk geplaatst door JakkelIk weet één ding, van die chiptuning blijf ik af.
Als het dan zogezegd allemaal geen kwaad kan, dan vraag ik mij eigenlijk wel af waarom BMW dan bijvoorbeeld geen "soft 320d" aanbiedt voor de mensen die het geen reet kan schelen hoe snel ze accelereren naar de volgende file en een "hard 320 d" voor die anderen.
In de wedren van de diesels naar een met zo'n klein mogelijke cilinderinhoud zoveel mogelijk Pk's uit de motoren te puren zou het voor BMW, dat toch een merk met een sportief imago is, misschien niet misstaan om een 320 d met 190 Pk aan te bieden, waarom doen ze dat dan niet?
Trouwens ben je wel zeker dat BMW eventuele schade aan je gechiptunede motor in garantie zou verhelpen?
Mijn 318 d is de toegeknepen vorige 320 d van 136 Pk zonder kinderziektes dan. Ik heb 115 Pk en een koppel van 265 N/m.
Ik zou ook liever meer vermogen hebben, maar niet met een diesel dan, ik krijg nu al het sch**t van die rauwe diesel als ik volaccelereer, wat moet dat niet zijn als die gechipt is?
En dan nog maar te zwijgen van die vettige zwarte rook.
Die diesel heb ik uit puur financiële redenen, anders zou het een vette 330i met 231 Pk zijn met zulk een motor kan je zelfs moeiteloos 300.000 km doen, de diesels van nu kunnen dat niet meer hoor.
Mijn gedacht: afblijven
Waarom doen constructeurs dit niet ? Imago (duurzaamheid) en voornamelijk milieunormen. Bij diesels slikken de milieunormen die moeten worden gerespecteerd 1/4 tot 1/3 van het anders te bereiken vermogen op. Of anders gezegd, mochten ze de milieunormen niét moeten respecteren, zouden de moderne diesels 1/3 tot 1/2 meer power kunnen leveren dan ze nu doen.
Waarom geen 320d met 163 pk ? Zelfde antwoord. Overigens stijgt men gestaag, hoor. De 120d en de nieuwe 320d krijgen immers 163 pk en 340 Nm. Ten tijde dat de eerste 320d opkwam (136 pk, 280 Nm), waren dat de waarden die chippers haalden, en toen heette het ook "dat het onmogelijk is en schadelijk voor de motor").
Jouw 318d een softe 320d van vroeger ? Vergeet het maar, de kerel die jou dat heeft verteld, blaast maar wat raak.
- Er zijn 318d gemaakt op basis van het oude dieselblok (dat met 1.951 cm³), maar die hadden wel al de vernieuwde componenten van de 150 pk 320d, maar dan wel een lichtere turbo en minder performante intercooler. Er zijn nog detailverschillen op 't vlak van hardware, hoor.
- Maar jouw wagen ('t is toch eentje van deze zomer ofzo, dacht ik ?) heeft identiek hetzelfde blok als een 150 pk 320d, en er zijn nauwelijks nog gemeenschappelijke delen met de oude 320d met 136 pk. Het blok is vernieuwd (en heeft nu 1.995 cm³ en geen 1.951 cm³ meer), en daarmee ook nagenoeg alle andere componenten.
Check 'es jouw boordpapieren, de cilinderinhoud staat vermeld. Als 't nog een 1,95-liter is, dan heeft 'ie nog het ouwe blok, maar niét exact dezelfde motor als de ouwe 320d (nogmaals : de persoon die dat beweert kent er ofwel niet genoeg van, of heeft ofwel geen goesting om jou de waarheid te vertellen). Als het het nieuwe blok is, dan is jouw motor nagenoeg twee sub-generaties jonger dan et oude 2.0d-blok van 1,95 liter.
Nogmaals cfr. andere topic : een 318d tunen is veel gevaarlijker dan een 320d tunen, omdat je met componenten zit (niet enkel in de motor) die véél minder op veel kracht zijn bemeten. Alleen al de versnellingsbak met z'n limiet van 290 Nm duwt al alle tuning-plannen de kop in.
Mocht je de vroegere topics wat doorlezen, dan zou je gezien hebben dat ik zowat de grootste dieselhater ben op dit forum. Dus je hoeft mij niks te zeggen over benzine, ik reed jarenlang zelf de sublieme BMW zescilinders (o.a.).
En toch : power is en blijft power. Je ergert je nu vooral aan het dieselkarakter omdat het beestje ook niet denderend vooruit gaat. Idem bij mij. Maar laat het ding 'es de kasseien uit de straat rukken (bij wijze van spreken), en je vergeet dat motorkarakter omdat je volledig opgeslorpt wordt door het met 10.000% gestegen rijplezier.
