Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2011

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ihgv: in het geval van

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
      Hoeveel piekvermogen (koppel) je door een transmissie jaagt is één ding, hoe je dat doet is een ander. Fabrikanten vermelden niet het maximale koppel dat een transmissie kan verteren in pieksituaties, maar eerder continu of als motorvermogensaanbeveling voor "fool proof" betrouwbaarheid. Je rijdt niet 100% van de tijd volgas op je koppelpiek, right? Als je gaat clutch dumpen of (ihgv een automaat) brake boosten zal je zelfs met het originele vermogen niet lang moeten wachten op de eerste brokken.

      Kan een transmissie volgens opgave 500 Nm aan en produceert je motor er 650 op de koppelpiek, dan is er geen vuiltje aan de lucht zolang je er niet constant als een bezetene mee rijdt. In het huidige verkeer (cliché, dat weet ik) krijg je niet eens de kans om de transmissie zo hard op proef te stellen. Besef dat je bij doorsnee verkeer nog niet de helft van dat koppel zal benutten bij acceleratie en nog geen derde ervan op kruissnelheid en je weet voldoende. Want dat betreft zowat 95% van de afgelegde kilometers.


      On topic gaan mijn vlagjes op voor Stef van Power Plus Engineering, Bruno van BR Performance en Stephan van Squadra Tuning. Bekwame tuners die een realistische veiligheidsmarge hanteren en ook rekening houden met pakweg een vermogenscurveverloop, deellast (wederom, 95% van de tijd) en gasrespons waar mogelijk.

      Overigens zie ik geen problemen in een "street tune", zonder testbank dus. Het enige wat daar anders aan is, is dat men de vermogenscurve minder accuraat kan bijschaven. De overige gegevens zijn evenzeer voorhanden als op een testbank, want iedere straattuner gebruikt datalogging met wideband AFR, EGT metingen en leest daar bovenop zowat elke beschikbare standaardsensor uit. In de Hondawereld is dit zelfs de norm, en die mannen draaien vrolijk 500 pk uit een 1.8 daily driver. Zou ik zelf voor een dyno tune gaan? Ja, al is het maar om een uitdraai te hebben van het verschil voor en na. Het uiteindelijke cijfer op die uitdraai varieert toch van testbank tot testbank, tot wel 15%. Water onder de brug dus, maar tenminste iets tastbaar. Niets frustrerender dan elke vraag omtrent het vermogen van je wagen te moeten beantwoorden met een "ik weet het niet, maar...".
      Dit geldt zeker voor hier en heb er voldoende ervaring mee opgebouwd denk ik, de bewijzen zijn er.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
        Hoeveel piekvermogen (koppel) je door een transmissie jaagt is één ding, hoe je dat doet is een ander. Fabrikanten vermelden niet het maximale koppel dat een transmissie kan verteren in pieksituaties, maar eerder continu of als motorvermogensaanbeveling voor "fool proof" betrouwbaarheid. Je rijdt niet 100% van de tijd volgas op je koppelpiek, right? Als je gaat clutch dumpen of (ihgv een automaat) brake boosten zal je zelfs met het originele vermogen niet lang moeten wachten op de eerste brokken.

        Kan een transmissie volgens opgave 500 Nm aan en produceert je motor er 650 op de koppelpiek, dan is er geen vuiltje aan de lucht zolang je er niet constant als een bezetene mee rijdt. In het huidige verkeer (cliché, dat weet ik) krijg je niet eens de kans om de transmissie zo hard op proef te stellen. Besef dat je bij doorsnee verkeer nog niet de helft van dat koppel zal benutten bij acceleratie en nog geen derde ervan op kruissnelheid en je weet voldoende. Want dat betreft zowat 95% van de afgelegde kilometers.

        On topic gaan mijn vlagjes op voor Stef van Power Plus Engineering, Bruno van BR Performance en Stephan van Squadra Tuning. Bekwame tuners die een realistische veiligheidsmarge hanteren en ook rekening houden met pakweg een vermogenscurveverloop, deellast (wederom, 95% van de tijd) en gasrespons waar mogelijk.

