Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cold Air Intake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
    zeker geen pipercross nemen , die luchtfilters zijn van mousse en later minder lucht door dan de originele papieren filters ( opgemeten via de diagnose )
    Ik heb enen van pipercross en ben er tevreden van. En er zijn er nog wel die tevreden van zijn.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
      omdat een echte cold air kit constant koude lucht van buiten krijgt toegevoerd.
      terwijl andere kits warme lucht van de motor terug inademt.

      waarom koude lucht ? koude lucht bevat meer zuurstof atomen dan warme lucht.
      meer zuurstof in de motor = extra benzine dat kan verbrand worden.
      meer benzine + meer lucht == meer power.
      laatste regel is wel juist maar zeggen koude lucht bevat meer zuurstof atomen is heel kort door de bocht.
      Je hebt als je je woorden exact neem wel gelijk dat in een bepaald volume lucht bij hogere temp minder zuurstof-atomen te vinden zijn dan in datzelfde volume bij koude temp. Maar dit geld voor alle andere gassen in de lucht ook.

      Het komt er in fijte op neer dat de densiteit van de lucht dichter is bij koude. De atomen zitten als het ware gemiddeld dichter op elkaar gepakt dus zit er in hetzelfde volume gewoon meer in.

      En dat is nu net de truk van koude lucht in je motor krijgen, je moet zien dat je altijd maar een bepaald volume in je cylinder kan krijgen (neem voor het gemak een atmosferisch blok) wat afhankelijk is van je motorinhoud.
      Het motormanagement moet echter de effectieve massa lucht (bedenk maar dat er een sensor bestaat die luchtMASSAmeter noemt) in je cylinder kennen omdat hij daar een bepaalde massa benzine kan aan toevoegen om te verbranden (14,7g lucht met een vast percentage zuurstof in die lucht is er nodig voor 1g benzine). Enkel in massa uitgedrukt kan je een perfecte mengverhouding bekomen aangezien in 1g lucht (waarvan ongeveer 20% zuurstof is) er x aantal atomen zuurstof zitten ongeacht de temp van de lucht en voor de benzine geld hetzelfde.
      Nu wil je zoveel mogelijk zuustof en dus wil je zoveel mogelijk massa lucht in een vast volume dus wil je die lucht zo koud mogelijk (en hier komt het boeren verstand ook weer van pas, koude lucht is zwaarder warme lucht is lichter, zie maar naar een lucthballon)

      je hebt dus geen ongelijk he, maar het is kort door de bocht en je gaat mensen doen denken dat in warme lucht er percentueel minder zuurstof aanwezig is dan in koude en dat is niet juist.
      Last edited by ; 02/11/2009, 12:15.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
        laatste regel is wel juist maar zeggen koude lucht bevat meer zuurstof atomen is heel kort door de bocht.
        Je hebt als je je woorden exact neem wel gelijk dat in een bepaald volume lucht bij hogere temp minder zuurstof-atomen te vinden zijn dan in datzelfde volume bij koude temp. Maar dit geld voor alle andere gassen in de lucht ook.

        Het komt er in fijte op neer dat de densiteit van de lucht dichter is bij koude. De atomen zitten als het ware gemiddeld dichter op elkaar gepakt dus zit er in hetzelfde volume gewoon meer in.

        En dat is nu net de truk van koude lucht in je motor krijgen, je moet zien dat je altijd maar een bepaald volume in je cylinder kan krijgen (neem voor het gemak een atmosferisch blok) wat afhankelijk is van je motorinhoud.
        Het motormanagement moet echter de effectieve massa lucht (bedenk maar dat er een sensor bestaat die luchtMASSAmeter noemt) in je cylinder kennen omdat hij daar een bepaalde massa benzine kan aan toevoegen om te verbranden (14,7g lucht met een vast percentage zuurstof in die lucht is er nodig voor 1g benzine). Enkel in massa uitgedrukt kan je een perfecte mengverhouding bekomen aangezien in 1g lucht (waarvan ongeveer 20% zuurstof is) er x aantal atomen zuurstof zitten ongeacht de temp van de lucht en voor de benzine geld hetzelfde.
        Nu wil je zoveel mogelijk zuustof en dus wil je zoveel mogelijk massa lucht in een vast volume dus wil je die lucht zo koud mogelijk (en hier komt het boeren verstand ook weer van pas, koude lucht is zwaarder warme lucht is lichter, zie maar naar een lucthballon)