Maar uiteindelijk ... heb je gelijk : het is veel veiliger niét aan chiptuning te doen, en je wagen origineel te houden. Alleen al voor de garantie.
Maar je moet 't zo zien : ik ben niet tevreden van de power van m'n wagen (die kutgolfjes 1.9 TDI verdwijnen niet voldoende snel in m'n achteruitkijkspiegel), en als ik mezelf voor een relatief klein bedrag plots een powerboost kan aanschaffen ... why not ? Het houdt risico's in, da's juist. Maar 200 rijden ook.
En ik ben er zeker van dat je met je rijstijl nagenoeg alles bepaalt : als je constant gaat zitten bruusk schakelen (allez, bruusk koppelen wanneer je zwaar gas geeft), en aldus constant veel vermogen op de koppeling loslaat, dan zal die het snel begeven, ja.
En als je constant in de laagste versnellingen zit op te trekken, dan zal jouw versnellingsbak er ook onder lijden.
Enzoverder, enzovoort.
Comment
-
Ja uiteindelijk is dit wel een aanvaardbare uitleg, en als je duurzaamheid idd van minder belang vindt kan je chiptuning wel overwegen.
Nu, mijn 318 d is er wel degelijk ééntje van 1951 cc zonder common rail en dus met 265 N/m koppel (zie twee posts terug), mijn beestje is al een dikke twee jaar, 'k weet het, 't is er niet aan te zien.
Thx voor de toch wel uitgebreide toelichting.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JakkelJa uiteindelijk is dit wel een aanvaardbare uitleg, en als je duurzaamheid idd van minder belang vindt kan je chiptuning wel overwegen.
Nu, mijn 318 d is er wel degelijk ééntje van 1951 cc zonder common rail en dus met 265 N/m koppel (zie twee posts terug), mijn beestje is al een dikke twee jaar, 'k weet het, 't is er niet aan te zien.
Thx voor de toch wel uitgebreide toelichting.Peugeot 307 Sw 1.4HDI
& BMW E36 318TDS Touring
Wanna hear&see some fantastic cars ? It's the Gumball:
http://www.passion-gt.com/video/GumB..._PassionGT.mpg
Ode aan de eigen wagen!
Terroristen bombarderen enkel openbaar vervoer!
Comment
-
Het is een tijdje geleden dat ik nog eens op het forum geweest ben.
Ik heb ondertussen een nieuwe wagen.
Bmw 118 d.
Nu mijn vraag is hoe veel pk ga ik daar bij heinz uitkrijgen.
Gechipt wordt hij zeker (ik kom van een cooper s).
Ik dacht dat de 118d volledig dezelfde motor was als de 120d, buiten de elktronica. Versnellingsbak ook. Wil dat dan zeggen dat ik 180 pk en dat mooie koppel kan halen?
En wat mag zo iets kosten?
Is Bruno dan goedkoper dan Heinz. En waar kan ik hem te pakken krijgen.
Ik ga wel wachten tot er 10.000 km op de teller staat. Zal niet lang duren.
Tussen haakje die 1-series zijn echt wel leuk.
Deskundige info is welkom.
Ik denk niet dat ik hier echt off-topic ga, dus laat ik dit hier staan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cooper sHet is een tijdje geleden dat ik nog eens op het forum geweest ben.
Ik heb ondertussen een nieuwe wagen.
Bmw 118 d.
Nu mijn vraag is hoe veel pk ga ik daar bij heinz uitkrijgen.
Gechipt wordt hij zeker (ik kom van een cooper s).
Ik dacht dat de 118d volledig dezelfde motor was als de 120d, buiten de elktronica. Versnellingsbak ook. Wil dat dan zeggen dat ik 180 pk en dat mooie koppel kan halen?
En wat mag zo iets kosten?
Is Bruno dan goedkoper dan Heinz. En waar kan ik hem te pakken krijgen.
Ik ga wel wachten tot er 10.000 km op de teller staat. Zal niet lang duren.
Tussen haakje die 1-series zijn echt wel leuk.
Deskundige info is welkom.
Ik denk niet dat ik hier echt off-topic ga, dus laat ik dit hier staan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JakkelIk weet één ding, van die chiptuning blijf ik af.
Als het dan zogezegd allemaal geen kwaad kan, dan vraag ik mij eigenlijk wel af waarom BMW dan bijvoorbeeld geen "soft 320d" aanbiedt voor de mensen die het geen reet kan schelen hoe snel ze accelereren naar de volgende file en een "hard 320 d" voor die anderen.
