Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autotuning - vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Iemand die niet te ver moet zoeken wat het zoal kost om een W163 ML 270CDI te laten chippen bij de verschillende (gerenomeerde) tuners in ons land?

Ook graag de voordelen en eventuele nadelen.

Sorry dat ik niet heel de thread doorlees, maar daarvoor heb ik momenteel geen tijd...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will
      We zijn hier toch over 4-takt diesels bezig eh ?? Bij 2-takt motoren dient de brandstof tegelijkertijd voor smering van de motor maar ik vraag me af wat de wrijvingsverminderaar bij een 4-takt motor moet doen ?? Welke wrijving moet hij verminderen ?? (Van de brandstofpomp ? Maar dat heeft totaal geen invloed op het rendement van de motor volgens mij, dus ?????? )
      Ik ben geen kenner op dat vlak, maar met wat zoekwerk blijkt dat dat invloed zou hebben op de bovenste zuigerveren...

Misschien kunnen de kenners ons even vertellen wat hiervan het gevolg kan zijn?

(Andere additieven reinigen de inlaatsystemen, verbrandingskamers en verstuivers.)
      BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

• als een motor rustiger loopt komt het doordat bv het staionair toerental en de verhouding lucht brandstof is aangepast. Hoe meer laagjes de verbranding heeft (goed vertsuiven), des te meer oppervlakte aan de brandstof. Als er te grote druppels nog zijn, zal de verbanding met grotere drukverschillen verlopen. De drukverschillen door de zelfontbranding zorgen voor het dieselgeluid. Hoe soepeler de verbranding, des te minder diesel lawaai je zal hebben.

En ik geloof niet dat het door die additieven komt. Of onze alfa romeo is er ongevoelig voor. Met de lease wagens tanken we altijd standaard diesel, dus geen vergelijking.
        2006 - E61 525d M pack - carbon black met zwart dakota leder
        2009 - E91 318d - saffierzwart met zwart leder (wife)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bonte
          @GTA;

meestal zijn je antwoorden wel correct, maar deze keer tochniet 100% vrees ik. Vermogen wordt gehaald uit de ingespoten brandstof. De turbo geeft lucht om met de brandstof te mengen. De hoeveelheden tov elkaar zijn 'vastgelegd' door de roetgrens. Als je bv 1,5bar een bepaalde dieselhoeveelheid toevoegt (83mg of zo), laten we nemen dat we dan op de roetgrens zitten. ALs je nou bij diezelfde druk ineens 88mg diesel gaat injecteren is het mengsel te rijk aan brandstof. Niet genoeg zuurstof dus om mee te mengen. Te veel aan brandstof wordt uitgeblazen als roet.

Tuurlijk roet een diesel wel, zeker als ie een 10tal km rustig heeft gereden en geeft dan vol gas. Maar er is verschil tussen de eerste keer even vol gas gaan of continu nen zwarte domp achter je als je vol gas duwt (ook al is het niet zo veel als de 1e keer). Dan kan je gerust stellen dat de tuner het NIET goed heeft gedaan.

Mijn alfa (inmiddels toch al enkele jaartjes oud en al een hele tijd gechipped) roet niet tijdens vol gas. Bewijs dat het wel kan is er genoeg, maar de tuner moet er wel tijd voor nemen en niet wat meer pk's beloven om klanten te lokken. Geef dan een wat lagere waarde op als uitkomst ipv een dompende wagen af te leveren. (en dat dan niet compenseren met een optimistische rollenbank aub...)
          I stand corrected. Ik vertelde ook maar wat men mij vertelde.

Okay, dan wil ik Babs roetvrij. Ga 'k vragen. Thx.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Corsa
            En toch...

Als ik een (duurdere) total Exellium in mijn tank heb zitten merk ik geen vermogensverschil, en ik denk ook geen verbruiksverschil, maar mijn motor heeft wel een mooiere loop, en is VEEEL stiller in vergelijking met Texaco, die ik normaal tank.
            Het is enorm duidelijk te horen, en niet ingebeeld.
            Ik heb net hetzelfde ervaren, zelfs nog meer : onderin, tijdens 't rijden, liep 'ie toen iets minder rond (duidelijk te horen en vooral te voelen in de pook b.v.) en pikte dus iets minder snel aan. Verschil was voelbaar, en vooral goed hoorbaar.

Maar Xit doet dat af als zottigheden in onze kop. Ach ja.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa
              Maar Xit doet dat af als zottigheden in onze kop. Ach ja.
              Prijs je gelukkig, je hebt tenminste nog iets in je kop

Comment

• Bij mij is het verschil het grootst als ik V-power tank ... in lage toeren klinkt mijn motor veel romiger, pakt hij sneller op met minder schokken.
                Bovendien is het verbruik mérkelijk lager bij dezelfde rijstijl, ik haal minstens 50 km méér uit een tank van 50 liter. Dat zou ik dus zeker niet kwalificeren als "geen verschil".
                1963 Land Rover Series IIa
                1994 Mercedes SL320
                2015 Land Rover Discovery SDV6
                2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                  Ik ben geen kenner op dat vlak, maar met wat zoekwerk blijkt dat dat invloed zou hebben op de bovenste zuigerveren...

(Andere additieven reinigen de inlaatsystemen, verbrandingskamers en verstuivers.)
                  Als ze, na enig zoekwerk, die uitleg geven zal 't wel waar zijn zeker ??

