Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2011

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kijk, dit is een mooi voorbeeld van een goede tuner.
    Dus ja, voor de nog steeds twijfelenden hier op 't forum....

    Machtig vermogen nick..zal wel zijn dat em aangenaam rijdt.

    Comment


    • Hopelijk niet teveel Off topic, maar bij sommige tuners wordt ook een eco tuning aangeboden: extra koppel, geen toename pk's en minder verbruik (-10% tot -15%).

      Is dit echt minder verbruik (bij gelijke rijstijl)?
      Is dit echt zuiniger tov 'prestatie tuning'?
      Is die daling in verbruik ook merkbaar die quasi enkel autostrades doet?

      thx,
      teizman

      Comment


      • Goeie vraag, ben daar ook benieuwd naar.

        Comment


        • Ik denk dat eco-tuning vooral marketingzever is...

          Comment


          • Laat dat maar aan Bruno over, die zal denk ik wel een meer onderbouwd antwoord geven dan jouw platvoerse opmerking, ook al heb je misschien wel gelijk...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
              Laat dat maar aan Bruno over, die zal denk ik wel een meer onderbouwd antwoord geven dan jouw platvoerse opmerking, ook al heb je misschien wel gelijk...

              Ik geef hier opmerkingen zoveel ik wil. Daarvoor heb ik de toestemming van zo'n onbenul als jij echt niet nodig. Onderbouwen van zoiets is trouwens echt niet moeilijk maar blijkbaar heb jij niet de intelligentie om dat in te zien.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Ik geef hier opmerkingen zoveel ik wil. Daarvoor heb ik de toestemming van zo'n onbenul als jij echt niet nodig. Onderbouwen van zoiets is trouwens echt niet moeilijk maar blijkbaar heb jij niet de intelligentie om dat in te zien.
                Tuurlijk, tuurlijk geef jij maar "bij voorbaat negatieve" opmerkingen zonder enige onderbouwing, getuigt ook van een zekere vorm van intelligentie ..

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Ik denk dat eco-tuning vooral marketingzever is...
                  Ik denk dit ook

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door nick_r Bekijk Berichten
                    Nee,tuning zonder testbank
                    You must be joking

                    Comment


                    • Wat lees ik hier allemaal???? Over joking gesproken...
                      Last edited by ; 29/01/2012, 00:29.

                      Comment


                      • Heeft iemand hier ervaringen met CTH tuning in Overpelt? Pas nog geweest met een kennis, leek me wel te weten waarmee hij bezig was alhoewel ik er geen kl* van af ken.

                        Comment


                        • Heeft CTH ondertussen een testbank?

                          Comment


                          • Ik ben niet echt te vinden voor tuning, maar ik zou toch zeker gaan voor iemand met een testbank.
                            Zo weet je toch al minstens het verschil.

                            Comment


                            • Dubbele post...
                              Last edited by ; 31/01/2012, 05:09.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
                                Ik ben niet echt te vinden voor tuning, maar ik zou toch zeker gaan voor iemand met een testbank.
                                Zo weet je toch al minstens het verschil.
                                Een testbank hebben wil ook nog niet zeggen dat je met een goede/betrouwbare tuner bezig bent.
                                Verschil voor en na aantonen met x pk verschil kan je zelfs zonder ook maar aan de ecu te komen. Sommige zetten hun bank gewoon 'open' en 'toe' om dan zogezegd op miraculeuze wijze hunne 'stielkennis' te bewijzen...

                                Die leek laat dan 700 euro achter maar heeft wel een leuk grafiekje dat 'bewijst' dat hij x aantal pk meer heeft dan voordien... Ik zeg zeker niet dat ze allemaal foefelen maar ik denk dat er toch zijn die hier hun hand niet voor omdraaien om van 40pk winst, op papier snel 70 maken ofzo.

                                De meerderheid zien ze nooit meer terug of zal ook niet de wagen op een andere plaats laten nameten want hun vermogen staat immers op 'grafiek'.