In de wedren van de diesels naar een met zo'n klein mogelijke cilinderinhoud zoveel mogelijk Pk's uit de motoren te puren zou het voor BMW, dat toch een merk met een sportief imago is, misschien niet misstaan om een 320 d met 190 Pk aan te bieden, waarom doen ze dat dan niet?
Trouwens ben je wel zeker dat BMW eventuele schade aan je gechiptunede motor in garantie zou verhelpen?
Mijn 318 d is de toegeknepen vorige 320 d van 136 Pk zonder kinderziektes dan. Ik heb 115 Pk en een koppel van 265 N/m.
Ik zou ook liever meer vermogen hebben, maar niet met een diesel dan, ik krijg nu al het sch**t van die rauwe diesel als ik volaccelereer, wat moet dat niet zijn als die gechipt is?
En dan nog maar te zwijgen van die vettige zwarte rook.
Die diesel heb ik uit puur financiële redenen, anders zou het een vette 330i met 231 Pk zijn met zulk een motor kan je zelfs moeiteloos 300.000 km doen, de diesels van nu kunnen dat niet meer hoor.
Mijn gedacht: afblijven
'k Denk dat er maar 1 oplossing is namelijk van een afspraak te maken en zelf bij Heinz langs te gaan , want op een forum krijg je maar zelden 100% correcte antwoorden of verhalen.
Ter info ; de 320d met Heinz tuning rookt een heel klein beetje op de vermogentestbank omdat je uitlaatgas dan door gebrek aan rijwind minder verdunt , op de weg is daar helemaal niets van te merken .
greetyzzz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kristofkheb juist gezien op de site van Heinz dat er bij de 320d nog een straffere dan de gewone tuning is, er staat vanonder optional 195 pk en 430/450 NmIs dit niet te?
Hoeveel gaan ze uit de 163 pk dan niet halen
:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door Kristofkheb juist gezien op de site van Heinz dat er bij de 320d nog een straffere dan de gewone tuning is, er staat vanonder optional 195 pk en 430/450 NmIs dit niet te?
Hoeveel gaan ze uit de 163 pk dan niet halen
:
Peugeot 307 Sw 1.4HDI
& BMW E36 318TDS Touring
Wanna hear&see some fantastic cars ? It's the Gumball:
http://www.passion-gt.com/video/GumB..._PassionGT.mpg
Ode aan de eigen wagen!
Terroristen bombarderen enkel openbaar vervoer!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blink360Oorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door Kristofkheb juist gezien op de site van Heinz dat er bij de 320d nog een straffere dan de gewone tuning is, er staat vanonder optional 195 pk en 430/450 NmIs dit niet te?
Hoeveel gaan ze uit de 163 pk dan niet halen
:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door X5Oorspronkelijk geplaatst door Blink360Oorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door Kristofkheb juist gezien op de site van Heinz dat er bij de 320d nog een straffere dan de gewone tuning is, er staat vanonder optional 195 pk en 430/450 NmIs dit niet te?
Hoeveel gaan ze uit de 163 pk dan niet halen
:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door X5Oorspronkelijk geplaatst door Blink360Oorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door Kristofkheb juist gezien op de site van Heinz dat er bij de 320d nog een straffere dan de gewone tuning is, er staat vanonder optional 195 pk en 430/450 NmIs dit niet te?
Hoeveel gaan ze uit de 163 pk dan niet halen
:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KristofOorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door X5Oorspronkelijk geplaatst door Blink360Oorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door Kristofkheb juist gezien op de site van Heinz dat er bij de 320d nog een straffere dan de gewone tuning is, er staat vanonder optional 195 pk en 430/450 NmIs dit niet te?
Hoeveel gaan ze uit de 163 pk dan niet halen
:
gTa heeft een 150pk versie die voor fleet(leasing) rijders naar onder word begenst tot een 120pk voor de rest blijft alles hetzelfde. Dus niet te vergelijken met de oude 130pk versie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door IceBlueOorspronkelijk geplaatst door KristofOorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door X5Oorspronkelijk geplaatst door Blink360Oorspronkelijk geplaatst door xius001Oorspronkelijk geplaatst door Kristofkheb juist gezien op de site van Heinz dat er bij de 320d nog een straffere dan de gewone tuning is, er staat vanonder optional 195 pk en 430/450 NmIs dit niet te?
Hoeveel gaan ze uit de 163 pk dan niet halen
:
gTa heeft een 150pk versie die voor fleet(leasing) rijders naar onder word begenst tot een 120pk voor de rest blijft alles hetzelfde. Dus niet te vergelijken met de oude 130pk versie.
Comment
Comment