Mededeling

Collapse
No announcement yet.

monteren trekhaak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • monteren trekhaak

    Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden van montage van trekhaken?

    je hebt afneembare en vaste dat begrijp ik. maar hoe worden die gemonteerd?
    worden die vastgelast? of is dat gewoon met vijzen op een voorziene plaats.

    indien het gewoon met vijzen is kan je dus perfect zelf één installeren maar wat doe je dan met de aansluitingen? zitten die al ergens klaar of moet je die bedrading dan ook zelf beginnen trekken?

    of is het sowieso aangewezen om een montage door een garage te laten doen.

    moet je dan ook naar de keuring gaan?

    Ze spreken ook over 7polige en 13polige stekkers, maar ik dacht dat tegenwoordig alle nieuwe aanhangwagens 13polig waren? dus waarom nog een 7polige monteren, of zijn er uitzonderingen?
    wimoptiek.be op

  • #2
    • 7-polige contactdoos
      Een elektrische koppeling met 7 elektriciteitsdraden volstaat voor de wettelijke basisverlichting van aanhangwagens of caravans. Sommige koppelingen bevatten een extra aansluitpunt zodat je een storend (vanwege de weerkaatsing) mistlicht kan uitschakelen. Een 7-polige contactdoos is de goedkoopste optie en daarom ook de meest populaire keuze.
    • 13-polige contactdoos
      Deze elektrische koppeling bevat 13 elektriciteitsdraden, zodat je naast de wettelijk verplichte verlichting ook andere voorwerpen van 12 Volt stroom kan voorzien: kookplaten, koelkast, verwarmingselement... van je caravan bijvoorbeeld. Met andere woorden: de veelzijdigheid van deze contactdoos is een pluspunt. Voor de bijkomende bedrading van de 13-polige contactdoos betaal je wel 2 keer zoveel als voor een 7-polige contactdoos. Een ander nadeel is de moeilijkere plaatsing.

    dus als ik het goed begrijp is een 13polige enkel nodig voor caravans en dergelijke. voor occasioneel een aanhangwagen of fietsdrager te monteren mag je gerust een 7polige hebben?
    wimoptiek.be op

    Comment


    • #3
      een stomme vraag misschien. maar is heel die dwarsbalk te monteren? of is dat enkel de trekhaak zelf.
      wimoptiek.be op

      Comment


      • #4
        die dwarsbalk is volledig te monteren.

        Comment


        • #5
          zijn daar dan gaten voor voorzien?
          wimoptiek.be op

          Comment


          • #6
            Bij recentere modellen zijn die gaten er al en kan je die bevestiging gewoon met bouten vastzetten. Bij oudere modellen zijn die gaten er niet, die moet je dus boren.

            De elektrische aansluiting is opnieuw afhankelijk van model tot model. Soms is het gewoon een fiche inpluggen, soms moet er nog een module geplaatst worden, ...

            Op het net vind je normaalgezien wel "installatieschema's" en daarbij zie je wat je voor uw model moet doen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
              een stomme vraag misschien. maar is heel die dwarsbalk te monteren? of is dat enkel de trekhaak zelf.
              waar zou je de trekhaak anders aanhangen

              Comment


              • #8
                aan uw tanden.
                wimoptiek.be op

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                  Bij recentere modellen zijn die gaten er al en kan je die bevestiging gewoon met bouten vastzetten. Bij oudere modellen zijn die gaten er niet, die moet je dus boren.

                  De elektrische aansluiting is opnieuw afhankelijk van model tot model. Soms is het gewoon een fiche inpluggen, soms moet er nog een module geplaatst worden, ...

                  Op het net vind je normaalgezien wel "installatieschema's" en daarbij zie je wat je voor uw model moet doen.
                  bij wagens met can-bus is er meestal een stekker voorzien, hiervoor dien je ook een speciale trekhaak stekker te hebben die met de canbus werkt.

