Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarop letten bij het kiezen van nieuwe luidsprekers??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Waarop letten bij het kiezen van nieuwe luidsprekers??

Weet niet waar het te posten, dus zet het hier maar.

Ik heb 2 jaar geleden 2 nieuwe luidsprekers gekocht en geïnstalleerd in mijn auto. Propere spulletjes (merk weet ik even niet meer, géén premium merk wel), 140watt/stuk, tweetertjes in't midden, etc. Geluid dat er uit kwam was zeer deftig, zonder ruis, goede zuivere klanken, goede bassen, etc.

Echter, nu beginnen ze te kraken en te ruisen bij hoger volume.

Ik weet niet zoveel over hifi-spul enzo, maar heb gehoord dat de weerstand-output van de radio gelijk moet zijn aan de weerstand van de luidsprekers, en dat je daarmee moet rekening houden als je dus andere luidsprekers koopt...

Is dit correct? Kan het zijn dat mijn luidsprekers daardoor kapot gegaan zijn?

Wel bijvermelden dat ik de originele bekabeling heb gebruikt tussen radio en luidsprekers. Maar dit gaf in het begin geen enkel probleem.

Niki is degene die je moet hebben!
    Hij is elektronica-man, en alles met radio en boxen en luidheid daarvan is 100% zijn ding!

Comment

Uw radio is echt well geschikt voor die speakers hoor

Elke radio is gemaakt voor 4ohm speakers of hoger bv. 6ohm

De rede dat uw speakers kapotgaan is
      1) te lage frequentie dat die 10cm speakers niet kunnen weergeven door gebrek aan uitslagmogelijkheid..genaamd Xmax
      2) te luid volume meermaals door verloop van tijd

bij een te hoog volume treed er vervorming op bij een gewone autoradio versterker wat gelijk staat aan gelijkspanning (DC) en een luidspreker is ontworpen voor AC ..wisselspanning

Ik denk dat de rede bij u bij 1 te zoeken is

Greets Patrick

Comment

interessant!

Comment

Inderdaad zeer interessant!

Aan te hoog volume zal het inderdaad niet liggen, want ik ben niet zo'n boenke-boenke mens.

Wat kan ik doen aan die frequentie?

Comment

ik vermoed bij de instellingen op je radio de low db (of bass) zachter zetten?

Comment

speakers affilteren op 100hz bv.

heb je wel geen lage bas nietmeer hé

greets Patrick

Comment

Subwoofertje kopen...

signaal splitsen, hogere frequenties naar je nieuwe luidsprekers en de lagere naar je subwoofer.

Anders ga je binnen 2 jaar weer met dezelfde problemen zitten, vrees ik.
                Tenzij je geen lage tonen meer wil horen.

Comment

nieuwere auto kopen is geen optie zeker, ook al is't mss de goekoopste

Comment

[quote=matteus;3148122]
                    Ik weet niet zoveel over hifi-spul enzo, maar heb gehoord dat de weerstand-output van de radio gelijk moet zijn aan de weerstand van de luidsprekers, en dat je daarmee moet rekening houden als je dus andere luidsprekers koopt...
                    Is dit correct? Kan het zijn dat mijn luidsprekers daardoor kapot gegaan zijn? /quote]

Yep. Maar ook de uitgangsversterker van je radio/CD !

Probeer het uit te leggen : op de speakeruitgangen van je radio/CD staat de uitgangsimpedantie neergeschreven, uitgedrukt in ohm.
                    Meestal bedraagt deze 8 of 4 ohm.
                    Ook op de speakers staat eenzelfde vermelding, hier spreekt men van ingangsimpedantie, ook in ohm weergegeven.

Impedantie is gewoon de electrische weerstand maar omdat het hier gaat om
                    wissel(lende ) spanning geeft men er een andere naam aan. Berekeningen hierrond zijn veel complexer dan bij gelijkspanning.

Laten we het nu simpel houden en effe beschouwen als een gelijkspanningsoefening :

Wanneer je een luidspreker van 8 ohm aansluit op een uitgang van 8 ohm is alles perfect op mekaar afstemd.
                    Ga je nu een luidspreker van 4 ohm aansluiten bij 8 ohm uitgang dan zal de stroom verdubbelen
                    ( want de spanning ziet maar half zoveel weerstand ).

Dit impliceert dat niet alleen de luidspreker dubbel zoveel stroom moet verwerken maar ook dat de uitgangsversterker
                    dubbel zoveel stroom moet leveren.
                    Voor beide kan dit dus problemen geven omdat ze dubbel zo zwaar belast worden dan normaal.

Dit moet je dus trachten te vermijden.
                    Wil zeggen dat je dus ook nooit 2 luidsprekers van 8 ohm parallel mag zetten op één uitgang van 8 ohm.
                    Want hierdoor halveert weer de weerstand en wordt de uitgang weer te zwaar belast.
                    ( 2 weerstanden parallel geven een totale weerstand van : 8 * 8 / ( 8+8 ) = 4 ohm )

Voor de luidsprekers kan het niet veel kwaad in dit geval omdat de stroom doorheen iedere luidspreker de helft is
                    van de totale stroom die de uitgang moet leveren.

Zet je een speaker van 8 ohm op een uitgang van 4 ohm dan zal de stroom de helft bedragen dan normaal.
                    Geen probleem voor uitgang en speaker maar je zal nog weinig geluid ( vermogen ) kunnen opwekken...
                    Last edited by taiko; 28/12/2008, 13:55.

