Mededeling

Collapse
No announcement yet.

banden profiel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• banden profiel

Ik had een vraag in verband met het banden profiel. Zoals u kunt zijn bij de foto's is het profiel links en rechts niet het zelfde waardoor de ene band het water afvoert naar de buitenzijden van de band en de andere band het water aanvoert naar het midden van de band of heb ik het mis of bestaan er linkse en rechtse banden.
    Bijgevoegde Bestanden

Sommige banden hebben inderdaad een bepaalde draairichting. Je moet dan ook opletten als je je wielen onderling van plaats gaat verwisselen.

Ofwel staat er niets op (deze banden kunnen dan in beide richtingen gemonteerd worden), ofwel staat er een pijl op, ofwel staat er 'rotation' met een pijl.

Comment

Op deze foto scheelt toch iets hoor, zoals fonzie reeds zei...
      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Neenee, de draairichting van deze banden is gewoon dezelfde.
        Draai die linkse velg om en je hebt exact de rechtervelg + band.

Comment

Krijg je dan niet dit?

Bijgevoegde Bestanden
          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
            Krijg je dan niet dit?

Neen, dan zou het inderdaad niet kloppen.

Kijk nog eens op onderstaande afbeelding:

Je kan je scherm even omdraaien, en dan zie je dat je eigelijk hetzelfde ziet links en rechts.

Als je het linkerwiel zou omdraaien zodat 'ie met z'n buitenkant van z'n velg naar rechts staat, krijg je hetzelfde als het rechterwiel.
            Het stuk band dat je hier ziet van het linkerwiel is eigelijk hetgeen aan de achterkant zit van het rechterwiel.

Bekijk het alsof het wiel het rechtervoorwiel is van een auto. Dan is de linkerfoto genomen van rechtsvooraan de auto, en de rechterfoto genomen van rechts achteraan de auto.

Comment

Ja idd nu zie ik het

Ik had het rechterwiel gespiegeld juist. Zo klopt het wel.

Bijgevoegde Bestanden
              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                Neen, dan zou het inderdaad niet kloppen.

Kijk nog eens op onderstaande afbeelding:

Je kan je scherm even omdraaien, en dan zie je dat je eigelijk hetzelfde ziet links en rechts.

Bekijk het alsof het wiel het rechtervoorwiel is van een auto. Dan is de linkerfoto genomen van rechtsvooraan de auto, en de rechterfoto genomen van rechts achteraan de auto.
                Dat laatste klopt, voor rechterwielen. De topicstarter's opmerking gaat -als ik het goed interpreteer- over het feit dat de linkerwielen een omgekeerde afwatering hebben. En dat klopt ook.

Deze banden hebben geen rijrichting, en zijn alle 4 identiek. Dwz als je een wiel rechtsvoor monteert, het wiel linksvoor lijkt achteruit te rijden. (maar gezien ze geen fabricage-rijrichting hebben, is dat geen probleem)

Bekijk bovenstaande afbeelding als twee voorbanden, voorwaarts gericht. De dwarsstroken gaan bij de ene van linksonder naar rechtsboven, en verbreden; bij de andere van linksonder naar rechtsboven, en versmallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  Dat laatste klopt, voor rechterwielen. De topicstarter's opmerking gaat -als ik het goed interpreteer- over het feit dat de linkerwielen een omgekeerde afwatering hebben. En dat klopt ook.

Deze banden hebben geen rijrichting, en zijn alle 4 identiek. Dwz als je een wiel rechtsvoor monteert, het wiel linksvoor lijkt achteruit te rijden. (maar gezien ze geen fabricage-rijrichting hebben, is dat geen probleem)

Bekijk bovenstaande afbeelding als twee voorbanden, voorwaarts gericht. De dwarsstroken gaan bij de ene van linksonder naar rechtsboven, en verbreden; bij de andere van linksonder naar rechtsboven, en versmallen.
                  Bij de meeste wagens die je ziet rond rijden met dit soort banden zijn ze zo gemonteerd, heeft dit dan nog wel goede grip op nat wegdek.
                  Last edited by fonzie_007; 17/04/2009, 10:06.

