Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorverwarmer auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Mijn huidige wagen is de 4de in rij die uitgerust is met een standverwarming. ( webasto )

    Ik heb in 1996 wat opzoekingswerk gedaan wat er zoal allemaal op de markt was op dat gebied.
    De elektrichesystemen zijn eenvoudig te monteren, doen zeer goed hun job, kosten helemaal niet veel geld, maar je hebt steeds stroom nodig. Je kan dan bijna alleen maar van thuis uit met warme motor vertrekken. ( in Belgie toch )

    Er zijn Webasto's die alleen het interieur verwarmen en die ook het blok verwarmen en het interieur. Het grote voordeel hier is dat je het altijd en overal kan gebruiken, na het werk, avondje cinema, wanneer je staat te wachten moet je niet je motor laten draaien, je zet gewoon je webasto op en die houd de boel warm. Het eesrte toestel dat ik ooit gekocht heb, is ondertussen 14 jaar oud, en heb ik afgelopen weekend in de wagen van mijn zoon laten inbouwen. Ze zijn dus zeker bedrijfszeker. Kostprijs is tussen de 1000 en 1500 euro, afhankelijk van de zwaarte ( KW ) en welke optie je erbij neemt ( activeren met afstandsbediening of GSM e.d. ). Ok het is niet goedkoop maar gezien je ze kan overbouwen naar je volgende wagen en ze zeer berdrijfszeker zijn is het de investering zeker waard. Ik kan je verzekeren, als het buiten ijzeld, en je stapt in een warme wagen, nog voor je hem gestart hebt dit een zalig gevoel geeft, om nog maar te zwijgen welke deugd het is voor je motor. Een koudstart is enorm slijtig voor de motor. Ik zou het in ieder geval niet meer willen missen op de wagen. Ik heb op mijn huidige de eerste af fabriek genomen, deze verwarmd de motor niet mee, maar wel het interieur en koste 1500€.
    Eenmaal je de wagen start is het overige koelwater onmiddellijk mee warm. Een zaligheid !!

    Comment


    • #22
      [ATTACH]76855[/ATTACH]

      [ATTACH]76856[/ATTACH]

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
        . Ik heb op mijn huidige de eerste af fabriek genomen, deze verwarmd de motor niet mee, maar wel het interieur en koste 1500€.
        Eenmaal je de wagen start is het overige koelwater onmiddellijk mee warm. Een zaligheid !!
        Dan verwarm je de motor toch wél?
        Gaat toch net via koel(voorwarm)water?

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
          Dan verwarm je de motor toch wél?
          Gaat toch net via koel(voorwarm)water?
          Nee, bij de moderne wagens heb je een heus koel / warmte management.
          Deze verwarmt het water dat gebruikt wordt in de wisselaar voor het interieur, dit cirquit word met kleppen gescheiden van het koelcirquit van de wagen. Eenmaal je de wagen start gaan de kleppen open, komt het warme ( heet ) water in de rest van het cirquit en is daarom de motor wel in "no time" mee warm. Maar bij het starten zelf is de motor nog koud.
          Men heeft voor dit systeem gekozen omdat je in 15 minuten je interieur kan warm krijgen ook wanneer de temperaturen zeer laag zijn. Bij de systemen die het blok meeverwarmen gaat er veel tijd en energie naar het blok en die moet je al zeker 30 min. voor vertrek activeren. Nu ik doe dat zowiezo ook....zo heeft ie lekker warm

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
            Nee, bij de moderne wagens heb je een heus koel / warmte management.
            Deze verwarmt het water dat gebruikt wordt in de wisselaar voor het interieur, dit cirquit word met kleppen gescheiden van het koelcirquit van de wagen. Eenmaal je de wagen start gaan de kleppen open, komt het warme ( heet ) water in de rest van het cirquit en is daarom de motor wel in "no time" mee warm. Maar bij het starten zelf is de motor nog koud.
            Men heeft voor dit systeem gekozen omdat je in 15 minuten je interieur kan warm krijgen ook wanneer de temperaturen zeer laag zijn. Bij de systemen die het blok meeverwarmen gaat er veel tijd en energie naar het blok en die moet je al zeker 30 min. voor vertrek activeren. Nu ik doe dat zowiezo ook....zo heeft ie lekker warm
            mmmjaa ok....
            Ik zou sowieso opteren voor een die ook motor opwarmt voor starten...

