Hoe zit het nu met verzekering en BIV? Moet je het aangeven of niet? en als je het niet aangeeft welke risico's neem je dan?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptunen
Collapse
X
-
Ik geef mijn 340 pk aan.
Kost 80€ per jaar extra...
Daar hoef je geen moraalridder voor te zijn, wel slimme ridder.
Eerst een paar 100 Euro uitgeven om (zogezegd) rapper te gaan, om dan het risico te nemen om voor de rest van je leven op te draaien voor kosten die 100% verhaald worden door je verzekering als blijkt dat je niet het vermogen hebt dat je aangeeft.
En reken maar dat ze uit een wrak nog kunnen uithalen hoeveel pk's hij had.
Trouwens, een stel goeie remmen geeft 100x meer fun als 10 pk erbij...
Niets zo leuk als een 911 uitremmen op een natte baan,
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk BerichtenIk geef mijn 340 pk aan.
Kost 80€ per jaar extra...
Daar hoef je geen moraalridder voor te zijn, wel slimme ridder.
Eerst een paar 100 Euro uitgeven om (zogezegd) rapper te gaan, om dan het risico te nemen om voor de rest van je leven op te draaien voor kosten die 100% verhaald worden door je verzekering als blijkt dat je niet het vermogen hebt dat je aangeeft.
En reken maar dat ze uit een wrak nog kunnen uithalen hoeveel pk's hij had.
Trouwens, een stel goeie remmen geeft 100x meer fun als 10 pk erbij...
Niets zo leuk als een 911 uitremmen op een natte baan,
Comment
-
Iedereen doet ermee wat hij wil.
Auto's die zowieso opvallen (zoals mijn Japans koekblik...) zijn altijd de klos.
Bij elke controle, wodca actie, op de keuring, alleé, eigenlijk altijd dus...
Als je weet dat een beetje weg-infrastructuur al snel 5000 € kost...
Stel dat ik op een regenachtige dag wat gek aan het doen ben (niet dat ik dat zou doen... ), knal-boem-bats de vangrail in...
Dan komen de flikken en ineens krijgt zo'n pipo het idee dat mijn auto wel eens "getjoened" zou kunnen zijn...
Als je dan niet goed verzekerd bent heb je als resultaat dat achteraf de rekening bij mij word terggevorderd...
Allemaal omdat ik dan 80 € niet wou betalen...
Ik heb nu wel al 220 pk standaard, en heb de hoogste schijf aan BIV betaals, nu weet ik ook niet wat je zou moeten doen als je van bvb 163 naar 220 pk zou gaan, en dus eigenlijk ook meer BIV had moeten betalen...
Comment
-
Kerel, kom jij van mars ofzo ?
Daarover gaat heel die cinema van chit-tjoenen...
Eerst een fiscaal lager autotje kopen om er dan de laatste pk uit te gaan persen.
Dit kan lang goed gaan, en mechanisch heb je niet veel te vrezen aangezien je auto daar meestal wel tegen kan.
Maar in Belgie is dit nu eenmaal de regel, hoe meer power hoe meer geld voro de staat.
In de rest van de wereld heeft er niet zo'n zeik-regering alles voor het zeggen...
Fiscaal en juridisch kan je dat dus ettelijke 10.000-en Euro's kosten.
Ik vind het erg dat die firma'tjes er zoiets niet bijzeggen.
Bezint eer ge begint zou ik zeggen,...
Ben ik dan hypocriet aan het kakken ?
Mijn Subaru is trouwens niet ge-chio-tjoened, maar heeft wel : "een optimalisatie van de motorsturing om een beter rendement, lagere uitstoot en soepeler draaiender motor te krijgen".
Dat staat zo op de factuur en is in ieder geval beter omschreven dan "powerbox" of "vermogenskuur", als je met zoiets later naar de rechtbank gaat kan je evengoed je bankkaart afgeven...Last edited by Wally; 25/05/2008, 11:07.
Comment
-
Als ge van bv 163 pk naar 220 gaat , en ge geeft dat aan, is dat +2500 euro kletsen aan BIV,
En makkelijk 1000 tot 1500 euro duurder aan assurance qua verzekering (jonge gast)
Dus dat is zo maar even in totaal 333.333333 euro duurder per maand... net iets meer dan 80 euro me dunkt...
Optimalisatie van het motormanegment mag idd , ENKEL als er niet aan de vermogenscurve geraakt word, enkel de koppelcurve mag dan verlegd worden...
Dit is eigenlijk optimalisatie voor trekken van lasten, en das de enige legaal toegestane tuning in Belgie....
Al de rest is bull-shit en is niet legaal... in principe mag zelf chiptunen of motorisch tunen niet .. al danniet aangegeven aan de BIV... want dan is u voertuig niet meer conform de homologatie...
