Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beste chiptuners anno 2011
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Sry hoor maar je zit er helemaal naast. Die figuren hebben helemaal de know how niet om ook maar iets van wijzegingen te kunnen constateren.
Fouten uitlezen kan iedereen maar dat heeft verder niks met de eigenlijke chiptuning te maken.
..Of denk je soms dat ze een vaste chiptuner in dienst hebben? En dan nog.
Nee nee en ik zou zeggen: Laat je geen broodje aap wijsmaken..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jayv Bekijk BerichtenDat ze het motorsturingsprogramma op zich niet kunnen interpreteren kan ik inkomen, maar zien of een file gewijzigd is tov een vorige keer kan iedereen, voor zover ze het geheugen kunnen uitlezen natuurlijk.
1 uit te lezen -> verschillende tools nodig
2 met elkaar te gaan vergelijken. (manueel een uitzichtloze job!)
Wat met de ECU's die moeten worden opengevezen? Het is nu al zo lang aanschuiven op de keuring :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenIk vrees dat je wel de nodige programmas en tools nodig hebt om ze
1 uit te lezen -> verschillende tools nodig
De toestelletjes die autodieven gebruiken om voor alle soorten merken en modellen nieuwe sleutels te coderen via de OBD poort, is er het beste voorbeeld van.
2 met elkaar te gaan vergelijken. (manueel een uitzichtloze job!)
Opnieuw, ik beweer niet dat ze op de keuring de effectieve ECU parameters kunnen lezen en dus tuning kunnen bewijzen, dat is idd minder haalbaar. Maar stel nu dat ze ieder jaar een copy maken van je programma, dan kunnen ze heel eenvoudig zien of je file aangepast is geweest - al dan niet door je garage, maar er is wel een spoor van.
Wat met de ECU's die moeten worden opengevezen? Het is nu al zo lang aanschuiven op de keuring :-)
Don't get me wrong, ik weet niet of ze dit vandaag toepassen en het nodige materiaal hebben, wellicht nog niet, maar het is niet onmogelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jayv Bekijk BerichtenEn waarom zou je geen universeel toestel kunnen bouwen die met verschillende merken/modellen kan communiceren!?
De toestelletjes die autodieven gebruiken om voor alle soorten merken en modellen nieuwe sleutels te coderen via de OBD poort, is er het beste voorbeeld van.
Elke PC, Mac of Linux heeft standaard al zo'n tools, aantonen dat 2 files inhoudelijk verschillend zijn is zuivere informatica, niet chiptuning specifiek.
Opnieuw, ik beweer niet dat ze op de keuring de effectieve ECU parameters kunnen lezen en dus tuning kunnen bewijzen, dat is idd minder haalbaar. Maar stel nu dat ze ieder jaar een copy maken van je programma, dan kunnen ze heel eenvoudig zien of je file aangepast is geweest - al dan niet door je garage, maar er is wel een spoor van.
Absoluut, ik sprak enkel over OBD ;-)
Don't get me wrong, ik weet niet of ze dit vandaag toepassen en het nodige materiaal hebben, wellicht nog niet, maar het is niet onmogelijk.
trouwens : ik ga altijd naar hetzelfde keuringstation en kan niet vergelijken, maar zijn de methodes/apparatuur niet overal dezelfde? moet dat niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri-BRP Bekijk Berichtenofcourse :-)
de overheid heeft nu al geen geld, laat staan om een tool te maken die alle wagens kan uitlezen Als dat KON, hadden tuningbedrijven dit al lang gedaan... aja!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenHet is dus niet mogelijk om de wagen eerst over te zetten naar de 150pk software en van daaruit verder te werken.
De persoon die dit kan mag bij ons een demo komen geven.
Dit is nu net het probleem van een forum, er wordt een vraag gesteld, iemand komt met een ietwat technische uitleg en meteen wordt aangenomen dat het klopt, maar klopt dus niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doohie Bekijk BerichtenIk ben gewoon nieuwsgierig wat een originele turbo aankan van turbodruk, zou de eerste niet zijn die z'n turbo opblaast na tuning..
Alvast bedankt voor de gegeven uitleg al vind ik deze laatste boodschap eerder nutteloos..sorry
PS: ben eigenlijk onder de indruk dat niemand anders hierop reageert,
dus iedereen die hier z'n wagen liet chippen weet op geen 100uur hoeveel
turbodruk hij voor en na de tuning had...zou zeggen hoe bezig !!
nu wat een turbo aan kan en wat veilig is , dat is nog een heel ander debat. ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk BerichtenSorry collega dat ik je tegenspreek maar ik je kan dat best even overleggen met Davy die de sw schrijft, want zoiets is PERFECT mogelijk en helemaal niet zo moeilijk, je zoekt de sw van de niet begrensde tegenhanger, programmacode en structuur zijn identiek, je hoeft enkel een copy paste te doen van het datablok, dat gaat perfect. Of een clone maken en EWS hercoderen gaat ook. Zoals je zelf zei, motor is identiek dus het verschil zit in de software, als je weet hoe kan je dan ook makkelijk de software overzetten om de motor te "ontbegrenzen" . Sommige modellen doen ook nog een sw check in eeprom dus daar moet je ook effe de eeprom aanpassen, maar ook dat kan perfect. Ik wil dat gerust komen demonstreren , maar ga wel niet tonen hoe je dat juist doet.
Dit is nu net het probleem van een forum, er wordt een vraag gesteld, iemand komt met een ietwat technische uitleg en meteen wordt aangenomen dat het klopt, maar klopt dus niet.
Ik zal het hier even in mensentaal neerschrijven zodat iedereen een beetje kan volgen.
Het gaat erom dat hij eerst geprogrammeerd zou worden met een originele software van Mercedes zelf naar een zwaarder type en dat je vandaar verder zou werken.
Nu schrijf je zelf dat je een copy maakt en paste in de originele software van een deel dat nodig is om je 163pk te halen.
DUS GEEN ORIGINELE software van MB die je gewoon volledig overflasht of gebruikt.
Als je je huiswerk maakt zal je zien dat enkel de koppelmap een verschil heeft tussen beide motoren. Turbomap is bevoorbeeld identiek.
Persoonlijk zie ik het nut er ook niet van in dat je eerst een originele zwaardere software zou copy pasten en dan verder werken.
Zoals je zelf zegt zijn de blokken identiek.
Dus een goede tuner hoeft de hulp van Mercedes niet te hebben om te snappen hoe en waar hij aanpassingen moet maken om het perfecte vermogen te halen.
En dit zonder ECU's omzeep te helpen.
Een goede tuners kan zelf een volledig lege stuurdoos inprogrammeren op maat van een wagen. (stand alone pc's)
En dat je het niet zal doen omdat je anders "toont" hoe het moet had ik al verwacht. Wij hoeven geen info over hoe je een copy paste doet hoor.
Wij schrijven liever alles zelf.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenBruno,
Ik zal het hier even in mensentaal neerschrijven zodat iedereen een beetje kan volgen.
Het gaat erom dat hij eerst geprogrammeerd zou worden met een originele software van Mercedes zelf naar een zwaarder type en dat je vandaar verder zou werken.
Nu schrijf je zelf dat je een copy maakt en paste in de originele software van een deel dat nodig is om je 163pk te halen.
DUS GEEN ORIGINELE software van MB die je gewoon volledig overflasht of gebruikt.
Als je je huiswerk maakt zal je zien dat enkel de koppelmap een verschil heeft tussen beide motoren. Turbomap is bevoorbeeld identiek.
Persoonlijk zie ik het nut er ook niet van in dat je eerst een originele zwaardere software zou copy pasten en dan verder werken.
Zoals je zelf zegt zijn de blokken identiek.
Dus een goede tuner hoeft de hulp van Mercedes niet te hebben om te snappen hoe en waar hij aanpassingen moet maken om het perfecte vermogen te halen.
En dit zonder ECU's omzeep te helpen.
Een goede tuners kan zelf een volledig lege stuurdoos inprogrammeren op maat van een wagen. (stand alone pc's)
En dat je het niet zal doen omdat je anders "toont" hoe het moet had ik al verwacht. Wij hoeven geen info over hoe je een copy paste doet hoor.
Wij schrijven liever alles zelf.
bedoel je nu dat de turbodruk gelijk blijft in beide versies? En dat er enkel meer diesel ingespoten wordt (omdat de zuurstofdichtheid aanwezig is)?
En met andere woorden: de turbo evenzeer slijt, ondanks het lager vermogen?
Comment
-
Zelfs na tuning zal de turbodruk niet veel verhoogd worden.
Bij een diesel wordt deze vooral verhoogd voor extra koeling.
Hierover verschillen onze meningen ook natuurlijk.
We zullen zien dat we eens tijd hebben om alles eens nader in detail te verklaren.
Het enige wat voor ons telt is dat de mensen goed geïnformeerd worden, dat er hen niets wordt voorgelogen en wij zullen niet doen alsof alles een geheim is.
Allee, laat ons zeggen dat wij nooit zullen doen alsof enkel een ingenieur zulke zaken kan doen.
Logisch verstand, begrijpen hoe alles ineen zit, uw tijd nemen om alles perfect af te werken en eerlijkheid is het enige dat nodig is.
Marketingbudgetten is een andere kant van de medaille.Last edited by Geert DVX; 02/02/2013, 16:59.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk BerichtenBruno,
Ik zal het hier even in mensentaal neerschrijven zodat iedereen een beetje kan volgen.
DUS GEEN ORIGINELE software van MB die je gewoon volledig overflasht of gebruikt.
Ik zal het hier even in lekentaal neerschrijven zodat je een beetje kan volgen.
Je neemt de complete flash inhoud van een Mercedes 220CDI en die programmeer je in een 200CDI , werkt perfect.
Je kan dus zeker en vast eerst naar een originele 220CDI datastand gaan en daarop verder tunen, maar het hoeft inderdaad niet jullie doen het duidelijk anders en dat werkt ook ( hey ieder zijn manier van werken ).
Voor sommige merken/modellen ( niet bij Mercedes ) heeft het vertrekken van een standaard programma van zwaardere versie heel wat voordelen, want vaak zijn de zwaardere ( duurdere ) versie uitgerust met extra opties zoals cruise control met afstandsradar enz en die opties krijg je dan meteen gratis bij ipv dit alles nadien te moeten gaan coderen....
hopelijk was het duidelijk.
PS ik had al gemerkt dat je geen info nodig hebt over hoe je copy paste doet, je bent er zelfs in geslaagd enkele schrijffouten die ik op mijn website heb gemaakt, letterlijk over te kopiëren op jouw site, en ik die dacht dat je alles zelf schreef ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk BerichtenGeert,
Ik zal het hier even in lekentaal neerschrijven zodat je een beetje kan volgen.
Je neemt de complete flash inhoud van een Mercedes 220CDI en die programmeer je in een 200CDI , werkt perfect.
Je kan dus zeker en vast eerst naar een originele 220CDI datastand gaan en daarop verder tunen, maar het hoeft inderdaad niet jullie doen het duidelijk anders en dat werkt ook ( hey ieder zijn manier van werken ).
Voor sommige merken/modellen ( niet bij Mercedes ) heeft het vertrekken van een standaard programma van zwaardere versie heel wat voordelen, want vaak zijn de zwaardere ( duurdere ) versie uitgerust met extra opties zoals cruise control met afstandsradar enz en die opties krijg je dan meteen gratis bij ipv dit alles nadien te moeten gaan coderen....
hopelijk was het duidelijk.
PS ik had al gemerkt dat je geen info nodig hebt over hoe je copy paste doet, je bent er zelfs in geslaagd enkele schrijffouten die ik op mijn website heb gemaakt, letterlijk over te kopiëren op jouw site, en ik die dacht dat je alles zelf schreef ;-)
Ah sorry, komen die schrijffouten niet van SHIFTECH?
Prijs shiftech x0,88 = prijs BR-Performance
Makkelijk toch :-)Last edited by Geert DVX; 02/02/2013, 17:55.
Comment
Comment