Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW alpine hifi systeem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW alpine hifi systeem

    Aangezien de geluidskwaliteit in mijn bmw 3 niet super is overweeg ik om het bmw alpine hifi systeem aan te schaffen. Heeft iemand ervaring hiermee? Is dit systeem een verbetering tegenover het oorspronkelijke, of is het zijn geld niet waard?

  • #2
    Hoeveel moet dat kosten, en welke componenten zitten er in die upgradekit ? Als 't bij 't merk zelf, BMW, besteld moet worden, dan ga je voor dat zelfde bedrag wss beter materiaal kunnen aanschaffen bij de betere ICE-specialist. En die betere ICE-boer kan dat ook mooi installeren.
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
      Hoeveel moet dat kosten, en welke componenten zitten er in die upgradekit ? Als 't bij 't merk zelf, BMW, besteld moet worden, dan ga je voor dat zelfde bedrag wss beter materiaal kunnen aanschaffen bij de betere ICE-specialist. En die betere ICE-boer kan dat ook mooi installeren.
      420 euro zonder inbouw staat op de bmw website

      Comment


      • #4
        Dit systeem is het veronderstel ik: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=182752 ? Ik zie een D-klasse amp met een zekering van 20A -> die gaat dus max. een 4x50W RMS geven. Ik zie ook een Alpine-composet voor vooraan, 16cm diameter gok ik, maar zonder degelijke scheidingsfilter. Alle benodigde kabels zitten uiteraard ook in de kit.
        De prijs is normaal (zie ook hieronder), zeker gezien je op de werkuren voor inbouw zal besparen (OEM plug & play allemaal). Volgens de instruction manual die in de bovenstaande link terug te vinden is, zou de installatie immers in 2.5u afgerond moeten zijn... maak zelf 't sommetje maar wat u de inbouw gaat kosten. En je zal ook zeker geen nood hebben aan een High-Low converter om je speakersignaal om te zetten in een RCA-signaal dat de versterker verwerken kan.

        Vergelijking met iets leuker aftermarket materiaal:
        • Kabelset -> ca. € 50
        • Hertz EP4 (ingebouwde High-Low converter, 4x60W RMS) -> € 230
        • CDT Audio CL-series 16cm composet (92dB gevoeligheid, max. 150W RMS, klinken echt zeer goed) -> € 180
        • Totaal: € 460


        Vergelijking met aftermarket Alpine-materiaal:
        • Kabelset -> ca. € 50
        • Alpine MRP-F300 (ingebouwde High-Low converter, 4x50W RMS) -> € 250
        • Alpine SPG-17CS 16cm composet (unknown gevoeligheid, max. 70W RMS) -> € 120
        • Totaal: € 420, krak hetzelfde dus


        Prijzen komen van: http://rondevries.nl , http://soundanddesign.com en http://www.acrlommel.be . Als je bereid bent wat te zoeken naar stockverkopen en afprijzingen, dan kan je voor hetzelfde budget wel een merkbaar beter systeem samenstellen.
        Maar om tot een conclusie te komen: geen absurd hoge prijs voor 't BMW-materiaal.
        Last edited by sibi; 12/01/2011, 21:38.
        Life's too short. Not to. Live it.
        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

        Comment


        • #5
          Of de verbetering tegenover wat je nu zitten hebt, groot genoeg is om die € 420 (+ inbouwkosten) te rechtvaardigen, dat kan ik wel niet zeggen. 'k Heb nog nooit 'n standaard E90-installatie beluisterd.
          Life's too short. Not to. Live it.
          1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
          2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
          2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
          2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
            Dit systeem is het veronderstel ik: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=182752 ? Ik zie een D-klasse amp met een zekering van 20A -> die gaat dus max. een 4x50W RMS geven. Ik zie ook een Alpine-composet voor vooraan, 16cm diameter gok ik, maar zonder degelijke scheidingsfilter. Alle benodigde kabels zitten uiteraard ook in de kit.
            De prijs is normaal (zie ook hieronder), zeker gezien je op de werkuren voor inbouw zal besparen (OEM plug & play allemaal). Volgens de instruction manual die in de bovenstaande link terug te vinden is, zou de installatie immers in 2.5u afgerond moeten zijn... maak zelf 't sommetje maar wat u de inbouw gaat kosten. En je zal ook zeker geen nood hebben aan een High-Low converter om je speakersignaal om te zetten in een RCA-signaal dat de versterker verwerken kan.


