What do you drive,if I may ask?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Autotuning - vragen & antwoorden
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 aeroWhat do you drive,if I may ask?
Comment
-
@Atlantis8000 : chk PM, heb de uitvoerige resultaten/diagnose doorgestuurd.
toch even dit:
1. hoe goed een programma geschreven is zie je niet echt aan het programma zelf maar aan de meetresultaten. (0-100km/h, curves, A/F waarde, drukken, temp...)
2. Programma's kopiëren is goed voor "chipverkopers" die geen testbank hebben of gebruiken. Als je maatwerk doet, is het meeste vermogen gewonnen binnen het uur, de volgende uurtjes worden de meeste inspanningen gedaan om alles mooi af te stellen volgens de regels van de kunst en binnen de normen voor veiligheid en emissie. Dikwijls staat een wagen bij ons enkele uren op de testbank totdat we tevreden zijn over het resultaat. Daarom beginnen we gewoon het liefst van std.
3. Motortuning is zoals naar de dokter gaan. Er moet vertrouwen zijn, maar de nodige uitleg van wat er gedaan wordt is noodzakelijk. Vaststelling - diagnose - oplossing - eindresultaat. Het beste eindresultaat is uiteindelijk het belangrijkste.
-> Hoe zit het met die vergelijkende test?
Comment
-
Situatie is de volgende: mijn vader rijdt rond met een renault grand espace III 2.2dci turbodiesel (129pk, 290Nm van november 2001) waarover hij sterk twijfelt om hem te laten chippen met een 25-tal extra pk’s. Reden is heel eenvoudig: de wagen is in zijn ogen perfect (Initiale uitvoering, wat wil je) maar een ietwat krachtigere dieselmotor zou er beter bij gepast hebben als je ziet waarvoor hij allemaal gebruikt wordt. Om hem die stap te doen zetten, heb ik de volgende vragen:- Ik heb begrepen dat nieuwe wagens best eerst een minimum aantal kilometers worden ingereden, maar is er ook een gemiddeld punt bepaald waarop het niet meer de moeite is om de motor te versterken door ik zeg maar iets: uitputting, verslijting van ’t een of ’t ander en er daardoor niet veel te merken zal zijn van de opdrijving? Ik weet dat een LPG-installatie zo’n punt heeft waarop installatie ervan nutteloos wordt, niet dat dat er iets mee te maken heeft ma bon. Kilometerstand = +-100000, jong genoeg?
. - Stel dat renault de keuze zou gegeven hebben tussen een 129pk-, en een 154pk-versie (allebei 2.2dci), zou die laatste dan qua rijervaring ongeveer hetzelfde aangevoeld hebben als een met +25pk gechipt 129pk-model? Of zijn dat 2 totaal verschillende motoren en staat chiptuning meer equivalent aan een soort ‘boost’-gevoel dat je meekrijgt? Het is eerder de bedoeling dat het een rustige op het gaspedaal reagerende motor, en niet een heel direct op het gas reagerende motor wordt. Kan Heinz daarvoor zorgen?
. - Als er normaal wordt gereden, welke nadelen schieten er dan nog over? Ik lees dat o.a. de versnellingsbak sneller verslijt door het toegenomen aantal koppel, maar is dit dan enkel wanneer er té veel wordt bijgegeven waardoor de koppeling gaat doorslippen? Belangrijk: zijn er onderdelen die sneller sporen van slijtage gaan vertonen bij een mechanisch verantwoorde opdrijving van een onschuldige 25pk en 60Nm? De motor mag er in alle geval niet onder lijden
. - Wat als Heinz een motor voorgeschoteld krijgt die voor hen nog onbekend is? Verborgen gebreken zijn dan niet gekend.. wordt daar naar gezocht? Ik vermoed dat ze niet alle dagen een espace binnenkrijgen..
. - Hoe komt het dat het verbruik daalt? Krachtigere motor => minder moeite?
. - Kan men bij de autokeuring zien dat de wagen er (illegaal) extra pk’s en koppel heeft bij gekregen? Niemand zoals een garagist of iemand die met verzekeringen of wat dan ook te maken heeft mag te weten komt dat er aan getuned is, ook niet wanneer er een zwaar ongeval zou gebeuren en de wagen niet rapper reed dan zijn officieel vastgelegde topsnelheid (heb ergens gelezen dat dat ertoe doet). Is dit mogelijk? Graag een antwoord van iemand die het met zekerheid kan zeggen! Anders doen we het wel via de legale weg, al zou het natuurlijk wel veel kosten uitsparen.
. - Fpk, kW en PK zijn respectievelijk 12, 95 en 129. De auto is tweedehands gekocht, hiervoor hebben wij €606,90 BIV betaald. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het aantal kW met het opvoeren van de motor ook stijgt wat zou betekenen dat die €606,90 niet meer klopt en er dus in feite zou moeten ‘bijbetaald’ worden, klopt dit?
. - Ik neem aan dat chiptuning pas legaal wordt wanneer de opdrijving wordt aangegeven aan de staat en de verzekeringspremie wordt aangepast? Of is het enkel en alleen de verzekeraar die ervan moet weten? Jaarlijkse verkeersbelasting verandert niet als gevolg van het aantal gestegen kW’s?
. - Hoe ziet het eruit voor de toekomst inz. controle van al dan niet opgedreven wagens? Wordt nogal veel spel rond gemaakt de laatste tijd lijkt me, ik weet niet of ze bezig zijn met maatregelen te nemen om elke motor bij keuring te testen op onaangegeven opdrijvingen en eventueel gaan vergelijken met wat er op de verzekeringspapieren staat? Ik zeg maar wat.
. - Ik las ergens dat de ene motor al meer rookt dan de andere na tuning.. iemand ervaring met de dCI-motoren van Renault?
. - Is de oorzaak van die paar cruise controls die niet meer werkten al gevonden? Al problemen ondervonden met de dCI’s?
. - Klopt het dat er een testrit kan gereden worden met je kersvers gechipte wagen en daarna weer standaard kan gezet worden? Dat laatste lijkt mij vrij onwaarschijnlijk als ik dat hier zo allemaal lees ma kom
. - @ Bruno: Ik vind geen prijs om een 2.2dci grand espace van de 3de generatie onder handen te nemen, enkel die van de 4de generatie staat vermeld (790€ excl. btw); komt dit zowat in dezelfde prijsklasse terecht, of is het gewoon stúkken goedkoper
? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een kuur voor de dCI’s van renault 450€ vermogenstestbank inclusief kost als forumlid?
Ik ben misschien nog geen volwaardig forumlid, maar da kan rap veranderen natuurlijk
.
Ik was trouwens maandag (16 jan.) op het autosalon, heb mij serieus mispakt aan het aantal uur dat ik er dacht máár rond te lopen, en ik ben tot mijn grote spijt niet meer tot bij jullie geraakt. ‘k Had nochtans graag gezien hoe het allemaal in zijn werk gaat en had ik hier serieus veel typwerk uitgespaard
. - En last but not least: facturatie is niet meer dan ‘reviseren motor’ just?
Een pak vragen maar ik denk wel dat er aantal tussen zitten die velen zich stellen.. Alvast bedankt voor de antwoorden!
Comment
- Ik heb begrepen dat nieuwe wagens best eerst een minimum aantal kilometers worden ingereden, maar is er ook een gemiddeld punt bepaald waarop het niet meer de moeite is om de motor te versterken door ik zeg maar iets: uitputting, verslijting van ’t een of ’t ander en er daardoor niet veel te merken zal zijn van de opdrijving? Ik weet dat een LPG-installatie zo’n punt heeft waarop installatie ervan nutteloos wordt, niet dat dat er iets mee te maken heeft ma bon. Kilometerstand = +-100000, jong genoeg?
-
Oorspronkelijk geplaatst door GuanoSituatie is de volgende: mijn vader rijdt rond met een renault grand espace III 2.2dci turbodiesel (129pk, 290Nm van november 2001) waarover hij sterk twijfelt om hem te laten chippen met een 25-tal extra pk’s. Reden is heel eenvoudig: de wagen is in zijn ogen perfect (Initiale uitvoering, wat wil je) maar een ietwat krachtigere dieselmotor zou er beter bij gepast hebben als je ziet waarvoor hij allemaal gebruikt wordt. Om hem die stap te doen zetten, heb ik de volgende vragen:
*'n pak vragen*
info@autotuneheinz.be
Comment
-
- 100.000 km is zeker nog jong genoeg. de motor is nog lang niet versleten, kan nog 200.000 km mee.
- een gechipte auto rijdt nooit zoals zijn grotere broer
.Rijdt iets scherper maar dat kan je naar smaak laten instellen bij Heinz, maar hij zal nooit rijden zoals zijn grote broer.
- De motor zal algemeen sneller slijten ook als er normaal mee gereden wordt, ook logisch hé! hoe rustiger je het hoydt hoe beperkter de slijtage, dit geldt voor alle motoren trouwens.
- als ze een motor krijgen die ze niet kennen, zullen ze hem eerst grondig onderzoeken, maar die motor zullen ze zeker kennen!.
- het verkruik daalt dooor het groter koppel(=kracht) bij lagere toerentallen, daardoor ga je minder in toeren en verbruik je dus minder.
- KUNNEN, ja dat kan, in praktijk wordt het echter niet gedaan. er bestaan wel specialisten die bij extreme omstandigheden dit kunnen onderzoeken, maar nogmaals, dit wordt in de praktijk niet gedaan.
- als je de tuning aangeeft zal de BIV moeten worden bijbetaald en de verzekering en verkeersbelasting stijgen, dat is dan ook de reden waarom bijna niemand het aangeeft. als je het aangeeft mogen ze het in de gargage en keuring en overal zien, want dan is het legaal!!!.
