Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goedkope powerbox voor TDI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Goedkope powerbox voor TDI

    Als je op Kapaza.be gaat kijken, zie je geregeld advertenties staan van powerboxen (t.w.v. 50 € of meer) voor TDI's. Met ganse verhaal erbij beloven ze u extra pk's en koppel... En dat voor zulke prijzen.

    Voorbeelden:




    Wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat wel iets?
    Lijkt me toch onwaarschijnlijk...

  • #2
    meer dan 10-15€ betalen is afgeript worden

    Het principe van powerboxtuning bij een pompverstuiver tdi is heel eenvoudig.
    de brandstoftemperatuurtsensor wordt gemanipuleerd door de pbox. Die sensor zorgt er voor dat bij lage temperaturen minder ingespoten wordt, en bij hoge temperaturen wordt er meer ingespoten.
    hoge temperatuur is lage weerstand doorgeven, lage temperatuur is hoge weerstand die doorgegeven wordt. Hetgeen die powerbox dus doet is dat overbruggen en constant een zo hoog mogelijke temperatuur doorgeven, en dus zoveel mogelijk inspuiting (hoge temp betekent lagere dichtheid en dus meer inspuiten).
    Uiteraard dus heel afhankelijk van de buitentemperatuur! Als het buiten 30-35° is, dan zal die powerbox weinig vermogenwinst opleveren. Er is echter wel nog wat extra marge (er wordt dus nog meer ingespoten dan wat de standaardsensor kan doorgeven).


    nadelen van zo'n powerbox? Ten eerste haal je met goede chiptuning meer resultaat. Ten tweede trekt je auto tov standaard veel beter op koud, waardoor het verleidelijk is om koud door te trappen. Nadeel of geen nadeel... er moet iig veel discipline getoond worden

    Voordelen zijn uiteraard de vermogenwinst (een 15 tot maximum 20%), en de veiligheid van de tuning. Veilig ja, in tegenstelling tot wat de meesten verkondigen. Je turbodruk en timing wordt nog steeds normaal geregeld en passen zich zelfs aan aan de extra inspuiting. Laatste voordelen zijn de lage prijs en de verwijderbaarheid van de tuning. auto op onderhoud -> 2min werk en hij staat terug stock.

    De echt duurdere powerboxen hebben een vertraging zodat je bij koude motor ook beperkt vermogen hebt. Vind ik echter de meerprijs dat ze daar voor vragen niet waard.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je uitleg, Avantus!

      Dus enkel inspuiting wordt aangepast? Dus zal die toch ook meer gaan verbruiken?
      Toch groot nadeel?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
        Bedankt voor je uitleg, Avantus!

        Dus enkel inspuiting wordt aangepast? Dus zal die toch ook meer gaan verbruiken?
        Toch groot nadeel?
        nee hoor, zoals ik schreef wordt ook de turbodruk en timing aangepast aan de extra inspuiting. Dat regelt de auto zelf bij.
        Meerverbruik is bijna te verwaarlozen, en grotendeels toe te wijten aan het feit dat je meer en vaker de gas naar beneden zal drukken

        Om het nog even duidelijk te maken: je motor denkt dus constant dat het blok 100% op temperatuur is, met daarbovenop nog eens een erg hoge buitentemperatuur. Om dit te compenseren (hoge temperatuur = lage dichtheid remember) zal de ECU meer inspuiten, de timing wat aanpassen, en de turbodruk lichtjes verhogen.

        Comment


        • #5
          Als jij zo goedkoop aan een powerbox kunt raken, laat me iets weten!

          Zo niet, mag je me nog altijd iets laten weten

          Comment


          • #6
            Ik laat je wel iets weten, kan mss iets regelen

            Comment


            • #7

              Comment


              • #8
                Ik ken verschillende gevallen van dergelijke "tuning" met een powerbox waarbij het serieus fout is gelopen. Ik zou zoiets nooit vertrouwen op mijn wagen. Er gaat niks boven een goede chiptuner als je meer vermogen wil.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                  Werkt dat op alle dieselmotoren???
                  Want dan ben ik ook geïnteresseerd (indien mogelijk uiteraard)
                  ik weet enkel hoe het werkt op VP en PD (zoals hier besproken) motoren.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                    Ik ken verschillende gevallen van dergelijke "tuning" met een powerbox waarbij het serieus fout is gelopen. Ik zou zoiets nooit vertrouwen op mijn wagen. Er gaat niks boven een goede chiptuner als je meer vermogen wil.
                    ja tuurlijk

                    en ik ken genoeg gevallen waarbij er omwille van chiptuning dingen fout gelopen zijn. Dat laatste klopt als een bus, maar niet iedereen wil 4-500€ uitgeven aan een tuning. Lees mss eens hierboven hoe het specifiek voor een PD TDI werkt. Als daarmee iets aan motor kapot gaat, ligt het vrijwel zeker aan andere factoren, of aan de chauffeur zelf

                    bv een turbo niet warmrijden... wel die gaat kapot met én zonder powerbox.


                    ik wil zeker geen powerboxen 'promoten' hoor, want een chiptuning zal sowieso meer resultaat boeken... maar in dit specifiek geval is het zeker niet zo slecht als de reputatie van de naam powerbox op zich

                    Comment


                    • #11
                      ik twijfel al lange tijd over de aankoop van powerbox. Deze ebay verkoper heeft een zeer sterke reputatie en iemand op 't forum hier heeft zo'n powerbox aangekocht en is er (tot zover ik weet, tot enkele maanden geleden... daarna nooit meer gehoord) zeer tevreden van (op zijn A4 2.0 TDI common rail diesel)... http://feedback.ebay.nl/ws/eBayISAPI...k&myworld=true

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb nu reeds 1 jaar een powerbox in mn wagen en ben daar zeer tevreden over! Makkelijk in/uit voor naar de garage te gaan...