            Vergelijking met iets leuker aftermarket materiaal:
            • Kabelset -> ca. € 50
            • Hertz EP4 (ingebouwde High-Low converter, 4x60W RMS) -> € 230
            • CDT Audio CL-series 16cm composet (92dB gevoeligheid, max. 150W RMS, klinken echt zeer goed) -> € 180
            • Totaal: € 460


            Vergelijking met aftermarket Alpine-materiaal:
            • Kabelset -> ca. € 50
            • Alpine MRP-F300 (ingebouwde High-Low converter, 4x50W RMS) -> € 250
            • Alpine SPG-17CS 16cm composet (unknown gevoeligheid, max. 70W RMS) -> € 120
            • Totaal: € 420, krak hetzelfde dus

            Prijzen komen van: http://rondevries.nl , http://soundanddesign.com en http://www.acrlommel.be . Als je bereid bent wat te zoeken naar stockverkopen en afprijzingen, dan kan je voor hetzelfde budget wel een merkbaar beter systeem samenstellen.
            Maar om tot een conclusie te komen: geen absurd hoge prijs voor 't BMW-materiaal.
            blijkbaar een kenner bedankt alvast voor al je informatie

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
              Dit systeem is het veronderstel ik: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=182752 ? Ik zie een D-klasse amp met een zekering van 20A -> die gaat dus max. een 4x50W RMS geven. Ik zie ook een Alpine-composet voor vooraan, 16cm diameter gok ik, maar zonder degelijke scheidingsfilter. Alle benodigde kabels zitten uiteraard ook in de kit.
              De prijs is normaal (zie ook hieronder), zeker gezien je op de werkuren voor inbouw zal besparen (OEM plug & play allemaal). Volgens de instruction manual die in de bovenstaande link terug te vinden is, zou de installatie immers in 2.5u afgerond moeten zijn... maak zelf 't sommetje maar wat u de inbouw gaat kosten. En je zal ook zeker geen nood hebben aan een High-Low converter om je speakersignaal om te zetten in een RCA-signaal dat de versterker verwerken kan.

              Vergelijking met iets leuker aftermarket materiaal:
              • Kabelset -> ca. € 50
              • Hertz EP4 (ingebouwde High-Low converter, 4x60W RMS) -> € 230
              • CDT Audio CL-series 16cm composet (92dB gevoeligheid, max. 150W RMS, klinken echt zeer goed) -> € 180
              • Totaal: € 460


              Vergelijking met aftermarket Alpine-materiaal:
              • Kabelset -> ca. € 50
              • Alpine MRP-F300 (ingebouwde High-Low converter, 4x50W RMS) -> € 250
              • Alpine SPG-17CS 16cm composet (unknown gevoeligheid, max. 70W RMS) -> € 120
              • Totaal: € 420, krak hetzelfde dus


              Prijzen komen van: http://rondevries.nl , http://soundanddesign.com en http://www.acrlommel.be . Als je bereid bent wat te zoeken naar stockverkopen en afprijzingen, dan kan je voor hetzelfde budget wel een merkbaar beter systeem samenstellen.
              Maar om tot een conclusie te komen: geen absurd hoge prijs voor 't BMW-materiaal.
              passen de CDT Audio CL-series 16cm ook perfect in een E92 ( coupe dus ) , deze set lijkt me iets beter dan de alpine set, wil n.l. ook sws-8 aansluiten daarna, ben benieuwd !!
              en waar moet je zo,n kabelset bestellen ) heb je toevallig ook artikelnummers van deze artikelen ?
              Last edited by ; 15/01/2011, 19:14. Reden: extra vraag

              Comment


              • #8
                Grote verschil is dat de Alpine oplossing van BMW plug 'n Play is en dus zeer makkelijk is te installeren.
                Ik heb er eentje gestoken op een 3 uur tijd, speelde niet slecht en is zeker zijn geld waard.
                Terwijl de andere oplossingen aanpassingen gaan nodig hebben om te kunnen passen, kan je hierin wel betere kwaliteit gaan steken. Alles is natuurlijk afhankelijk van wat je verwacht van je geluidsinstallatie.

