Oorspronkelijk geplaatst door Timmie
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bumpstops
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk BerichtenCamber wat negatief zetten zou toch ook helpen!?
En met maar een halve band wegkontakt.
Spacers afdraaien - kas rollen de wagen dus aan de wielen aanpassen !
Moet het niet andersom zijn, wielen nemen die op de wagen passen ?
Comment
-
Kassen rollen is geen optie. Risico op roest is te hoog (gardebou is dubbelgeplooid naar binnen...)
Hogere ET is geen optie, want dan trekt het op niks (confer elke standaard bmw)
(spacers kunnen trouwens eerst nog weg, en dan heb ik het probleem ook niet).
Blijkbaar zijn er rubbers op de markt die de auto achteraan terug 2cm hoger zetten. Als de prijs meevalt, los ik het wel zo op.
(en dan kunnen er misschien nog bredere spacers onder => ideaal)
Comment
-
Welke bmw is dat eigenlijk?
Ik rijd dus met een 1-tje, kw-schroefkit tot op het laagste gedraaid met 19", 9,5 breed met 235 band op.
Okeej ik schuur redelijk wat met vier man derin, maar 15 mm en zo veel raken, vind dat toch wat raar.
Andere velgen, of hardere dempers (koni,kw, ...) kan oplossing zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk BerichtenWelke bmw is dat eigenlijk?
Ik rijd dus met een 1-tje, kw-schroefkit tot op het laagste gedraaid met 19", 9,5 breed met 235 band op.
Okeej ik schuur redelijk wat met vier man derin, maar 15 mm en zo veel raken, vind dat toch wat raar.
Andere velgen, of hardere dempers (koni,kw, ...) kan oplossing zijn.
En ik wil het wel graag èrg breed. Misschien daarmee...
Andere dempers zie ik niet zitten wegens te duur.
(Als de huidige versleten zijn, dan steek ik mss wel andere)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk BerichtenCamber scheef zetten ( lees schever dan fabrieksopgave ) .... goe bezig man !
En met maar een halve band wegkontakt.
Comment
-
Tuurlijk word dit goedgekeurd op de techniche controle, daar controleren ze je camber niet hé, als daar alles werkt is het goed voor hun. Dit kunnen ze daar niet zien hé !
Scherper mee door de bochten gaan, met een scheef wiel, met maar half wegkontakt, met een schever camber dan fabrieksopgave ?????
Hier kunnen we precies nog wat bijleren, vooral de mecaniekers van F1
Zet de wielen maar scheef, moeten ze ook niet meer zo'n brede banden steken, dus ze kunnen sneller rijden, als de wielen maar goed scheef staan.
Dit is dus een grote misvatting dat je banden meer grip krijgen in de bochten omdat je band dan het volledige loopvlak zou gebruiken op de weg in een bocht !
Je zit nog steeds met je ophanging welk dit opvangt en je wiel steeds in de possitie houd zoals je het camber gezet hebt, zou dit niet zo zijn zou je de wagen langs de andere kant een meter van de grond moeten heffen om de band volledig kontakt met de weg te laten maken.
Zie je zo al een wagen door de bocht gaan ? Ik ook niet. Trouwens dan zou hij maar op 1 wiel kontakt hebben met de weg, dus helemaal geen wegligging hebben.
Dus helemaal niets logisch aan !!!!!
Vooral dit niet doen, het camber verzetten !!!!! Heel gevaarlijk !!!!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenWat is dan het nut van het camber van een wagen te veranderen?Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
hot rod, dat van die camber klopt wel wat ze zeggen.
vaak geven ze de auto op kortere bochtigere circuits meer camber.
als je dan een bocht neemt naar links, zal de auto naar rechts leunen hierdoor raakt op dit moment het volledige wieloppervlak de weg waardoor die meer grip heeft in de bocht.
reden dat dit niet gedaan word op gewone wagens is omdat deze niet zo agressief gereden worden op de baan.
en deze willen meestal niet om de 5 botten een pitstop maken in de bandencentrale.
negatief camber zal het loopoppervlak aan de binnenkant van het wiel drastisch verminderen naargelang de hoeveelheid negatief camber.
andere mod is toe-in/toe out regelen, de hoeveelheid dat u banden naar elkaar wijzen ( van bovenaf gezien )
toe in zal er voor zorgen dat u wagen stabieler is op hogere snelheden, terwijl toe out er voor zorgt dat ge sneller instuurt bij een bocht.
opnieuw bij normale rijden van een auto is toe in/toe out gewoonweg 0 graden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenWat is dan het nut van het camber van een wagen te veranderen?
Niets, is zelfs gevaarlijk, ga eens naar een bandencentrale en vraag of ze het camber veranderen, ze zullen het niet doen, of het moet een prulle-garageke zijn, die doen alles wat je vraagt.
@ COOPER S :
Maar we hebben het hier over een gewone wagen, op cirquits hebben de wagens een heel andere ophanging, een heel andere vering, enz .... daar gelden andere regels natuurlijk.
Daar zit veel "vering" op de banden o.a. ( om het verkeerd te zeggen )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Quote :
andere mod is toe-in/toe out regelen, de hoeveelheid dat u banden naar elkaar wijzen ( van bovenaf gezien )
toe in zal er voor zorgen dat u wagen stabieler is op hogere snelheden, terwijl toe out er voor zorgt dat ge sneller instuurt bij een bocht.
opnieuw bij normale rijden van een auto is toe in/toe out gewoonweg 0 graden
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Timmy,
Waar haal je dit vandaan ?
Het toe/uit regelen scheelt op elke wagen, net zoals het camber.
Het toe/uit spoor word zodanig geregeld dat als de wagen rijd, de voor-wielen automatisch recht komen te staan door de snelheid. Heeft niets te maken met snel kunnen insturen in bochten.
Maak het filmpje zelf : de beide wielen staan teveel toe, dus ze wijzen naar elkaar, je komt in een bocht, het ene wiel wil naar rechts en het andere naar links ....... Snel uit de bocht vliegen ja.
Je kan dit trouwens goed zien bij je banden : teveel uitspoor = binnen-loopvlak afgesleten
Teveel toespoor = buiten-loopvlak afgesleten. Dus de banden slepen.
Dus de wagen gaat veel minder goed rijden / sturen bij verkeerd spoorregeling.
Enkel de achterwielen hebben een O-spoor, voorwielen hebben steeds een toe-spoor. ( bij stilstand / om te regelen )
Zet je wagen eens los van de grond en hef je wiel op, dan zie je dat het wiel op elke hoogte dezelfde stand blijft houden, dus heeft het niets met baanligging in bochten te maken als je het camber scheef zet, het blijft toch altijd hetzelfde staan, ook in de bocht.
Dus zet je het beter zo recht mogelijk, zo heb je altijd het meeste grip / baancontact met het loopvlak in de bocht.
Toespoor passen ze toe bij wagens met achterwiel aandrijving, uitspoor bij wagens met voorwielaandrijving.
Quote Timmy :
hot rod, dat van die camber klopt wel wat ze zeggen.
vaak geven ze de auto op kortere bochtigere circuits meer camber.
als je dan een bocht neemt naar links, zal de auto naar rechts leunen hierdoor raakt op dit moment het volledige wieloppervlak de weg waardoor die meer grip heeft in de bocht.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nee want zoals ik al zei hierboven, de ophanging vangt dit op, is een misvatting dat de band dan meer raakt, is maar een verkeerd gedacht als je dit ziet.
Positieve camber: de bovenkant van de wielen staat verder naar buiten dan de onderkant: dit is meestal nodig bij assen die beladen gaan worden. Door spelingen en doorbuiging zakt de as in het midden iets in, waardoor de wielen slechts met de binnenkant van de banden de weg zouden raken. Door de toepassing van positieve vlucht wordt dit voorkomen: de belading corrigeert deze opzettelijke "fout" en de banden raken de weg over het gehele loopvlak.
Negatieve camber: de bovenkant van de wielen staat verder naar binnen dan de onderkant: dit gebeurt in het algemeen bij aangedreven wielen, die door de aandrijfkrachten gecorrigeerd worden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk BerichtenTuurlijk word dit goedgekeurd op de techniche controle, daar controleren ze je camber niet hé, als daar alles werkt is het goed voor hun. Dit kunnen ze daar niet zien hé !
