Een airridesysteem is dus verboden op de openbare weg en ondanks de risico's bij ongeval blijven sommigen dat toch maar plaatsen. Deze morgen een dossier ter afhandeling gekregen : Een klant steekt dat onder zijn wagen en rijdt daarmee op de openbare weg. Hij krijgt een zwaar ongeluk en zijn wagen wordt door een deskundige gecontroleerd. Natuurlijk mag hij het bij de politierechter gaan uitleggen. Hij zit dan hier te zagen voor rechtsbijstand en zijn centen van zijn onniumverzekering. Besluit van onze dienst : stopzetting van zijn verzekeringpolis en weigering betaling van de schade. Hij mag een andere maatschappij gaan zoeken. Dit wordt dus niet getolereerd door de maatschappijen en indien er weet van is dat de klant een dergelijk systeem plaatst wordt zijn contract direct stopgezet. Buiten de boete die hij zal krijgen voor het rondrijden met een airridesysteem, de schade aan beide voertuigen dat hij zelf mag betalen kan hij nu ook op zoek naar een andere verzekering. Veel geluk zou ik zeggen. Waarom ik dit post? Gewoon ter waarschuwing omdat velen veel zaken op hun wagen monteren zonder te weten wat voor financiële gevolgen dit kan hebben. Was er bij dit ongeluk een dode gevallen dan had die gast zijn leven lang kunnen gaan afdokken. Nu mag hij enkele jaren een dikke lening gaan terugbetalen voor iets dat hij niet meer heeft (beide wagens waren voor de schroothoop).
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
airride op de wagen en mogelijke gevolgen
Collapse
X
-
Airride is niet legaal in België.
Iedereen met airride moet de wagen terug ombouwen om nr de keuring te gaan. Zoniet meteen rode kaart hoor
Zelfs als ze hem terug ombouwen op originele veerpoten of gekeurde schroefkit of veren, en ze laten de leidingen zitten dan willen de manne op de keuring al moeilijk doen heb ik gelezen
Comment
-
ik heb er geen compassie mee...ik zat vroeger zelf in het tuning gebeuren en heb ook nog mensen gewaarschuwd voor de gevolgen qua verzekering en aansprakelijkheid.
Maar dat was voor dovemansoren...
het is perfect mogelijk u wagen leuk te tunen binnen de wet...en toch willen sommige erover gaan.tja
als een verzekering moet uitbetalen zijn het bloedhonden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenEen airride kost een smak geld in aankoop en plaatsing .
Zijn er geen aftermarket airride systemen waarmee je wel door de keuring komt met attest.
het punt is dat een auto niet voorzien is voor een airride systeem.(buiten enkele merken die het origineel aanbieden,maar dat moet je natuurlijk met het originele vervangen)
fabrikanten spenderen miljoenen aan research en testen voor miljoenen kilometers.
Dan hups gooi jij daar een compleet ander schokdempersysteem onder zonder tuv of eender wat...niemand kan u iets garanderen.Wie zegt dat u auto nog zo goed rijdt als ervoor?
merken die verlaginen en schokdempers verkopen vervangen gewoon het bestaande door iets anders binnen de fabrikant zijn toleranties en wordt uitgebreid getest en goedkeurd.
Comment
-
Dit zijn zaken die ik al lang wist en die elke weldenkend of goed geïnformeerde mens naar mijn mening zou moeten weten. Zonder denigrerend te willen doen moet ik soms vaststellen dat sommige mensen uit het tuningmilieu niet al te snugger zijn. Onwettige aanpassingen sluiten je inderdaad uit van de dekking van een verzekering, zeker bij een ongeval met ernstige gevolgen maar dat geld evenzeer voor iemand die bvb te snel reed.
Comment
-
precies straffe mannen hier
zo ver ik weet zijn de veerkarakteristieken van een balg veel beter dan die van een veer. Dat je met airride de hoogte zo maar kunt instellen is een leuk pluspunt (maar niet noodzakelijk), maar de rijeigenschappen zijn beter, zeker als je investeert in een degelijk systeem.
Comment
-
Punt dat ik wil zeggen is : het is verboden op de openbare weg. Plaats je een andere ophanging dan moet je die direct laten keuren met de nodige attesten. Diegenen die het plaasten gaan niets zeggen want voor hun zijn het enkel de centen die tellen. En als er dan een ongeluk mee gebeurd weet opeens niemand meer dat het niet mag. Maar dit blijkt een typisch probleem van tuners te zijn. Ik heb vandaag vrij wat op het internet aan het lezen geweest. En op de tuningforums zijn er al heet wat mensen met een airridesysteem tegen gehouden en beboet. En nog blijven ze ermee rondrijden. Als je zo het spel wil spelen moet je er ook tegen kunnen als het fout loopt en je een paar jaren moogt gaan werken om alles terug te kunnen betalen.
