Weet niet of dit hier goed geplaatst staat of eerder bij ALGEMEEN moet?
De titel zegt feitelijk alles... Ik heb al een tijd een soort formule gevonden hoe je kan berekenen hoe snel je wagen zal zijn na chiptuning, van 0-100km/h
Ik wilde dit niet voor mezelf alleen houden, en mss zijn daar wel meerdere mensen in geïnteresseerd, ook omdat niet overal te vinden is op sites wat de "nieuwe" acceleratietijden zijn na chiptuning...
Eerst en vooral, deze formule is ZEKER NIET waterdicht, maar dat kan ook bijna niet anders Maar ze klopt toch voor een groot deel...
1. Je gaat kijken op www.autotuneheinz.be of www.cth.be of weet ik veel waar je je wagen nog kan laten chippen
2. Noteer het aantal pk's voor en na
3. Zoek op www.autoweek.nl of dergelijke sites naar het gewicht van je wagen
4. Op dezelfde site zoek je naar de standaard acceleratietijd 0-100km/h
5. Pas deze formule toe:
Toegepast op een BMW 120d
(http://www.autoweek.nl/carbase_data....32705&cache=no)
Een kleine kanttekening:
Hele snelle wagens en hele trage wagens zullen moeilijker te berekenen vallen..
Hele snelle wagens gaan zo goed als niet veel sneller optrekken naar 100, hele trage wagens gaan een heel stuk sneller optrekken... Dus die mogen redelijk ruim genomen worden, in de zin van afronding naar boven of naar onder in de uitkomst van deze breuk:
De titel zegt feitelijk alles... Ik heb al een tijd een soort formule gevonden hoe je kan berekenen hoe snel je wagen zal zijn na chiptuning, van 0-100km/h
Ik wilde dit niet voor mezelf alleen houden, en mss zijn daar wel meerdere mensen in geïnteresseerd, ook omdat niet overal te vinden is op sites wat de "nieuwe" acceleratietijden zijn na chiptuning...
Eerst en vooral, deze formule is ZEKER NIET waterdicht, maar dat kan ook bijna niet anders Maar ze klopt toch voor een groot deel...
1. Je gaat kijken op www.autotuneheinz.be of www.cth.be of weet ik veel waar je je wagen nog kan laten chippen
2. Noteer het aantal pk's voor en na
3. Zoek op www.autoweek.nl of dergelijke sites naar het gewicht van je wagen
4. Op dezelfde site zoek je naar de standaard acceleratietijd 0-100km/h
5. Pas deze formule toe:
standaard acceleratietijd - (gewicht / standaard pk) - (gewicht /pk na chip)
1,75
1,75
Toegepast op een BMW 120d
(http://www.autoweek.nl/carbase_data....32705&cache=no)
7,9 - (1315 / 163) - (1315 / 200) = 7 sec
1,75
1,75
Een kleine kanttekening:
Hele snelle wagens en hele trage wagens zullen moeilijker te berekenen vallen..
Hele snelle wagens gaan zo goed als niet veel sneller optrekken naar 100, hele trage wagens gaan een heel stuk sneller optrekken... Dus die mogen redelijk ruim genomen worden, in de zin van afronding naar boven of naar onder in de uitkomst van deze breuk:
(gewicht / standaard pk) - (gewicht /pk na chip)
1,75
1,75
Ik rond de uitkomst van deze breuk altijd af, in het geval van het vb. van de 120d was dit 0.852849, dus rond ik dat af naar 0.9sec
quattro en andere vierwielaandrijving zullen altijd meer voordeel hebben in een 0-100 sprint dan FWD enz., daarom is de formule ook niet waterdicht
quattro en andere vierwielaandrijving zullen altijd meer voordeel hebben in een 0-100 sprint dan FWD enz., daarom is de formule ook niet waterdicht
Comment