Mijn dreamcar
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beste chiptuners anno 2011
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten30 nm meer. voelt ge da nog wel op zo´n beest?
Comment
-
Ik snap twee dingen niet, hoe kan je ten eerste bij elke chiptuner evenveel pk's vinden bij een volvo v40 t3 namelijk 200?
Als ieder zogezegd zijn eigen software maakt, hoe kom je dan telkens op hetzelfde resultaat?
En hoe komt het dat men chiptuning op maat doet maar dat ze de t3 nog niet ondersteunen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gewoon Bekijk BerichtenIk snap twee dingen niet, hoe kan je ten eerste bij elke chiptuner evenveel pk's vinden bij een volvo v40 t3 namelijk 200?
Als ieder zogezegd zijn eigen software maakt, hoe kom je dan telkens op hetzelfde resultaat?
En hoe komt het dat men chiptuning op maat doet maar dat ze de t3 nog niet ondersteunen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenDat zijn richtwaardes .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gewoon Bekijk BerichtenEn die curve die ze erbij zetten is ook maar een richtwaarde dan?BMW X5 45e
Comment
-
idd. Waardes op de site zijn richtwaardes en eveneens maxima waar je rekening mee moet houden. Afhankelijk van wagen tot wagen kan het erboven liggen (beperken weliswaar) maar in sommige gevallen geraak je er niet aan. Pushen doen wij in ieder geval niet en vandaar dat de waardes soms wat lager liggen. Maatwerk is meer controle over de resultaten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gewoon Bekijk BerichtenIk snap twee dingen niet, hoe kan je ten eerste bij elke chiptuner evenveel pk's vinden bij een volvo v40 t3 namelijk 200?
Als ieder zogezegd zijn eigen software maakt, hoe kom je dan telkens op hetzelfde resultaat?
En hoe komt het dat men chiptuning op maat oet maar dat ze de t3 nog niet ondersteunen?
Allemaal dezelfde pk en koppelwinsten en zoals je zelf aangeeft ook dikwijls dezelde 'dyno chart'. Heeft er ééntje opeens een tuningsprogramma voor een nog niet eerder ondersteunt model, dan hebben ze het ineens allemaal binnen de 48 uren... kom kom...
Als je een kostuum koopt in een H&M dan moet je ook niet gaan stoeffen dat het een maatpak is... H&M kan ook je standaard broek laten inkorten door ze om te stikken, maar in mijn boekje valt dit niet onder 'maatwerk'.
Voor een maatpak ga je naar een kleermaker die je persoonlijk opmeet en zelf een pak maakt door de stof te kiezen, te meten, te versnijden en uiteindelijk te stikken... DAT is maatwerk.
Sommigen gaan zich afhankelijk van hun clienteel misschien wel wat meer toeleggen of 'specialiseren' in een bepaald merk (VAG groep bv) maar échte specialisten zijn imo echt wel uitzonderlijk en zijn niet in grote aantallen aanwezig. Er zijn uiteindelijk ook veel meer frituren en pitazaken dan Michelin restaurants waar het niveau en de specialisatie in een bepaald domein toch wel enkele niveautjes hoger ligt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat een goed pak friet niet lekker kan smaken, maar als ik echt lekker en verfijnd wil eten dan ga ik wel naar het andere alternatief. Ook als dit wilt zeggen dat ik véél verder moet rijden om de dichtstbijzijnde sterrenzaak te bereiken.
Comment
-
Allemaal zeer mooi omschreven maar om het kort te houden zal ik bij je frituur vergelijking blijven en die nog even nuanceren: Er zijn frieten én er zijn frieten dus zeg ik op mijn beurt, geef mij maar de lekkere frieten die gebakken zijn door iemand met kennis van zaken.
Concreet gezegd: Of de mapping nu is aangekocht of niet door een tuner, zolang het maar geen knoeier is, is het voor mij persoonlijk prima.
Ieder zijn keuzes, natuurlijk.
Comment
-
Uiteraard Hozee. +1
Ik heb er dan ook geen probleem mee dat de ene zus en de andere zo werkt. Waar ik het wel veel moeilijker mee heb, is dat iedereen zich al snel een 'specialist' ter zake noemt als je alle fancy websites en quotes moet geloven... De grote massa gaat spijtig genoeg enkel verder op uiterlijke schijn en uitstraling en stellen zich nog niet eens de vraag wat er juist met hun motor gaat gebeuren en door wie.