                                Ikzelf zou toch neigen naar tuners die niet alle merken doen maar zich toeleggen op specialisatie van bepaalde merken... (ik spreek nu niet voor een chipje in diesel ofzo maar voor het serieuzere werk)

                                Uiteraard moet je je ook 'goed' voelen bij een bepaalde tuner. Ikzelf ben aan het kiezen tussen enkele wagens en voor merk x zou ik zeker met Bruno eens aan tafel willen zitten, maar voor merk y zou ik bv naar een andere gaan om het eerste gesprek te voeren.

                                Comment


                                • Klopt wel wat je schrijft maar uiteindelijk zal er toch een keuze gemaakt moeten worden en met dezelfde wederkerende gevoelsvraag: Hopen maar dat deze tuner capabel genoeg.
                                  Als je zelf een goeie notie hebt van automechanica dan is het al een stukje makkelijker om te weten of de desbetreffende tuner je een broodje aap verkoopt of niet.

                                  Voorbeeld: Twee auto's gechipt bij dezelfde merkspecialist, 4-tal weken daarna bij Bruno op de bank als tegentest. Bruno wist de juiste PK's niet.
                                  Auto 1 : Nagenoeg dezelfde PK's als geclaimd, dus in orde.
                                  Auto 2 : 20 PK minder als opgegeven.
                                  Tja..en weten dat die andere tuner bij de besten hoort. Niet dat er aan die man zijn kunde getwijfelt moet worden, verre van maar wat er mis is gegaan met programmatie van auto 2 is niet meer van belang maar was wel een vervelend feit voor de eigenaar.

                                  Dit onderwerp is zowiezo moeilijk om aan te snijden want zelfs de beste tuners kunnen ook wel "eens" een fout maken en dat zal toevallig maar op je eigen auto gebeuren.

                                  Zelf hou ik ook rekening dat door een verschillende vermogensbank calibratie, temperatuur en nog andere factoren je toch tot een aantal PK's minder kunt hebben dan de geclaimde.
                                  Als het niet te veel is dan heb ik daar persoonlijk wel vrede mee.

                                  Comment


                                  • Dat elke motor uniek is, is een feit. Vandaar de mogelijks lichte verschillen in vermogen op twee dezelfde motorblokken. Een vriend van me houdt zich bezig met het tunen van vooral evo's... Diezelfde vriend zegt ook dat 85% van de chiptuners gewoon hun mappen aankopen en zonder enige aanpassing op de betreffende wagen zetten. Ik zeg niet dat dit slecht is, maar een persoonllijke herprogrammatie kan een beter/vlotter resultaat geven afhankelijk van de setup van de wagen. (reeds gemonteerde stukken).

                                    Specialisatie in één of enkele merken heeft als voordeel dat dergelijke tuner enorm veel meer ervaring heeft met een bepaald merk/type van wagen ivg een tuner die alles en nog wat chipt.

                                    Een voorbeeld:

                                    Het bedrijf van mijn vriend doet beroep op een zeer bekende mapper uit de UK die enkel en alleen maar Evo's mapt. Hij laat deze man dan naar België komen om de wagens van zijn klanten (nadat ze er de aftermarket stukken hebben gemonteerd) persoonlijk te mappen. Mij lijkt het heel logisch dat deze UK mapper véél meer ervaring heeft dan bv een std tuner die bv 15 evo's per jaar mapt. De UK mapper doet er in eigen land waarschijnlijk gemiddeld 4 per week. Feit is dus dat hij enorm veel meer ervaring heeft dan een gewone tuner in dat bepaald merk/type.

                                    Mijn vriend heeft geen rollenbank maar de de engelsman gaat wel met elke auto rijden, aanpassen en opnieuw rijden op een gesloten circuit. Voor velen zou dit een amateuristische aanpak zijn (geen vermogensbank om cijfertjes zwart op wit op papier te hebben) maar voor mij maakt dit niet uit. Het is namelijk het resultaat dat telt. (hoe de wagen rijdt en niet hoeveel extra pk's erop zitten).

