Ihgv: in het geval van
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beste chiptuners anno 2011
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk BerichtenHoeveel piekvermogen (koppel) je door een transmissie jaagt is één ding, hoe je dat doet is een ander. Fabrikanten vermelden niet het maximale koppel dat een transmissie kan verteren in pieksituaties, maar eerder continu of als motorvermogensaanbeveling voor "fool proof" betrouwbaarheid. Je rijdt niet 100% van de tijd volgas op je koppelpiek, right? Als je gaat clutch dumpen of (ihgv een automaat) brake boosten zal je zelfs met het originele vermogen niet lang moeten wachten op de eerste brokken.
Kan een transmissie volgens opgave 500 Nm aan en produceert je motor er 650 op de koppelpiek, dan is er geen vuiltje aan de lucht zolang je er niet constant als een bezetene mee rijdt. In het huidige verkeer (cliché, dat weet ik) krijg je niet eens de kans om de transmissie zo hard op proef te stellen. Besef dat je bij doorsnee verkeer nog niet de helft van dat koppel zal benutten bij acceleratie en nog geen derde ervan op kruissnelheid en je weet voldoende. Want dat betreft zowat 95% van de afgelegde kilometers.
On topic gaan mijn vlagjes op voor Stef van Power Plus Engineering, Bruno van BR Performance en Stephan van Squadra Tuning. Bekwame tuners die een realistische veiligheidsmarge hanteren en ook rekening houden met pakweg een vermogenscurveverloop, deellast (wederom, 95% van de tijd) en gasrespons waar mogelijk.
Overigens zie ik geen problemen in een "street tune", zonder testbank dus. Het enige wat daar anders aan is, is dat men de vermogenscurve minder accuraat kan bijschaven. De overige gegevens zijn evenzeer voorhanden als op een testbank, want iedere straattuner gebruikt datalogging met wideband AFR, EGT metingen en leest daar bovenop zowat elke beschikbare standaardsensor uit. In de Hondawereld is dit zelfs de norm, en die mannen draaien vrolijk 500 pk uit een 1.8 daily driver. Zou ik zelf voor een dyno tune gaan? Ja, al is het maar om een uitdraai te hebben van het verschil voor en na. Het uiteindelijke cijfer op die uitdraai varieert toch van testbank tot testbank, tot wel 15%. Water onder de brug dus, maar tenminste iets tastbaar. Niets frustrerender dan elke vraag omtrent het vermogen van je wagen te moeten beantwoorden met een "ik weet het niet, maar...".Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk BerichtenHoeveel piekvermogen (koppel) je door een transmissie jaagt is één ding, hoe je dat doet is een ander. Fabrikanten vermelden niet het maximale koppel dat een transmissie kan verteren in pieksituaties, maar eerder continu of als motorvermogensaanbeveling voor "fool proof" betrouwbaarheid. Je rijdt niet 100% van de tijd volgas op je koppelpiek, right? Als je gaat clutch dumpen of (ihgv een automaat) brake boosten zal je zelfs met het originele vermogen niet lang moeten wachten op de eerste brokken.
Kan een transmissie volgens opgave 500 Nm aan en produceert je motor er 650 op de koppelpiek, dan is er geen vuiltje aan de lucht zolang je er niet constant als een bezetene mee rijdt. In het huidige verkeer (cliché, dat weet ik) krijg je niet eens de kans om de transmissie zo hard op proef te stellen. Besef dat je bij doorsnee verkeer nog niet de helft van dat koppel zal benutten bij acceleratie en nog geen derde ervan op kruissnelheid en je weet voldoende. Want dat betreft zowat 95% van de afgelegde kilometers.
On topic gaan mijn vlagjes op voor Stef van Power Plus Engineering, Bruno van BR Performance en Stephan van Squadra Tuning. Bekwame tuners die een realistische veiligheidsmarge hanteren en ook rekening houden met pakweg een vermogenscurveverloop, deellast (wederom, 95% van de tijd) en gasrespons waar mogelijk.
Overigens zie ik geen problemen in een "street tune", zonder testbank dus. Het enige wat daar anders aan is, is dat men de vermogenscurve minder accuraat kan bijschaven. De overige gegevens zijn evenzeer voorhanden als op een testbank, want iedere straattuner gebruikt datalogging met wideband AFR, EGT metingen en leest daar bovenop zowat elke beschikbare standaardsensor uit. In de Hondawereld is dit zelfs de norm, en die mannen draaien vrolijk 500 pk uit een 1.8 daily driver. Zou ik zelf voor een dyno tune gaan? Ja, al is het maar om een uitdraai te hebben van het verschil voor en na. Het uiteindelijke cijfer op die uitdraai varieert toch van testbank tot testbank, tot wel 15%. Water onder de brug dus, maar tenminste iets tastbaar. Niets frustrerender dan elke vraag omtrent het vermogen van je wagen te moeten beantwoorden met een "ik weet het niet, maar...".
wat van dit topic afwijkend wil ik graag met nieuwe peugeot rcz ( 200pk ) laten tunen.
Ik kom van 420pk v8 , dus een wereld van verschil .
ik verwacht van de tuning redelijk wat koppel bij omdat zo een 1600 met turbo eigelijk geen wagen is om constant in toeren te jagen .
Daarom was mij gedacht om het rijplezier te verhogen door meer koppel en een betere gasresponce.
Het aantal pks meer in cijfers is voor mij van minder belang .
zouden dees mannen die je hierboven vermelde aan mijn eisen kunnen voldoen .
Uit uw reacties te lezen lijkt u mij geen groentje op dit gebied wat niet van mij kan gezegt worden ( althans op chiptuning gebied )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geertD Bekijk Berichtenwat van dit topic afwijkend wil ik graag met nieuwe peugeot rcz ( 200pk ) laten tunen.
Ik kom van 420pk v8 , dus een wereld van verschil .
ik verwacht van de tuning redelijk wat koppel bij omdat zo een 1600 met turbo eigelijk geen wagen is om constant in toeren te jagen .
Daarom was mij gedacht om het rijplezier te verhogen door meer koppel en een betere gasresponce.
Het aantal pks meer in cijfers is voor mij van minder belang .
zouden dees mannen die je hierboven vermelde aan mijn eisen kunnen voldoen .
Om een keuze te maken tussen deze twee tuners kan je hen best zelf eens contacteren met je specifieke wensen en vragen om vervolgens op je eigen buikgevoel af te gaan, het is tenslotte jouw wagen en ik kan enkel op de bekwaamheid van deze personen beraden. Elk geval is apart, en misschien kan de ene beter aan jouw wensen voldoen dan de andere. Om je wat zoekwerk te besparen kan ik je wel meegeven dat BR meer vermogen en koppel opgeeft dan PPE na tuning (360 Nm versus 345 Nm), al moet ik er wel bij vermelden dat zowel Stef als Bruno nogal conservatief kunnen zijn in hun opgaven, de kans bestaat dat ze er meer uit halen. Geen van beide vermeldt hoe de vermogenscurve eruit zal zien, omdat ook dit per voertuig zal verschillen.
Voor de volledigheid: standaard wagens zijn steeds afgesteld om aan emissie- en geluidsnormen te voldoen en op zowat elke benzine/diesel goed te rijden. Ze vertonen dus compromissen op het vlak van vermogensafgifte om daaraan te voldoen (beste voorbeeld: Ford Econetic dieselmotoren die beneden 2.000 toeren per minuut zo dood als een pier zijn om het normverbruik te drukken terwijl de turbo op zich er best wel voor wil gaan vanaf 1.500 toeren). Deze idiosyncratieën worden eruit gestreken bij een goede tuner. Qua rijplezier ga je er sowieso op vooruit gaan, no worries.
Oorspronkelijk geplaatst door geertD Bekijk BerichtenUit uw reacties te lezen lijkt u mij geen groentje op dit gebied wat niet van mij kan gezegt worden ( althans op chiptuning gebied )
Ik kom overigens wel aardig wat namen uit het verleden tegen in dit topic. De goeie ouwe dagen van het Carstyling.net forum.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk BerichtenVoor de volledigheid: standaard wagens zijn steeds afgesteld om aan emissie- en geluidsnormen te voldoen en op zowat elke benzine/diesel goed te rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk BerichtenHet kan dus zijn dat een gechipte wagen bv. op diesel van shell zonder problemen rijdt en op diesel van dats niet?
Toen ik mijn vorige wagen liet tunen werd me echt op het hart gedrukt vanaf nu enkel bij A merken te tanken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenCorrect.
Toen ik mijn vorige wagen liet tunen werd me echt op het hart gedrukt vanaf nu enkel bij A merken te tanken
Comment
-
Ik tank persoonlijk liefst Lukoil of Shell, gevolgd door Esso. Let wel, dit betreft benzine, met diesel heb ik geen ervaring buiten het feit dat mijn ouders bij Shell zweerden (na rommel met Dats te hebben gehad, iets met het injectiesysteem maar ik ken het fijne niet van dat verhaal - mijn gok op basis van de weinige info die ik heb over dat incident van een vijftal jaar terug: vuile diesel en filter volledig verstopt, of misschien overmatig water in de diesel).
Comment
-
Iemand van op het werk heeft een gelijkaardig probleem gehad met diesel van Esso. Volgens de garage hadden ze benzine getankt in plaats van diesel, gelukkig hadden ze het ticket gespaard waarop duidelijk diesel stond af te lezen. Ik tank zelf bijna altijd bij Esso want ik voel geen verschil met de anderen dus is het absurd om meer te betalen.
Comment
-
De Esso stations hier in de buurt zijn anders ook niet echt goedkoop te noemen.
Behalve Esso Bruno dan.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk BerichtenGe moet maar op de goeie plek wonen en ESSO is opeens dé goedkoopste..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk BerichtenInderdaad. De ESSO in Sint-Michiels, Brugge is redelijk goedkoopOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenEsso Express dan, maar die zitten hier helaas niet. Toch niet in de buurt. Hier is Shell bij de goedkoopste (bij de Carrefour in Hasselt)
Heb daar tijdje terug nog getankt toen ik in de Carrefour was geweest.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk BerichtenHet kan dus zijn dat een gechipte wagen bv. op diesel van shell zonder problemen rijdt en op diesel van dats niet?Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk BerichtenCorrect.
Toen ik mijn vorige wagen liet tunen werd me echt op het hart gedrukt vanaf nu enkel bij A merken te tanken
In het begin ook altijd Shell, maar omdat we toen dicht bij de Makro woonden was het al gouw vandaar. Nooit problemen met gehad, duizenden km's lang dus dat is relatief.
Nu nog even zonder chip, en tank bij Lukoil, verbruik is gestegen ten opzicht van de tankbeurten die we maanden bij Q8 probeerden, was dus zuiniger.
Misschien dat we in de toekomst eens Esso gaan proberen, dan wel terug met chip.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenEsso express ergens in Antwerpen zou volgens brandstofprijzen.be zelfs de goedkoopste van België zijn voor diesel.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk BerichtenNope. Wommelgem
Comment
Comment