        Overigens zie ik geen problemen in een "street tune", zonder testbank dus. Het enige wat daar anders aan is, is dat men de vermogenscurve minder accuraat kan bijschaven. De overige gegevens zijn evenzeer voorhanden als op een testbank, want iedere straattuner gebruikt datalogging met wideband AFR, EGT metingen en leest daar bovenop zowat elke beschikbare standaardsensor uit. In de Hondawereld is dit zelfs de norm, en die mannen draaien vrolijk 500 pk uit een 1.8 daily driver. Zou ik zelf voor een dyno tune gaan? Ja, al is het maar om een uitdraai te hebben van het verschil voor en na. Het uiteindelijke cijfer op die uitdraai varieert toch van testbank tot testbank, tot wel 15%. Water onder de brug dus, maar tenminste iets tastbaar. Niets frustrerender dan elke vraag omtrent het vermogen van je wagen te moeten beantwoorden met een "ik weet het niet, maar...".

        wat van dit topic afwijkend wil ik graag met nieuwe peugeot rcz ( 200pk ) laten tunen.
        Ik kom van 420pk v8 , dus een wereld van verschil .
        ik verwacht van de tuning redelijk wat koppel bij omdat zo een 1600 met turbo eigelijk geen wagen is om constant in toeren te jagen .
        Daarom was mij gedacht om het rijplezier te verhogen door meer koppel en een betere gasresponce.
        Het aantal pks meer in cijfers is voor mij van minder belang .
        zouden dees mannen die je hierboven vermelde aan mijn eisen kunnen voldoen .
        Uit uw reacties te lezen lijkt u mij geen groentje op dit gebied wat niet van mij kan gezegt worden ( althans op chiptuning gebied )

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door geertD Bekijk Berichten
          wat van dit topic afwijkend wil ik graag met nieuwe peugeot rcz ( 200pk ) laten tunen.
          Ik kom van 420pk v8 , dus een wereld van verschil .
          ik verwacht van de tuning redelijk wat koppel bij omdat zo een 1600 met turbo eigelijk geen wagen is om constant in toeren te jagen .
          Daarom was mij gedacht om het rijplezier te verhogen door meer koppel en een betere gasresponce.
          Het aantal pks meer in cijfers is voor mij van minder belang .
          zouden dees mannen die je hierboven vermelde aan mijn eisen kunnen voldoen .
          Natuurlijk, bij Squadra kan je wel enkel terecht voor Italiaanse wagens - waarin ze wel de absolute specialisten zijn in mijn opinie, maar dus niet van toepassing voor U. Zowel bij PPE als bij BR ben je aan het goede adres als je specifieke wensen hebt, ze kunnen beide perfect op maat mappen en anticiperen op bvb. andere modificaties zoals een sportcatalysator, betere intercooler of open luchtfilter, moest je dat willen.

          Om een keuze te maken tussen deze twee tuners kan je hen best zelf eens contacteren met je specifieke wensen en vragen om vervolgens op je eigen buikgevoel af te gaan, het is tenslotte jouw wagen en ik kan enkel op de bekwaamheid van deze personen beraden. Elk geval is apart, en misschien kan de ene beter aan jouw wensen voldoen dan de andere. Om je wat zoekwerk te besparen kan ik je wel meegeven dat BR meer vermogen en koppel opgeeft dan PPE na tuning (360 Nm versus 345 Nm), al moet ik er wel bij vermelden dat zowel Stef als Bruno nogal conservatief kunnen zijn in hun opgaven, de kans bestaat dat ze er meer uit halen. Geen van beide vermeldt hoe de vermogenscurve eruit zal zien, omdat ook dit per voertuig zal verschillen.

          Voor de volledigheid: standaard wagens zijn steeds afgesteld om aan emissie- en geluidsnormen te voldoen en op zowat elke benzine/diesel goed te rijden. Ze vertonen dus compromissen op het vlak van vermogensafgifte om daaraan te voldoen (beste voorbeeld: Ford Econetic dieselmotoren die beneden 2.000 toeren per minuut zo dood als een pier zijn om het normverbruik te drukken terwijl de turbo op zich er best wel voor wil gaan vanaf 1.500 toeren). Deze idiosyncratieën worden eruit gestreken bij een goede tuner. Qua rijplezier ga je er sowieso op vooruit gaan, no worries.

          Oorspronkelijk geplaatst door geertD Bekijk Berichten
          Uit uw reacties te lezen lijkt u mij geen groentje op dit gebied wat niet van mij kan gezegt worden ( althans op chiptuning gebied )
          Euh, thanks. Ik ben nochtans geen professional, enkel een (zeer) doorgedreven enthousiasteling. Misschien moet ik toch maar eens een carrière in die richting zoeken.

          Ik kom overigens wel aardig wat namen uit het verleden tegen in dit topic. De goeie ouwe dagen van het Carstyling.net forum.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
            Voor de volledigheid: standaard wagens zijn steeds afgesteld om aan emissie- en geluidsnormen te voldoen en op zowat elke benzine/diesel goed te rijden.
            Het kan dus zijn dat een gechipte wagen bv. op diesel van shell zonder problemen rijdt en op diesel van dats niet?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
              Het kan dus zijn dat een gechipte wagen bv. op diesel van shell zonder problemen rijdt en op diesel van dats niet?
              Correct.

