Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BBS Le Mans (LM) ... dé klassieker onder de velgen ?
Is het dan zo erg gesteld met dergelijke replica velgen? heb ook al een rondgekeken en replica's kosten rond 800-1000 €, voor dat geld verwacht je toch geen plastik met waterverf op?of wel?
Ik heb vroeger al uitspraken gedaan over replica-velgen, gebaseerd op eigen ervaringen, evaluaties rechtstreeks uit de mond van mijn bandenboer en tests in magazines (op sterkte, corrosiebestendigheid, stijfheid, e.a.). En die zijn vaak niet in goede aarde gevallen bij de fervente replica-want-je-spaart-een-pak-centen-uit adepten.
Feit is : er zijn ook goeie replica's. Tweede feit is : die zijn zeer zeldzaam. Prijs/kwaliteit zit je nog altijd 't best bij een goeie merkenvelg, maar je moet uitkijken waar je koopt uiteraard (en niet zomaar de aanbevolen verkoopprijs gaan betalen van de constructeur).
Wat die BB5-velg betreft, ze zijn gemaakt in China. Voor velen zou dit al een aanwijzing moeten zijn... Ze zou inderdaad last hebben van een minder stevige metaallegering, en veel sneller dan andere velgen een deuk lopen als je door een harde put rijdt. Een beetje de "ziekte" die die tere, dure, show 3-delige deep dish velgen ook hebben : ook bij die velgen (b.v. HRE-velgen zouden er ook teer aan zijn) moet je goed oppassen dat je geen offroadwerk doet onroad (helaas vaak het geval op onze wegen), of je loopt 'n lelijke deuk op.
Een tweede iets dat me een beetje angst inboezemt is het gepolierde gedeelte. Ik heb al bij zeer veel goedkope velgen met gepolierde stukken, vrij snel corrosie zien ontstaan. Zelfs bij slecht onderhouden merkenvelgen komt dat vaak voor.
En wat bedoel je "voor dat geld verwacht je toch..."?!? We spreken hier over een 19"-velg van ocharme dik 200 EUR per stuk, en waarvan de prijs dan nog 'es kunstmatig hoog ligt omdat het design van de velg een nagenoeg exacte kopie is van een cultvelg... mijn analyse luidt dan net 't tegenovergestelde van de jouwe : zo'n velg voor zo'n prijs, dan weet je bijna zeker dat je niet de kwaliteit kan krijgen van 'n goeie merkenvelg...
Maar : dat wil niet zeggen dat dit een slechte velg is. Zoals altijd : met zorg en respect behandeld, kan 't zijn dat ge hier jaren plezier van hebt. En toegegeven : ze ziet er superknap uit en voor dat mini-prijsje... ik was ook bijna gezwicht. Maar 'k ben uiteindelijk blij dat ik het niet gedaan heb : ik heb het nooit gehad voor namaakmateriaal, en ik ben rasechte fan van het merk BBS en waarom zou ik dan mee hun ondergang willen bezegelen door namaakproducten te gaan kopen (ze voeren trouwens een harde strijd tegen de handel in die velgen, maar ik vrees dat dat een beetje vechten tegen de bierkaai is eigenlijk...)? En voor er zijn die zeggen dat ze dan maar hun velgen goedkoper moeten maken : kwaliteit kost geld, point final.
Dit is pure racestyle,zie je veel op de ring Die met de chrome rand zijn BBS CH,en dat prijskaartje is nog wat anders zenne
BBS Challenge (CH) zijn zo goed als de goedkoopste velgen in 't BBS gamma, nochtans. Ge hebt de gewone, en de zwarte uitvoering. Kosten in 19" ongeveer 450 EUR, dat is niet zo duur. Ik denk dat je 't hebt op de BBS RS-GT, gesmede velg en zeer licht. Die kost in 19" snel boven de 1.000 EUR per velg, da's wel een kostelijke velg al.