                Speakers uit de alpine set zijn trouwens maar 13cm en geen 16cm

                grtz

                Comment


                • #9
                  5 inch maar ? Wist ik niet.

                  'k Heb 't ff gegoogled nu, en idd, 't zijn 5" i.p.v. 6" speakers.
                  De coupé moet 't blijkbaar zelfs doen met 4"/10cm speakers ?

                  En ja, 't grote voordeel van de Alpine-set is de plug-en-play ervan, waardoor je (hard) bespaart op inbouwkosten. Hierdoor is de totaalprijs van de Alpine-set zéker te rechtvaardigen.


                  -edit-
                  Nu ik weet dat 't 13cm voor de berline/break en 10cm voor de coupé/cabrio is: topmateriaal voor een zacht prijsje is hier nog altijd te vinden. Ikzelf heb de Hybrid 5 steken, die is nu echter wel uitgeput zie ik. De Hybrid Ovation 5 heeft 'ie nog en is nog iets beter/duurder dan de Hybrid 5. Ik heb mijn set laten aansturen door een simpele Ultimate Sound T3-4600 (4x85W RMS) en een Alpine CDE-9880R. Dat systeem klinkt belachelijk goed voor in een auto van '96 te moeten steken.
                  Dus, moest je tóch je kans willen wagen met ander materiaal, dan zou ik zéker die Morel-setjes overwegen. Smijt daar een degelijke amp bij, en de Alpine-set heeft geen verhaal meer vrees ik. Die Hertz EP4 zal al een zeer mooi resultaat kunnen geven voor de meesten onder ons. De Audison SRx4, € 300-350, heeft ook high-level inputs en zal op vlak van SQ weliswaar duidelijk hoorbaar de betere zijn. 't Is maar waar je wensen liggen.
                  Filmpje om te laten zien tot wat die Morel-speakers toe in staat zijn: http://www.youtube.com/watch?v=9FUvM...eature=related (een slag groter dan de mijne en dus ook ietsje meer punch in de lage tonen, maar zo heel veel scheelt 't niet).
                  Life's too short. Not to. Live it.
                  1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                  2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                  2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                  2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kriszty Bekijk Berichten
                    passen de CDT Audio CL-series 16cm ook perfect in een E92 ( coupe dus ) , deze set lijkt me iets beter dan de alpine set, wil n.l. ook sws-8 aansluiten daarna, ben benieuwd !!
                    Blijkbaar niet dus. Je moet 'n 4"/10cm composet hebben. De keuze is dan wel beperkt natuurlijk. Die Morels zijn wel ça va voor 10cm diameter te zijn vind ik. Focal heeft ook composetjes met een diameter van 4" als ik me niet vergis. GroundZero zal er sowieso ook wel hebben. Geen idee van de prijs echter... .

                    Oorspronkelijk geplaatst door kriszty Bekijk Berichten
                    en waar moet je zo,n kabelset bestellen ) heb je toevallig ook artikelnummers van deze artikelen ?
                    Kabelsets voor aftermarket audio-materiaal zijn generiek hé, da's voor elke auto hetzelfde. Om een 4-kanaalsversterker aan te sluiten heb je nodig:
                    • 3-5m (rode) voedingskabel om van de amp tot de accu te trekken
                    • zekeringhouder met zekering om tussen de rode voedingskabel te passen, vlak voor de accu
                    • 0,5-1,5m (zwarte) voedingskabel om van de amp tot een goed massapunt te trekken
                    • 2 paar RCA-kabels van 4-5m om van de radio tot de amp te trekken OF indien amp beschikt over high-low converter: speakerkabel om alle speakerkanalen vanuit de radio tot de amp te trekken
                    • speakerkabel om de speakers m.b.v. de amp aan te sturen. Kan gedaan worden door die nieuwe kabels van de amp terug naar de radio te trekken en die dan te verbinden met de reeds bestaande speakerkabels.
                    Last edited by sibi; 15/01/2011, 20:48.
                    Life's too short. Not to. Live it.
                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                    Comment


                    • #11
                      dank je wel voor de info, voor mijn coupe passen dus alleen de 4 inch modellen ?

