Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2011

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ok ik snap uw redenering.
    Maar stel dat mijn auto nu 106pk heeft ipv 105, dan is die ook niet reglementair? dus ik moet mezelf aangeven omdat ik met een krachtigere wagen rij dan op mijn attest staat? Dan zal de staatskas rap gevuld zijn
    BMW X5 45e

Comment

• Wat ik niet begrijp is dat je wel reclame mag maken voor iets dat je eigenlijk niet aan je auto mag laten doen.

Op de waalse zenders is er namelijk geregeld reclame van enkele chiptuners over het tunen van ja auto.

(Op vlaamse zenders ben ik het nog niet tegen gekomen)
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

Op de waalse zenders is er namelijk geregeld reclame van enkele chiptuners over het tunen van ja auto.

Je praat hier dan ook over twee verschillende regio's die immens veel van elkaar verschillen.

Wat betreft die reclame: je bent als klant van zo'n firma zelf geacht van de wet te kennen en toe te passen.
        Last edited by ; 02/06/2012, 07:38.

Comment

• het is niet omdat iets niet toegelaten is dat je het niet mag verkopen he .denk aan radarverklikkers enz.....

greetz
          ferre

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
            Ok ik snap uw redenering.
            Maar stel dat mijn auto nu 106pk heeft ipv 105, dan is die ook niet reglementair? dus ik moet mezelf aangeven omdat ik met een krachtigere wagen rij dan op mijn attest staat? Dan zal de staatskas rap gevuld zijn
            Er zijn bepaalde MINIMALE toleranties op initiële (van fabriek af) afmetingen, uitstoot, gewicht, topsnelheid, verbruik, en ook het vermogen.

Het (achteraf) WIJZIGEN van het vermogen, o.a. door chiptuning, is en blijft verboden.

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Wat ik niet begrijp is dat je wel reclame mag maken voor iets dat je eigenlijk niet aan je auto mag laten doen.

Die walen mogen dat OOK NIET aanbieden, noch reclame voor maken volgens de wet op handelspraktijken !
            WHPC - Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (BS 12.04.2010),
            hoofdstuk 4 - verboden praktijken, art. 91, 4° én 9° is het aanbieden van o.a. chiptuning verboden. (Inwerkingtreding : 12.05.2010)

Maw die reclamespotjes zijn onwettig en verboden. (je maakt toch ook geen openbare reclame voor verkoop van verdovende middelen etc...)

Oorspronkelijk geplaatst door ferre10 Bekijk Berichten
            het is niet omdat iets niet toegelaten is dat je het niet mag verkopen he .denk aan radarverklikkers enz.....

greetz
            ferre
            Er bestaat nog steeds een juridisch onderscheid tussen verkoop en plaatsing van losse onderdelen, toebehoren of bv software (chiptuning).

Je mag die radarverklikker als winkelier bv verkopen, maar als je hem dan plaatst in de wagen van je klant ben je wél strafbaar.
            Hij (bv de winkelier) die dit plaatst geeft "hulp" en/of "bijstand". In het belgische strafrecht is hij dus mededader.
            Indien hij bv aanwijzigingen geeft over de plaatsing is hij zelfs medeplichtig.

Comment

• Foutje, edit!
              Last edited by ; 02/06/2012, 13:26.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                Die walen mogen dat OOK NIET aanbieden, noch reclame voor maken volgens de wet op handelspraktijken !
                WHPC - Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (BS 12.04.2010),
                hoofdstuk 4 - verboden praktijken, art. 91, 4° én 9° is het aanbieden van o.a. chiptuning verboden. (Inwerkingtreding : 12.05.2010)

Maw die reclamespotjes zijn onwettig en verboden. (je maakt toch ook geen openbare reclame voor verkoop van verdovende middelen etc...)
                Dat zou ik ook denken, maar toch doen ze het
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Misschien is de Waalse mentaliteit niet zo bekrompen als de Vlaamse??

Comment

• Moest het nu verboden zijn om je auto te chippen, dan lijkt het me eerder de beslissing van de eigenaar van het voertuig om het te laten uitvoeren of niet. Het is hetzelfde als zwartwerk, wordt je gesnapt, moet je je straf maar ondergaan. Punt uit. En als ze controles gaan houden om het motorvermogen van jouw auto te testen gaan ze hun soms wel eens verschieten. Het is niet dat je een auto hebt, hij altijd hetzelfde vermogen gaat houden. Na een ouderdom neemt die wel af. En als je kijkt naar sommige motoren, kunnen die serieuze verschillen geven tussen de ene of de andere (het is niet dat een constructeur zegt dat hij zoveel pk heeft, dat echt zo is). En ik heb toch nog niet bij een politie controle een dyno zien staan om jouw auto te testen.

Ik wil niet trollen ofzo, maar ik zet hier gewoon mijn mening op. Ik weet ook dat het onveilig is om met een opgevoerde motor rond te rijden (ook al is het verschil niet echt groot).

