@krikke, je mag altijd die link van de diy over ecu tuning posten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beste chiptuners anno 2011
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten@krikkie, je mag altijd die link van de diy over ecu tuning posten
Ik zou zeggen, neem even de tijd om de verschillende aspecten van tuning te overlopen: fuel, ignition, injectors, knock, mivec, boost, octaan, cams, etc...
Ik hoop dat sommigen hun 'ogen' zullen opengaan en zien hoe complex en gevaarlijk het (verkeerd) aanpassen van de velden is. Ook kun je perfect begrijpen dat verschillende aspecten gebaseerd zijn op 'ervaring' en 'kennis' van het betreffende blok.
Niet iets wat je dus zomaar weet over een specifieke motor, maar zaken die pas bekend zijn door uren en uren afstelling en dit over tientallen wagens omdat je zo 'ervaring' over een bepaald type opdoet.
Ikzelf begrijp de basis een beetje, maar verduidelijking her en der is steeds welkom.
Het is zeker niet dat ik me er in verdiep om uiteindelijk mijn wagen zelf te mappen, maar enkel om toch iets of wat beter te begrijpen wat ze juist doen en waarom. Ieder zijn stiel en specialisatie, en mijn stiel ligt niet bij wagens en/of engine management
Als je al deze zaken in de tutorial overloopt en monitort en dan nog aanpast, dan maak je mij niet wijs dat er 'op maat' gemapt kan worden op 1 of 2 uur tijd... (kopieren en 'afkruiden' dat wel, maar MAKEN?)
Zoals je ziet is de tutorial gebaseerd door info en ervaringen te vergaren van enkele 'uitmuntende' mappers dewelke samenwerken met competitieteams en zelfs fabriekteams ondersteunen. Samenvatting: ervaring en expertise zijn priceless om goede kwaliteit af te leveren (alsook road testing om exacte waardes in echte omstandigheden en belasting te kunnen opmeten).
Comment
-
Comment
-
Kleine bescheiden nuancering hierop. Probeer niet iedereen over dezelfde kam te scheren. Er zijn zeeeeer veel tuners die files aankopen. Een beperkt aantal gaan ze afkruiden zoals in vorige post omschreven. En de uitzondering zoals wij en br gaan de originele file herschrijven. Puur uit ervaring weten onze programmeurs welke map op welke wijze moet aangepast worden. Met meerdere runs en bijpassen kan je dan gaan finetunen. De eerste maal dat je een wagen doet is het zoeken en testen natuurlijk.
Onderling communiceren tuners wel om elkaars meningen en eventuele tips te vragen. Zo hebben wij een goed contact met mrc tuning. Heinz heeft ons onlangs ook gevraagd om een file na te kijken voor een 335i n55 omdat hij gezien had dat de resultaten op onze facebook positief waren. Wij hebben hem toen ook tips gegeven waar de verdoken begrenzingen zitten. Teken dat heinz ook volledig zelf schrijft.
Of de reeds gemaakte files herbruikt worden kan ik van niemand zeggen. Ik kan enkel zeggen dat dit bij ons het geval niet is. Ook de reden waarom wij max 4 a 5 wagens op een dag doen en dan tot 22u of later bezig zijn. Er zijn zelfs dagen dat we niets boeken om tijd te hebben voor grotere projecten en research. Zo zijn we al 3 dagen aan de afstelling van een 1.9 cupra d 160 pk bezig die naar de 225 moet gaan met een bepaalde setup. Waarom zit die fucking dip in die curve? Waarom komt die boost te laat? Turbo bijregelen. Nokkenas nakijken. Programma weer bijwerken...
Wat de specialisatie per merk betreft ga je zonder het te beseffen jezelf gaan profileren. Je biedt wel alle merken aan, maar door ervaringen gaan klanten uw specialisatiemarkt gaan vertegenwoordigen. Natuurlijk spreekt uw voorkeur en passie boekdelen en ga je onbewust die keuze in de hand werken. Zo zijn wij eerder vag specialist geworden zonder ons zo te profileren.
Een gekend probleem bij de gti is het " stotteren" rond de 3000 toeren. Na weken en weken testen is dit ook weer opgelost.
Dus zoals je zegt is ervaring en tijd in research zeer belangrijk.Last edited by Geert DVX; 27/03/2013, 23:35.
Comment
-
Als het hier nu toch over specialisatie gaat, welke tuners in België specialiseren zich in PSA?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
ja, eerlijk gezegd, momenteel denk ik ook wel aan DVX als ik mijne C4 zou laten tunenOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenNiet dat we die niet kunnen of willen doen he ralphke ;-)
Maar davy heeft zo een beetje zijn voorliefde ;-)
denk dat ook wel 90% van de klanten VAG-minded zijn.
Trouwens; na 30.000km met de vorige en 30.000km met de huidige nog steeds heel tevreden!
Al wilt een mens altijd MEER.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichtentzit in de familie he
denk dat ook wel 90% van de klanten VAG-minded zijn.
Trouwens; na 30.000km met de vorige en 30.000km met de huidige nog steeds heel tevreden!
Al wilt een mens altijd MEER.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenQUOTE=knight-rider;5079336]ja, eerlijk gezegd, momenteel denk ik ook wel aan DVX als ik mijne C4 zou laten tunen
Als je nog een beetje geduld hebt kan je mss als eerste gebruik maken van de nieuwe 4x4 bank in het nieuw gebouw ;-)[/QUOTE]
Ja, zal nog niet voor direct zijn.
Eerst moet hem nog binnen voor de schade van het ongeval in januari te herstellen.
Een nieuwe voorruit moet d'r ook nog in komen want zit sinds vandaag een barst in.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
Maar laat dat zeker geen haar in de boter zijn, volgens hun website is het dé chiptuning specialist van Belgie!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
Trouwens; na 30.000km met de vorige en 30.000km met de huidige nog steeds heel tevreden!
Al wilt een mens altijd MEER.
Ik weet niet of ik mijn volgende kar nog zou laten chippen...BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenIk ben niet zo content heel tevreden van een na 30k km..
Ik weet niet of ik mijn volgende kar nog zou laten chippen...
Comment
-
Uurtje geleden voorbijgeknald door de porsche gt2 van bruno performance...
Onverantwoord maar wat een heerlijke (race)wagen!! Wat een geknal, en de geur vn benzine..... Zaligheid alom!
Owja, ik was degene in de c-coupe die het gat niet dicht reed zodat je gezellig verder kon slalommen tussen het verkeer
Comment
Comment