Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bumpstops

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    eigenlijk doet dit er allemaal niet toe he, alsof je door het camber te verstellen die wielen niet meer zullen slepen...

    Heeft GTA niet gewoon een bandencentrale binnengestapt en gevraagt voor het camber te verstellen? Als je maar weet wat je doet, is dat perfect verandwoord

    Comment


    • #42
      Om banden mooi gelijk te laten slijten kan men best bij een negatieve camber een symmetrisch band(model) nemen, zodat je deze in dezelfde rijrichting van de as kan wisselen.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door loe Bekijk Berichten
        Hier zitten de specialisten !!
        My god, Hot Rod, geloof jij dan ook dat de aarde plat is ?

        Camber is niet gevaarlijk as such... aan je ophanging sleutelen zonder dat je weet waarover je praat daarentegen wel...

        Hot Rod, ik stel voor dat je van je ophanging blijft m.a.w.

        lees in afwachting dit effe door: http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
        Waar heb ik geschreven dat je aan je ophanging moet gaan prutsen ?????
        Er staat maw dat de ophanging het wiel in zijn stand blijft behouden zoals hij gemonteerd is ivm het camber.

        En inderdaad lees alles maar eens goed op : http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html bij WHAT IS CAMBER?

        wheel camber has a major effect on the road holding of a car. It's interesting to note that a tire develops its maximum cornering force at a small negative camber angle, typically around neg. 1/2 degree.

        Last edited by ; 20/04/2009, 12:37.

        Comment


        • #44
          @ Tulpje & co
          Jij leest toch ook niet alles hé
          http://www.intrax-suspension.eu/?cat...oe-in,_Toe-out

          Vraag; Is Negatieve-Camber altijd een positief fenomeen?
          Antwoord; Nee
          Waarom; Het zorgt voor slijtage aan de binnenzijde van de banden tijdens rechtuit rijden.

          Ideaal zou zijn als de banden altijd haaks (loodrecht) op de weg zouden staan onder alle omstandigheden.
          Voor een personenauto zal dit moeilijker zijn dan voor een raceauto. Dit komt doordat deze meer veerweg, zachtere vering en meer bodyroll heeft.
          Tevens willen we graag dat de banden zolang mogelijk meegaan, een racer hoeft alleen maar de finishvlag te halen en is dan al blij,.........zeker met een overwinning op zak.

          Dus zal er gezocht moeten worden naar een compromis;
          Dit resulteerd meestal in -½ tot -2 graden camber (negatief).

          Op de meeste straatauto's is het afstellen van camber nogal lastig.
          Tevens is het "stelbereik" vaak niet meer dan +½ en -½ grade.
          Behalve bij gebruik van Intrax camber-plates, dan is camber in een paar seconden in te stellen.



          CONCLUSIE:
          Al het bovenstaande is van groot belang op de wegligging en andere zaken zoals bandenslijtage en vooral niet te vergeten; Bevrediging van de bestuurder.
          Ons advies luidt derhalve; gebruik alleen standaard fabrieksinstellingen of waardes die getest en bewezen goed zijn, als startpunt voor een goede afstelling van uw chassis.
          Bij het vervangen van veren, complete dempers en/of camberplaten is het beslist noodzakelijk de sporing weer af te stellen.
          Bespaar aub niet op een proffesionele wieluitlijning met geavanceerde apparatuur.
          Dit zou namelijk uw investering in verbetering van uw chassis volledig teniet kunnen doen.
          De rijeigenschappen zouden zodanig kunnen verslechteren dat u niet eens de verbetering van de nieuwe vering voelt.
          Ook kunnen plots versleten banden voor onaangename verrassingen gaan zorgen.
          Ook kunnen er gevaarlijke situaties optreden door bijvoorbeeld instabiliteit rechtuit/in bochten en/of tijdens het remmen.

          We hopen met pagina uw inzicht te hebben veruimd in het afstellen van een autochassis, als ook u bewust te hebben gemaakt van het belang ervan.
          Veel veilig rijplezier gewenst!
          Last edited by ; 20/04/2009, 12:42.

          Comment


          • #45
            pff... dit gaat me te ver...
            hier komen rellen van

            Comment


            • #46
              Hot Rod: gij leest ook wat ge wilt lezen zeker

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                Hot Rod: gij leest ook wat ge wilt lezen zeker
                Enkel wat er staat in hun links

                Maar ik weet wel veel beter, ik sleutel aan wagens, dus ik weet waarover ik spreek, en niet uit boekskes maar uit ervaring.
                Ik heb trouwens mijn eigen wagen ook zelf in elkaar gestoken vanaf stap O, met een V8 en met genoeg PK's, en die plakt op de ( race-) baan en in de bochten hoor, en hier staan de wielen recht ipv scheef.
                Zodus ....
                Geloof me maar.
                Last edited by ; 20/04/2009, 22:53.

