Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autotuning - vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
    Wat moet je betalen, als ik mijn wagen eens op jullie vermogensbank zou willen zetten?
    Zou graag eens weten hoeceel echte pk's men wagen heeft.
    50€

greetyzzz
    Bruno

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bruno320D
      50€

greetyzzz
      Bruno
      Moet je daar een afspraak voor maken? en krijg je dan een grafiekje mee

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FrE24
        Nen tdi heeft er niet minder hé ... alé buiten de 90,100,110 pk versies
        Maar het is waar, meer is wel leuker ... heb ook dat gevoel
        Ik had het over de huidige 1.9 TDI hé. 105 pk dus. Niet dat dat een slechte motor is, en veel trager is hij ook niet, maar als je 115 gewoon bent, en nogal rap iemand inhaalt, wil je liest wel nog wat meer power. Althans in een vergelijkbare of grotere wagen toch. Een kleintje met 100 pk, kan natuurlijk best even snel zijn als de mijne, maar wellicht iets minder stabiel.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
          Ik had het over de huidige 1.9 TDI hé. 105 pk dus. Niet dat dat een slechte motor is, en veel trager is hij ook niet, maar als je 115 gewoon bent, en nogal rap iemand inhaalt, wil je liest wel nog wat meer power. Althans in een vergelijkbare of grotere wagen toch. Een kleintje met 100 pk, kan natuurlijk best even snel zijn als de mijne, maar wellicht iets minder stabiel.
          Ik zou toch liever een TDI van VAG hebben hoor. Die dCi's van Renault zijn wel erg rumoerig.

En het gezever over 5 à 10 Pk's verschil, jongens toch, in de praktijk zegt dat allemaal niets hoor. Gooi uw dieselbak ne keer vol en er zijn weer een paar Pk's af door het meergewicht.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
            Ik zou toch liever een TDI van VAG hebben hoor. Die dCi's van Renault zijn wel erg rumoerig.

En het gezever over 5 à 10 Pk's verschil, jongens toch, in de praktijk zegt dat allemaal niets hoor. Gooi uw dieselbak ne keer vol en er zijn weer een paar Pk's af door het meergewicht.
            Het aantal PK's zal niet verschillen.. Het kan wel zijn dat hij wat minder optrekt, maar dat heeft met het gewicht te maken.

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
            cc

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP
              Het aantal PK's zal niet verschillen.. Het kan wel zijn dat hij wat minder optrekt, maar dat heeft met het gewicht te maken.
              Zoals ik al zei dus... en die Pk's... ja natuurlijk zijn die niet minder.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
                Moet je daar een afspraak voor maken? en krijg je dan een grafiekje mee
                afspraak maken en uiteraard krijg je de grafiek mee , je mag ook altijd zonder afspraak langskomen , maarndan loop je het risico dat de bank bezet is .

greetyzz
                Bruno

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
                  ... Alleen aanpassen van de motor, eventueel geventileerde schijfremmen .
                  Geperforeerde bedoel je waarschijnlijk.

Heden ten dage zijn de remschijven van de auto's allemaal geventileerd, toch zeker vooraan. Mijn 318d met z'n schamele 115 Pk's heeft zelfs achteraan geventileerde schijven, zo zie je maar.

Remschijven met een grotere diameter plaatsen kan wel een gunstig effect hebben indien je het vermogen van je motor opdrijft, perforeren is eerder bijkomstig en meer voor de racerij.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP
                    En met de overbrengingsverhoudingen.

Comment

• Bruno,

we heben thuis een golf V tdi 90 pk. Ben is geen zien op julie site, maar vind de curves toch maar bizar hoor. Ik heb gelezen dat 90 pk gewoon een gedowntunede 105 pk is, waar de curves wat vlakker zijn gemaakt. Maar dat daardoor het maximum koppel pas vrijkomt rond de 2700 t/m (volgens de grafik dan toch, terwijl de cijfers totaal iets anders zeggen) vind ik maar raar. Ook het gevoel bevestigd dat rond 1800 t/m het volledige koppel aanwezig is. Ook heb ik gemerkt dat de grafiek identeik is aan die van de oude tdi 90, wat helemaal niet kan volgens mij.

Kan je ons (in naam van de forumbezoekers in het algemeen, want dit soort vragen komt toch wel geregeld voor)daar een woordje meer over zeggen?