Comment

Deze banden zijn zo ontworpen dat ze wel goede grip zullen blijven garanderen. De banden op jouw foto's zijn asymmetrische banden. Deze hebben GEEN draairichting (een band die op velg links voor gemonteerd staat, kan je perfect op dezelfde velg rechtvoor gaan monteren) maar WEL een monteerrichting (inside - outisde op de flank van de band)

Asymmetrie zorgt voor betere handlingeigenschappen

Dankzij het asymmetrische profielontwerp hebben de bandenontwikkelaars een veel betere grip tijdens het sturen weten te bereiken. Aangezien bij het nemen van bochten vooral de buitenkant van de band de hoogste krachten te verwerken krijgt, werd het bandprofiel zo ontworpen dat in die zone een zo groot mogelijk contactvlak ontstaat. Dat verhoogt de veiligheid bij uitwijkmanoeuvres en zorgt voor meer grip in snel genomen bochten en voor extra stuurstabiliteit bij hoge snelheden. Bovendien werd de profielband zo ontworpen dat zijn loopvlak in snel genomen bochten slechts weinig vervorming vertoont.
                    Er bestaan wel asymmetrische banden zonder monteerrichting zoals de Pirelli P6000

Naast deze banden heb je nog symmetrische banden met een draai -of rijrichting. Hieronder een Wanli met zo een profiel

Winterbanden hebben ook wel vaker zulke profielen. Deze banden moeten in een bepaalde richting draaien. Dus hier GEEN inside - outside. Het probleem met zulke banden is dat je links voor niet zomaar rechts voor kan monteren zonder deze van de velg te halen. Bovendien kan je wel eens pech hebben met je reservewiel als juist je linkervoorband lek is en de band op velg staat om rechts gemonteerd te worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten

Ondertussen heeft mij nog niemand kunnen overtuigen. Ik kan best geloven dat het bij droge omstandigheden goede grip heeft maar bij droog weer heb je volgens mij geen profiel nodig (sliks). Het profiel op de band is toch om water af te voeren en daar knelt het schoentje bij mij. Waar moet bij die ééne band het water naar toe en waar is dan de grip dan van deze band.

Of hebben de banden ontwikkellaars iets over het hoofd gezien

Zijn er nog personen die hun mening willen delen met mij en de andere forum gebruikers?

Comment

Ik ben er vrijwel zeker van dat deze banden zowel een binnen als buitenkant hebben (assymmetrisch) ALSOOK een draaizin. Ze zullen zo gemonteerd moeten worden dat het water altijd naar buiten afgevoerd wordt en van de smalle naar de bredere groeven.

Comment

een band is asymmetrisch om het water gedwongen langs 1 kant (overwegend) af te voeren meen ik me te herinneren.
                          Dus liefst buitenzijde van de wagen.
                          Draai je de band om, wordt het grootste deel onder de wagen afgevoerd.
                          Slecht? Neen, maar 't kan beter. 't Is geen groot risico, 't gaat hem om efficiëntie.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                            Ik ben er vrijwel zeker van dat deze banden zowel een binnen als buitenkant hebben (assymmetrisch) ALSOOK een draaizin. Ze zullen zo gemonteerd moeten worden dat het water altijd naar buiten afgevoerd wordt en van de smalle naar de bredere groeven.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                            een band is asymmetrisch om het water gedwongen langs 1 kant (overwegend) af te voeren meen ik me te herinneren.
                            Dus liefst buitenzijde van de wagen.
                            Draai je de band om, wordt het grootste deel onder de wagen afgevoerd.
                            Slecht? Neen, maar 't kan beter. 't Is geen groot risico, 't gaat hem om efficiëntie.
                            Ik begrijp jullie uitleg volkomen tot dat ik terug in de file sta en kijk naar mijn voorganger zijn banden en zie dan het probleem terug . Jullie moeten er ook maar eens opletten als je in de file staan en dan denken naar waar ga ik het water afvoeren ?????
                            Deze a-symmetrische banden hebben alleen een binnen en buitenkant en de halve V (water afvoer) is meestal de binnenkant (midden van de auto).

Comment

Welk merk en type zijn deze banden eigenlijk ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fonzie_007 Bekijk Berichten

Of hebben de banden ontwikkellaars iets over het hoofd gezien
                                meen je da nu?
                                die ingenieurs weten wel waar ze mee bezig zijn hoor.

wat maakt da nu uit of het water naar binnen of buitenkant gaat
                                zolang het maar vanonder de band verdwijnt.

Comment

Working...
                                X