Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste chiptuners anno 2011

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
    Ik heb nergens namen genoemd en ga dat ook niet doen, denk dat mijn standpunt wel duidelijk is ;-)
    Okee hoop op verlof voor 23/09 en dan zien we elkaar wel eens .

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door vfr50 Bekijk Berichten
      Okee hoop op verlof voor 23/09 en dan zien we elkaar wel eens .
      spring maar binnen ;-)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
        Maar mijn vraag nu aan jou, hoe doet een tuner zonder testbank dat dan, want in 1 van je vorige posts schrijf je dat een testbank niet nodig is voor jou, wel voor mij als tuner is een testbank onontbeerlijk, ik maak zelfs geen tuning zonder testbank, je hebt gewoon te weinig controle over de kwaliteit van je werk, een testbank is een (zeer duur) precisie meet-instrument een tuner zonder testbank is in mijn ogen een prutser ! Dat je als klant een voor/na grafiek meekrijgt is eerder een service, maar dat zegt inderdaad heel weinig over de misschien wel meerdere runs en aanpassingen aan de grafiek die er geweest zijn alvorens het definitieve resultaat tot stand is gekomen ;-)

        Uiteraard zijn er altijd tuners die hun testbank maar voor de show gebruiken, een grafiekje voor en na en klaar, maar dat heb je in elke sector, je hebt bakkers die vers koffie-koeken bakken, andere kopen koffie koeken in bij een industriele bakkerij, anderen ontdooien ingevroren koffie koeken . Ik ga bij een bakker waarvan ik weet dat de koffie koeken vers en zelf gemaakt zijn , die smaken het beste ;-) . Het is alleen fout om iedereen over dezelfde kam te scheren

        De wagen/motor uitrusten met sensoren?
        Een voorbeeld: http://www.land-and-sea.com/dyno.htm

        Beschikken over een testbank heeft uiteraard praktische voordelen (bv geen gesloten baan nodig om runs te doen) maar één van de nadelen is dat de registraties op een testbank nooit de variabelen van op de weg kunnen incalculeren.

        Let wel, een tuner die beschikt over een rollenbank gaat uiteraard de tuning hierop uitvoeren. Gaan ze op verplaatsing naar de klant of circuitwagens afstellen op de lokale track parking, dan kunnen ze dit perfect ook zonder rollenbank doen. (zij het dan minder comfortabel als in hun eigen atelier op de bank)

        Dus mij stoort het inderdaad niet als een tuner mijn wagen 'on location' zou tunen omdat hij zijn rollenbank niet in de koffer krijgt.

        Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
        Daar zou je toch maar best mee oppassen, dat is een totaal foute redenering, zo ken ik persoonlijk een tuner die zich sinds 20 jaar toespitst op renault, hij doet dan ook enkel renault , de man heeft echt een hart en passie voor renault en hij kent er alles van, welk bouwjaar welke opties er verschillend waren, die kan u uit het hoofd onderdeel nummers van turbo's opnoemen dat is echt indrukwekkend. Kortom hij staat in het milieu dan echt bekend als "god" , maar neem het van me aan, van tuning heeft die man geen kaas gegeten, een renault diesel tuned hij door de inspuiting +20% ter verhogen en klaar....

        enfin om maar te zeggen dat het niet is omdat men zich toespitst op 1 merk of zelfs gepassionneerd is door 1 merk of zelfs dat men een een super reputatie heeft op het internet, dat men daarom ook de beste tuner is voor dat merk , het kan natuurlijk wel , maar het is niet noodzakelijk zo ;-)
        Wie is de betere vakman en wie heeft het meeste ervaring?

        Das inderdaad een ander verhaal maar voor MIJ lijkt het heel logisch dat iemand die enkel en alleen Evo's mapt (om nu mijn wagen te nemen bv) toch denk ik -vermoed ik- na x aantal jaren die wagens van binnen en van buiten kent... Is hij hierdoor beter dan iemand die maar 1 Evo per jaar mapt? In principe niet, MAAR iemand die 200 Evo's per jaar mapt kent wel elke wagen in elke vorm en heeft bij wijze van spreken wel alles al eens tegengekomen. Hij kent de limieten van bepaalde combinaties van onderdelen (intercooler/uitlaat/boite, etc...) gewoon door trial en error...

