Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Omdat het gewoon te veel geld kost om elke motor individueel af te stellen ontwikkeld de fabrikant een mtor-sturing die altijd perfect moet werken, zowel op die motoren met positieve toleranties als die met negatieve toleranties.
bron: FAQ
Dit zou dan betekenen dat er ook motoren zijn waar geen winst uitgehaald kan worden?
Sterke motoren worden bij aankoop softwarematig teruggeregeld om deze aantrekkelijker te maken voor de markt. Met chiptuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst een 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.
Als er een elektronische geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement genoemd, is chiptuning mogelijk. Het managementsysteem is de plaats waar alle informatie van de motor binnenkomt. De computer geeft aan de hand van de gemeten gegevens, de injectie en de turbo de opdrachten. In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die informatie naar het management sturen. Door middel van chiptuning gaat men hier ingrijpen. De computer gebruikt het programma dat de constructeur heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof mag worden ingespoten en op welk tijdstip. Bij chiptuning gaat men die software beïnvloeden.
In ieder geval, gaat hier over chiptuning en niet over motorswappen dus heb niet direct de link gelegd.. Eigenlijk een offtopic en vervelende opmerking jegens de vraagsteller.
Maar goed, zoals reeds opgemerkt, satirisch bedoelt en voor mij in eerste instantie ff onduidelijk, ben nl. niet zo goed bekent met de motorcodes van BMW.
BrunoL
E30 320i kan je daar wat mee?
als je er teveel werk moet insteken om dit op te zoeken of iets is dit niet nodig, 'k had het gewoon graag eens geweten
nee, daar kan je niet veel mee wat de moeite loont, afblijven zou ik zeggen of een M3 motor inleggen
Ik twijfel nog steeds om de E280 CDI wat meer power te geven.
Op sommige plaatsen lees ik dat het dezelfde motor is dan de E320 en dat de wagen tot 270pk en 600Nm kan, anderzijds dat mijn remmen en sommige motoronderdelen (zouden die dan wel anders zijn?) de extra power niet gaan aankunnen.
extra weetjes in de discussie :
28.000 km op 2 jaar
wil de wagen nog een tijd houden
gaat elk jaar op onderhoud bij de officiële dealer
Ik twijfel nog steeds om de E280 CDI wat meer power te geven.
Op sommige plaatsen lees ik dat het dezelfde motor is dan de E320 en dat de wagen tot 270pk en 600Nm kan, anderzijds dat mijn remmen en sommige motoronderdelen (zouden die dan wel anders zijn?) de extra power niet gaan aankunnen.
extra weetjes in de discussie :
28.000 km op 2 jaar
wil de wagen nog een tijd houden
gaat elk jaar op onderhoud bij de officiële dealer
maximimumsnelheid minder belangrijk
optrekken en tussenhernemingen wel belangrijk
ik heb 2 weken geleden nog een E280cdi getuned, ik kan je altijd in contact brengen met de eigenaar, dan vraag je het hem zelf gerust, de E280 is inderdaad een begrensde 320cdi
Krijg ik dan dubbele korting als de nieuwe er komt?
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment