Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1.4TSI blok verschillen Tiguan - Scirocco

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1.4TSI blok verschillen Tiguan - Scirocco

    Ik ben op zoek naar de mogelijkheden van de 1.4TSI in de Tiguan op het gebied van chiptuning.

    De VW Tiguan heeft de 1.4TSI met 150PK aan boord. De Scirocco heeft ook een 1.4TSI, maar 160PK. Beide een koppel van 240NM. Beiden zijn uitgerust met turbo en compressor.

    Op het gebied van chiptuning kan de Tiguan tot 180PK/300NM getuned worden. De Scirocco echter tot 200PK/340NM getuned worden bij verscheidene chiptuners.

    Is er dan toch een technisch verschil tussen beide blokken? Nu kan bv. ABT de Tiguan op 210PK/290NM krijgen, waardoor ik toch vermoed dat het verschil louter software matig zou moeten zijn? Iemand die hierover uitsluitsel kan bieden?

    Welke vermogen- en koppelwinsten voor de TSI in de Tiguan mogen nog als veilig beschouwd worden? Is >300NM koppel schadelijk op langere termijn voor deze motor?

    Iemand al ervaring met de betrouwbaarheid van deze motoren?

  • #2
    Zoveel vermogen uit zo een klein blok. 210pk zal niet echt goed zijn voor de levensduur denk ik.

    Comment


    • #3
      150 pk per liter is eerder veel inderdaad, langs de andere kant is 300 pk uit een 2.0 TFSI ook niet echt ongewoon...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door TimD Bekijk Berichten
        Ik ben op zoek naar de mogelijkheden van de 1.4TSI in de Tiguan op het gebied van chiptuning.

        De VW Tiguan heeft de 1.4TSI met 150PK aan boord. De Scirocco heeft ook een 1.4TSI, maar 160PK. Beide een koppel van 240NM. Beiden zijn uitgerust met turbo en compressor.

        Op het gebied van chiptuning kan de Tiguan tot 180PK/300NM getuned worden. De Scirocco echter tot 200PK/340NM getuned worden bij verscheidene chiptuners.

        Is er dan toch een technisch verschil tussen beide blokken? Nu kan bv. ABT de Tiguan op 210PK/290NM krijgen, waardoor ik toch vermoed dat het verschil louter software matig zou moeten zijn? Iemand die hierover uitsluitsel kan bieden?

        Welke vermogen- en koppelwinsten voor de TSI in de Tiguan mogen nog als veilig beschouwd worden? Is >300NM koppel schadelijk op langere termijn voor deze motor?

        Iemand al ervaring met de betrouwbaarheid van deze motoren?
        Als er iemand dat zou moeten kunnen, is het de chiptuner zelf denk ik dan
        2002 MX-5 NB 1.6

        2011 Honda PCX

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
          150 pk per liter bij een atmosferische motor is eerder veel inderdaad, langs de andere kant is 300 pk uit een 2.0 TFSI ook niet echt ongewoon...

          123

          Comment


          • #6
            Uit een geblazen blok voor straatgebruik ook, ik kan enkel maar op dingen als een Evo FQxxx en een B5 RS4 komen als je iets zoekt met een hoger specifiek vermogen.

            Comment


            • #7
              Toen ik aan het rondkijken was voor een Golf 6 (nog steeds trouwens maar vind mijn zin niet) had ik mijn oog laten vallen op een 1.4TSI met 160pk. Deze werd mij echter afgeraden omdat die compressor naar het schijnt redelijk snel stuk is.
              Kerel die me het afgeraden heeft is een Duitser die in België werkt en regelmatig duitse wagens importeert. Niet dat hij er daarom veel van kent maar hij zei de 1.4TSI 122pk (zonder compressor) te kopen.

              Comment


              • #8
                uwe maat heeft wel gelijk. Er zijn veel meer problemen met de compressor variant.

                Persoonlijk vind ik nog altijd een atmosferisch blok aangenamer. Wat men nu doet is benzine-motoren een dieselkarakter geven, en diesel motor meer naar de benzinekant proberen te trekken.

                het één lukt al beter dan het andere. Je kan dit heel duidelijk zien aan de evolutie van de compressieverhoudingen van de voorbije 20 jaar.
                2015 BMW S1000R
                2010 Renault Clio RS Cup
                1987 Volkswagen Golf GTI

                Comment


                • #9
                  Kijk niet alleen naar de motor...

                  Koppeling, vliegwiel en versnellingsbak moeten dit ook kunnen verwerken.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ronin Bekijk Berichten
                    Toen ik aan het rondkijken was voor een Golf 6 (nog steeds trouwens maar vind mijn zin niet) had ik mijn oog laten vallen op een 1.4TSI met 160pk. Deze werd mij echter afgeraden omdat die compressor naar het schijnt redelijk snel stuk is.
                    Kerel die me het afgeraden heeft is een Duitser die in België werkt en regelmatig duitse wagens importeert. Niet dat hij er daarom veel van kent maar hij zei de 1.4TSI 122pk (zonder compressor) te kopen.
                    Er is ook een serie Golfs gebouwd met de 1.8tsi motor. Mss is dat iets voor u?

                    Comment


                    • #11
                      Wel alleen te vinden in Duitsland.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                        Kijk niet alleen naar de motor...

