Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Akkoord dat je de wielslip elimineert maar ik ben heel benieuwd naar uw uitleg waarom transmissieverliezen geen invloed meer hebben
Die transmissieverliezen zijn er altijd , maar op rollentestbank geeft tuner daarvoor percentage in als 1 vd factoren om gemeten vermogen aan de wielen om te rekenen naar vermogen aan de krukas .
Dus stel dat er pakweg 200pk aan de wielen werd gemeten en er onderweg in de aandrijving 20-30pk verloren ging aan aandrijfverliezen zou je dus aan 220-230krukaspk's komen maar als tuner ingeeft dat het aandrijfverlies 45pk bedraagt dan kom je op 245pk aan de krukas uit .
Maar uiteindelijk is het effectief bruikbare wielvermogen (WHP) toch hetgeen van tel is , krukasvermogen is wss alleen imponerender aan den toog omdat dat altijd groter cijfer is dan whp ,
Maar de pk's die tussen krukas en wiel verloren zijn gegaan aan aandrijfverliezen , daar ben je niks mee want die zijn verloren gegaan
Bvb bij moto's gaf (geeft ? ) Ducati steeds het achterwielvermogen op , daardoor hadden ze vaak lagere cijfers dan andere merken die krukasvermogen opgeven maar als ze naast elkaar reden en de gas opendraaiden was de Duc toch vaak de snelste ....
Die transmissieverliezen zijn er altijd , maar op rollentestbank geeft tuner daarvoor percentage in als 1 vd factoren om gemeten vermogen aan de wielen om te rekenen naar vermogen aan de krukas .
Dus stel dat er pakweg 200pk aan de wielen werd gemeten en er onderweg in de aandrijving 20-30pk verloren ging aan aandrijfverliezen zou je dus aan 220-230krukaspk's komen maar als tuner ingeeft dat het aandrijfverlies 45pk bedraagt dan kom je op 245pk aan de krukas uit .
Maar uiteindelijk is het effectief bruikbare wielvermogen (WHP) toch hetgeen van tel is , krukasvermogen is wss alleen imponerender aan den toog omdat dat altijd groter cijfer is dan whp ,
Maar de pk's die tussen krukas en wiel verloren zijn gegaan aan aandrijfverliezen , daar ben je niks mee want die zijn verloren gegaan
Bvb bij moto's gaf (geeft ? ) Ducati steeds het achterwielvermogen op , daardoor hadden ze vaak lagere cijfers dan andere merken die krukasvermogen opgeven maar als ze naast elkaar reden en de gas opendraaiden was de Duc toch vaak de snelste ....
1) transmissieverliezen kunnen ook gemeten worden.
2) je pleit voor het gebruik van dynapacks ipv traditionele rollenbanken, en post hier vervolgens dat krukaspk's een onbelangrijke schatting zijn gezien toch het achterasvermogen van tel is... maar dat blijft toch hetzelfde bij beide types vermogensbank? Beide meten het vermogen op de aangedreven as, bij beide kan je dat omrekenen naar krukasvermogen, so what's the point?
Dan kan je beter nog een stapje verder gaan en vragen waarom tuners niet met een motortestbank werken.
En voor chiptuners blijft het belangrijker om het verschil tussen voor&na te weten denk ik. Die paar pk die ze ernaast zitten door een licht foute verliesberekening boeit niet.
Die transmissieverliezen zijn er altijd , maar op rollentestbank geeft tuner daarvoor percentage in als 1 vd factoren om gemeten vermogen aan de wielen om te rekenen naar vermogen aan de krukas .
Bijna alle tuners met een superflow testbank doen het inderdaad zo, ze nemen een vaste factor ( meestal 8% voor een voorwielaandrijving en 14% voor een 4x4 ) als verlies, maar je vergeet dat er nog serieuse tuners zijn ook die gewoon het verlies meten. Wielspin heb je niet als de rollen groot genoeg zijn dus ik zie niet echt het probleem in. Een testbank met grote rollen is echt heel naukeurig, het enige wat nog nauwkeuriger is , is een testbank met een rollend tapijt i.p.v rollen. Da is het precies zoals op straat rijden.
whp is geen goede factor om van te vertrekken omdat je toch graag wil vergelijken met de constructeursopgave en die geeft bv op 150 krukas pk's, stel je tuned je auto en je tuner zegt dat je nu 180whp hebt, tja , hoeveel pk heb je dan gewonnen door de tuning t.o.v de 150 krukaspk's die de constructeur opgeeft ?? Vergeet whp dat zorgt voor te veel verwarring en vraagtekens.
Nu ja, ik denk al een hele tijd aan m'n Audi A5 te laten chippen, maar deze morgen m'n zomerbandjes laten opleggen en ik kreeg verplichte software update vanuit fabriek er gratis bij. Dus als ik hm ondertussen al had laten chippen, was het nu vandaag waarschijnlijk allemaal terug weg.
Nu ja, ik denk al een hele tijd aan m'n Audi A5 te laten chippen, maar deze morgen m'n zomerbandjes laten opleggen en ik kreeg verplichte software update vanuit fabriek er gratis bij. Dus als ik hm ondertussen al had laten chippen, was het nu vandaag waarschijnlijk allemaal terug weg.
De meeste tuners tunen hem dan gewoon gratis opnieuw als je een update krijgt bij de dealer, al zijn er ook sommigen die hiervoor tot 250euro vragen, dus dat is zeker iets wat je aan de tuner moet vragen bij de tuning
Bruno, nog een Passat Variant 2011 nodig voor je site te vervolledigen ? 'k Heb wel nog niet genoeg kilometers op de teller staan dus het zal nog even moeten wachten ...
Ik neem aan dat er onder de forum gebruikers ook wel mensen met een gechipte firmawagen rondrijden ? Zijn er ervaringen met een regeling om de software terug te resetten (kostenloos ?) bij sommige tuners ? In mijn geval zou het erop neer komen dat ik om de 3 jaar een wagen zou kunnen laten chippen en laten resetten ...
Binnenkort zal ik ook een firmawagen kunnen kiezen, maar vraag me zeer sterk af of het wel een goed idee is om deze te laten chippen. Aan de andere kant zal ik waarschijnlijk onnozel worden van de veel te trage diesel die ik zal moeten kiezen (beperkt budget) ...
De meeste tuners bieden wel een gratis service aan om de chiptuning weg te halen/resetten en/of ook terug te zetten als je garagist een update van de motorsoftware doet waardoor je de tuning kwijt bent.
Voorbeeld hiervan is dus Bruno hier op het forum... BR performance
Comment