        Dus voor MIJ is zulke tuner meer ervaren ja. (in dat specifieke merk/wagen dan).

        Dat je niet zuiver kan afgaan op het internet om iemand zijn vakmanschap te beoordelen spreekt voor zich. Maar als ik bv op het grootste Evo forum van Europa (+- 63.000 leden) steeds dezelfde tuners tegenkom (die enkel Evo's en subs doen) en die ELKE dag aanbevolen worden door klanten op het forum, tja dan geeft me dat toch meer vertrouwen dan iemand die z'n 5e Evo op zijn ganse tuning carrierre gaat doen... Zeker omdat de meeste van deze UK tuners al 10 jaar op datzelfde forum zitten; dus als het prutsers zouden zijn, dan zouden ze dagelijks niet zo hoog worden aangeschreven door hun klanten of vindt je her en der wel een 'unsatisfied topic'

        Wat mij enorm 'stoort' en wantrouwen geeft aan het imago van 99% van de tuners die je op internet kan terugvinden is dat ze bij wijze van spreken allemaal dezelde 'menukaart' hebben.

        Allemaal dezelfde 'merken' template pagina met logotjes en als je een wagen kiest kom je bij wijze van spreken bij 99% in dezelfde database gegevens terecht. Staat er een wagen niet in hun gamma opgenomen en je vraagt info hierover, dan heb je de dag nadien ineens hun 'stage' voor die wagen en ra-ra, allemaal met dezelfde vermogenwinsten...

        Ander voorbeeld: is er een motorblok dat eindelijk 'unlocked' is en dat gemapped kan worden, dan pakken ze allemaal tegelijkertijd uit met de mededeling dat type X van wagen nu ook getuned kan worden. Uiteraard hebben ze allemaal op 1 dag tijd -toevallig- dat blok zelf unlocked en uiteraard -nog steeds toevallig- hebben ze allen opnieuw dezelfde vermogenwinsten voor een blok dat ze nog maar 24 uur geleden 'ontdekt' hebben...

        Nee sorry, zulke zaken geven aan mij totaal geen vertrouwen, eerder wantrouwen... Ik ben ook maar een leek op het gebied van wagens maar ik ben zelf wel ondernemer en besluit dan ook snel dat deze 'tuners' gewoon hun mappen aankopen. Mocht iedereen zogezegd de echte tuner zijn zoals hij beweert, dan zouden er veel meer verschillen zijn in de vermogenwinsten en zou niet iedereen met dezelfde waarden afkomen...

        Het geeft mij net het gevoel van de frituur snacks, ze zijn allemaal even lekker (indien goed klaargemaakt natuurlijk) en iedereen heeft dezeflde snacks op zijn menukaart staan... Logisch ook, omdat 85% bij Mora aankoopt.

        Op zich is daar niks mis mee, alleen moet Meneer de Friturist niet liggen uitpakken met reclame dat hij zijn brochettes en curryworsten op ambachtelijke wijze zelf zou maken...

        Het kan saai beginnen klinken, maar als de wagen naar bv een bepaalde UK tuner (Evo specialist gaat) dan heeft hij de wagen 2 à 3 dagen nodig om te mappen alleen. Dit houdt in: op de bank, mappen, op de bank, op de baan, mappen, op de baan en tenslotte nog eens op de bank.

        Diezelfde Meneer mag van mij dus wel reclame maken dat hij zijn curryworsten zelf ambachtelijk draait...

        Dat dergelijke tunings niet te vergelijken zijn met het opkietelen van een diesel van 90 naar 115pk, weet ik ook wel. Voor elke tuningbehoefte is er dan ook een tuner die zich kan aanbieden om het werk aan te nemen. Iemand die 100 verschillende wagens mapt is ook een tuner, maar ik ga dan toch liever met mijn wagentje naar iemand die er van dat type alleen al 100 doet. Dat de andere perfect aan dieseltjes kan werken (no offence aan dieselrijders, rij professioneel ook met eentje) wil ik best geloven. Maar voor stages 1 en 2 (3, 4 en 5 gaak zelfs ni aanhalen) die schommelen met winsten tussen 80 en 150pk erbij? Kan mis zijn (en ben het volgens jullie ook wel) maar dan ga ik toch liever naar iemand die zulke stages bij wijze van spreken dagelijks op hetzelfde type wagen zet en dit al 10 jaar doet... dan iemand die 80% van zijn tuning tijd doorbrengt met 'dieseltjes'. (wederom no offence intended, gebruik het alleen om de vergelijking krachtiger te maken)

        Dat er van meningen kan verschild worden is heel normaal en zelfs leuk (je kan tenslotte ook eens iemand anders zijn gedachtegang zien en misschien zelfs de jouwe aanpassen als de andere zijn mening 'sense' maakt).

        Hoe zeggen de engelsen dat zo mooi? Let's agree to disagree?

        Enfin, ik hoop bij deze alleen maar mijn 'gedachtegang' neer te pennen zonder mensen persoonlijk aan te spreken (vandaar ook geen vermelding van namen). Van meningen verschillen gaat zo veel vlotter en zo is er ook geen kans dat iemand zich direct aangesproken kan voelen. Zo blijft het hopelijk netjes.
        Last edited by ; 23/08/2012, 02:53.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
          De wagen/motor uitrusten met sensoren?
          Een voorbeeld: http://www.land-and-sea.com/dyno.htm

          Beschikken over een testbank heeft uiteraard praktische voordelen (bv geen gesloten baan nodig om runs te doen) maar één van de nadelen is dat de registraties op een testbank nooit de variabelen van op de weg kunnen incalculeren.

          Let wel, een tuner die beschikt over een rollenbank gaat uiteraard de tuning hierop uitvoeren. Gaan ze op verplaatsing naar de klant of circuitwagens afstellen op de lokale track parking, dan kunnen ze dit perfect ook zonder rollenbank doen. (zij het dan minder comfortabel als in hun eigen atelier op de bank)

          Dus mij stoort het inderdaad niet als een tuner mijn wagen 'on location' zou tunen omdat hij zijn rollenbank niet in de koffer krijgt.
          sorry, maar zelfs racewagen komen tot hier op de rollentestbank voor te mappen, geen enkel raceteam mapt hun wagen zonder testbank, het enige wat ze kunnen doen is op de testbank een aantal settings ontwikkelen en dan op de dag van de race in functie van temperatuur en vochtigheid hun setting wat aanpassen of kiezen tussen 1 van de verschillende settings, maar het basiswerk moet steeds op de testbank gebeuren ! Het is net door al die tuners die zonder testbank mappen ( omdat ze denken dat het op de baan ook wel kan, maar zeg mij eens hoe je tijdens een testrit 20Nm meer of minder gaat voelen op 400Nm ) dat er zoveel problemen komen en chiptuning een slechte reputatie krijgt !

          Comment


          • @krikke: Ieder zijn mening en ben het grotendeels met je eens over wat je neerpent maar wat het tunen op maat betreft wil ik toch even mijn persoonlijke mening geven: Als een tuner een basisprogramma gebruikt zonder die verder individueel aan te passen dan is die zeker niet goed bezig en goed vergelijkbaar met je pseudo ambachtelijke friturist.

            Maar zoals je misschien wel weet werkt iedere tuner met een basismap maar het zijn degenen die die map individueel aanpassen per wagen die goed bezig zijn.
            Met het begrip "goed bezig zijn" bedoel ik wel dat ze de map per wagen kunnen (willen) aanpassen maar of dat ze het goed doen met kennis van zaken is een andere vraag.

            Wat men ook niet mag vergeten is dat goede tuners meestal ook goede bronnen hebben (Bijv. Automotive elektronica ingenieurs) die hen kunnen helpen bij specifieke problemen.
            Een welkome hulp die andere tuners niet hebben en die zo met het oplossen van die specifieke problemen in gebreke kunnen blijven met alle gevolgen van dien voor de klant.

            En wat betreft de stages 1, 2, 3 enz.. Daar heb ik ook mijn mening over: Zulke tuners zijn in mijn ogen niet meer of minder professioneel bezig als eender welke andere goede chiptuner alleen met dit verschil dat ze een uitbreiding kunnen aanbieden aan de klant.

            Dat houdt dan weer in dat buiten de mapping er mechanische onderdelen vervangen worden die op hun beurt professioneel en degelijk moeten gemonteerd worden, weer een risicofactor erbij voor de klant, afgezien van de hoge kosten die erbij komen.