        je hebt dus geen ongelijk he, maar het is kort door de bocht en je gaat mensen doen denken dat in warme lucht er percentueel minder zuurstof aanwezig is dan in koude en dat is niet juist.
        mijn excuses, bij koude lucht is de luchtdensiteit groter dan bij warme lucht. zo beter

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
          mijn excuses, bij koude lucht is de luchtdensiteit groter dan bij warme lucht. zo beter
          jaja.
          ik zei toch dat je gelijk had als je le woorden letterlijk nam, maar ik dacht ik zet er even de ganse uitleg bij zodat er geen verkeerde conclusies genomen worden

          Comment


          • #26
            Injen CAI zit in bestelling. Mét hydroshield want dit is Belgie after all

            Comment


            • #27
              Ik heb nog altijd zo iets in mij dat een (cold) air poespas pas echt tot zijn recht komt bij hoge toeren, aangezien niet zozeer de temperatuur, maar wel de luchtstroom zelf extreem belangrijk wordt.
              Met andere woorden:
              op een moderne turbodiesel is het gewoon radicaal belachelijk, op een getuned atmo naft blok misschien wel interessant.
              En des te interessanter naarmate de tuning gerealiseerd wordt via hogere toeren, limiter supprimeren enz...
              betere cilindervulling op hoge toeren = hogere top pk's = hogere topsnelheid
              Als je pure trekkracht wil in laag-mid, ben je nougatbollen met air poespas.
              Last edited by ; 11/03/2010, 10:32.

              Comment


              • #28
                Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                Ik heb nog altijd zo iets in mij dat een (cold) air poespas pas echt tot zijn recht komt bij hoge toeren, aangezien niet zozeer de temperatuur, maar wel de luchtstroom zelf extreem belangrijk wordt.
                Met andere woorden:
                op een moderne turbodiesel is het gewoon radicaal belachelijk, op een getuned atmo naft blok misschien wel interessant.
                En des te interessanter naarmate de tuning gerealiseerd wordt via hogere toeren, limiter supprimeren enz...
                betere cilindervulling op hoge toeren = hogere top pk's = hogere topsnelheid
                Als je pure trekkracht wil in laag-mid, ben je nougatbollen met air poespas.
                Zou het effect op een atmosferisch blok met max toerental van 7300 tr/min de moeite zijn om een standaard luchtfilterkast met K&N filter erin te vervangen door een cold air intake? En wat moet ik mij voorstellen bij het geluid dat dit oplevert?

                Comment


                • #29
                  Ik heb wel geen turbodiesel hee, het gedacht alleen al.. . trouwens je hoort de turbo ook mooier fluiten met een CAI en de blow off ook
                  CAI is gewoon een onderdeel van een pakket , na montage wordt ook de mapping herzien.

                  Comment


                  • #30
                    Het grote voordeel van een betere luchtinlaat, en zeker CAI, is NIET de vermogenwinst (dan moet je al remappen, en kom je misschien op 5PK extra uit), maar wel de betere reactietijd van de turbo. Op mijn Impreza vroeger was dit goed merkbaar.

                    Als je op een auto een sportuitlaat monteert plus aangepaste luchtinlaat, kan een remap wel een mooi resultaat opleveren, zeker bij turbomotor.
                    ----------------------------------------------------------------------------------
                    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                    Pictures here: BMW 7 Series
                    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                    Pictures here: Diablo

                    --------------------------------------------------------------------------------------------
                    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                    It might need half a starsystem to turn around,
                    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                    Cylons have respect for it...

                    --------------------------------------------------------------------------------------------

                    Comment


                    • #31
                      Dat is de bedoeling. Wat een CAI brengt - en waar in de vermogensband - lees je hier

                      Comment

                      Working...
                      X