Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chiptuning met knopke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • chiptuning met knopke?

    Ik wil binnenkort mijn auto laten chippen, bij Heinz zou'k er 45 PK meer uithalen. (alhoewel da'k van 140 naar 185 PK wel veel vind en me afvraag of dat wel veilig is)

    Nu, in mijn huidige auto (Opel Astra GTC 1.7l 125PK) heb ik een sportswitch. Zalig gewoon om rustig op't gemak te rijden en dan die knop in te duwen en vooruit te schieten.

    Mijn vraag is nu: kan er bij chiptuning ook zo'n knopje voorzien worden om tijdens het rijden die extra PK's vrij te geven? Ik heb Heinz al gemaild, maar nog geen reactie gehad.

    En een bijkomende vraag: is het mogelijk dat deze knop ergens uit het zicht geplaatst wordt zoals in de assebak of het opbergvak ofzo? Of zetten ze die knop altijd op een bepaalde plaats?

  • #2
    apec-switch

    Comment


    • #3
      Voor zover ik het begrijp, kan de APEC-switch toch niet gebruikt worden tijdens het rijden?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichten
        apec-switch
        Dat is geen knop zoals hij bedoelt vrees ik.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door DennisClaes Bekijk Berichten
          Voor zover ik het begrijp, kan de APEC-switch toch niet gebruikt worden tijdens het rijden?
          Dat gaat niet lukken. Het enige wat zo een Apec switch doet is een ander programma in je ECU stoppen, denk niet dat dat kan/mag terwijl de auto rijdt.

          Ten andere, waarom zou je zo een knop willen? Wil je soms NIET het volle aantal pk's in je auto hebben?

          Comment


          • #6
            Mijn ervaring met de sportswitch in mijn astra GTC heeft me inderdaad geleerd dat er tijden zijn wanneer ik niet mijn volle vermogen wil (zoals wanneer ik passagiers heb) en andere tijden dat ik wel het maximum uit mijn auto wil halen. Ik gebruik op mijn GTC die sportswitch echt constant. Plus ik vond het gewoon zalig om "gewoon" te rijden en dan die knop in te duwen en naar voor te schieten.

            Edit: trouwens, op Heinz hun oude site stond dat ze dit konden, op hun nieuwe site (die ik trouwens frustrerend traag vind), staat daar geen vermelding meer van.

            Comment


            • #7
              Die geeft geen extra pk's hoor, die knop

              Comment


              • #8
                I know, maar het gevoel van extra power is toch vergelijkbaar neem ik aan, niet? De sportswitch zal toch ook ergens de ECU aanpassen waardoor de schakeling verandert en het gaspedaal een snellere respons geeft. Nuja, kweet niet juist hoe het werkt, maar het resultaat is toch vergelijkbaar denk ik?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DennisClaes Bekijk Berichten
                  I know, maar het gevoel van extra power is toch vergelijkbaar neem ik aan, niet? De sportswitch zal toch ook ergens de ECU aanpassen waardoor de schakeling verandert en het gaspedaal een snellere respons geeft. Nuja, kweet niet juist hoe het werkt, maar het resultaat is toch vergelijkbaar denk ik?
                  Heinz = extra pk's

                  uwe sportswitch = remapping van de gasrespons, directer sturen en stuggere vering.

                  De goedkoopste oplossing is een blokske hout onder het gaspedaal steken. Als ge dan in "sport" wilt gaan kunt ge dat er onderuit halen

                  Comment


                  • #10
                    Ok, maar extra pk's is toch gelijk aan snellere acceleratie, niet? En wat de sportswitch doet is toch ook gelijk aan snellere acceleratie? Eender wat er achter de schermen gebeurt ... Het is die acceleratie dat ik zoek.

                    Ik rij nu al meer dan een jaar rond met die astra GTC en ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat de tijd van 0-100 zonder sportswitch beduidend lager ligt dan met sportswitch.

                    Comment


                    • #11
                      je zult je moeten richten tot een piggyback systeem in dit geval en wel ééntje waar je meerdere programma's kan opzetten. Zo kun je bijvoorbeeld bij een wagen met lpg rijden op normaal programma, terwijl je bij volledig benzine op een meer sportief programma kunt rijden en dat allemaal met de draai aan de spreekwoordelijke knop. Ik durf me niet uitspreken of je dit al rijdend kunt, maar anders is het gewoon auto stilleggen, switch omdraaien, terug starten en je bent vetrokken.