Kenmerk van replica velgen is gewicht en passende et waarde
Replica velgen zijn niet specifiek voor 1 merk gemaakt van wagen. Ze passen op veel wagens maar hebben zelden een ideale et waarde voor dat bepaald merk. Merkvelgen hebben meestal speciaal voor dat merk of type wagen een passende velg en zijn op verschillende et waardes meestal verkrijgbaar. Replicas passen ongeveer wel maar meestal is een spoorverbrederke hier en daar nodig voor een perfekte look.
2de punt is gewicht; repicas hebben bijna altijd een fors zwaarder gewicht dan merkvelgen. Heeft meestal te maken met de goedkope manier van produceren. Ze zijn meestal wel evensterk als merkvelgen maar wegen meer en de wagen stuurt meestal iets zwaarder.
Dan zijn er nog de punten van afwerking soms als is dat tegenwoordig moeilijk te zien met het blote oog en soms ook materialen kwaliteit maar het is tegenwoordig een vaststelling dat veel velgen, ook merkvelgen uit het midden oosten komen.
Merkvelgen hebben door hun groter aanbod aan et waardes enzo ook veelal een lokale produktie en een veel groter aanbod aan mooie ontwerpen maar dan op kleinere reeksen. Replicas worden en mass gemaakt op grote reeksen en beperken zich tot modellen die afgestemd zijn op een grote deler van smaak om zoveel mogelijk te verkopen.
Natuurlijke is het echte spul altijd beter, en is chinees niet gelijk aan top kwaliteit. Maar dat je zo makkelijk bulten rijd wist ik niet. Corrosie vorming kon ik me wel voorstellen, maar met een complete zwarte velg heb je dit dan weer niet.
Waarvoor ik wel een echte BBS zou kopen is voor het gewicht en de pasvorm.
En ze zijn niet zwaar en de kwaliteit valt ook mee, je moet er niet hard dwars een stoep mee op knallen, want dan zijn ze verbogen. Gelukkig heb ik er gelijk 5 genomen.
Wat ik niet snap is dat er over Chinees gesproken wordt, terwijl de BB5 door Lenso gemaakt worden, en dat is volgens mij een Japanse fabrikant.
En ze zijn niet zwaar en de kwaliteit valt ook mee, je moet er niet hard dwars een stoep mee op knallen, want dan zijn ze verbogen. Gelukkig heb ik er gelijk 5 genomen.
Wat ik niet snap is dat er over Chinees gesproken wordt, terwijl de BB5 door Lenso gemaakt worden, en dat is volgens mij een Japanse fabrikant.
Supervet,alleen had ik voor achteraan een maatje breder gekozen,dat staat nog stoerder dan
Supervet,alleen had ik voor achteraan een maatje breder gekozen,dat staat nog stoerder dan
volgens de bandenboer alleen in 8,5x19 voor de E60/61 anders had ik dat zeker gedaan, of nog beter 20 of 21 inch, maar het is er niet. Heb nu (niet op deze foto) 18mm spacers achter.
volgens de bandenboer alleen in 8,5x19 voor de E60/61 anders had ik dat zeker gedaan, of nog beter 20 of 21 inch, maar het is er niet. Heb nu (niet op deze foto) 18mm spacers achter.
Tiens,das raar want volgens Crauwels zijn ze nu ook sinds kort te krijgen in 9.5x19 op steek 2x112 terwijl dat voordien enkel in 5x120 was voor BMW,hij haaft ze zelfs op voorraad.Of is een E60/61 een andere steek nog dan?
Wat ik niet snap is dat er over Chinees gesproken wordt, terwijl de BB5 door Lenso gemaakt worden, en dat is volgens mij een Japanse fabrikant.
Een aangestelde van mijn bandenboer zei dat ook, maar als je op de velg kijkt achterin, zie je nergens Lenso staan, terwijl alle andere Lenso's dat wel hebben. Zou het zijn dat ze op die manier de lawsuits willen ontlopen? Ook op de site van Lenso vind je ze niet.
Comment