Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als ik na een nachtje stappen naar huis wandel in een onbeschrijfelijk dronken roes, gaan ze me ook niet opsluiten.
Spring ik daarentegen in diezelfde toestand met m'n broek op m'n enkels wild gesticulerend voor een aanrijdende combi, ziet het er voor mij heel anders uit.
Dan kan ik ook gaan vertellen dat ze me hebben opgesloten voor openbare dronkenschap, aanranding van de eerbaarheid en ga zo maar door, omdat ik 4 pintjes gedronken heb, en braaf naar huis wandelde...
Er is maar één enkele mogelijkheid om dit verhaal te doen kloppen,
en dat is dat u in uw verklaring hebt toegegeven dat u een chiptuning liet uitvoeren met opzet
een hoger vermogen te behalen, niet over de nodige documenten beschikt om hiermee
de openbare weg te betreden, en daar uwe kribbel ondergezet te hebben.
En ook dan blijft het grappig!
Behalve voor het tuningbedrijf, dat door u in deze zaak werd gesleurd, en niet omgekeerd.
Of was dat de opzet misschien?
Iemand die onder invloed is kan geen juiste keuzes meer maken, iemand die een 'tuningbedrijf' binnenstapt zou dat in principe wel moeten kunnen.
Probeer eens, volledig nuchter en goed uitgeslapen, naar een BMW garage te gaan om 'uw remmen te laten verwijderen', omdat ge 'gaat meedoen aan een circuitrace zonder remmen'. Welliswaar zonder takelwagen of niks.
Chiptunen is NIET illegaal!
Het wijzigen (opdrijven) van het vermogen afwijkend dan aangegeven door de constructeur kan illegaal zijn,
maar enkel wanneer het voertuig zich zonder de nodige (gewijzigde) documenten op de openbare weg bevind.
Voorbeeld:
- Je wagen voelt fabrieksaf loom en traag. Testbank op en je motor heeft enkele pk's en/of Nm minder dan fabrieksopgave (COC).
Een tuner kan en mag geheel legaal je vermogen opdrijven tot fabrieksopgave.
- Ecotuning: zonder de opgegeven waardes op je COC te overschrijden kan de tuner het programma aanpassen
om tot een gunstiger verbruik te komen, desgewenst zelfs met verlaging van het vermogen.
Opnieuw is hier niets illegaals.
- etc..
Om erachter te komen wat er nu precies aan de wagen gebeurd is, en of het vermogen gewijzigd is
waarbij wetten werden overtreden is er geen andere mogelijkheid dan de wagen te onderwerpen aan een vermogenstest.
De wagen kan dus enkel in beslag genomen worden ofwel na dergelijke test en met bewijslast,
ofwel na het afleggen van een verklaring waarbij de overtreding wordt uitgesproken en gedocumenteerd bekrachtigd door de overtreder.
Ter verdediging van de chiptuners (morele en of etische kwestie terzijde):
het opdrijven van het motorvermogen, afwijkend (overschrijden) van het COC is op geen enkele manier illegaal.
Zich op de openare weg begeven met dergelijk voertuig wel.
Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. Wettelijk ben je dus zelf verantwoordelijk en hoeft de tuner
helemaal niets te zeggen of doen.
Vergeet niet dat u als gebruiker de tuner vraagt een specifieke taak uit te voeren. U dient zelf te weten
wat legaal is en wat niet.
Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. Wettelijk ben je dus zelf verantwoordelijk en hoeft de tuner helemaal niets te zeggen of doen.
Vergeet niet dat u als gebruiker de tuner vraagt een specifieke taak uit te voeren. U dient zelf te weten
wat legaal is en wat niet.
Aaah voila, ik durf wedden dat de topicopener nooit heeft gevraagd of het legaal was of niet en zich nu als onschuldig slachtoffertje gedraagt terwijl er duidelijk meer achter zit dan wordt verteld...
Dat vind ik dus al vreemd he, het is illegaal, maar reclame d'r voor maken mag
En het is niet enkel hier he, op La Une maken ze al jaren reclame voor een waals bedrijfje dat tuning doet.
En recent heb ik op een Vlaamse zender reclame gezien voor auto tune heinz, en het ging duidelijk over de chiptuning.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Das een goei, zelfs de flikken kennen de wet niet eens!
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Spring ik daarentegen in diezelfde toestand met m'n broek op m'n enkels wild gesticulerend voor een aanrijdende combi, ziet het er voor mij heel anders uit.
Dan kan ik ook gaan vertellen dat ze me hebben opgesloten voor openbare dronkenschap, aanranding
.
het opdrijven van het motorvermogen, afwijkend (overschrijden) van het COC is op geen enkele manier illegaal.
Zich op de openare weg begeven met dergelijk voertuig wel.
Elke Belg wordt geacht de wet te kennen. Wettelijk ben je dus zelf verantwoordelijk en hoeft de tuner
helemaal niets te zeggen of doen.
Vergeet niet dat u als gebruiker de tuner vraagt een specifieke taak uit te voeren. U dient zelf te weten
wat legaal is en wat niet.
Is dat niet hetzelfde als een bedrijfsje dat vals geld afdrukt en verdeelt, zolang de gebruikers het maar alleen gebruiken om monopoly te spelen.
We zullen zien of het allemaal toegestaan is he. Per slot van rekening weet die tuner weldegelijk dat het niet voor circuit gebruik is, want hij rijdt gewoon weg zonder takelwagen.
Dat vind ik dus al vreemd he, het is illegaal, maar reclame d'r voor maken mag
En het is niet enkel hier he, op La Une maken ze al jaren reclame voor een waals bedrijfje dat tuning doet.
En recent heb ik op een Vlaamse zender reclame gezien voor auto tune heinz, en het ging duidelijk over de chiptuning.
Het is legaal als je het allemaal aangeeft en je papieren laat wijzigen he...
Comment