Hoge snelheid bij een ongeluk is in veel gevallen voor een verzekering moeilijk of niet te bewijzen. In het uitgelegd geval is het niet moeilijk daar het gewoon onder het wrak stak
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenprecies straffe mannen hier
zo ver ik weet zijn de veerkarakteristieken van een balg veel beter dan die van een veer. Dat je met airride de hoogte zo maar kunt instellen is een leuk pluspunt (maar niet noodzakelijk), maar de rijeigenschappen zijn beter, zeker als je investeert in een degelijk systeem.
Welke eigenschappen de verschillende systemen hebben is een andere discussie.
Het is verboden, punt.
Comment
-
eventjes kleine opheldering,
airride op zich is niet slecht, en om het over de ganse lijn te verbieden vind ik ook maar idioot van de regering.
Iedereen hier doet of je totaal geen baanligging kunt creeeren met airride, maar wat totaal niet juist is. ik ken mensen waarvan de rijeigenschappen wel degelijk zijn verbeterd TOV stock.
probleem is dat de mensen die het hier plaatsen vooral voor El cheepo kiezen en alleen maar interesse hebben in u laag ze met hun wagen wel niet kunnen rijden met systeem X.
het eerste dat al belangrijk is is het type systeem.
zo heb je een 1 weg systeem waarbij de druk op elke veer/balg even veel bedraagt, en deze zich ook kan verplaatsen van links naar rechts en voor naar achter tussen 4 veren.
je kan het vergelijken met 1 grote balon waarop je wagen staat.
dit is dus een el cheapo systeem, want als je auto een bocht naar links neemt word je rechterveer samengedrukt en verplaatst alle lcht zich naar de linkerveer, en de auto maakt van die kantel neigingen ( of kantelt gewoon om )
een 2 weg systeem kan de lucht zich verplaatsen tussen de voorste en de achterste veren of de linkse en de rechtse veren. ( je auto staat dus op 2 balonnen )
dit is al iets beter, but stil not enough.
als laatste heb je het 4 weg systeem, waarbij je elke veer apart kunt regelen hoeveel druk erin zit, en de lucht kan zich ook niet verdelen naar andere veren.
dit systeem is hetgene je moet hebben.
nu zelfs als mensen hier dit 4-weg systeem aanschaffen maken ze nog steeds de fout dat ze denken dat ze nu op eendert welke rijhoogte kunnen rijden. FOUT.
je moet je auto afstellen op de gewenste rijhoogte ( bij zeer goede systemen kun je dit inprogrammeren zodat de wagen tijdens het rijden altijd terug gaat naar deze waarde)
op deze hoogte ga je dan ook je auto afstellen, caster, camber, toe in. schokdempers,.... hetzelfde wat je zou doen ( of zou moeten doen ) als je je auto op verlangingsveren zet.
indien je dit allemaal doet, heb je weinig tot geen problemen. neem nota dat je bijna nooit zo goed gaat geraken als een goed afgestelde combi op spiraalveren. ( we spreken hier over racerij gerief , koni's, eibachs, KW's , met bijhorende bushings swaybars enz )
maar je zal er ni ver afzitten. terwijl je rit toch comfyer gaat zijn dan standaard.
bijhorend artikel eens lezen, vooral de laatste pagina.Last edited by Timmie; 22/01/2011, 18:33.
Comment
-
een deftig systeem hier laten plaatsen gaat u snel 3 tot 4000€ kosten (plaatsing en afstelling inbegrepen)
en inderdaad je moet de auto laten afstellen op een bepaalde vaste rijhoogte welke trouwens makkelijk in te stellen valt
naar het artikel toe: lees eens goed de laatste alinea: ze hadden geen goesting meer voor het deftig af te stellen en zoals ze het getest hebben was het goed genoeg voor hun. En als je spreekt over een race ophanging dan zijt ge ongeveer hetzelfde kwijt als een deftige airride (afstelling inbegrepen) omdat je daar een demper veer combinatie hebt waar de veervoorspanning ook te regelen valt. En als we dan toch spreken van wettelijkheid: die zijn ook niet toegelaten op onze belgische wegen. Straf dat het wel kan en mag in andere landen, iets wat ook Europa niet ontgaan is. België is er dan ook al meermaals voor op de vingers getikt waarom voertuigen die in het buitenland goedgekeurd zijn, hier niet toegelaten zijn...