                      Ga dan toch voor de Hertz versterker, heeft betere specs, nu nog geschikt compo,s vinden

                      Comment


                      • #12
                        Dus eigenlijk zou deze set goed zijn voor mijn E92 ;
                        , Morel Hybrid Ovation4 compo set , icm met een Hertz versterker en 2 Sws-8


                        Comment


                        • #13
                          Ik ben echt een BMW-leek als 't op zo'n dingen aankomt, dus eigenlijk moet ik 't zelf ook allemaal googlen hoor. Maar ik leer zelf ook graag bij.
                          Deze kerel heeft blijkbaar krak hetzelfde gedaan: http://www.m3post.com/forums/showthr...96#post7612796 . De composet past, mits enkele modificaties. Maar 'k vrees dat je bij elke aftermarket-composet dit zal moeten doen... je hebt immers echt wel héél weinig ruimte tussen deur en deurpaneel. Ietwat magneet op 't wooferke en je hebt 't zitten... . Maar 't is vrij proper op te lossen, zo blijkt.
                          Die kerel heeft ook direct de achterste luidsprekers mee vervangen, maar daar ga je als chauffeur quasi niets van merken als je die subs gaat vervangen. Zou ik dus zelf geen geld aan geven.

                          Die twee Earthquake-subwoofers zijn dan voor de onder de stoelen, veronderstel ik. Die kunnen in principe wel gevoed worden door twee kanalen van die Hertz-versterker ja. Gezien die ook 2 Ohm-stabiel is, zou ik wel opteren voor de SWS-8xi i.p.v. de SWS-8. Na wat opzoekwerk blijkt die laatste een impedantie van 4Ohm en de eerste één van 2Ohm te hebben. Dan zullen de 2Ohm-subwoofers elk max. 90W RMS i.p.v. max. 60W RMS van de versterker kunnen vragen. En dus ook wat harder kunnen gaan.


                          -edit-
                          Een hele lijst van mogelijke composets, zó op 't net te vinden: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=343673 . Er worden ook 5,25" setjes voorgesteld, maar da's dan sowieso enkel maar voor de berline. Waarom er voor de berline ook 4"-setjes voorgesteld worden, snap ik wel niet.
                          Gezien je gelijkaardige Morels, 't verschil tussen de Hybrid Ovation en Hybrid Ovation II is niet zo groot, betrouwbaar en cheap kunt kopen via de link die ik hierboven al gegeven heb, lijkt me de keuze vlug gemaakt.


                          -edit2-
                          http://forum.showyoursound.nl/ en http://www.12vhifi.nl/ als je wat bijleren wilt. Of een vakman in je buurt vinden wilt.
                          Last edited by sibi; 16/01/2011, 01:58.
                          Life's too short. Not to. Live it.
                          1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                          2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                          2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                          2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                          Comment


                          • #14
                            ontzettend bedankt voor de info, ga eerst alles effe leze...
                            Laat jullie wel weten wat het geworden is.

                            gr, Kriszty

                            Comment


                            • #15
                              Aangezien ik een berline heb en een totale leek in deze materie ben, ga ik maar eens een offerte vragen in de garage geloof ik. . Als de inbouw prijs redelijk blijft, ga ik gewoon voor het bmw alpine systeem. Van wat ik al kunnen lezen heb, lijkt het toch niet echt rommel te zijn

                              Comment


                              • #16
                                Systeem is besteld. Weet alleen niet of ik hem ga laten inbouwen bij de dealer. Sprak van 3 tot 4 uur inbouwtijd.

                                Comment

                                Working...
                                X