Mededeling

Collapse
No announcement yet.

AAnsluiten van extra versterker

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• AAnsluiten van extra versterker

Beste

Ik heb even terug een nieuwe wagen gekocht en daarin zit een standaard autoradio geïntegreerd in het dashboard, die bediend wordt door een groot bedieningspaneel met display. Op zich is het geluid allemaal wel in orde maar toch zou ik graag wat meer hebben.

Thuis heb ik nog een externe versterker liggen met een bijhorende actieve sub. In mijn vorige wagen werd deze aangestuurd via een uitgang aan m'n radio daar, maar mijn huidige autoradio heeft geen aparte uitgang.

Kan ik de versterker bv op de speaker-uitgang van mijn autoradio? Ik weet dat ik dit niet zomaar op de line-in van de versterker mag aansluiten maar er zitten nog tal van 'bridge' aansluitingen op de versterker. Ik heb nooit een idee gehad waarvoor deze zijn, is dat misschien een ingang die op een 'versterkte' uitgang werkt ofzo?

MVG

Arno

Uwe vorige radio was wss verbonden met de versterker via RCA-kabels? Dat is de normale manier van aansluiten.

Nu zult ge dus geen RCA-uitgang hebben op de radio maar nie erg der zijn verschillende oplossingen:
    - uwe versterker heeft naast zijn RCA-inputs ook Hi-Level inputs: hier kunde de speakerkabels van de radio op de versterker aansluiten (input) en dan van de versterker (output) terug naar de speakers.
    - een line converter gebruiken: dit zijn kleine bakjes met een input voor speakerkabels en een output voor rca-kabels. Van dat bakske gaat ge dan met RCA-kabels tot aan versterker en weer verder naar speakers. (vb: http://www.2dehands.nl/caliber-lt3-m...=caliber%20lt3)
    - uwe radio heeft toch een extra uitgang, wel geen rca maar bv een 5-din polige stekker: hier in een elektronicazaak een 5-din -> RCA kabeltje kopen en weer hetzelfde verhaal van RCA naar versterker, ...

Bij de vorige Saab 9-3 had de radio ook geen RCA outputs, maar wel een 5-din output. Voor een paar Euro had ik een kabeltje 5-din -> RCA en was het probleem opgelost. Bij de huidige 9-5 zal ik dit ook zo doen maar nog geen tijd voor gehad.
    2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
    1998 Saab 9-3 TiD (sold)
    1993 Saab 900i aero (sold)

Comment

Ok bedankt!

Dat ga ik eens proberen. Eerst eens kijken of er zo'n HI-level input aan de versterker is en anders koop ik me wel zo'n klein doosje.

Bedankt!
      Last edited by ; 21/01/2009, 22:02.

Comment

Ik heb zopas gezien, een HI-level ingang is er niet en een andere uitgang is er ook niet aan de radio. Ik zal dus moeten werken met zo'n line converter. Nu wilde ik enkel nog vragen, hoe ik best alles aansluit.

Achterin de wagen, waar de sub en versterker moeten komen, heb ik dus twee luidsprekers. Ik veronderstel dus dat ik de draden van deze twee naar de line converter moet voeren en vervolgens van de line converter naar de versterker met een RCA kabel.

Is het vervolgens mogelijk om via de versterker mijn twee achter luidsprekers (standaard luidsprekers dus met het volle vermogen van de versterker erop blaas ik ze meteen op) terug aan te sturen? Zoja hoe moet ik deze dan aansluiten? Op de versterker heb ik verder naast de POWER, REMOTE en RCA aansluitingen ook nog een links, rechts uitgang voor de sub en twee aan sluitingen voor een bridge (waarvoor dient dit?) Moet ik hier ergens mijn achterluidsprekers op aansluiten of moet ik gewoon de signalen naar de luidsprekers splitsen en die aftakkingen gebruiken om naar de line converter te gaan?

Alvast bedankt!

Comment

Uwe versterker, van wa merk en welk type is die?

Oorspronkelijk geplaatst door onraad Bekijk Berichten
          Achterin de wagen, waar de sub en versterker moeten komen, heb ik dus twee luidsprekers. Ik veronderstel dus dat ik de draden van deze twee naar de line converter moet voeren en vervolgens van de line converter naar de versterker met een RCA kabel.
          Klopt, wel eerst de draden van de speakers loskoppelen

Is het vervolgens mogelijk om via de versterker mijn twee achter luidsprekers (standaard luidsprekers dus met het volle vermogen van de versterker erop blaas ik ze meteen op) terug aan te sturen?
          Ja dat gaat, maar als ge ne zware versterker hebt die ge helemaal open zet, dus maximum watt gaat doorgeven naar die speakers, dan zit de kans er wel in natuurlijk...

Zoja hoe moet ik deze dan aansluiten?
          Uwe versterker heeft 2, 4 of meer uitgangen. Elke uitgang heeft een + en - opening waar ge ne speaker op aansluit. Om het simpel te houden, en zoals bij u zeker het geval zal zijn, is er per uitgang 1 speaker die kan worden aangesloten door de versterker.

Op de versterker heb ik verder naast de POWER, REMOTE en RCA aansluitingen ook nog een links, rechts uitgang voor de sub en twee aan sluitingen voor een bridge (waarvoor dient dit?) Moet ik hier ergens mijn achterluidsprekers op aansluiten of moet ik gewoon de signalen naar de luidsprekers splitsen en die aftakkingen gebruiken om naar de line converter te gaan?
          Bridgen = 2 uitgangen vd versterker gebruiken om 1 speaker aan te sturen, meestal de sub: de subwoofer krijgt nu meer vermogen van de versterker.
          Dus als er bridgen staat betekent da da ge die 2 uitgangen kunt bridgen voor ne sub, maar ge kunt da natuurlijk nie doen en ook weer 1 speaker per uitgang aanhangen.

Maar eum ge zegt in beginpost da ge nen actieve sub hebt? Da betekent da er in die kist van de sub al ne versterker is ingebouwd en om er geluid uit te krijgen moet ge rca-kabels inpluggen en ne power cable. Ma zeg voor de zekerheid maar van welk merk en type die sub is...
          2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
          1998 Saab 9-3 TiD (sold)
          1993 Saab 900i aero (sold)

Comment

Working...
          X