Comment
-
btw, de reden dat ze et niet gebruiken in de racerij is.
1) het weegt zwaarder dan een spiraalveeropstelling
2)comfy is ni nodig tijdens het racen
Comment
-
Een airride mag wel in Duitsland en daar zijn er wel attesten voor te krijgen, dat het hier verboden is heeft dan ook niets te maken met onveiligheid van de systemen. Merken zoals GAS en dergelijke zijn top of the bill en kosten idd een paar duizend euro.
Nog erger vind ik de openingspost en zou ik het volgende willen vragen: is de airride de oorzaak van het ongeval geweest? Zoniet is dit weer een handige oplossing voor de verzekeraar om jullie er van onder te muizen. En dan vragen jullie je af waarom er verzekeringsfraude gebeurt na ongevallen en er dik wordt doorgerekend.sigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenprecies straffe mannen hier
Dat maakt echter nog niet dat de rijeigenschappen beter zijn.
Het probleem zit hem in de aansturing van de balgen.
Als de luchtvering niet zo in elkaar gestoken is dat ze ladingsonafhankelijk wordt, en dus zichzelf altijd op dezelfde hoogte zet, kan dat dramatische resultaten hebben op de wegligging van een wagen.
Om even een voorbeeld te geven:
Een Mercedes-Benz W212 (nieuwe E-klasse) is verkrijgbaar met luchtvering. Ik heb me eens beziggehouden met het camber te meten in functie van de rijhoogte.
(benaderende waarden)
Standaardhoogte:
Camber voor: - 0.5
Camber achter: -1.5
-20mm (verlaagd):
Camber voor: -0.6
Camber achter: -2.1
+ 40 mm (verhoogd)
Camber voor: -0.3
Camber achter: -0.6
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk BerichtenNog erger vind ik de openingspost en zou ik het volgende willen vragen: is de airride de oorzaak van het ongeval geweest? Zoniet is dit weer een handige oplossing voor de verzekeraar om jullie er van onder te muizen. En dan vragen jullie je af waarom er verzekeringsfraude gebeurt na ongevallen en er dik wordt doorgerekend.
Airride is een dusdanig drastische aanpassing aan een wagen waardoor je zeker kan zijn dat hij zo niet door de keuring is geraakt, en dus niet legaal op de baan is, en als dusdanig niet verzekerd
Als jij morgen een aanrijding hebt met iemand, die niets beters gevonden heeft dan zijn metalen koetswerk te vervangen door karton, is het toch logisch dat jij niet moet opdraaien voor zijn kwetsuren?
Comment
-
een auto op stalen veren heeft hetzelfde probleem van cambervariatie: camber wijzigt als je alleen of met 5 plus bagage in de auto. Daarom spreek ik ook van een vaste rijhoogte waar je alles op afsteld. De rest kan je gebruiken voor showdoeleinden (als je dat dan toch wil doen) ofwel in stadsverkeer makkelijker over drempels te rijden. Rolneiging met air ride is trouwens minder dan met normale vering, dus het contact tussen band en weg is beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenEen wagen die niet legaal op de baan mag, is zowieso niet verzekerd bij de meeste maatschappijen. Daarvoor dienen die contracten.
Airride is een dusdanig drastische aanpassing aan een wagen waardoor je zeker kan zijn dat hij zo niet door de keuring is geraakt, en dus niet legaal op de baan is, en als dusdanig niet verzekerd
Als jij morgen een aanrijding hebt met iemand, die niets beters gevonden heeft dan zijn metalen koetswerk te vervangen door karton, is het toch logisch dat jij niet moet opdraaien voor zijn kwetsuren?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichteneen auto op stalen veren heeft hetzelfde probleem van cambervariatie: camber wijzigt als je alleen of met 5 plus bagage in de auto. Daarom spreek ik ook van een vaste rijhoogte waar je alles op afsteld. De rest kan je gebruiken voor showdoeleinden (als je dat dan toch wil doen) ofwel in stadsverkeer makkelijker over drempels te rijden. Rolneiging met air ride is trouwens minder dan met normale vering, dus het contact tussen band en weg is beter.
Alles hangt af van je schokdempers. Daarom dat ze meestal adaptieve schokdempers onder een wagen steken die op luchtvering rijdt.
Comment
Comment