Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cold Air Intake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Cold Air Intake

    Rijdt er hier iemand met een CAI op een turbomotor?
    Voordelen zijn blijkbaar koudere lucht, minder restrictie en een ander aanzuiggeluid. Nadelen blijkbaar dat het ding soms een slok water binnenkrijgt ?
    Ik vraag me af of je bij montage ook je mapping moet laten herzien.

  • #2
    Je moet zorgen dat hij effectief koude lucht trekt en zorgen voor een deftig merk anders gaat uw turbo zeer snel gezandstraald zijn. Remappen hoeft niet.
    Ik persoonlijk heb het gehouden op een vervangfilter van JR .
    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

    Comment


    • #3
      Ik denk dat een CAI meer zin heeft op een niet-turbo motor. Als je beseft dat de temperatuur van de samengedrukte lucht tussen de turbo en intercooler snel 120+°C is, is het volgens mij beter een goeie intercooler te hebben op een turbomotor dan een CAI.

      Comment


      • #4
        water in de filter ge moet wel niet de landrovers volgen in de bos he

        bij warm weer heb je minder pk's als je voor een open lucht filter gaat. de duurdere kits zijn min of meer volledig dicht en beter geisoleerd etc

        Comment


        • #5
          Bij warm weer heb je al zowiezo minder Pk's dan bij kouder weer.
          Maar waarom wordt dit effect nog versterkt bij een CAi?

          Comment


          • #6
            omdat een echte cold air kit constant koude lucht van buiten krijgt toegevoerd.
            terwijl andere kits warme lucht van de motor terug inademt.

            waarom koude lucht ? koude lucht bevat meer zuurstof atomen dan warme lucht.
            meer zuurstof in de motor = extra benzine dat kan verbrand worden.
            meer benzine + meer lucht == meer power.

            Comment


            • #7
              van die power merk je toch niks, je koopt zoiets voor de sound.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                Rijdt er hier iemand met een CAI op een turbomotor?
                Voordelen zijn blijkbaar koudere lucht, minder restrictie en een ander aanzuiggeluid. Nadelen blijkbaar dat het ding soms een slok water binnenkrijgt ?
                Ik vraag me af of je bij montage ook je mapping moet laten herzien.
                Vroeg me dit dus ook af en heb zitten experimenteren met wat buizen en een kelk,omdat de luchtfilterkast
                bij mijn wagen vlak naast de(hete) turbo lag.
                Heb moeten vaststellen door metingen met een 'vagcom' dat bij dezelfde buitentemperatuur de inlaatlucht tussen
                de 10 à 20 graden minder bedroeg.
                Bij logging van luchtmassa ging er ongeveer een 8g/s meer lucht door bij max.vermogen,wat een 10à11pk winst zou moeten betekenen.
                Al bij al voel ik een verschil en volgens de metingen maakt het een verschil in mijn geval.
                Bij warm weer haal je er gewoon minder voordeel uit en het pk voordeel wordt teniet gedaan tov.een
                gewone.Door dit verlies+nog eens het normale verlies bij warm weer lijkt het een grotere invloed te hebben.
                Allez dat is mijn gedacht.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  omdat een echte cold air kit constant koude lucht van buiten krijgt toegevoerd.
                  terwijl andere kits warme lucht van de motor terug inademt.

                  waarom koude lucht ? koude lucht bevat meer zuurstof atomen dan warme lucht.
                  meer zuurstof in de motor = extra benzine dat kan verbrand worden.
                  meer benzine + meer lucht == meer power.
                  Dat klopt ja, dat merk je direct als je een vermogensmeting laat doen bij bvb 25 graden of 1 bij 15 graden.. in feite is de densiteit van koude lucht hoger dan die van warme lucht..
                  Dus als CAI die constant koudere lucht krijgt dan wat er onder de motorkap zit, dan meot die toch constant betere prestaties garanderen? Bij Injen zit de kelk vóor de wielkast.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                    Dat klopt ja, dat merk je direct als je een vermogensmeting laat doen bij bvb 25 graden of 1 bij 15 graden.. in feite is de densiteit van koude lucht hoger dan die van warme lucht..
                    Dus als CAI die constant koudere lucht krijgt dan wat er onder de motorkap zit, dan meot die toch constant betere prestaties garanderen? Bij Injen zit de kelk vóor de wielkast.
                    idd
                    bij slechte montage ( en zo zijn er veel) trek je continue warme lucht van je motor binnen. dit wordt dan nog eens versterkt bij warm weer. bij goede montage krijg je altijd zo fris mogelijke lucht binnen. mijn CAI was gebaseerd op injen en zat volledig in de voorbumper. op amper 20cm van de grond. die heeft er 5jaar gezeten zonder één keer last te hebben van water. en het was niet dat ik de plassen meed. Want wat is er leuker dan net de diepe plassen te gaan opzoeken. 1 keer zelfs door een overstroomd gebied gereden waarbij het water zeker aan zijn lippen zal gestaan hebben. no probs.
                    wimoptiek.be op

                    Comment


                    • #11
                      Miss beter kijken voor een airbox. Bmc hebben hele goede en ook pipercross.

                      Comment


                      • #12
                        heb je soms een linkje?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door deten Bekijk Berichten
                          Miss beter kijken voor een airbox. Bmc hebben hele goede en ook pipercross.
                          zeker geen pipercross nemen , die luchtfilters zijn van mousse en later minder lucht door dan de originele papieren filters ( opgemeten via de diagnose )

                          Comment


                          • #14
                            Ik zie geen modellen voor Mazda anyway. Die airboxxen zorgen voor een smoothere luchtfilterbox, met een betere isolatie tegenover de motorhitte of wat?
                            Ik dacht voor de MPS ook al zo iets gezien te hebben op een Duits forum.De merknaam ontsnapt me echter.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                              Ik zie geen modellen voor Mazda anyway. Die airboxxen zorgen voor een smoothere luchtfilterbox, met een betere isolatie tegenover de motorhitte of wat?
                              Ik dacht voor de MPS ook al zo iets gezien te hebben op een Duits forum.De merknaam ontsnapt me echter.
                              Mazdaspeed mss

                              Comment


                              • #16
                                en anders ga je iets moeten doen waar zowat alle autoforummers hier schrik voor hebben.
                                zelf fabriceren.

                                Comment


                                • #17
                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • #19
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                    en anders ga je iets moeten doen waar zowat alle autoforummers hier schrik voor hebben.
                                    zelf fabriceren.
                                    hmm, met mijn 2 linkerhanden, I think not.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                                      zeker geen pipercross nemen , die luchtfilters zijn van mousse en later minder lucht door dan de originele papieren filters ( opgemeten via de diagnose )
                                      foam laat meer lucht door dan katoen wat op zijn beurt al meer lucht doorlaat dan papier. meet int vervolg eens goed uit.

                                      adrih, het enige wat jij je moet afvragen is: wat is de grootst mogelijke kelk die ik in mijn motorruimte weggepropt krijg.
                                      gevolgd door: waar steek ik een grotere intercooler

                                      Comment

                                      Working...
                                      X