Comment

Goedkoopste oplossing is gewoon de speakers vervangen

Kost 50euro voor een paar goede speakers van 10cm voor in het dashboard
                      Ga je terug voor een jaar of 4 minstens gesteld zijn

Zeker speakers nemen met een rubbere ophangingsrand...andere verduren door het UV licht dat door de voorruit schijnt

Greets Patrick

Comment

Gelijk ik in een vorige post al gezegd heb....speelt dit bijna in geen enkele auto een rol

Een autoradio is perfect geschikt voor 4ohm....

Matheus zijn speakers zijn zeker 4ohm

In veel auto's zitten zelfs speakers van 6ohm of 8ohm standaard verwerkt

Een IC versterker die in een radio verwerkt zit heeft daar weinig of geen last van kwestie van output vermogen

Zakt hooguit 1 of 2 watt als je naar 6 of 8ohm gaat

Als je naar 2ohm gaat bestaat het gevaar erin dat de radio veel te warm gaat worden met brandgevaar tot gevolg

Als je met apparte versterkers werkt is dit een ander verhaal

Ik speel trouwens op 16ohm in mijn eigen auto...en geloof mij gaat loeihard

Er wordt zelfs gespeeld met versterkers op 0.25ohm in het DB drag wereldje

Greets Patrick

Comment

Ook belangrijk is het vermogen van versterker tov speakers.
                          Hier wordt nogal eens piekvermogen verward met effectief en/of rms-vermogen.

Opletten dat je de juiste vermogens van speakers afstemt op de versterker.
                          Als vuistregel neem ik zelf het rms-vermogen van speakers minstens het dubbele van het
                          uitgangsvermogen van versterker.
                          De weergeven vermogens op de speakers zijn soms toch met een korreltje zout te nemen...
                          Best spelen op safe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                            Ook belangrijk is het vermogen van versterker tov speakers.
                            Hier wordt nogal eens piekvermogen verward met effectief en/of rms-vermogen.

Opletten dat je de juiste vermogens van speakers afstemt op de versterker.
                            Als vuistregel neem ik zelf het rms-vermogen van speakers minstens het dubbele van het
                            uitgangsvermogen van versterker.
                            De weergeven vermogens op de speakers zijn soms toch met een korreltje zout te nemen...
                            Best spelen op safe.

Ik doe juist het omgekeerde...speaker van 100RMS...200 of 300RMS erop zetten
                            Een speaker van 1000RMS speel je gemakkelijker kapot met een amp van 100RMS als omgekeerd

Als je te weinig vermogen op een speaker zet gaat hij minder uitslagen en het is juist door die luchtverplaatsing van de conus dat de spreekspoel gekoeld wordt

Ook met een lichte versterker heb je de neiging van de amp te hard open te draaien en dan krijg je klipping en dit veroorzaakt DC en smoor je dus uw speakers op

Knopje op uw amp is ook geen volume knop maar een ingangsgevoeligheids regeling
                            Moet gelijk staan met de uitgangspanning van uw RCA uitgang van de radio

Ik weet natuurlijk wel wat ik doe ...ben pro in car hifi

Greets Patrick

Comment

interessante uitleg P-cat, ooit laat ik de hifi van de S4 door u doen!

Comment

merci...place tooo be hé

dit jaar 4 x Bel kampioen SQ
                                3 x Bel kampioen ESPL

greets Patrick

Comment

Idd, super uitleg! Zal eerst eens beginnen om dus de impedantie's van luidsprekers en radio te checken, kwestie van zeker te zijn.

En die frequentie op 100hz zetten doe ik dus door via de instellingen in de radio de low bassen heel laag te zetten (qua cijfer dan)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    nieuwere auto kopen is geen optie zeker, ook al is't mss de goekoopste

Nieuwere auto?? Waarom zou ik dat doen. Die auto heeft net een nieuwe voorruit.

Comment

inderdaad zeer goede uitleg hier, ik ben er niet in thuis, in die dingen.

Als ik nu de specificaties van m'n autoradio geef, en de diameter van de inbouw, zijn er hier dan mensen die een speaker kunnen naar voor schuiven die goede kwaliteit geeft en warm klinkt (geen kartonnen dozeke) en niet overdreven duur is?
                                      Of zijn er nog gegevens nodig?

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Is absoluut niet nodig

Andere speakers steken doe je meestal meer kwaad mee dan goed op de standaard radio

Uit een radio komt nooit meer uit dan MAX 18RMS....niet de opgegeve 30 of 40 of zelfs 50watt

Komt er op neer dat de standaard speakers meestal een gevoeligheid hebben van meer dan 100Db op 1watt spelende en gemeten op 1meter afstand

After market speakers hebben MAX 95Db...of lager

Wil dus zeggen dat je er meer vermogen op moet zetten om hetzelfde in Db's te halen

Gaat in de meeste gevallen dus minder luid spelen

De klank zal natuurlijk wel verbeteren...zeker in hoge tonen en midde tonen maar in lage meestal minder door gebrek aan vermogen

Dus goede raad....altijd klein versterkertje tussensteken
                                        Kzeg maar 2x 50RMSbv.

Greets Patrick

Comment

Working...
                                        X