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
              mmmjaa ok....
              Ik zou sowieso opteren voor een die ook motor opwarmt voor starten...
              dergelijk systeem staat nu op de wagen van mijn zoon, deze begint het blok te verwarmen....eenmaal het water 30c° heeft begint de binnen ventilatie mee te draaien. Indien je dan vb de lucht op je voorruit gezet hebt zal je nooit moeten ijskrabben en heeft de wagen 20 a 30 minuten later lekker warm. Voorverwarmen ( diesel ) hoeft dan ook niet meer, gewoon instappen en direct starten....

              Comment


              • #27
                Da's allemaal wel mooi, maar voor 120 Euro lijkt de Scandinavische oplossing met blokheater en interieur verwarmer me wel een stuk haalbaarder voor de gemiddelde portefeuille.
                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                  Da's allemaal wel mooi, maar voor 120 Euro lijkt de Scandinavische oplossing met blokheater en interieur verwarmer me wel een stuk haalbaarder voor de gemiddelde portefeuille.
                  Ieder moet voor zichzelf die afweging maar maken.

                  Het scandinavisch systeem is zeker niet slecht.......in scandinavie, waar op elke parking stopcontacten zijn voorzien, in Belgie is dat wel even anders...

                  ok 1000€ tot 1500€ is niet niets, maar zo kan je elke optie in vraag stellen, leder, open dak, velgen, muziekinstalatie etc...iedereen moet het voor zich maar weten waar hij zijn prioriteiten legt.
                  Indien ik in het noorden van europa zou zitten zou ik misschien omwille van de beschikbaarheid van stopcontacten op de parkings ook misschien wel voor het andere systeem kiezen, maar wanneer je er 100% geniet wil van hebben in Belgie ben je beter af met een webasto.

                  Het is zalig om tijdens onze skireizen wanneer we 's morgens gaan eten, en de wagen ondergesneeuwd zien staan tussen de andere wagens, dan even op het knopje te drukken, en even later we geen sneeuw meer op de ruiten hebben en in een warme wagen kunnen stappen. Hetzelfde 's avonds, wanneer je de laatste keer naar boven gaat, even knopje drukken, en tegen dat je terug beneden bent staat de wagen lekker warm te wachten...

                  Onlangs heb ik nog iemand kunnen overtuigen deze optie te nemen op zijn skoda superb, en deze is er toch zeer over te spreken het genomen te hebben.

                  Het belangrijkste is dat onze vraagsteller, geinformeert is over de verschillende mogelijkheden, voor en nadelen beider systemen kent, en het nu aan hem is om eventueel een keuze te maken.

                  Maar 1 ding is zeker, ongekend is onbemind, eenmaal je het gewoon bent kan je het nog moeilijk missen.....

                  Comment


                  • #29
                    op een classic/oldie is 120€ ok, 1500€ niet

                    Comment


                    • #30
                      Zo'n standkachels worden in bijna alle vrachtwagens ingebouwd.
                      Zo hebben de truckers lekker warm als ze overnachten.
                      Die standkachels zijn meestal ook van het werk Webasto en werken op diesel.
                      Die toestellen zijn quasi probleemvrij en beginnen na een minuutje of 2 na opstarten warme lucht te blazen. In vrachtwagens zijn deze met een timer te programmeren.

                      In een Saab kan je ze ook achteraf laten monteren (al gaat die mekanieker wel vloeken :-)

                      In een Sharan/Alhambra/Galaxy is dat trouwens ook gemonteerd omdat de gewone verwarming ander dat 'volume' niet opgewarmd krijgt.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door commanderke Bekijk Berichten
                        Zo'n standkachels worden in bijna alle vrachtwagens ingebouwd.
                        Zo hebben de truckers lekker warm als ze overnachten.
                        Die standkachels zijn meestal ook van het werk Webasto en werken op diesel.
                        Die toestellen zijn quasi probleemvrij en beginnen na een minuutje of 2 na opstarten warme lucht te blazen. In vrachtwagens zijn deze met een timer te programmeren.

                        In een Saab kan je ze ook achteraf laten monteren (al gaat die mekanieker wel vloeken :-)

                        In een Sharan/Alhambra/Galaxy is dat trouwens ook gemonteerd omdat de gewone verwarming ander dat 'volume' niet opgewarmd krijgt.
                        De systemen in vrachtwagens zijn toch nog van een ander allooi.
                        Dat zijn nachtverwarmingen en die verwarmen alleen de inkomende lucht in de cabine en niet het water van het koel / verwarmsysteem van de motor. Deze kunnen dan ook een ganse nacht blijven draaien.
                        Het systeem voor de wagens springt na 1 uur automatisch af.
                        Tevens zijn de webasto's voor wagens zowel op benzine als diesel te verkrijgen.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                          Ieder moet voor zichzelf die afweging maar maken.