                        Koppeling, vliegwiel en versnellingsbak moeten dit ook kunnen verwerken.
                        en waarom zou een standaard motor een standaard aandrijflijn overbelasten? Tjoerers daargelaten, hoewel de standaardkoppeling (ook dsg) veel kan hebben.
                        2015 BMW S1000R
                        2010 Renault Clio RS Cup
                        1987 Volkswagen Golf GTI

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Er is ook een serie Golfs gebouwd met de 1.8tsi motor. Mss is dat iets voor u?
                          Ik heb een tijdje geleden besloten voor de 122pk te gaan. Is snel genoeg voor mij en verzekering is niet zo belachelijk veel als ik overal kreeg voor 160pk (namelijk tussen 2400 en 3200 euro).

                          Probleem is dat ik enkele specifieke dingen wil die niet zo makkelijk te vinden zijn 2dehands op ééndezelfde wagen:
                          • 1.4TSI 122pk
                          • 5-deurs
                          • graphite blauw/zwart/zilver/grijs in deze volgorde
                          • DSG
                          • automatische airco
                          • Highline versie of Trendline met sportpakket (moet goede zetels hebben voor mijn rug)
                          • RCD310/RCD510
                          • parkeersensoren
                          • cruise control
                          • multifunctioneel stuur
                          • absolute maximum 20.000 euro

                          Tijdje geleden nog één gevonden met alle bovenvermelde zaken buiten automatische airco. Dit is voor mij één van de basisvereisten dus maar afgezien van deze wagen. Kon echt niet geloven dat iemand al de andere opties (en nog enkele meer) had maar geen automatische airco.

                          In Duitsland wel al enkele interessante wagens gezien maar het naar daar rijden en wagen bekijken etc zie ik niet zo zitten. Die Duitser is ook iemand die ik niet persoonlijk ken.

                          Ook al eens gekeken voor nieuw te kopen maar kom nog steeds paar 1000 euro boven mijn budget en wil eerlijk gezegd niet zelf het waardeverlies dragen.

                          Maar ik heb tijd.

                          Sorry voor offtopic!
                          Last edited by Ronin; 19/01/2011, 01:36.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ronin Bekijk Berichten
                            Kerel die me het afgeraden heeft is een Duitser die in België werkt en regelmatig duitse wagens importeert. Niet dat hij er daarom veel van kent maar hij zei de 1.4TSI 122pk (zonder compressor) te kopen.
                            sorry maar die kerel kent er niets van, de 122pk motor heeft een zeer kleine turbo die ze origineel reeds maximaal moeten aansturen om toch maar die 122pk te halen. Ken zeker een tiental personen met een 1.4 TSI 122pk waarbij de turbo reeds vervangen geweest is in garantie, er is zelfs een terugroep-actie op ! Daarentegen van de ca 20 mensen die ik ken met een 1.4 TSI 160 of 185pk ken ik er geen enkele die al een compressor heeft moeten laten vervangen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                              Zoveel vermogen uit zo een klein blok. 210pk zal niet echt goed zijn voor de levensduur denk ik.
                              dat blok is er van bij de ontwikkeling reeds op voorzien, er is overigens een 185pk variant in de ibiza

                              Comment


                              • #16
                                Wat met de 1.4 TSI met 136/140pk?
                                is dat als een 122pk met grotere turbo?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                                  Wat men nu doet is benzine-motoren een dieselkarakter geven, en diesel motor meer naar de benzinekant proberen te trekken.
                                  voor een stuk juist wat je daar zegt.

                                  Maar eigenlijk is allemaal het klassieke turbo verhaal: waar maak je de boost en hoe maak je vanaf dat punt de motor zo lineair mogelijk

                                  Bij benzinemotoren is het een recenter fenomeen dan diesels omdat turbodiesel al jaren general issue is.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                    Wat met de 1.4 TSI met 136/140pk?
                                    is dat als een 122pk met grotere turbo?

                                    de 1.4 TSI 140pk uit de golf 5 heeft als ik me niet vergis motorcode BMY , deze is een begrensde 170pk , dus niets te maken met de 122pk

                                    Comment


                                    • #19
                                      @BrunoL:
                                      Kun jij me zeggen waarom de 1.4TSI verschilt qua tuningmogelijkheden in de Tiguan vs de Scirocco?
                                      Waarom het verschil van 180PK voor de Tiguan bij de meeste tuners en 210PK bij ABT?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door TimD Bekijk Berichten
                                        @BrunoL:
                                        Kun jij me zeggen waarom de 1.4TSI verschilt qua tuningmogelijkheden in de Tiguan vs de Scirocco?
                                        Waarom het verschil van 180PK voor de Tiguan bij de meeste tuners en 210PK bij ABT?
                                        die hebben bijna allemaal andere motorcodes, dus kleine of grote verschillen aan de motor, maar betreft de tiguan 150pk die kan je naar een ca 200pk brengen ( 210pk lijkt me wat veel ) , de meeste tuners hebben denk ik 180pk staan omdat ze deze motor in de tiguan nog nooit getuned hebben, ik in ieder geval heb deze nog niet gezien in Belgie en dus ook nog nooit getuned ( tiguan 1.4 tsi )

                                        Comment

                                        Working...
                                        X