EDIT: is dus niet verboden
                    Last edited by ; 07/06/2012, 08:39. Reden: edit toegevoegd

Comment

• Als een aannemer zwartwerkers in dienst neemt wordt, naast de zwartwerker, die aannemer OOK gestraft (vaak zelfs zwaarder).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                        @dragonfly: Kan best zijn dat internet er vol van staat maar er zal ook niet opstaan wat voor vakmanschap erbij te pas is geweest. (Knoeiers bijv. ?).

Versta mij niet verkeerd, kan mij wel voorstellen dat iemand eieren voor zijn geld kiest als er veel negatieve verhalen de ronde doen op 't net over Audi's multitronic maar je raad vond ik wel zeer kort door de bocht.
                        Mensen die mij kennen weten waarover ik spreek, het is inderdaad je eigen keuze om het te doen of niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                          Misschien is de Waalse mentaliteit niet zo bekrompen als de Vlaamse??

Ik denk eerder dat het aan de mentaliteit ligt ginder. Ze nemen het gewoon niet zo nauw met regels en als er iets van komt dan regelen ze het wel onderling.

Comment

• En over welke zenders en welke tuningboeren hebben we het dan ? Graag enige toelichting.

Comment

Er zijn bepaalde MINIMALE toleranties op initiële (van fabriek af) afmetingen, uitstoot, gewicht, topsnelheid, verbruik, en ook het vermogen.

Het (achteraf) WIJZIGEN van het vermogen, o.a. door chiptuning, is en blijft verboden.

Valt een stock Ibiza 130pk met een gemeten 146pk ook nog binnen die minimale tolerantie ?
                              Last edited by decat; 06/06/2012, 12:49.
                              Database error.
                              The database has encountered a problem.

Comment

Een reactie op deze vraag van een tuningbedrijfje ga je hier nooit krijgen.
                                Die mannen staan natuurlijk boven de wet...
                                Een forum dient inderdaad om informatie uit te wisselen, maar niemand heeft nood aan de "mis-informatie" die jij verspreidt. Je kent er duidelijk niets van dus zouden we wel graag hebben dat wanneer je iets schrijft, je ervoor zet "ik denk.... " , op die manier weet iedereen dat het jouw persoonlijke ideeën zijn die niet noodzakelijk overeenstemmen met de waarheid.

"Chiptuning is verboden" heeft ooit eens in een ministeriele omzendbrief gestaan, maar dat is geen wetgeving en dat was overigens totaal onwettig ( ministers doen dit wel eens omdat ze de wet zelf niet kennen ). Chiptuning kan onder bepaalde omstandigheden perfect legaal, zowel volgens Federauto ,onze advocaten, de onderzoeksrechter, de belgische wetgeving, het cabinet van de minister van mobiliteit en de europese richtlijnen ter zake. Het uitvoeren van een chiptuning door een tuner is overigens ALTIJD legaal , het is aan de eigenaar van het voertuig om zich in regel te stellen indien hij de chiptuning gebruikt op de openbare weg. ( Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld scooters waar in de wet staat dat de handelaar die onderdelen verkopen om scooters op te drijven ook strafbaar zijn )

Uiteraard hebben ze in Brussel ook begrepen dat niemand dit aangeeft, dus nu is een nieuw wetsvoorstel in de maak ( zal wel pas voor 2013 zijn ) , conform europese regelgeving van 2008 ( ja Belgie loopt achter omdat we zo lang zonder regering zaten ) waarbij de TUNER verplicht is dit aan te geven ( doet hij dat niet wordt hij strafbaar ). Er wordt dan een attest meegegeven van het nieuwe vermogen en er moet dan ook meteen een supplement betaald worden ( soort extra wegen belasting ). Op de laatste vergadering met het cabinet van de minister ging het over de extra CO2 uitstoot na chiptuning en mogelijkheid om hierop te belasten, evenals de keuring door Vincotte ( officiele keurings instantie ) van de chiptuning.

Enfin er is nog veel werk, maar het komt er zeker ooit van. Zeggen dat chiptuning in elk geval onwettig of strafbaar is, dat is onzin ! Als je wil kan je gerust eens met mijn advocaat gaan praten, die zal jou dat perfect in juridische termen en met wetteksten kunnen uitleggen ;-)
                                Last edited by ; 06/06/2012, 14:09.

Comment

• Een ministeriële omzendbrief is een brief die richtlijnen bevat en die door een minister wordt verstuurd aan die organen en instellingen waarover hij rechtstreeks of onrechtstreeks het hiërarchisch gezag of het administratief toezicht uitoefent.

(onderstaand bericht kan schokkende info/woorden bevatten, lezen op eigen risico)

"Totaal onwettig" die brief" / "De ministers kennen de wet zélf niet...." zegt BrunoL ! Gôh Bruno toch... Gij gelooft ook in Sinterklaas zeker ?
                                  Dus vanaf heden mag ik wél met lachgas rijden, mijn ruiten volledig zwart verven en hele brede banden rondrijden ? Bruno toch...
                                  Dat jouw advocaten (meervoud !!) jouw verdedigen is nogal vanzelfsprekend, daar betaal je hen tenslotte voor.
                                  Je kent zelfs de lokale onderzoeksrechter ? Proficiat dan.
                                  Begrijpelijk dat je je zaak jegens potentiële klanten wil verdedigen hier én jezelf niet wil incrimineren, maar je sleurt wél je klanten
                                  mee de afgrond in met deze handelingen.

Bovenal is het KB van 15-03-1968 is gemaakt voor alle Belgen, dus ook voor jou, BrunoL !

Dat in bepaalde streken mogelijks een "gedoogbeleid" heerst is jouw ENIGE geluk tot je (nog) niet wordt vervolgd. (idem zoals prostitutie)

Jij bent minstens even strafbaar op heden bij het uitvoeren van een (software)tuning. Jij HELPT je klant. Jij brengt de software aan op het voertuig.
                                  Hoe gaat jouw klant zijn voertuig nu kunnen homologeren ZONDER de goedkeuring die JIJ dient aan te vragen (voor zover je een goedkeuring krijgt).
                                  Niet dus ! Je misleidt hiermee zelfs je klanten door dit te "verzwijgen".

Valsheid in informatica is het wijzigen van juridische gegevens. Kilowatt IS een juridisch gegeven. Dit wijzigen is strafbaar.
                                  De klant is dader, jij bent mededader. (Je helpt toch ook niemand om mee te helpen inbreken...)
                                  Chiptuning IS software; Een computer (ECU) IS een informaticasysteem.

Je moet écht niet tot 2013 gaan wachten om strafbaar te zijn inzake. Dat ben je NU al bij élke tuning.
                                  De uitleg "dat anderen dat ook doen" geeft je géén vrijgeleide. Je kan je nooit beroepen op andermans (criminele) daden om zélf vrijuit te gaan.

Dus zoals ik eerder reeds zei, die tuningboeren denken (of zijn er zeker van) boven de wet te staan.
                                  Als ik jou was, Bruno, zou JIJ eens met je advocaat moeten gaan praten. (of een GOEDE advocaat zoeken die je wél de waarheid vertelt )

Comment

• Als ge alleen maar op een autoforum komt om hier te komen "zagen" over het wel en niet mogen van chiptuning, kent ge er toch zelf ook ni veel van hoor.
                                    en al die wetten opzoeken heeft toch geen zin, er zullen er altijd zijn die er zich niet aan kunnen houden
                                    een beetje gefrustreerd achter u pcke zitten en dan wa komen zagen heeft echt geen zin hoor!
                                    porsche 4ever
                                    '06 Skyteam Dax 50cc

Comment

• Djeezes man, nix anders te doen..

het zal wel gedoogd worden zeker? Anders zullen er niet zoveel leveranciers zijn.
                                      BMW X5 45e

Comment

Dus vanaf heden mag ik wél met lachgas rijden, mijn ruiten volledig zwart verven en hele brede banden rondrijden ?
                                        Kerel, wat voor ne zieligen eikel gij zeg!
                                        Lees eens wat er staat in plaats van altijd met hetzelfde gezeik af te komen!
                                        Je bent zodanig verblind door je eigen kruistocht tegen windmolens dat je blijkbaar alleen leest wat je wil lezen, ook al staat het er niet of staat er zelfs iets helemaal anders.
                                        Werkelijk AL jouw posts (op één na, die ivm zwartwerk) zingen hetzelfde afgezaagde liedje.

Bruno zegt nergens dat je met lachgas en dergelijke mag rondrijden.
                                        Hij zegt enkel dat hij mag tunen en dat het de verantwoordelijkheid is van de klant om zich in regel te stellen.
                                        Niet meer of minder.

Dat gij dat onwettig vindt is uw zaak, de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke machten oordelen daar momenteel anders over dus stop gewoon met mekkeren en zoek een hobby.
                                        Ik kan u kantklossen aanraden, heel plezant.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Kruistocht ? Het lijkt wel op een sekte waar iedereen blindelings zijn leider gelooft. Sektes hebben ook zo hun eigen wetten en regeltjes.

Ik repliceer enkel naar waarheid op vragen van sommige forumleden. Niets meer, niets minder.
                                          Ik stel voor om je bij de lokale politie of het gerecht te informeren. Ze gaan U met plezier van antwoord dienen en enkel beamen wat ik hierboven heb omschreven.

Hetgeen BrunoL omschrijft is dus écht om te lachen en getuigt werkelijk van eigenwaan en een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Ik zou aanraden om, naast een goede advocaat, ook een geneesheer te raadplegen.

Comment

Working...
                                          X