                          Het scandinavisch systeem is zeker niet slecht.......in scandinavie, waar op elke parking stopcontacten zijn voorzien, in Belgie is dat wel even anders...

                          Maar 1 ding is zeker, ongekend is onbemind, eenmaal je het gewoon bent kan je het nog moeilijk missen.....
                          Ik ben zeker niet tegen het webasto systeem. Ik had er zo ééntje af fabriek ingebouwd met afstandsbediening op mijn vorige S-klasse. Zeker waard op een wagen van die klasse. Ik over weeg nu ook het op mijn huidige wagen te plaatsen.

                          Over dat stopcontact, ben ik minder akkoord.

                          Een koudstart vermijdt je enkel 's ochtends en dan staat de meesten hun auto nog steeds voor hun deur. Twee of drie uur stilstaan aan de supermarkt of in de stad nadien, maakt in België geen hol uit. In het Noorden van Finland wel, want na 2 uur bij -40C staat je auto weer een stuk kouder dan je Belgische auto na een flinke Kempense winternacht.

                          We hebben hier wel nog weinig van de vraagsteller gehoord ondertussen
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                            We hebben hier wel nog weinig van de vraagsteller gehoord ondertussen
                            We hebben hem misschien een beetje overdonderd met teveel informatie.......

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                              Ik ben zeker niet tegen het webasto systeem. Ik had er zo ééntje af fabriek ingebouwd met afstandsbediening op mijn vorige S-klasse. Zeker waard op een wagen van die klasse. Ik over weeg nu ook het op mijn huidige wagen te plaatsen.

                              Over dat stopcontact, ben ik minder akkoord.

                              Een koudstart vermijdt je enkel 's ochtends en dan staat de meesten hun auto nog steeds voor hun deur. Twee of drie uur stilstaan aan de supermarkt of in de stad nadien, maakt in België geen hol uit. In het Noorden van Finland wel, want na 2 uur bij -40C staat je auto weer een stuk kouder dan je Belgische auto na een flinke Kempense winternacht.

                              We hebben hier wel nog weinig van de vraagsteller gehoord ondertussen
                              hoor ik je nu zeggen dat koudstart in België een overroepen term is?

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

                                We hebben hier wel nog weinig van de vraagsteller gehoord ondertussen
                                Excuus

                                T' zal voor mijn kar waarschijnlijk zo'n Defa worden. Vind ik persoonlijk het beste, via het stopcontact. Maar zou liefst dan ineens zo'n kacheltje erbij willen bestellen, dat het interieur mee verwarmt. Die website van Defa, kan je daar ook op bestellen? Want de mogelijkheid om te bestellen vind ik er precies niet op terug.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                  super, zo'n hybride evo.
                                  1995 Honda Civic EG4 1.5 dxi -

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                    Excuus

                                    T' zal voor mijn kar waarschijnlijk zo'n Defa worden. Vind ik persoonlijk het beste, via het stopcontact. Maar zou liefst dan ineens zo'n kacheltje erbij willen bestellen, dat het interieur mee verwarmt. Die website van Defa, kan je daar ook op bestellen? Want de mogelijkheid om te bestellen vind ik er precies niet op terug.
                                    Laat maar, heb al wat gevonden via Ebay.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door davidk Bekijk Berichten
                                      super, zo'n hybride evo.

                                      Jawel, speciaal gecombineerd met een viercilinder dieselmotor erin voor een meer macho imago

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                      Laat maar, heb al wat gevonden via Ebay.
                                      Had ge 't iet eerder gezegd, ik was gisteren in den Biltema hier en daar hebben ze die dingen in de rekken liggen.
                                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                      Comment


                                      • #39
                                        klopt het dat je niet moet boren/gaten maken of wat dan ook in je wagen? (in mijn geval VW Polo 1.2 eind 2005). Want op de site van defa zie ik een document dat je blijkbaar moet boren met een soort klokboor en daar heb ik precies niet veel zin in. Als het maar inschroeven is, geen probleem dan.
                                        Heeft iemand weet of ervaring met garages die zulke dingen installeren tegen aanvaardbare prijs?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X