- ik dacht dat de verkeersbelasting ook kon stijgen, de rest lees je hierboven.
- in de eerste 10 jaar zit er nog geen deftige en goede controle in, voorlopig kun je dus nog lekker chiptunen.
- Waarschijnlijk zal de motor wat meer roken. we hebben een 1.5 dci gechipt en die rookt meer.
- Geen probs met DCI, cruise control is gewoon zaak van programma weer activeren.
- Jaz testrit kan en niet teverden geld terug.
- Prijzen kank ni geven.klopt als een bus
2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km
Comment
-
Bedankt voor de reacties en antwoorden! Ben ik al een stuk verder mee geholpen, als iemand nog iets kan aanvullen of verbeteren; gaat uw gang. 'k Heb er nog een paar:
15. Stel dat de auto gechipt is en binnen een aantal dagen is het keuring, kan ik dan langsgaan bij Heinz, alles standaard laten zetten, keuring vlotjes passeren, teruggaan en met uitzondering van betaling van de werkuren de wagen terug laten chippen zonder kosten? Kwestie van geen risico's te moeten nemen..
16. Misschien niet evident maar kan iemand een percentage of iets dergelijks geven van hoeveel vlugger alles verslijt?
17. Stel dat de versnellingsbak moet worden vervangen, kan ik dan vragen om een zwaardere te steken zodat die geen moeite meer heeft om het toegenomen aantal koppels aan te kunnen, of heeft elke wagen zo zijn eigen specifieke versnellingsbak?
18. @VWgolf: dus als ik het goed begrijp moet er echt al specifiek met behulp van een vermogenstestbank of met speciaal materieel gezocht worden naar potentiële opdrijving vooraleer ze iets verdachts vinden, just?Cheers
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Guano]15. Stel dat de auto gechipt is en binnen een aantal dagen is het keuring, kan ik dan langsgaan bij Heinz, alles standaard laten zetten, keuring vlotjes passeren, teruggaan en met uitzondering van betaling van de werkuren de wagen terug laten chippen zonder kosten? Kwestie van geen risico's te moeten nemen..
Oorspronkelijk geplaatst door Guano16. Misschien niet evident maar kan iemand een percentage of iets dergelijks geven van hoeveel vlugger alles verslijt?
Oorspronkelijk geplaatst door Guano17. Stel dat de versnellingsbak moet worden vervangen, kan ik dan vragen om een zwaardere te steken zodat die geen moeite meer heeft om het toegenomen aantal koppels aan te kunnen, of heeft elke wagen zo zijn eigen specifieke versnellingsbak?
Oorspronkelijk geplaatst door Guano18. @VWgolf: dus als ik het goed begrijp moet er echt al specifiek met behulp van een vermogenstestbank of met speciaal materieel gezocht worden naar potentiële opdrijving vooraleer ze iets verdachts vinden?
Comment
-
idd, als ze hem aan de pc leggen kunnen ze het zien, maar dat doen ze zeker niet. en als je 100% zeker wil zijn laat dan na een ongeval je wagen naar een dealer slepen waar je op vertrouwt dat hij alles reset2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km
Comment
-
Ik heb mijn pa meegesleurd naar Heinz op het autosalon hehe. Hij was niet laaiend enthousiast want hij vindt dat de X5 al rap genoeg gaat en dat hij geen goesting heeft in boetes, wat logisch is.Bovendien stond er op de site voor onze 3.0d: 850€ + BTW. Dat vond hij te veel.
Soit, ik had gans de topic hier gelezen, bijna enkel positieve commentaar, het is in Aalst wat niet zover van hier is, zitten zagen dat het verbruik nog wat zal dalen ("jaja" zegt hij dan), allee kheb hem gans warm gemaakt en meegesleurd naar de stand van Heinz.
Bon, mijn pa begint te babbelen met zo een verkoper, ze kunnen 250pk en 580 Nm geven, de versnelling kan het aan etc,.. en ik zie dat mijn pa toch meer en meer geinteresseerd geraakt. "Wakosta?" - "Awel meneer, saloncondities, komt op 750€ btw in!" Ik zie mijn pa zijn oogskes fonkelen. "Maar" zegt hij "kan ik da ne keer komen testrijden, of dat het wel de moeite is" Die kerel "Tuurlijk, maar den baas rijdt met dezelfde auto als gij, passeer eens in Aalst en dan kunt ge met de zijne rijden". Da was natuurlijk de beste reclame, de baas die met dezelfde auto rijdt, gechipt!
Dus na de examens Heinz eens een bezoekske brengen, als ze daar wat ne goede verkoper hebben, dan is dat zaakje mss wel in kannen en kruiken!
Hij heeft ook al gezegd: Ã ls ik hem chip, niet tegen uw moeder vertellen eh!
Comment
Comment