Vermits de 90 pk eigenlijk een 105 pk is, waarom wordt dan voor de 90 pk niet dezelde getunede waarden gegeven als voor de 105 pk (140 pk en 320 nm koppel)?

Dit is zeker niet aanvallend bedoeld, maar als Heinz zich de moeite loont om er curves bij te zetten (chapeau!!), zouden ze wel echt accurat moeten zijn, wat bij sommige modellen toch niet het geval is (zie bijv nieuwe tdi 90).

Bovenstaande sluit echter totaal niet uit dat we na het volledig inrijden eens langskomen om hem wat meer power te geven.

Greetz

Comment

• ik heb een golf V 1.9tdi 90pk met slecht 500km op de teller. Is het aangeraden om nu al aan chiptuning te doen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ace
                          ik heb een golf V 1.9tdi 90pk met slecht 500km op de teller. Is het aangeraden om nu al aan chiptuning te doen?
                          Volgens wat ik hier al las, moet je nog een paar duizend km wachten. Tot de wagen ingereden is.

@ Patty: ik kan moeilijk geloven dat die TDI 90 pk gewoon gedowntuned is, op de manier die jij eigenlijk aangeeft: volgens jou is het dezelfde motor, maar gewoon met andere instellingen van de software. Volgens mij moet je het verschil ook zoeken in de mechaniek van de motor. Dan is het logisch je de 90 pk niet tot dezelfde waarden kan uptunen als de 105 pk. Bovendien: waarom zouden ze de 105 pk d.m.v. de software downtunen tot 90 pk en niet tot 100 pk? 100 pk is een BIV-klasse lager. Nu ja, het scheelt maar een luttele 67 euro, dus wel vrij belachelijk. Als dat de reden was voor het downtunen, zou de motor dus eerder 100 pk hebben en evenveel koppel als de versie met 105 pk. Ik vermoed dat het koppel effectief verschilt. Weer een indicatie dus dat het niet dezelfde motor is.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

• Dit is toch wat ik las in het laatste nummer van de autogids. De motor zou identiek zijn, maar de curves zijn afvlakt om een maximum aan koppel te hebben over een zo breed mogelijk motortoerental. Volgens hen is er 200 nm aanwezig tussen 1500 en 3000 toeren. Gevoelsmatig is dat ook zo, geloof me.

Bruno is normaal gezien ook wel goed geplaatst om dit gedowntune al dan niet te bevestigen, dus wachten we misschien best af tot hij ons verheldering geeft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ace
                              ik heb een golf V 1.9tdi 90pk met slecht 500km op de teller. Is het aangeraden om nu al aan chiptuning te doen?
                              De meeste tuners zullen waarschijnlijk aanraden v vooraf eerst een paar duizend km te doen :

-dan heb je al enige zekerheid dat er mechanisch niks mis is met de motor (om zo garantie-discussies tussen automerk vs tuner uit te sluiten )

- de motor is dan al wat losser en reeds (deels of grotendeels ) ingereden .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AutoGids
                                De TDI 90 in de Golf V is een afgeleide van de TDI 105.
                                Hij wordt dus ook gevoed door pompinjectoren en maakt eveneens gebruik van een variabele turbo.
                                De nieuwe vermogens- en koppelcurven werden eenvoudigweg verkregen door de injectiecomputer opnieuw te programmeren en door de turbodruk te verlagen (van 1,8 tot 1,1 bar).
                                Waar ik me wel iets meer zorgen om maak is de versnellingsbak.
                                Dit is de manuele vijfversnellingsbak (MQ250) die normaal voor een maximum koppel van 250Nm wordt gebruikt.
                                Toegegeven, normaal gezien moet hij iets meer aan kunnen zonder overdreven slijtage, maar 70Nm extra?
                                Persoonlijk zou ik dan liever de DSG nemen omdat die zonder problemen met het extra koppel kan omgaan, maar ja die is niet beschikbaar op de TDI 90 natuurlijk.

Comment

• Heb hier ook nog een vraagje voor Bruno:

Sinds 2 weken rijdt mijn vader rond met een Renault Laguna 1.9 dCI 120pk. Heb eens gekeken op de site van Heinz, maar daar staan nog de verkeerde gegevens. Op de site staan nog de specificaties van modeljaar 2003. Die motor had ook 120 pk, maar had slechts 270Nm. De onze (modeljaar 2005) heeft 300 Nm.