                Comment


                • #48
                  Wat ik bedoel is dat je dat ook interpreteert zoals het je uitkomt

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                    Wat ik bedoel is dat je dat ook interpreteert zoals het je uitkomt
                    Dat is zo met alles en bij iedereen, maar als je kan lezen ...
                    Maar voor mijn part doet iedereen met zen wagen wat hij wil, de man vroeg iets en ik geef hem mijn mening, die niet alleen uit een boekske komt maar ook uit ervaring.

                    Wat mij betreft: zet alles maar scheef, dat is heel goed voor de baanligging en zeker heel goed in de bochten, er is echt niets beter dan je wielen scheef zetten, ik was echt fout !
                    Slijten je banden wat af langs één kant, dan verwissel je de banden maar op tijd en stond, dit betekend dat alles heel goed afgesteld staat, is enkel een bijwerking van een goede afstelling. Overstuurd of onderstuurd je wagen in de bochten ? Dat is leuk om ermee te rijden en zeker show gegarandeerd.
                    Iedereen tevreden nu ?
                    OK dan.
                    Veel plezier en veel veilige KM.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk Berichten
                      Dat is zo met alles en bij iedereen, maar als je kan lezen ...
                      Maar voor mijn part doet iedereen met zen wagen wat hij wil, de man vroeg iets en ik geef hem mijn mening, die niet alleen uit een boekske komt maar ook uit ervaring.

                      Wat mij betreft: zet alles maar scheef, dat is heel goed voor de baanligging en zeker heel goed in de bochten, er is echt niets beter dan je wielen scheef zetten, ik was echt fout !
                      Slijten je banden wat af langs één kant, dan verwissel je de banden maar op tijd en stond, dit betekend dat alles heel goed afgesteld staat, is enkel een bijwerking van een goede afstelling. Overstuurd of onderstuurd je wagen in de bochten ? Dat is leuk om ermee te rijden en zeker show gegarandeerd.
                      Iedereen tevreden nu ?
                      OK dan.
                      Veel plezier en veel veilige KM.
                      Niet echt, teveel dt-fouten

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk Berichten
                        Dat is zo met alles en bij iedereen, maar als je kan lezen ...
                        Maar voor mijn part doet iedereen met zen wagen wat hij wil, de man vroeg iets en ik geef hem mijn mening, die niet alleen uit een boekske komt maar ook uit ervaring.

                        Wat mij betreft: zet alles maar scheef, dat is heel goed voor de baanligging en zeker heel goed in de bochten, er is echt niets beter dan je wielen scheef zetten, ik was echt fout !
                        Slijten je banden wat af langs één kant, dan verwissel je de banden maar op tijd en stond, dit betekend dat alles heel goed afgesteld staat, is enkel een bijwerking van een goede afstelling. Overstuurd of onderstuurd je wagen in de bochten ? Dat is leuk om ermee te rijden en zeker show gegarandeerd.
                        Iedereen tevreden nu ?
                        OK dan.
                        Veel plezier en veel veilige KM.
                        'Te' is 'trop' en 'trop' is 'te' bij een negatieve camber.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk Berichten
                          Enkel wat er staat in hun links

                          Maar ik weet wel veel beter, ik sleutel aan wagens, dus ik weet waarover ik spreek, en niet uit boekskes maar uit ervaring.
                          Ik heb trouwens mijn eigen wagen ook zelf in elkaar gestoken vanaf stap O, met een V8 en met genoeg PK's, en die plakt op de ( race-) baan en in de bochten hoor, en hier staan de wielen recht ipv scheef.
                          Zodus ....
                          Geloof me maar.
                          en juist ja...
                          jij bent hier vast de enige op dit forum die aan wagens sleutelt... sorry
                          niemand anders steekt een wagen in elkaar vanaf stap 0 met genoeg pk's

                          man man wat een gezever hier...

                          weet iemand nu eigenlijk wat te doen met het probleem in reactie 1?
                          Ik ben doodbenieuwd...

                          Comment


                          • #53
                            [quote=truyaert;3365527]en juist ja...
                            jij bent hier vast de enige op dit forum die aan wagens sleutelt... sorry
                            niemand anders steekt een wagen in elkaar vanaf stap 0 met genoeg pk's
                            quote]

                            Truyaert - 19 jaar - jij zal het wel beter weten zeker ?

                            Ik wil het toch velen zien doen hoor, beginnen met motor, een ijzeren buis en een plooimachiene en een lasapparaat en een wagen maken, de volledige electriciteit leggen, de volledige ophanging uittekenen / uitrekenen en maken, carroserie, enz ...
                            En dan het cirquit op, ik wil het allemaal wel eens zien doen door sommigen hier met een groot woord die alles beter weten vanuit boekskes.