            Kortom, op een bepaald moment maak je een keuze, eventueel op basis van threads zoals deze en dan weet je of die goed was of niet want ervaring is een goede leermeester.




            PS: D'r is toch wel een verschil tussen een "Dieseltje" en een "DIESEL" tunen, naar mijn mening.
            Vb: 116d vs x35d of een 1.2tdi vs een 4.2 tdi. ...
            Last edited by ; 23/08/2012, 09:56.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten

              Das inderdaad een ander verhaal maar voor MIJ lijkt het heel logisch dat iemand die enkel en alleen Evo's mapt (om nu mijn wagen te nemen bv) toch denk ik -vermoed ik- na x aantal jaren die wagens van binnen en van buiten kent... Is hij hierdoor beter dan iemand die maar 1 Evo per jaar mapt? In principe niet, MAAR iemand die 200 Evo's per jaar mapt kent wel elke wagen in elke vorm en heeft bij wijze van spreken wel alles al eens tegengekomen. Hij kent de limieten van bepaalde combinaties van onderdelen (intercooler/uitlaat/boite, etc...) gewoon door trial en error... dus jij vind het niet erg als er op jouw wagen iets kapot gaat na tuning, per slot van rekening de tuner moet leren door trial en error op de wagens van zijn klanten, dus als hij er 200 per jaar doet mogen de eerste 100 kapot gaan want hij had toen nog onvoldoende ervaring ? Ik vind dat een tuner eerst moet ontwikkelen en pas als hij zeker is mag hij zijn spul verkopen aan klanten

              Dus voor MIJ is zulke tuner meer ervaren ja. (in dat specifieke merk/wagen dan). meer ervaren en meer kennis, maar als hij niet kan tunen dan maakt dat niets uit

              Dat je niet zuiver kan afgaan op het internet om iemand zijn vakmanschap te beoordelen spreekt voor zich. Maar als ik bv op het grootste Evo forum van Europa (+- 63.000 leden) steeds dezelfde tuners tegenkom (die enkel Evo's en subs doen) en die ELKE dag aanbevolen worden door klanten op het forum, tja dan geeft me dat toch meer vertrouwen dan iemand die z'n 5e Evo op zijn ganse tuning carrierre gaat doen... Zeker omdat de meeste van deze UK tuners al 10 jaar op datzelfde forum zitten; dus als het prutsers zouden zijn, dan zouden ze dagelijks niet zo hoog worden aangeschreven door hun klanten of vindt je her en der wel een 'unsatisfied topic' op forums vertrouwen is wel heel naief , maar het kan wel een beeld geven daar heb je gelijk in

              Wat mij enorm 'stoort' en wantrouwen geeft aan het imago van 99% van de tuners die je op internet kan terugvinden is dat ze bij wijze van spreken allemaal dezelde 'menukaart' hebben.

              dit heeft 3 reden :

              1) veel tuners kopen hun software bij dezelfde leverancier
              2) een 1.9 TDI pd 105pk blijft een 1.9 TDI pd 105pk, een tuner kan niet toveren, enkel met software zal je altijd rond de +-140pk uitkomen, dus ergens logisch dat de meeste tuners tussen 135-145pk aangeven op hun website
              3) veel tuners kopieren elkaars menu kaart , wat niet altijd wil zeggen dat de gerechten hetzelfde zijn, er zijn heel wat varianten van "tomaat garnaal" mogelijk , maar inderdaad sommige tuners kopieren ook elkaars gerechten


              Allemaal dezelfde 'merken' template pagina met logotjes en als je een wagen kiest kom je bij wijze van spreken bij 99% in dezelfde database gegevens terecht. Staat er een wagen niet in hun gamma opgenomen en je vraagt info hierover, dan heb je de dag nadien ineens hun 'stage' voor die wagen en ra-ra, allemaal met dezelfde vermogenwinsten...