                                    Het is niet de eerste keer dat bv een Evo getuned door een 'bekende' site en met grafiek staat te stoeffen op een meeting met zijn 'zogezegde' 370pk. Als hij dan een sprint durft aan te gaan met de UK getunede Evo met 'vermoedelijk slechts maar 345 pk' -volgens de UK mapper dan- is het niet de eerste keer dat Mr Grafiek ZWAAR het onderspit moet delven... Tja dan is de teleurstelling natuurlijk HEEL groot... daar sta je dan met je 'bom' van 370pk getuned door bekende tuner X en je krijgt zwaar klop van eentje met 'maar' 345pk.

                                    Wat ik wil zeggen is dat cijfertjes en getalletjes zeer manipulatief zijn en in weze weinig betekenen in het geval van de tuners die maar al te graag uitpakken met hun vermogenswinsten. Ik heb dan liever de voorkeur voor minder vermogen, maar wel vermogen dat er effectief is en 100% bruikbaar is.

                                    Uiteraard moet je alles in in de juiste context plaatsen: iemand die wat meer punch zoekt op zijn diesel kun je niet vergelijken met iemand die een tuning wenst om bv te gebruiken op circuit...

                                    Op circuit tellen pk's veel minder dan op de baan. Daar is het bruikbare vermogen van tel. Een auto die 100pk meer heeft dan std maar na 8 ronden al 70pk verliest is enkel goed om op straat sprintjes te trekken aan de lichten. Ik ken mensen die tunen om 'maar 30pk meer te hebben' maar dan wel 30pk extra die constant beschikbaar is onder circuit belasting. Als je dan een ganse dag trackt, dan ben je met die 30pk veel meer dan met je 100 'straat'-pk's die je na 2 uur al ergens in een grasweide moet gaan zoeken
                                    Last edited by ; 31/01/2012, 12:47.

                                    Comment


                                    • Ik volg je volledig. Hetgeen wat je aanhaalt is dus inderdaad volkomen juist.

                                      Zelf vind ik wel dat een tuner die geen vermogensbank heeft en met de laptop in de auto weet waar hij mee bezig is, net zo capabel kan zijn als een tuner met een vermogensbank. Maar, als ik mij niet vergis is dat wel een serieuze tijdrovendere zaak en tijd kost geld.

                                      Verder wil ik ook aangeven dat tuners die starten met een basismap en die map dan vervolgens, met succes, volledig aanpassen aan een bepaald type auto én aan de klant zijn wensen de echte zijn en nogmaals, mits ze echt onderlecht zijn in hun vak.

                                      Nog een paar kleine opmerkingen: Tuners die vanaf scratch beginnen kun je wereldwijd op je vingers tellen.
                                      Tuners die een standaard map aanpassen en de zaak verkloten, dat zijn de gevaarlijke mannen en ik kan je er zo één opnoemen. Komt er nog bij dat zo'n figuren deels nog succes hebben ook en daardoor toch nog kunnen overleven omdat de meeste mensen geen notie hebben van tuning en je kunt ze dat natuurlijk niet kwalijk nemen omdat niet iedereen dat hoeft of moet weten..

                                      En wat je met je laatste opmerking betreft, , weet ik maar al te goed wat je bedoelt, vooral de benzine versies hebben daar veel last van op warme zomerdagen.
                                      Ligt ook wel een beetje aan de klant die moet beseffen dat een grotere IC eigenlijk een must is bij een top gechipte benzinemotor.

                                      Weet eerlijk gezegd niet zeker of dat net zo belangrijk is voor een diesel, maar dacht het niet.
                                      Last edited by ; 31/01/2012, 19:46.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
                                        Dat elke motor uniek is, is een feit. Vandaar de mogelijks lichte verschillen in vermogen op twee dezelfde motorblokken. Een vriend van me houdt zich bezig met het tunen van vooral evo's... Diezelfde vriend zegt ook dat 85% van de chiptuners gewoon hun mappen aankopen en zonder enige aanpassing op de betreffende wagen zetten. Ik zeg niet dat dit slecht is, maar een persoonllijke herprogrammatie kan een beter/vlotter resultaat geven afhankelijk van de setup van de wagen. (reeds gemonteerde stukken).