Comment

• tuurlijk en de WTC torens zijn ook ingestort door de hitte van een klein vuurtje...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bonte
                      tuurlijk en de WTC torens zijn ook ingestort door de hitte van een klein vuurtje...
                      Door de hitte wel, maar het was geen klein vuurtje...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2

Niet dat ik kenner wil spelen, daarvoor zijn er anderen op het forum...

De bovenste zuigerveren krijgen de meeste druk te verduren, en worden aldus het hardst tegen de wand van de cilinder geperst. en elke wrijving is een wrijving te veel.
                        Als de die wrijvingsverliezen verminderen, heb je meer vermogen, loopt alles soepeler....

Er is nog veel plaats voor verbetering, aangezien het rendement van een motor momenteel een 27-28% is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                          Door de hitte wel, maar het was geen klein vuurtje...
                          ok, totally OT, maar dat was een relatief klein brandje dat nog geen uur heeft gebrand aan een te lage temp om dat metaal te laten smelten/vervormen, daarvoor moest het minstens 3uur branden en nog 1000 graden heter zijn. Als je meer wil weten, ik heb nog wel een filmpje waar een en ander wordt uitgelegd. t Zal niet allemaal waar zijn wat er gezegd wordt, maar een hoop bewijzen zijn er wel. Als je wil PM ik de link door.

BOT: Try2Pass, je luchtfilter is toch zuiver? De mijne heefty ook even hard geroet, was er iets in de filter geraakt wat de luchtdoorvoer erg beperkte -> roet. En de gescheurde intercooler slang heeft ook zo'n effect.

Comment

• Volkswagen en Audi chiptuning.
                            In de VAG groep kunnen de TDI's pas vanaf 2000 en soms zelfs vanaf 2001 (Audi) OBD getuned worden. En dat kan je tot 2003 doen want daarna is het weer een nieuw systeem ( EDC16 en EDC16+). Sinds kort is het ook mogelijk de EDC16 dmv OBD chiptuning toe te passen (flashen) maar helaas is het zo dat de nieuwe EDC16 systemen over een zogenaamde flashcounter beschikken die de keren telt dat het systeem is geherprogrammeerd.

Zo kan een dealer dus zien of een ander aan het systeem heeft gewerkt. Bij EDC16 is nog altijd seriële chip tuning het meest veilig en onherkenbaar. Over het algemeen is het solderen van de oudere EDC15 chip nog het meest betrouwbaar en haast net zo snel als OBD. Solderen is een routine klus, dat als je die goed beheerst erg betrouwbaar is en veel toepasbaar is op de huidige auto’s. Een goede chiptuning soldeerklus is echt niet waarneembaar met het oog.

bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html

Yuuw,

Klein vraagje; k'heb zonet bovenstaand artikel gelezen en opgemerkt dat de EDC16 systemen nu over een counter beschikken zodat het wel na te trekken is hoeveel keer aan het originele programma is "gefoefeld".. Iemand een idee of dit bij de nieuwere TDI modellen van Audi ook het geval is?!

Gtz,
                            Sven
                            Last edited by ; 29/04/2006, 19:43.

Comment

• Kvind het toch maar een koude douche van die flashcounter..
                              Anders vond ik het principe van chiptuning tijdens garantieperiode ed nog wel te overwegen, maar als alles na te trekken is door 1 stekker in te steken..

Sven

Comment

• Hallo,
                                Ik zou graag mijn FORD focus sport 1.8TDCI met 115PK willen laten chippen .
                                Ik heb zelf nog nooit met een gechipte wagen gereden . Merk ik dit eigenlijk meer inoptrekken ofzo? Kan ik het vergelijken met een naft? Ik heb eens gezien bij HEINZ , nu heeft mijn wagen 115PK en koppel 250Nm / 1850 t/m . Als hij gechipt is heb ik 140PK - 295 Nm en 1850t/m . Het kost aardig wat geld maar ik heb het er wel voor over. misschien een nOOb vraag, mja ik wil het toch graag weten btw ik heb dit topic al is doorgelezen hoor

Mvg
                                Last edited by ; 02/05/2006, 21:26.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Try2PassMe
                                  @ panterken : Dat kan wel is goed mogelijk zijn, mijn auto gaat woensd binnen omdat ik een rolgeluid en klopgeluid heb op mijn vooras(roulement wss), ik vroeg aan de mechanieker tijdens het testritje of dat onder garantie valde, hij antwoorde dat moet ik zien als hij open ligt. Hij had ook door dat hij gechipped was,maar zei er niets van. Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen woensdag, ik zal het hier wel laten weten.
                                  en wa hebben ze gezegd? Ben curieus

Comment

• Tot hoeveel km zouden julie een motor chippen? het gaat om een d4-d met zowat 230.000 km...
                                    Gisteren van iemand gehoord 'hoe meer km's, hoe beter, alles is dan beter ingelopen', maar heeft ook niet heel de motor zich ondertussen aan het originele vermogen aangepast?

Comment

• Ik denk dat dat al te riskant is om te doen

Comment

• hangt er van af hoeveel km's je er nog verwacht mee te kunnen rijden.
                                        2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                                        2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Caractere
                                          hangt er van af hoeveel km's je er nog verwacht mee te kunnen rijden.
                                          uiteraard nog zo veel mogelijk, en dat is juist de vraag : gaat de chiptuning de levensduur van de motor/bak sterk beïnvloeden of niet?

Comment

Working...
                                          X