Scherper mee door de bochten gaan, met een scheef wiel, met maar half wegkontakt, met een schever camber dan fabrieksopgave ?????
Hier kunnen we precies nog wat bijleren, vooral de mecaniekers van F1
Zet de wielen maar scheef, moeten ze ook niet meer zo'n brede banden steken, dus ze kunnen sneller rijden, als de wielen maar goed scheef staan.
Dit is dus een grote misvatting dat je banden meer grip krijgen in de bochten omdat je band dan het volledige loopvlak zou gebruiken op de weg in een bocht !
Je zit nog steeds met je ophanging welk dit opvangt en je wiel steeds in de possitie houd zoals je het camber gezet hebt, zou dit niet zo zijn zou je de wagen langs de andere kant een meter van de grond moeten heffen om de band volledig kontakt met de weg te laten maken.
Zie je zo al een wagen door de bocht gaan ? Ik ook niet. Trouwens dan zou hij maar op 1 wiel kontakt hebben met de weg, dus helemaal geen wegligging hebben.
Dus helemaal niets logisch aan !!!!!
Vooral dit niet doen, het camber verzetten !!!!! Heel gevaarlijk !!!!
Comment
-
Allé allé, ge moet eens goed kijken naar nen auto zonder laag profiel banden. Wanneer die stevig door de bocht gaat, ziede dat den band gelijk van de velg wil lopen, gelijk in onderstaande simplistische tekening. Beke meer camber vlakt da uit.
(int echt ebde wel best 2 wielen die even groot zijn )
Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk BerichtenTuurlijk word dit goedgekeurd op de techniche controle, daar controleren ze je camber niet hé, als daar alles werkt is het goed voor hun. Dit kunnen ze daar niet zien hé !
Scherper mee door de bochten gaan, met een scheef wiel, met maar half wegkontakt, met een schever camber dan fabrieksopgave ?????
Hier kunnen we precies nog wat bijleren, vooral de mecaniekers van F1
Zet de wielen maar scheef, moeten ze ook niet meer zo'n brede banden steken, dus ze kunnen sneller rijden, als de wielen maar goed scheef staan.
Dit is dus een grote misvatting dat je banden meer grip krijgen in de bochten omdat je band dan het volledige loopvlak zou gebruiken op de weg in een bocht !
Je zit nog steeds met je ophanging welk dit opvangt en je wiel steeds in de possitie houd zoals je het camber gezet hebt, zou dit niet zo zijn zou je de wagen langs de andere kant een meter van de grond moeten heffen om de band volledig kontakt met de weg te laten maken.
Zie je zo al een wagen door de bocht gaan ? Ik ook niet. Trouwens dan zou hij maar op 1 wiel kontakt hebben met de weg, dus helemaal geen wegligging hebben.
Dus helemaal niets logisch aan !!!!!
Vooral dit niet doen, het camber verzetten !!!!! Heel gevaarlijk !!!!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk BerichtenNiets, is zelfs gevaarlijk,
Bij Porsche kunt ge da op de GT3 ook serieus laten bijregelen. Eigenlijk willen die hun klanten dan dood ofzo?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
Bij Porsche kunt ge da op de GT3 ook serieus laten bijregelen. Eigenlijk willen die hun klanten dan dood ofzo?Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenTuurlijk, waarom hangen ze anders motorblokken in de achteroverhang?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk BerichtenNiets, is zelfs gevaarlijk, ga eens naar een bandencentrale en vraag of ze het camber veranderen, ze zullen het niet doen, of het moet een prulle-garageke zijn, die doen alles wat je vraagt.
My god, Hot Rod, geloof jij dan ook dat de aarde plat is ?
Camber is niet gevaarlijk as such... aan je ophanging sleutelen zonder dat je weet waarover je praat daarentegen wel...
Hot Rod, ik stel voor dat je van je ophanging blijft m.a.w.
lees in afwachting dit effe door: http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Comment
Comment