Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
het ging toch niet over jouw auto ! kleine tip, eerst goed lezen, daarna reageren
Ik veronderstel dan dat het over de mijne gaat?
Er waren inderdaad 3 turbo`s gekocht:
Eerst een gt1749vb (die veel te klein was voor wat ik uiteindelijk wou), deze turbo draait nu op een andere auto.
dan een speciaal op maat gemaakte die uiteindelijk niet kon doen waarvoor hij ontworpen geweest was (nooit gemonteerd en terug gestuurd)
en dan deze GTB2260vzk.
Dus ik denk niet dat we over onbetrouwbaar kunnen spreken.
Het enige probleem dat ik al gehad heb is stofhoezen 1x gescheurd en 1 originele injector zat deels verstopt. (Maar dat zijn nu toch grotere)
Voor de BMW 5 F10 lijkt het maar niet mogelijk om te chippen.
Wat is er geweten over de digital module
Deze multi-kanaalsbox werkt NIET , of toch niet lang , BMW heeft "boxerkennung" waardoor de ECU zelf het vermogen terug reduceert, resultaat je hebt 30pk extra en na 3 weken heb je nog slechts 15pk extra. Doordat de computer zich aanpast. Tevens geeft deze module een fout die je niet kan wissen, ook niet nadat je de box hebt verwijdert, resultaat garantie kwijt, dus zeker opletten als je een jonge 2de hands wagen van iemand zou kopen, ga er niet vanuit dat deze nog garantie heeft !
Ik begrijp wel dat sommige tuners ( die misschien bijna uitsluitend BMW doen ) aan de rand van het faillissement staan omdat ze geen auto's meer kunnen tunen, maar dat is geen excuus om een slecht product te verkopen ( zeker niet als diezelfde tuners tot voor 1 jaar geleden totaal ANTI-tuningbox waren ), ze zouden zich beter omscholen tot andere merken die wel nog kunnen geprogrammeerd worden.*
* mijn persoonlijke mening en zeker geen kritiek aan een specifieke tuner, maar gewoon een algemene beschouwing
Deze multi-kanaalsbox werkt NIET , of toch niet lang , BMW heeft "boxerkennung" waardoor de ECU zelf het vermogen terug reduceert, resultaat je hebt 30pk extra en na 3 weken heb je nog slechts 15pk extra. Doordat de computer zich aanpast. Tevens geeft deze module een fout die je niet kan wissen, ook niet nadat je de box hebt verwijdert, resultaat garantie kwijt, dus zeker opletten als je een jonge 2de hands wagen van iemand zou kopen, ga er niet vanuit dat deze nog garantie heeft !
Ik begrijp wel dat sommige tuners ( die misschien bijna uitsluitend BMW doen ) aan de rand van het faillissement staan omdat ze geen auto's meer kunnen tunen, maar dat is geen excuus om een slecht product te verkopen ( zeker niet als diezelfde tuners tot voor 1 jaar geleden totaal ANTI-tuningbox waren ), ze zouden zich beter omscholen tot andere merken die wel nog kunnen geprogrammeerd worden.*
* mijn persoonlijke mening en zeker geen kritiek aan een specifieke tuner, maar gewoon een algemene beschouwing
Hej Bruno,
had een hele tijd geleden ook hierover gepost dat deze boxherkenning hebben.
Maar volgens uw ex werkgever/collega zou dit bij hun boxen niet het geval zijn.
Ook zou het volgens hen niet opspoorbaar zijn dat er een box opgestoken heeft.
Heb jij hier meer uitsluitsel over?
Wij zijn er persoonlijk ook niet voor te vinden.
Bij elke aanvraag melden we onze mening en tot op heden nog geen klant hiermee geholpen.
Wel zelf uitgestest en idd boxherkenning.
Deze multi-kanaalsbox werkt NIET , of toch niet lang , BMW heeft "boxerkennung" waardoor de ECU zelf het vermogen terug reduceert, resultaat je hebt 30pk extra en na 3 weken heb je nog slechts 15pk extra. Doordat de computer zich aanpast. Tevens geeft deze module een fout die je niet kan wissen, ook niet nadat je de box hebt verwijdert, resultaat garantie kwijt, dus zeker opletten als je een jonge 2de hands wagen van iemand zou kopen, ga er niet vanuit dat deze nog garantie heeft !
Ik begrijp wel dat sommige tuners ( die misschien bijna uitsluitend BMW doen ) aan de rand van het faillissement staan omdat ze geen auto's meer kunnen tunen, maar dat is geen excuus om een slecht product te verkopen ( zeker niet als diezelfde tuners tot voor 1 jaar geleden totaal ANTI-tuningbox waren ), ze zouden zich beter omscholen tot andere merken die wel nog kunnen geprogrammeerd worden.*
* mijn persoonlijke mening en zeker geen kritiek aan een specifieke tuner, maar gewoon een algemene beschouwing
Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het werkte, gelukkig heeft Dimitri mij wat kunnen informeren. Mijn maat wou zijn 640 aan zo een kist hangen.
Het is natuurlijk wel een vervelend probleem dat er tegenwoordig erg lang gewacht moet worden eer de code van de nieuwste ECU's ontcijferd kan worden.