                      Prijs is wel kostelijk omdat die computer op zich al veel kost en dan moet je nog iemand vinden die zoiets deftig kan programmeren. Ik weet dat indertijd bij intertuning in zaventem ze dit wel konden fixen, maar of die nu nog bestaan weet ik niet...
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        Mja, zo'n systeem zoals jij beschrijft is toch ook niet wat ik zoek. Mijn budget zou ook maar iets van maximum (liefst minder dus) 1 000 euro zijn. Veel zal ook afhangen van wat ik voor de auto zelf ga betalen (kheb 'm nog niet).
                        Ik begin aan de reacties te lezen precies toch wel door te hebben dat het gewoon niet mogelijk is ... Zeer spijtig, khad nochtans durven zweren da'k het bij Heinz ooit had gelezen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten

                          De goedkoopste oplossing is een blokske hout onder het gaspedaal steken. Als ge dan in "sport" wilt gaan kunt ge dat er onderuit halen
                          Klinkt onnozel, maar is eigenlijk zo stom nog nie!
                          ST Cupra 290 PP - GT86+

                          Comment


                          • #14
                            owkee ... de grap begrijp ik nog, maar dat het serieus genomen zou worden ...?

                            Ok, ff meegaande met dit idee. Losstaande van extra pk's of sportswitch: als ik mijn voet 2/3 het pedaal induw, zal dit een verschil geven tussen "gewoon" en extra pk's of sportswitchs aan. Een blok hout zal dus niet de acceleratie regelen, maar alleen bepalen dat ik in een bepaalde versnelling mijn maximumsnelheid beperk.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door DennisClaes Bekijk Berichten
                              Ok, ff meegaande met dit idee. Losstaande van extra pk's of sportswitch: als ik mijn voet 2/3 het pedaal induw, zal dit een verschil geven tussen "gewoon" en extra pk's of sportswitchs aan. Een blok hout zal dus niet de acceleratie regelen, maar alleen bepalen dat ik in een bepaalde versnelling mijn maximumsnelheid beperk.

                              Als ge uw pedaal niet tot beneden kunt duwen zult ge ook niet de maximale hoeveelheid lucht kunnen binnenlaten in uw motor, en dus beperk je wel het acceleratievermogen

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DennisClaes Bekijk Berichten
                                owkee ... de grap begrijp ik nog, maar dat het serieus genomen zou worden ...?

                                Ok, ff meegaande met dit idee. Losstaande van extra pk's of sportswitch: als ik mijn voet 2/3 het pedaal induw, zal dit een verschil geven tussen "gewoon" en extra pk's of sportswitchs aan. Een blok hout zal dus niet de acceleratie regelen, maar alleen bepalen dat ik in een bepaalde versnelling mijn maximumsnelheid beperk.
                                Beetje vereenvoudigd kun je zeggen dat chiptuning meer brandstof inspuit, wat gelijk staat met alsof je het gaspedaal (= brandstofregelaar ) dieper kunnen indrukken. Dus als je je auto laat chippen en dan een kantelbaar plaatje onder de gaze installeerd, zou dat een gelijkaardig effect hebben als de chiptuning af/aan zetten, want na de chip zou je idd je oude topsnelheid moeten kunnen bereiken met minder dan volgas.... alsook vermindert de acceleratie uiteraard.

                                Ergens zou je dan kunnen zeggen, geef dan gewoon minder gas, maar psycholigisch is dat toch anders, volgas - pedal to the metal - is toch niet iets dat je zomaar kunt afregelen naar 3/4 gas ofzoiets...
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  Als ge uw pedaal niet tot beneden kunt duwen zult ge ook niet de maximale hoeveelheid lucht kunnen binnenlaten in uw motor, en dus beperk je wel het acceleratievermogen
                                  Ah juist, bij benzine is het gaspedaal de lucht én brandstofregelaar, bij diesel enkel brandstof ... maar komt in dit geval op hetzelfde neer.
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                    Dus als je je auto laat chippen en dan een kantelbaar plaatje onder de gaze installeerd, zou dat een gelijkaardig effect hebben als de chiptuning af/aan zetten
                                    En sinds dat de meeste gaspedalen electronisch zijn zou je dit effekt moeten kunnen simuleren met een beetje electronica op het gaspedaal zelf zónder in de motorsturing te gaan prutsen...
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bij Heinz kan je idd meerdere programma's laten programmeren (indien mogelijk) maar dat kan je nog altijd niet wisselen dmv een knop
                                      Ik heb dit oa,op mijn manier lukt het enkel met VAG en dan heb je een laptop,kabel en software nodig.
                                      Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                      Audi S3 '02 sold => topic
                                      Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                      Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mja ok, bedankt voor de uitleg, weer iets bijgeleerd, ma toch ... de oplossing lijkt me niet echt wat ik zoek.

                                        Misschien moet ik mijn vraag anders stellen dan: zou het mogelijk zijn om na de chiptuning een knop te voorzien die hetzelfde doet als mijn sportswitch? Dus niet het aantal pk's beperken, maar mijn gasrespons remappen?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X