Ik kan me gewoon niet van de gedachte ontdoen dat chiptuning gewoon een winstgevend business model is dat momenteel 'in' is. Aankopen, kopieren, beetje sales show er rond en hups we zijn vertrokken. (niet dat ik tegen een winstgevend model ben, maar wel tegen de 'wildgroei' van 'tuners' die mee op de boot springen zonder iets of wat diepere kennis van zaken te hebben.)
Ikzelf probeer me wat te verdiepen in de materie omdat het me intresseert. Begrijp ik er iets van? Tot nu toe niet zo veel (eerlijk is eerlijk) want ik ben spijtig genoeg geen ingenieur en heb bv ook geen scholing genoten omtrent engine management. Wat ik wel al doorheb is dat in NO WAY je een specialist mapper kan zijn voor alle merken en modellen... Als ik zie (als leek) hoe complex het is om een map van 0 te schrijven of te vertrekken van een basismap dewelke echt OP MAAT wordt gezet op een bepaalde wagen, dan lijkt het me ongeloofelijk straf dat iemand kan uitpakken met: ik kan ze allemaal (alle merken + modellen) even goed mappen EN 100% op maat... (en al zeker niet in de tijdspanne van een uurtje waarin de meesten de wagen dus zogezegd 'op maat' mappen)
Indien er geintresseerden zijn dan heb ik ergens nog wel een link van een DIY ecu remapping tutorial waarin ALLE fases van het op maat zetten aan bod komen. De software, de flashing tool, het hoe, waar, welke en waarom van alle besproken velden wordt toegelicht... en waarom er in juist die zones er aanpassingen dienen te gebeuren. Ik wil niemand zijn expertise onderschatten maar de kans is reeel dat er zelfs 'tuners' zullen zijn die de wenkbrauwen zullen fronsen als ze deze tutorial helemaal doorlopen...
Nogmaals, mijn leercurve is stijl omdat ik geen achtergrond kennis heb, maar als je ziet met welk beoordelingsvermogen er veranderingen dienen te gebeuren én vooral ook de mogelijk schadelijke gevolgen bij verkeerde wijzigingen en/of interpretatie, dan moet je toch wel echt zeker zijn dat je de materie beheerst en begrijpt. No way dus dat ik m'n wagen bij de eerste de beste binnenbreng die zogezegd 'expert mapper is in alle merken'.
Comment
-
Als ik het zo lees krikke, dan staan wij eigenlijk op één lijn want daar gaat het uiteindelijk in dit topic over.
Een topic met een titel die misschien misleidend kan zijn voor sommigen want het gaat hier inderdaad niet over de tuners die de meeste pk's kunnen toveren (De beste?) maar over de meest bekwame...en het zijn vooral de "tovenaars" die we moeten mijden, logisch maar niet zo eenvoudig.
En hoe onderscheidt je de kundige tuners van de "wildgroei tovenaars"?
Tja, voor de leken is dat niet zo evident, ze zullen moeten vertrouwen op de mensen die ervaring hebben gehad met tuners door de jaren heen en die het hier in dit topic en elders met hen willen delen.
Niet dat ieder zijn ervaring of uitleg 100% is (Er zijn er nog steeds bij die er geen hol van snappen) maar 't is in ieder geval toch al een goede basis vooraleer men zich in zo'n avontuur stort.
Zelf notie hebben van hoe een motor werkt is zowiezo al een stap vooruit want dan moet "Ti Ta Tovenaar" al uitkijken wat hij zegt.
Wat het begrip "op maat" tunen betreft is het voor mij heel eenvoudig: Als een tuner, naargelang de wensen van zijn klanten, de vermogen-en koppel curve kan aanpassen binnen de gegeven mogelijkheden dan beschouw ik dat als "op maat tunen" ongeacht of hij van scratch begint of een basismap heeft aangekocht, zolang dat het vakkundig en betrouwbaar gebeurt.
Het zal inderdaad zo zijn dat een tuner die zich specialiseert in een bepaald merk het beste eruit kan halen maar een kundige algemene tuner hoeft daar niet zoveel voor onder te doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk BerichtenWat het begrip "op maat" tunen betreft is het voor mij heel eenvoudig: Als een tuner, naargelang de wensen van zijn klanten, de vermogen-en koppel curve kan aanpassen binnen de gegeven mogelijkheden dan beschouw ik dat als "op maat tunen" ongeacht of hij van scratch begint of een basismap heeft aangekocht, zolang dat het vakkundig en betrouwbaar gebeurt.