Een "box" is dan wel een uitweg en kan mij dus voorstellen dat sommige tuners dat aanbieden als tussentijdse oplossing maar het blijft een lucratief lapmiddel, ook al zouden deze boxen van "goede" kwaliteit zijn.
Doch, had niet verwacht dat de huidige ECU's ook geprogrammeerd zouden zijn om "boxen" te traceren, wat de zaak nog extra vervelender maakt.
Zo te zien zal chiptuning met de nieuwste generatie ECU's geen sinecure zijn...Mmh, gaan zware tijden worden voor de tuners..én de eigenaren die iets meer willen.
Spijtige zaak.
PS: Geldt deze ECU superbeveiliging ook voor de nieuwste "super cars" ?
Bedoel bijv. Ferrari, Aston Martin, Lamborgini, Porsche, enz.. [sarcasme on] Of is enkel "Jan met de pet" met bijv. zijn nieuwste BMW'ke M5 of Audi'ke TT RS'ke de l*l? [sarcasme off]
Maak deze extra opmerking omdat ik dacht opgevangen te hebben dat exotische bolides niet zo'n zware (Geen?) ECU beveiliging hebben, klopt dat wel?
Testen = weten. De nieuwe S5 heeft het ook vlaggen. Vorige week bij ons een klant geweest die zo een box elders had laten plaatsen en alles werd na een mum van tijd bijgeregeld. Box eraf is het beste wat je doet.
Als het systeem zich bewezen heeft zal het maar een kwestie van tijd zijn of andere merken zullen iets dergelijks implementeren...
Dan is het inderdaad gedaan met chiptunen en blijven aftermarket stand alone ECU's de enige oplossing... Maar aangezien dit vermoedelijk te kostelijk en arbeidsintensief zal zijn voor Jan met de Pet, vermoed ik spijtig genoeg dat deze sector wel eens zou kunnen getest worden op hun vindingrijkheid willen ze naar de toekomst toe dit beroep rendabel willen blijven uitoefenen...
Maar -en zo gaat het dikwlijks- iemand die met z'n rug tegen de muur komt te staan en de noodzaak echt voelt, kan soms onverwachts met magistrale oplossingen komen om de trein weer op de rails te zetten... Laten we hopen dat het handjevol experts op onze belgische markt, zich zullen kunnen weren tegen de maatregelen van de fabrikanten. Ik zeg dit niet alleen mbt hun activiteit chiptuning, maar vooral ook als mede ondernemer naar collega's toe. Wat ze doen maakt mij niet uit, maar dergelijke 'broodroof' wens ik geen enkele ondernemer toe... en zeker al niet in het huidige ondernemingsklimaat. Mijn steun hebben ze alvast!
Het probleem is echter, en velen weten dit niet, dat wij tuners sterk afhankelijk zijn van onze leveranciers van de tools waarmee wij de ECU's toch kunnen lezen.
Zij zetten elke dag alles op alles om toch maar toegang te vinden.
Van zodra zij de oplossing hebben gevonden verdelen ze het nodige aan al hun klanten (lees tuners) die met deze tool de programmas kunnen lezen en laden.
Het schrijven van de programmas licht echter wel in onze handen.
Vergeet niet dat deze (weinige) bedrijven de nodige budgetten en mensen hebben om hier een oplossing voor te vinden.
Algemeen kan je in het leven alles zoveel beveiligen als je maar wil. Telkens moet er ergens een klein poortje zijn om er toch in te kunnen. De ontwikkelaars voorzien dit poortje voor zichzelf en het is gewoon aan onze leveranciers het juiste poortje in het duisternis te vinden.
Dus in mijn ogen zullen we nog ECU's genoeg hebben om een beetje bij te kittelen ;-)
Let's hope!
Misschien kort door de bocht maar ik voorzie wel grote problemen in volgend scenario:
Stel dat binnen x aantal jaren wagens standaard worden voorzien met internet aansluiting (bv voor de multimedia systemen)... dan is het maar een kleintje dat elke wagen automatisch op de server van de fabrikant bv de laatste 'sleutel' gaat downloaden om te verifieren.
Vergelijk het met games: vroeger kopieerde je een cd en kopieerde je de papieren handleiding waar achterin de antwoorden te vinden waren op de beveiligingsvragen die je kreeg indien je een spelletje opstartte.
Later was er geen papieren boekje meer bij en had je een key nodig om je game te kunnen opstarten. Nog later is die key enkel nog een sleutel om op de server van de game ontwikkelaar te connecten, en de juiste key af te halen. Elke keer dat je connect met de server, wordt je dus als het waren 'getest' of je een originele versie hebt of niet. Nu is er een periode geweest dat je ook kon connecten op gekraakte servers die deze check niet deden, maar dan was je volledig afhankelijk van de goodwill van de serveradmin... Ook officiele updates kon je op je buik schrijven want dan klopte de grootte van een bepaald bestand niet meer met de checksum op de officiele server...
De dag van vandaag is een internet aansluiting voor 80% van de games vereist, wil je het kunnen spelen (single player of online multiplayer)...
Als dergelijk principe op wagens van toepassing zou worden, dan zal het geen sinecure zijn om dit te omzeilen. Een dealer kan dan direct zien of je bestanden overeenkomen met de laatste versie die je dan automatisch zou moeten hebben ontvangen via de 'auto-update'...
Comment