                                        Specialisatie in één of enkele merken heeft als voordeel dat dergelijke tuner enorm veel meer ervaring heeft met een bepaald merk/type van wagen ivg een tuner die alles en nog wat chipt.

                                        Een voorbeeld:

                                        Het bedrijf van mijn vriend doet beroep op een zeer bekende mapper uit de UK die enkel en alleen maar Evo's mapt. Hij laat deze man dan naar België komen om de wagens van zijn klanten (nadat ze er de aftermarket stukken hebben gemonteerd) persoonlijk te mappen. Mij lijkt het heel logisch dat deze UK mapper véél meer ervaring heeft dan bv een std tuner die bv 15 evo's per jaar mapt. De UK mapper doet er in eigen land waarschijnlijk gemiddeld 4 per week. Feit is dus dat hij enorm veel meer ervaring heeft dan een gewone tuner in dat bepaald merk/type.

                                        Mijn vriend heeft geen rollenbank maar de de engelsman gaat wel met elke auto rijden, aanpassen en opnieuw rijden op een gesloten circuit. Voor velen zou dit een amateuristische aanpak zijn (geen vermogensbank om cijfertjes zwart op wit op papier te hebben) maar voor mij maakt dit niet uit. Het is namelijk het resultaat dat telt. (hoe de wagen rijdt en niet hoeveel extra pk's erop zitten).

                                        Het is niet de eerste keer dat bv een Evo getuned door een 'bekende' site en met grafiek staat te stoeffen op een meeting met zijn 'zogezegde' 370pk. Als hij dan een sprint durft aan te gaan met de UK getunede Evo met 'vermoedelijk slechts maar 345 pk' -volgens de UK mapper dan- is het niet de eerste keer dat Mr Grafiek ZWAAR het onderspit moet delven... Tja dan is de teleurstelling natuurlijk HEEL groot... daar sta je dan met je 'bom' van 370pk getuned door bekende tuner X en je krijgt zwaar klop van eentje met 'maar' 345pk.

                                        Wat ik wil zeggen is dat cijfertjes en getalletjes zeer manipulatief zijn en in weze weinig betekenen in het geval van de tuners die maar al te graag uitpakken met hun vermogenswinsten. Ik heb dan liever de voorkeur voor minder vermogen, maar wel vermogen dat er effectief is en 100% bruikbaar is.

                                        Uiteraard moet je alles in in de juiste context plaatsen: iemand die wat meer punch zoekt op zijn diesel kun je niet vergelijken met iemand die een tuning wenst om bv te gebruiken op circuit...

                                        Op circuit tellen pk's veel minder dan op de baan. Daar is het bruikbare vermogen van tel. Een auto die 100pk meer heeft dan std maar na 8 ronden al 70pk verliest is enkel goed om op straat sprintjes te trekken aan de lichten. Ik ken mensen die tunen om 'maar 30pk meer te hebben' maar dan wel 30pk extra die constant beschikbaar is onder circuit belasting. Als je dan een ganse dag trackt, dan ben je met die 30pk veel meer dan met je 100 'straat'-pk's die je na 2 uur al ergens in een grasweide moet gaan zoeken
                                        Racetech??
                                        The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent." -Arnold Schwarzenegger 7 time Mr Olympia

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gille Bekijk Berichten
                                          Racetech??
                                          Niet om dwars te liggen Gille, maar ik vernoem publiekelijk liever geen namen om geen reclame of anti reclame te maken. Voor je het weet zit je weer met een topic 'van die is goed en die is niet goed'...
                                          Khoop dat ik niet op je tenen trap hiermee.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X