                  Een gewone stekker met 7 draden die je dan dien af te takken van je kabelboon die naar je lichten achteraan loopt kost zo goed als niets, maar is een geprul om juist aangesloten te krijgen.
                  Een stekker voor can-bus aansluiting heeft ook wat electronica in zich en kost dan weer belachelijk veel voor wat het is. Is wel makkelijk aan te sluiten maar eventueel moet je "computer" van je wagen verteld worden dat er een trekhaak aanwezig is.

                  trekhaak zelf monteren is een uurtje of twee op je rug liggen en vijzen , en ja die balk dien je te monteren anders zou ik geen 750kg sleuren als gewoon die bol is vastgevezen op het plaatstaal van de wagen

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                    aan uw tanden.


                    reactie is onnodig denk ik

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                      Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden van montage van trekhaken?

                      je hebt afneembare en vaste dat begrijp ik. maar hoe worden die gemonteerd?
                      worden die vastgelast? of is dat gewoon met vijzen op een voorziene plaats.

                      indien het gewoon met vijzen is kan je dus perfect zelf één installeren maar wat doe je dan met de aansluitingen? zitten die al ergens klaar of moet je die bedrading dan ook zelf beginnen trekken?

                      of is het sowieso aangewezen om een montage door een garage te laten doen.

                      moet je dan ook naar de keuring gaan?

                      Ze spreken ook over 7polige en 13polige stekkers, maar ik dacht dat tegenwoordig alle nieuwe aanhangwagens 13polig waren? dus waarom nog een 7polige monteren, of zijn er uitzonderingen?
                      Als je wilt weten wat de mogelijkheden zijn voor een trekhaak kun je op men website terecht www.patjestrekhakencenter.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                        • 7-polige contactdoos
                          Een elektrische koppeling met 7 elektriciteitsdraden volstaat voor de wettelijke basisverlichting van aanhangwagens of caravans. Sommige koppelingen bevatten een extra aansluitpunt zodat je een storend (vanwege de weerkaatsing) mistlicht kan uitschakelen. Een 7-polige contactdoos is de goedkoopste optie en daarom ook de meest populaire keuze.
                        • 13-polige contactdoos
                          Deze elektrische koppeling bevat 13 elektriciteitsdraden, zodat je naast de wettelijk verplichte verlichting ook andere voorwerpen van 12 Volt stroom kan voorzien: kookplaten, koelkast, verwarmingselement... van je caravan bijvoorbeeld. Met andere woorden: de veelzijdigheid van deze contactdoos is een pluspunt. Voor de bijkomende bedrading van de 13-polige contactdoos betaal je wel 2 keer zoveel als voor een 7-polige contactdoos. Een ander nadeel is de moeilijkere plaatsing.
                        dus als ik het goed begrijp is een 13polige enkel nodig voor caravans en dergelijke. voor occasioneel een aanhangwagen of fietsdrager te monteren mag je gerust een 7polige hebben?
                        er zijn ook fietsendragers met 13 polen

                        Comment


                        • #13
                          ik had nochtans speciaal aan de garage gezegd dat hij ervoor diende te zorgen dat de gasten die de trekhaak gingen plaatsen een 13-polige zouden installeren.

                          Je kan het echter al raden, ze hadden er opnieuw een 7-polige opgezet, ahja, want dat is het makkelijkst.

                          Zullen dus maar weer overgangsstuk altijd tussen plaatsen als we met de caravan rijden

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                            ik had nochtans speciaal aan de garage gezegd dat hij ervoor diende te zorgen dat de gasten die de trekhaak gingen plaatsen een 13-polige zouden installeren.

                            Je kan het echter al raden, ze hadden er opnieuw een 7-polige opgezet, ahja, want dat is het makkelijkst.

                            Zullen dus maar weer overgangsstuk altijd tussen plaatsen als we met de caravan rijden
                            Je hebt dan wel geen 12 volt voeding en geen achteruitrijlichten

                            Comment

                            Working...
                            X