              Ander voorbeeld: is er een motorblok dat eindelijk 'unlocked' is en dat gemapped kan worden, dan pakken ze allemaal tegelijkertijd uit met de mededeling dat type X van wagen nu ook getuned kan worden. Uiteraard hebben ze allemaal op 1 dag tijd -toevallig- dat blok zelf unlocked en uiteraard -nog steeds toevallig- hebben ze allen opnieuw dezelfde vermogenwinsten voor een blok dat ze nog maar 24 uur geleden 'ontdekt' hebben...
              er zijn inderdaad heel wat tuners die op dat moment "claimen" de eerste en de beste te zijn en dat zij degenen zijn die dit ontwikkeld hebben, dat is gewoon marketing en "stoerdoenerij" , het is natuurlijk aan jou om die "marketing" een beetje te doorzien. Maar als je niet precies weet hoe de vork in de steel zit mag je ook geen conclusies trekken, er zullen wel tuners zijn die niet veel testen en ontwikkelen, maar voordat wij een programmatie verkopen is deze uitgebreid ontwikkeld en getest en dat gaat niet "op 1 dag" hoor. Sommigen konden de 1.6 TDI reeds tunen voordat de "unlock" procedure werd gereleased, alleen was het in een experimentele fase met heel wat nadelen en problemen en totaal onverantwoord dat toen te commercialiseren, enkele tuners deden dat wel met heel wat negatieve effecten tot gevolg. Voor ontwikkeling was het wel geschikt ;-)

              Nee sorry, zulke zaken geven aan mij totaal geen vertrouwen, eerder wantrouwen... Ik ben ook maar een leek op het gebied van wagens maar ik ben zelf wel ondernemer en besluit dan ook snel dat deze 'tuners' gewoon hun mappen aankopen. Mocht iedereen zogezegd de echte tuner zijn zoals hij beweert, dan zouden er veel meer verschillen zijn in de vermogenwinsten en zou niet iedereen met dezelfde waarden afkomen... Het is niet omdat ze op hun website dezelfde waarden aangeven dat de resultaten en de tuning hetzelfde is, vaak gebruiken ze voor hun website inderdaad dezelfde database ( die kan je aankopen ) , een tuner is ook geen webmaster

              Het geeft mij net het gevoel van de frituur snacks, ze zijn allemaal even lekker (indien goed klaargemaakt natuurlijk) en iedereen heeft dezeflde snacks op zijn menukaart staan... Logisch ook, omdat 85% bij Mora aankoopt. Dat klopt, maar toch zijn er nog enkelen die hun worsten zelf draaien en geen diepvries fritten serveren, ook al staat er bij iedereen een "klein", "middel" of "groot" op de menu, de frieten zelf zijn toch telkens anders ;-)

              Op zich is daar niks mis mee, alleen moet Meneer de Friturist niet liggen uitpakken met reclame dat hij zijn brochettes en curryworsten op ambachtelijke wijze zelf zou maken... daar heb je gelijk in, er is teveel bedrieglijke reclame, maar als iedereen de waarheid wist over enkele tuners, dan waren die al lang failliet, dus die zullen er ook alles aan doen om hun brochettes als "ambachtelijk" te promoten

              Het kan saai beginnen klinken, maar als de wagen naar bv een bepaalde UK tuner (Evo specialist gaat) dan heeft hij de wagen 2 à 3 dagen nodig om te mappen alleen. Dit houdt in: op de bank, mappen, op de bank, op de baan, mappen, op de baan en tenslotte nog eens op de bank. Aan sommige turbo ombouwen mappen wij hier uren en dagen aan een stuk, is volledig normaal

              Kan mis zijn (en ben het volgens jullie ook wel) maar dan ga ik toch liever naar iemand die zulke stages bij wijze van spreken dagelijks op hetzelfde type wagen zet en dit al 10 jaar doet... dan iemand die 80% van zijn tuning tijd doorbrengt met 'dieseltjes'. (wederom no offence intended, gebruik het alleen om de vergelijking krachtiger te maken) je bent inderdaad mis, een benzine en een diesel motor hebben niet veel gemeenschappelijk, het is niet omdat je dikke benzines kan afstellen dat je een diesel perfect kan mappen , no offense
              Er was al lang sprake van een kwaliteitslabel voor tuners en daar is ooit serieus aan gewerkt tot bleek dat +60% van de tuners niet in aanmerking kwamen, toen dreigden zij die niet in aanmerking kwamen dat ze dan hun eigen concurrerende "kwaliteitslabel" zouden invoeren dan is dat hele idee maar begraven

              Comment


              • Bedankt Bruno voor de uitgebreide uitleg.
                Leuk om te zien dat je de tijd neemt om twijfels te verduidelijken.