                        Ik ondervind verder geen problemen. Ik vraag me nog steeds af of een PPE of Heinz er meer uit kan halen. Nuja de prijs dat je voor een Powerbox betaald is in mijn geval (Alfa 147) 4€ / pk, bij heinz betaal je 16€/ pk dan is de keuze voor mij toch zeer snel gemaakt.

                        Mocht ik met een andere wagen rijden, bv 535d zou ik PPE wel betalen, maar dan spreek je weer over andere kapitalen natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          bij PPE heeft er ooit zo een VAG motor met goedkope box ook op de bank gestaan...
                          dat resultaat was waarlijk om te lachen...
                          In dat box'ke zat niets meer of minder dan eensimpele weerstand dat mss 5 cent kost bij den elentrieker
                          Zo een box doet niets anders als een signaal omvormen (andere weerstand) en dus eigenlijk liegen tegen de ECU...
                          en zoals de mama ooit verkondigde: liegen, is voor niets goed

                          PS: Juist gezien, Ze hebben bij PPE een 120d met box binnegehad, op de bank gezet , en daarna getuned door PPE
                          Oordeel vooral zelf..

                          Boxen, het trekt op niks

                          Comment


                          • #14
                            totdat er ééntje z'n turbo kapot rijdt dan is PPE ineens even onpopulair als Heinz .

                            Comment


                            • #15
                              @ Odan:
                              Weet ge, als ik een deftige vermogenswinst wil hebben ga ik ook bij een professionele chipper en ga ik ook honderdtal euro's uitgeven maar het gaat hier enkel om het feit dat we over bedragen spreken van tientallen euro's waarvoor je toch niet kunt sukkelen? En meer dan 10 pk is toch al mooi meegenomen? Alè voor mij toch.

                              Comment


                              • #16
                                Een turbo kapot rijden kan altijd, en idd bij chiptuning verhoogt dat risico...
                                Zowel bij PPE , als bij Heinz etc etc...
                                Maar de gasten die als eersten bleiten , zijn meestal ook diegenen die koud den auto plat stampen, em ni laten uitdraaien of gene "cooldown" inlassen... weinig of geen onderhoud voorzien aan hun wagen etc...
                                Die dingen zorgen meer voor ne kapotte turbo dan een tuning hoor

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                                  totdat er ééntje z'n turbo kapot rijdt dan is PPE ineens even onpopulair als Heinz .
                                  komaan seg 210 pk in een eend
                                  Da hebben we in de Q7 steken

                                  voor wa is dat nodig
                                  dat moet toch onaangenaam rijden

                                  standaard heeft dat ding bijna evenveel pk's als een Touareg 2.5 tdi

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                                    totdat er ééntje z'n turbo kapot rijdt dan is PPE ineens even onpopulair als Heinz .

                                    Mijn gedachten ook ja ...

                                    Paar jaar geleden was Heinz king, nu is het PPE. Ach alles is hier zo vergankelijk als iets

                                    Heinz is soms een dikke klutser inderdaad.

                                    Maar het feit dat PPE nu een goede tuner zou zijn / is, betekent niet dat alles buiten PPE dikke brol is he

                                    Comment


                                    • #19
                                      Die box die ze getest hebben van bij PPE op de 120d was al een box van ong 500 euro,
                                      Die van in de VAG met weerstandje van 5 cent gaf denk ik bijna niets winst.. en werd ook op ebay verkocht voor 50 euro...
                                      Ook zoals chiptuning is een box niet zonder gevaar,
                                      gebarste zuigers etc etc, en gigantisch hard roeten.. wat ook weer nadelig is voor turbo, egr klep, kat etc...
                                      Bij een box word maar 1 variabele aangepast...
                                      Bij chiptuning worden vele kleine variabelen aangepast... en vele kleintjes maken 1 grote...
                                      daar zit em volgens mij de kracht van chiptuning en is dus volgens mij ook relatief veiliger voor de mekaniek...
                                      want alles word aangepast zodat het op elkaar inspeelt...
                                      bij een box niet...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
                                        komaan seg 210 pk in een eend
                                        Da hebben we in de Q7 steken

                                        voor wa is dat nodig
                                        dat moet toch onaangenaam rijden

                                        standaard heeft dat ding bijna evenveel pk's als een Touareg 2.5 tdi
                                        tja den techniek staat niet stil he...
                                        live with it

                                        Comment

                                        Working...
                                        X