Het zal inderdaad zo zijn dat een tuner die zich specialiseert in een bepaald merk het beste eruit kan halen maar een kundige algemene tuner hoeft daar niet zoveel voor onder te doen.
Specialisatie of toelegging op een paar type wagens geeft de betreffende mapper een zo ontzettend groot voordeel tov iemand die een dergelijk type wagen voor de eerste of tweede keer mapt. Uiteraard kan die mapper op internet alles gaan opzoeken en uitpluizen (door ervaringen op te nemen van anderen), maar iemand die maar x aantal merken of types doet heeft die ervaring dikwijls zelf opgebouwd en zal dus veel effectiever kunnen werken. Het mappen op zich is in principe een materie dat als je die kent en meester bent, je op elke wagen kunt toepassen.
In de praktijk echter zal deze persoon er véél langer over doen omdat hij de wagen en sommige eigenschappen eigen aan die wagen niet kent wegens het ontbreken van praktijkervaring op het specifieke voertuig. (tenzij hij zoals eerder gezegd alles manueel gaat uitzoeken op internet).
Vandaar mijn voorkeur voor mappers die zich toeleggen of verdiepen in bepaalde merken en andere merken dan ook gewoon weigeren wegens te weinig expertise op dat betreffend merk.
Ik ben zelf naar een tuner geweest (ga geen naam vermelden) dewelke de evo X in zijn database had staan op de website. Daar aangekomen en na 5 min praten kwam het er op neer dat hij me zelf doorverwees naar een (in mijn geval Evo) specialist. Het zou voor hem veel te tijdrovend zijn om een goede en unieke map te plaatsen omdat het type wagen voor hem geen dagdagelijkse business was en hij dus zelf de steile leercurve van trial en error moest bewandelen en verkennen...
Klinkt raar, maar ik krijg liever zulks antwoord, dan iemand die zegt, 'laat hem maar staan, tegen volgende week is hij klaar'... en dat je wagen in principe in handen valt van iemand die misschien wel kan mappen, maar geen bal kennis/ervaring heeft van de specifieke wagen/motor zelf en dus niet weet wat wel goed werkt én blijft werken op langere termijn...
PPE (met toch wel een goede reputatie, en in het BMW circuit goed aangeschreven) is ook zo'n voorbeeld: 'een evo?, Nee, spijtig meneer, daar voeren we geen tuning op uit'.
Initieel niet leuk om te horen als mogelijke klant, maar achteraf bekeken wel een eerlijk antwoord/advies van iemand die zijn 'stiel' eert en hoog in het vaandel draagt. Ook als dit wil zeggen dat ze 'nee' moeten zeggen.
Comment
-
Ik kan de redenering volgen dat je graag een specialist hebt die jou merk/motor goed kent.
Maar er komen om de zoveel tijd totaal nieuwe mororen op de markt, en dan mag je zo een groot specialist hebben als je wilt, ook die zal op dat dat moment gewoon weer van 0 moeten beginnen. Dus waar sta je dan met je "specialist".Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Heum meestal zijn het evoluties van bestaande motoren eh...
Bij de lancering van een compleet nieuw blok zal de 'specialist' inderdaad ook weer vanaf 0 moeten beginnen, maar iemand die bij wijze van spreken niks anders doet, zal het nieuwe blok al van binnen en van buiten kennen t.o.v. iemand die er maar 3 per jaar doet. Gewoon omdat het voor hem wel 'dagelijkse' business is.
Hoe dikwijls hoor je niet van: 'mja dat blok kunnen we in principe vanaf heden ook doen, maar we wachten even af vooraleer we ze aannemen'?
Wat wil dit zeggen? Dat ze de kat uit de boom kijken en zien of er elders niet te veel problemen mee zijn... niemand springt graag blind in het ongewisse... Hetzelfde met bepaalde gerobotiseerde versnellingsbakken... 'in principe kan het maar we wachten nog even af... of 'we raden niet aan om zo ver te gaan' (omdat ze nog geen ervaring hebben met de maximum belasting)
Comment
Comment