Enkel vrijzetten van fiscaal gereduceerde vermogens naar origineel vermogen door een erkende dealer, mits aangifte BIV en Verzekering is legaal...
Dus zelfs jij wally ben dan , illegaal bezig....
Comment
-
Toch niet echt helemaal...
Een GTT staat zowieso in de hoogste schaal BIV.
En mijn extra vermogen is netjes aangegeven en staat op de polis als zijnde vermeld...
Dat mijn vermogen niet meer overeenkomt met de homologatie is het probleem van de Invoerder en vooral de Belgische Staat, die hebben zoiets nooit voorzien.
Wettelijk ben ik nu wel 100 % in orde !
Ik ben dan ook al iets ouder dan de gemiddelde straatracer (37) en sta al jaren in BM "0".
Kost mij dus 80 € per jaar extra.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk BerichtenOptimalisatie van het motormanegment mag idd , ENKEL als er niet aan de vermogenscurve geraakt word, enkel de koppelcurve mag dan verlegd worden...
Koppel wordt gemeten en vermogen wordt berekend.
Oorspronkelijk geplaatst door Wally Bekijk BerichtenToch niet echt helemaal...
En mijn extra vermogen is netjes aangegeven en staat op de polis als zijnde vermeld...
Dat mijn vermogen niet meer overeenkomt met de homologatie is het probleem van de Invoerder en vooral de Belgische Staat, die hebben zoiets nooit voorzien.
Wettelijk ben ik nu wel 100 % in orde !
Motortuning mag gewoon niet.Aangeven aan de verzekering is niet genoeg.
Voor de keuring ben je alleszins niet in orde want het staat uitdrukkelijk op de goca site dat motortuning niet toegelaten is.
Volgende verbouwingen zijn ronduit verboden :- tinten en folies op voorste zijruit en voorruit
- zonneband op voorste zijruit
- verwijderen van sluitmechanisme van de koffer
- verwijderen van greep van de als passagiersdeur gebruikte koffer
- verwijderen sluitmechanisme deur
- wijziging structuur motorkap
- wijzigen van afstand tussen motor en motorkap
- vervangen motorkapscharnier
- spoiler in materiaal met lage absorptiegraad
- topchops
- afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van de dragende structuren
- hinderen of onmogelijk maken van de werking van de airbag
- verwijderen van de airbag
- driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel
- afdekken van signalisatie
- monteren van NOS-fles
- plaatsen van startknop
- wegnemen van derde stoplicht
- plaatsen van vierde stoplicht
- bevestigen van wiel dmv centrale bevestigingskit
- wijzigen remsysteem
- vergroten van spoor dmv spoorverbreders
- wijzigen of monteren van stabilisatorstangen
- monteren van ander type ophangingsrubber
- wijzigen van uitgangsdiameter van originele uitlaatdemper
- monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen
- motortuning
- monteren van niet-wegklapbare zetels in twee- of driedeursvoertuig zonder de achterbank en veiligheidsgordels en de verankeringspunten van de achterbank te verwijderen
- monteren van velgen met adapter los van de velg
- monteren van stuurwiel met niet-vervormbare adapter
Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
Audi S3 '02 sold => topic
Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic
Comment
-
Is het mogelijk om elke auto te chiptunen ? Sinds er hier nu een lexus is 220d staat die 'fiscaal vriendelijker' is gemaakt Pa & ik waren er al over bezig, maar we weten er allebei niet veel vanaf eigenlijk ^^
Ik denk dat hij nu op 163 pk bolt terwijl het standaard 177 pk is, maar ik neem aan dat er wel iets meer uitgeperst kan worden ?
Comment
-
Kunnen ze volgens mij makkelijk tegen de 200pk uithalen. Minder en mss ook veiliger kan natuurlijk ook.
Edit: http://www.cth.be/index.php/chiptuning/diesel/Lexus/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TUNE*IT Bekijk BerichtenKunnen ze volgens mij makkelijk tegen de 200pk uithalen. Minder en mss ook veiliger kan natuurlijk ook.
Edit: http://www.cth.be/index.php/chiptuning/diesel/Lexus/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CDTI'ke Bekijk BerichtenHoe komt het trouwens dat er vaak een tamelijk groot verschil zit in de toename van koppel en pk's tussen verschillende firma's?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ibiza FR Bekijk BerichtenAls men koppel verhoogt gaat het vermogen automatisch ook mee omhoog
Koppel wordt gemeten en vermogen wordt berekend.
Maar niet noodzakellijk het max vermogen he.
Er kan bv voor gezorgd worden dat de auto onderin of in het midden van het toerengebied meer koppel heeft dan standaard, zonder daarom meer koppel te leveren op het punt waar hij nu al zn max. koppel heeft.
Comment
Comment