Volgens de site kan je die 270Nm opkrikken tot 310 Nm, wat voor ons slechts 10Nm meer zou zijn. Zou je mij kunnen zeggen of het ook al mogelijk is om die nieuwere 120 pk versie te tunen en zo ja, hoeveel pk en Nm dat oplevert. Thanks.

Comment

• Terwijl we bezig zijn heb ik direct ook nog een paar vraagjes voor Bruno (of iemand anders van Heinz of anderenn hoe meer info hoe beter ) Zou ook mailtje kunnen sturen met al mijn vragen, maar via forum kan direct iedereen meelezen en waarschijnlijk zit er wel voor iedereen iets interessant tussen...

Op de website is er voor de VAG TDI 130Pk engine tuning veel mogelijkheden (toch alleszins bij VW golf/bora vermeld)

"standaard" 165pk 385 Nm (540€ exBTW)
                                    optional 190pk 430 Nm (zelfde prijs? wat zijn de verschillen?) En wat zijn de nadelen (meer slijtage?)

Een andere mogelijkheid is de turbo-upgrade (naar 210Pk) Wat is de prijs hiervan (en hoeveel Nm ongeveer?) En wat doet dit met de bedrijfszekerheid? Andere nadelen/voordelen?

En dan is er nog de mogelijkheid voor een Sachs sport Clutch (990€) (up to 500Nm) Beetje rondgekeken en als ik het correct interpreteer zou een lichter vliegwiel (=clutch?), zorgen voor veel minder belasting op versnellingsbak en snellere reacties, is dit correct?

Persoonlijk rij ik met een tiptronic, dus die sport clutch is hoogstwaarschijnlijk al uitgesloten... wat is dan van de resterende mogelijkheden de beste combinatie, of kan die tiptronic héél veel Nm (hoeveel?) aan en is de keuze volledig aan mij?

Bedankt!

Comment

• Bruno een chip op de 525d bmw E6o en de particle filter gaat dat samen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door patty
                                        Bruno,

we heben thuis een golf V tdi 90 pk. Ben is geen zien op julie site, maar vind de curves toch maar bizar hoor. Ik heb gelezen dat 90 pk gewoon een gedowntunede 105 pk is, waar de curves wat vlakker zijn gemaakt. Maar dat daardoor het maximum koppel pas vrijkomt rond de 2700 t/m (volgens de grafik dan toch, terwijl de cijfers totaal iets anders zeggen) vind ik maar raar. Ook het gevoel bevestigd dat rond 1800 t/m het volledige koppel aanwezig is. Ook heb ik gemerkt dat de grafiek identeik is aan die van de oude tdi 90, wat helemaal niet kan volgens mij.

Kan je ons (in naam van de forumbezoekers in het algemeen, want dit soort vragen komt toch wel geregeld voor)daar een woordje meer over zeggen?

Vermits de 90 pk eigenlijk een 105 pk is, waarom wordt dan voor de 90 pk niet dezelde getunede waarden gegeven als voor de 105 pk (140 pk en 320 nm koppel)?

Dit is zeker niet aanvallend bedoeld, maar als Heinz zich de moeite loont om er curves bij te zetten (chapeau!!), zouden ze wel echt accurat moeten zijn, wat bij sommige modellen toch niet het geval is (zie bijv nieuwe tdi 90).

Bovenstaande sluit echter totaal niet uit dat we na het volledig inrijden eens langskomen om hem wat meer power te geven.

Greetz
                                        Zoek niet verder , de golf5 tdi90pk is verkeerd op de website van Heinz , zoals je kan zien is deze pagina inclusief de prijs gelijk aan die van de golf4 tdi90 pk , een vergissing bij het uploaden , dat gaan we zo snel mogelijk aanpassen . (ter info , zolang deze fout op de website staat , zullen alle klanten die voor deze tuning langskomen recht hebben op de verkeerde prijs die op de website staat 490€ i.p.v 700€) .

De 1.9 tdi 90pk pompverstuiver is inderdaad een gedowntuunde tdi105pk , wij brengen de tdi 90 pk dan ook naar 145pk na tuning .

groetjes
                                        Bruno

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door patty

Bruno is normaal gezien ook wel goed geplaatst om dit gedowntune al dan niet te bevestigen, dus wachten we misschien best af tot hij ons verheldering geeft.
                                          inderdaad gedowntuned .
                                          greetyzzz
                                          Bruno

Comment

Working...