                Ik ben blij dat er zaken door jou (een tuner) bevestigd worden en ik apprecieer dan ook je eerlijkheid hierin.

                dus jij vind het niet erg als er op jouw wagen iets kapot gaat na tuning, per slot van rekening de tuner moet leren door trial en error op de wagens van zijn klanten, dus als hij er 200 per jaar doet mogen de eerste 100 kapot gaan want hij had toen nog onvoldoende ervaring ? Ik vind dat een tuner eerst moet ontwikkelen en pas als hij zeker is mag hij zijn spul verkopen aan klanten

                Uiteraard moeten ze mijn wagen niet als labo-rat gebruiken en hun ervaring in de more high end stages zulllen ze ongetwijfeld zelf opgedaan hebben door gebruik te maken van hun eigen materiaal.

                Enkele van deze preparateurs doen ook mee met hun Evo's/Subs in competitie. Ze hebben dus naast hun tuningactiviteit ook een team met eigen wagens die bij wijze van spreken tot het uiterste van de safety zone getuned zijn om het verschil met de concurrentie te kunnen maken. Komen er nieuwe stukken uit, dan testen ze deze in competitie omstandigheden om dan later aan hun klanten ofwel aan of af te raden.

                meer ervaren en meer kennis, maar als hij niet kan tunen dan maakt dat niets uit
                Uiteraard, maar dit is voor alles en iedereen van toepassing.

                e bent inderdaad mis, een benzine en een diesel motor hebben niet veel gemeenschappelijk, het is niet omdat je dikke benzines kan afstellen dat je een diesel perfect kan mappen , no offense
                No offense taken, maar wat je schrijft telt ook in omgekeerde richting: iemand die 'dieseltjes' of dikke diesels (Zo is Hozee ook tevreden) goed kan afstellen, betekent nog niet dat hij dikke benzines kan goed kan mappen.

                Wat ik eigenlijk bedoel is dat een 'specialist' die zich toelegd op 1 of 2 merken 100% van de tijd met die wagens bezig is.

                In België rijdt nu eenmaal 85% van de wagens op diesel dus een tuner hier gaat automatisch meer tuningwerk hebben met diesels dan met benzines. (tenzij hij uiteraard enkel en alleen benzines aanneemt, maar dan snijdt hij veel te diep in zijn vel, daar de dieselmarkt en dus die mogelijke klanten, véél groter is dan de benzine markt.

                Ik weet uit officiële bron hoeveel nieuwe inschrijvingen er zijn mbt Evo's (model 9 en 10). (cijfers zijn van januari 2012 t/m juni 2012) Wel ik kan u zeggen dat als je van die groep auto's alleen zou moeten 'leven', je nog geen week ver komt. In de UK is de markt/populariteit van die wagens vele malen groter, dus is er ook meer klanditie om van te leven in die doelgroep alleen.

                Er was al lang sprake van een kwaliteitslabel voor tuners en daar is ooit serieus aan gewerkt tot bleek dat +60% van de tuners niet in aanmerking kwamen, toen dreigden zij die niet in aanmerking kwamen dat ze dan hun eigen concurrerende "kwaliteitslabel" zouden invoeren dan is dat hele idee maar begraven

                Dat is zeer spijtig om te horen want zo zou er inderdaad wel eens serieus het kaf van het koren gescheiden kunnen worden...


                Nogmaals, thanks voor de verduidelijking van jouw kant van de lijn en voor de oprechtheid om te melden dat sommige collega's het o.a. minder nauw nemen en dus wel degelijk -zoals de friturist-, bij wijze van spreken bij Mora zijn inkopen doet. (idem voor het unlocken van nieuwe motors)

                Last edited by ; 23/08/2012, 22:20.

                Comment


                • Niet dat ik tevreden hoef te zijn, krikke maar was enkel om aan te duiden dat een "zware" diesel tunen soms zelfs meer risico inhoudt dan een dikke benzine i.v.m. het mega koppel.
                  Een incompetente chiptuner helpt de versnellingsbak en eventueel de aandrijflijn van bijv. een x35d volledig naar de maan als hij geen rekening houdt met het koppel.

                  Heb op het net al verschillende 335d's gezien met een koppel van dik boven de 700NM (720, 740) en enthousiast dat die gasten waren, zowel de tuner als de eigenaar...tja
                  Als je toevallig weet dat de veiligheidsmarge bij 700NM ligt dan zegt dat genoeg over zulke lui..

