Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarop letten bij het kiezen van nieuwe luidsprekers??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door p-cat Bekijk Berichten
    Het feit dat je "140watt astemblieft zegt" bewijst voor mij dat je er ni echt veel van kent
    Bedankt !

Ben het met verschillende zaken niet met je eens maar daarom zal ik je nooit verwijten dat er er niet veel van kent.

Comment

Alles wat ik schrijf zijn gewoon feiten die je overal kan staven...moet je niks ervan kennen
      Is allemaal op te zoeken

Ik heb dat niet gedaan..ik weet deze door ondervinding en 14jaar competietie ervaring

Greets Patrick

Comment

ieder zal voor zich wel uitmaken wie hij meer gelooft, zonder dat hier daarover verder gediscussieerd moet worden. Ik probeer van beiden het beste eruit te halen

2015 Volvo V60 D2 aut.
        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Sta mij toe hierop te reageren.

Ik doe juist het omgekeerde...speaker van 100RMS...200 of 300RMS erop zetten
          Een speaker van 1000RMS speel je gemakkelijker kapot met een amp van 100RMS als omgekeerd

Niet juist. Laat de mensen aub geen 100 W rms uitgangsvermogen aansluiten op speakers van (zogezegd ) 100 W rms. Dit is vragen om problemen.
          Een speaker van 1000 W sturen via een versterker van 100 W is absoluut geen probleem.
          Nergens is er gevaar voor beschadiging van speaker of versterker. Wel ermee rekening houden dat je de impedanties respecteert !

Als je te weinig vermogen op een speaker zet gaat hij minder uitslagen en het is juist door die luchtverplaatsing van de conus dat de spreekspoel gekoeld wordt

Niet juist. De koelcapaciteit van de luchtverplaasting is niet lineair tov het gedissipeerd vermogen in de spoel. Wil zeggen dat je de koeling vd spoel niet lineair (!) gaat verbeteren door grotere uitslagen of luchtverplaatsingen. Je kunt enkel en alleen de temperatuur in de spoel binnen perken houden door het opgelegde max. vermogen te respecteren.
          Bovendien zal uitwendige koeling van de spoel weinig helpen aan de koeling van het inwendige ervan vermits de buitenkant een isolerende werking heeft tov deze binnenkant.
          Vandaar dat de binnenkant van de spoel het meest gevoelig is en beschadigingen zich meestal hier zulen manifesteren.

Ook met een lichte versterker heb je de neiging van de amp te hard open te draaien en dan krijg je klipping en dit veroorzaakt DC en smoor je dus uw speakers op

Als je bij een lichte versterker bij wat hogere belasting al de toppen van de sinussen gaan afknotten heb je geen probleem met het 'licht' karakter van de versterker, wel met de kwaliteit ervan. Dit geldt evenzeer voor de 'zwaardere' versterker.
          Dit afknotten van de sinussen is een gekend probleem maar staat nauw verbonden met een ander gekend probleem : overbelasting !

Knopje op uw amp is ook geen volume knop maar een ingangsgevoeligheids regeling
          Moet gelijk staan met de uitgangspanning van uw RCA uitgang van de radio

Evident.
          Last edited by taiko; 30/12/2008, 14:48.

Comment

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
              Sta mij toe hierop te reageren.

ge ed nu eenmaal mensen die niet willen luisteren naar feiten EN berust op eigen ervaring

Als mijn auto terug speelt...of nog beter als je tijd hebt deze middag...kom eens luisteren naar mijn bevindingen

Staan hier momenteel een 5tal wagens met alles aan boord waar ik voor sta
              Sub van 1000RMS met 5000RMS erop
              Tweeter van 50RMS met 200RMS erop enz..

Kom luisteren
              Denk wel dat die mensen een aanhangwagen vol met prijzen gewonnen hebben...ook op Europees vlak

Greets
              En bij deze einde discusie

Comment

Zeer interessant allemaal!

Heb iig, zoals gezegd, de 'Low Db' een pak lager ingesteld in de radio, en het dreunen en ronken van de boxen is zo goed als volledig weg. Wel iets minder bassen nu maar het valt nog mee.

Thx voor de uitleg iig!