                            Al bij al bedoel ik dat het niet simpel is om een wagen beter in de bochten te laten liggen, zeker niet alleen door je camber wat schuiner te zetten, de hele ophanging moet dan herzien worden.
                            Want we hebben het hier over een dagdagelijkse wagen en geen wagen voor op cirquit, welk een groot verschil is !
                            En dan hier beginnen aan te sleutelen vraagt om problemen en erger ... ongelukken.
                            Zeker als je er niets of weinig van kent en niet weet waarmee je bezig bent, wat blijkt uit de vraag op pagina 1, anders zou je dergelijke vragen niet stellen hier aan sommigen die er helemaal niets over weten of kennen en daardoor verkeerde, misleidende, halve info geven waarmee dan iemand aan de slag gaat. Elke week staan de kranten er vol mee, onbegrijpelijk dat je op een recht stuk weg kan op een boom rijden, flauwe bocht en niet te snel gereden en toch uit de bocht, .......


                            Maar wat mij betreft, einde discutie, doe maar op.

                            Comment


                            • #54
                              rustig rod hot.
                              je hebt zeker gelijk, aan je ophanging rutsen doe je niet zomaar.
                              en dan nog als je caster en camber verander ist dit meestal tussen de -1 tot 1 graad voor camber. o tot 2 graden voor toe-in
                              en caster can tot 5 graden lopen.

                              en met een goeie afstelling kom je ver. natuurlijk , wat is een goeie afstelling.
                              sommige mensen houder er op het circuit van als hun auto overstuurd. anderen juist niet.
                              de fabriek zorgt ervoor dat alle wagens een standaard ophangingsinstelling krijgen. soort van gemiddelde van alles. stabiel op de baan , en goeie rijcomfort + minimum badenslijtage.

                              voor de rest , laat die jonge doen. als die overkop gaat met de auto, is er 1 auto minder op de baan. is het fieleed alweer een beetje gemindert. morgen

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten

                                voor de rest , laat die jonge doen. als die overkop gaat met de auto, is er 1 auto minder op de baan. is het fieleed alweer een beetje gemindert. morgen
                                Wel zien da je diene dan weer zelf niet als tegenligger tegenkomt hé.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door truyaert Bekijk Berichten
                                  weet iemand nu eigenlijk wat te doen met het probleem in reactie 1?
                                  Ik ben doodbenieuwd...
                                  Een lichte negatieve camber.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Hot Rod Bekijk Berichten

                                    Truyaert - 19 jaar - jij zal het wel beter weten zeker ?
                                    ik sleutel ook aan auto's ja... maar ik weet zeker niet alles da wetek ook...
                                    maar begon ik hier over mezelf? ik dacht het niet.

                                    maar er zijn hier toch nog mensen die er veel van weten?
                                    zeker niet persoonlijk bedoelt...

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                                      Een lichte negatieve camber.
                                      leuk om te weten dat het antwoord zo kort kan zijn ...

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                        rustig rod hot.
                                        je hebt zeker gelijk, aan je ophanging rutsen doe je niet zomaar.
                                        en dan nog als je caster en camber verander ist dit meestal tussen de -1 tot 1 graad voor camber. o tot 2 graden voor toe-in
                                        en caster can tot 5 graden lopen.

                                        en met een goeie afstelling kom je ver. natuurlijk , wat is een goeie afstelling.
                                        sommige mensen houder er op het circuit van als hun auto overstuurd. anderen juist niet.
                                        de fabriek zorgt ervoor dat alle wagens een standaard ophangingsinstelling krijgen. soort van gemiddelde van alles. stabiel op de baan , en goeie rijcomfort + minimum badenslijtage.

                                        voor de rest , laat die jonge doen. als die overkop gaat met de auto, is er 1 auto minder op de baan. is het fieleed alweer een beetje gemindert. morgen

                                        Heel juist Timmy, dat bedoel ik

                                        @ Truyaert :

                                        OK
                                        Zeker niet persoonlijk bedoeld.

                                        Maar om nog effe kort te zijn :
                                        Je moet niet de wagen aan de wielen aanpassen, maar de wielen aan de wagen.
                                        Hier ga je het verst mee komen.
                                        Koop gewoon wielen die onder je wagen passen.

                                        Comment


                                        • #60
                                          jah, dat is ook waar, hij had velgen moeten kopen met een andere backspacing.

                                          hij zou ook rpogressieve vering kunnen steken onder zijn wagen zodat hij nog steeds comfort heeft meer dat de veren harder afveren naargelang ze dieper worden ingedrukt.


                                          ( btw, zelfs veren en schokdempers moeten gmatched zijn.
                                          en niet alleen aan het model van wagen, maar ook aan het de motor dat erin ligt.

                                          een V6je weg zo een pak lichter dan een V8 ( voor mijn wagen ) dus zijn de veren anders. als je dan een ombouw doet een aluminium LS1 V8 zou ik lichtere veren moeten steken dan met de normale v8.

                                          was eventjes informatie terzijde.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X