                  Een typisch voorbeeld van hoe het niet moet maar als onwetende en ter goeder trouwe klant ben je uiteindelijk wel het haasje.



                  PS: Toch maar goed dat internet bestaat..

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten

                    Er was al lang sprake van een kwaliteitslabel voor tuners en daar is ooit serieus aan gewerkt tot bleek dat +60% van de tuners niet in aanmerking kwamen, toen dreigden zij die niet in aanmerking kwamen dat ze dan hun eigen concurrerende "kwaliteitslabel" zouden invoeren dan is dat hele idee maar begraven

                    Dat is zeer spijtig om te horen want zo zou er inderdaad wel eens serieus het kaf van het koren gescheiden kunnen worden...


                    Nogmaals, thanks voor de verduidelijking van jouw kant van de lijn en voor de oprechtheid om te melden dat sommige collega's het o.a. minder nauw nemen en dus wel degelijk -zoals de friturist-, bij wijze van spreken bij Mora zijn inkopen doet. (idem voor het unlocken van nieuwe motors)

                    ik denk dat we ondertussen wel ca op dezelfde lijn zitten, doet me plezier :-)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door BMW driver Bekijk Berichten
                      Bruno mijne tekst ni manupuleren he
                      hey hey kon het niet laten

                      Comment


                      • Vriend van mij wil zijn wagen laten doen bij ASD in Meerhout.
                        Heeft er iemand ervaring bij deze mensen?
                        Lijken me toch qua infrastructuur al vertrouwen te geven? En ze hebben testbank.


                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                          Vriend van mij wil zijn wagen laten doen bij ASD in Meerhout.
                          Heeft er iemand ervaring bij deze mensen?
                          Lijken me toch qua infrastructuur al vertrouwen te geven? En ze hebben testbank.


                          http://www.youtube.com/watch?v=shQ-MWpEcAI
                          ben daar ooit ook eens gaan kijken. Ziet er idd professioneel uit, maar meer weet ik ook niet

                          Comment


                          • ok thnx

                            Comment


                            • Enig idee of de Megane 1.2 TCE 115pk al te chippen is?
                              2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                              2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                              2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Vtech™ Bekijk Berichten
                                Enig idee of de Megane 1.2 TCE 115pk al te chippen is?
                                heb nog geen enkele gezien dus kan ook niet zeggen of het al kan, je zou eens met de wagen moeten langskomen dat we ernaar kunnen kijken ;-)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                                  heb nog geen enkele gezien dus kan ook niet zeggen of het al kan, je zou eens met de wagen moeten langskomen dat we ernaar kunnen kijken ;-)
                                  De wagen wordt maar geleverd in November ,moeten dus nog even afwachten

                                  Het is dezelfde motor als in de Twingo en Clio , maar daar heeft ie maar 100 pk.
                                  Jammer genoeg is de 1.4 TCE uit het gamma genomen ,anders was het die geworden.
                                  2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                                  2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                                  2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Vtech™ Bekijk Berichten
                                    De wagen wordt maar geleverd in November ,moeten dus nog even afwachten

                                    Het is dezelfde motor als in de Twingo en Clio , maar daar heeft ie maar 100 pk.
                                    Jammer genoeg is de 1.4 TCE uit het gamma genomen ,anders was het die geworden.
                                    denk niet dat de motor identiek is aan de 1.2 tce 100pk want die injectoren zijn echt wel krap boven de 130pk dus zou me verbazen als Renault ze vrijgeeft voor 120pk. Even afwachten dus, met wat geluk zijn er verbeteringen aangebracht tov de 100pk versie.

                                    Comment


                                    • 'k Denk dat ik toch eens ga passeren bij jullie met de M3
                                      U hoeft dit niet te lezen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                        'k Denk dat ik toch eens ga passeren bij jullie met de M3
                                        hey hey was aangename kennismaking :-)

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                                          denk niet dat de motor identiek is aan de 1.2 tce 100pk want die injectoren zijn echt wel krap boven de 130pk dus zou me verbazen als Renault ze vrijgeeft voor 120pk. Even afwachten dus, met wat geluk zijn er verbeteringen aangebracht tov de 100pk versie.
                                          Ok,thx
                                          2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                                          2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                                          2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                                          Comment

                                          Working...
                                          X