Comment

@p-cat, het mooiste geluid komt bij u toch niet uit de speakers zenne!!

maar uit de 5-cil van uw zwarte raket

ps; wanneer is het mogelijk om één van uw projecten te beluisteren?
                  Last edited by ; 30/12/2008, 21:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjakie5V Bekijk Berichten
                    @p-cat, het mooiste geluid komt bij u toch niet uit de speakers zenne!!

maar uit de 5-cil van uw blauwe raket

Zwarte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko
                      Een speaker van 1000 W sturen via een versterker van 100 W is absoluut geen probleem.
                      Lol, dat is juist vragen om problemen. Clippen enzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                        Zwarte.

Just

merci matteus!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten

daarmee dat je europees kampioen wordt he...zijn allemaal mensen die er niks van kennen en mayonaise in hun oren hebben die daar jureren

greets Patrick

Op vrijdagmiddag is er hier altijd iets voor te beluisteren met heel veel van bovengenoemd

Avantus heeft er al iets van gezien en gehoord dach ik zo
                          Denk dat hij er nog altijd niet goed van is

Comment

Ik heb inderdaad al wat gezien en gehoord daar, en dat spreekt (klinkt?) allemaal voor zich... vakwerk.

geen twijfels aanwezig hier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                              Wanneer die speaker effectief kan belast worden met 1000 W effectief vermogen ben ik volledig met je akkoord.
                              De vermogenverhouding versterker/speaker is dan te groot, zoals ik trouwens al eerder aanhaalde.

Ik val hier steil achterover van vermogens van tweeters van 200 Wrms en woofers van 5000 (!) W rms.
                              Om je een idee te geven : een effectief vermogen van 1000 W op je speakers komt overeen met +/- 85 gloeilampjes van je koplamp.
                              Sluit deze eens aan op de gemiddelde wagen, je alternator krijgt dit niet geleverd. Laat staan wanneer je begint met vermogens van 5000 Wrms,
                              dan nog gerekend zonder de opgeslorpte vermogens van je tweeters, versterker en radio/CD.
                              De hier gehanteerde vermogens nemen een stevig loopje met de werkelijkheid.

Mijn punt : die speakers van 1000 Wrms zijn hier ook op voorzien, wetende dat deze vermogens nooit kunnen gehaald worden in een wagen.
                              Buiten de excuberant dure versies, die werkelijk kunnen wat ze beloven, kunnen deze in geen enkel geval vermogens van 1000 W verwerken.
                              Stel mij al vragen bij sommige versies of deze 150 W effectief kunnen omzetten in sound van zeer degelijke kwaliteit.
                              Vandaar : ja dus, die 1000 W ( fictief) speaker mag je wel degelijk aansluiten op je versterker van100 W.

Mijn mening : transfereer werkelijk 2 X 50 W effectief vermogen supply over naar zeer kwalitatieve sound en je hebt al aardig wat bereikt.

Maar als je dit doet, gebruik ( NOG EENS !) hiervoor geen speakers van 50 W maar minstens een versie met dubbel zoveel vermogen.
                              Last edited by taiko; 31/12/2008, 11:53.

Comment

Blijf gij bij uw mening...ik de mijn

Ik heb het meermaals beweze ...gij ni

Gelijk in vorige topic...einde discussie!

Comment

Blijf gij bij uw mening...ik de mijn

Ik heb het meermaals beweze ...gij ni

Gelijk in vorige topic...einde discussie!
                                  ok.

Heb niks tegen jou persoonlijk he p-cat.
                                  Maar meningen kunnen en mogen, vind ik, wel eens verschillen.

Verder veel succes met wat je bezig bent

Comment

No prob

Maar het is niet onverstandig om eens iets af te wegen wat een ander zegt
                                    Wordt je alleen maar slimmer van

Ik luister altijd wat een ander zegt..kan ik alleen maar van leren
                                    Ik experimenteer ook dagelijks voor mijn eigen mening te herzien of bij te schaven

Nobody's perfect hé
                                    Maar ik sta voor alles open....een paar jaar geleden nog een tip gehad van een manneke van 8jaar...ik gebruik die tip nog altijd

Ik ben ook maar in 1 ding goed en dat is in Car-Hifi...voor de rest moet je aan mij nieveel vragen

Greets Patrick

Comment

Comment

Working...
                                      X