              Toen ik mijn vorige wagen liet tunen werd me echt op het hart gedrukt vanaf nu enkel bij A merken te tanken

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                Correct.

                Toen ik mijn vorige wagen liet tunen werd me echt op het hart gedrukt vanaf nu enkel bij A merken te tanken
                Nu vraag ik mij wel af wat er verstaan wordt onder een A merk. Shell sowieso. Hoe zit het met Esso? DIe hebben stations in het ganse land, maar is het A? En voor zover ik verstaan heb (uit reacties op het forum hier) is Total / Q8 / Dats één pot nat. Of het juist is, dat weet ik niet, maar het doet een mens toch al eens nadenken

                Comment


                • Ik tank persoonlijk liefst Lukoil of Shell, gevolgd door Esso. Let wel, dit betreft benzine, met diesel heb ik geen ervaring buiten het feit dat mijn ouders bij Shell zweerden (na rommel met Dats te hebben gehad, iets met het injectiesysteem maar ik ken het fijne niet van dat verhaal - mijn gok op basis van de weinige info die ik heb over dat incident van een vijftal jaar terug: vuile diesel en filter volledig verstopt, of misschien overmatig water in de diesel).

                  Comment


                  • Iemand van op het werk heeft een gelijkaardig probleem gehad met diesel van Esso. Volgens de garage hadden ze benzine getankt in plaats van diesel, gelukkig hadden ze het ticket gespaard waarop duidelijk diesel stond af te lezen. Ik tank zelf bijna altijd bij Esso want ik voel geen verschil met de anderen dus is het absurd om meer te betalen.

                    Comment


                    • De Esso stations hier in de buurt zijn anders ook niet echt goedkoop te noemen.
                      Behalve Esso Bruno dan.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • Ge moet maar op de goeie plek wonen en ESSO is opeens dé goedkoopste..

                        Comment


                        • Inderdaad. De ESSO in Sint-Michiels, Brugge is redelijk goedkoop

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                            Ge moet maar op de goeie plek wonen en ESSO is opeens dé goedkoopste..
                            Esso Express dan, maar die zitten hier helaas niet. Toch niet in de buurt. Hier is Shell bij de goedkoopste (bij de Carrefour in Hasselt)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten
                              Inderdaad. De ESSO in Sint-Michiels, Brugge is redelijk goedkoop
                              Esso express ergens in Antwerpen zou volgens brandstofprijzen.be zelfs de goedkoopste van België zijn voor diesel.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                Esso Express dan, maar die zitten hier helaas niet. Toch niet in de buurt. Hier is Shell bij de goedkoopste (bij de Carrefour in Hasselt)
                                Dat is idd een redelijk goedkope die in Hasselt.
                                Heb daar tijdje terug nog getankt toen ik in de Carrefour was geweest.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
                                  Het kan dus zijn dat een gechipte wagen bv. op diesel van shell zonder problemen rijdt en op diesel van dats niet?
                                  Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                  Correct.

                                  Toen ik mijn vorige wagen liet tunen werd me echt op het hart gedrukt vanaf nu enkel bij A merken te tanken
                                  Klopt, hier ook de raad meegekregen na de chiptuning.
                                  In het begin ook altijd Shell, maar omdat we toen dicht bij de Makro woonden was het al gouw vandaar. Nooit problemen met gehad, duizenden km's lang dus dat is relatief.

                                  Nu nog even zonder chip, en tank bij Lukoil, verbruik is gestegen ten opzicht van de tankbeurten die we maanden bij Q8 probeerden, was dus zuiniger.

                                  Misschien dat we in de toekomst eens Esso gaan proberen, dan wel terug met chip.
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Esso express ergens in Antwerpen zou volgens brandstofprijzen.be zelfs de goedkoopste van België zijn voor diesel.
                                    Zal vermoedelijk die op de hoek van de Groenendaallaan met de Noorderlaan zijn. (over Metropolis)
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Nope. Wommelgem

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                                        Nope. Wommelgem
                                        Aan de Makro zeker? Ik ga altijd naar de Makro, kost net hetzelfde daar maar je hebt er meer plaats.

                                        Comment


                                        • Makro tel ik niet mee. Het zijn de Lukiol en Esso.
                                          Oh ja, Emblem niet ver van de Lierse was ik ook vergeten: Esso express
                                          Maar we zijn wel serieus offtopic aan 't gaan..
                                          Last edited by ; 20/02/2012, 10:36.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X