Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vervangen watertemperatuurmeter naar oliemeter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • vervangen watertemperatuurmeter naar oliemeter

    Daar mijn wagen geen Olietemperatuurmeter bezit en die watertemperatuurmeter in mijn ogen nutteloos is zit ik met de vraag of je die niet gewoon kan vervangen? sensors van water naar olie verleggen?
    of laten doen in garage?
    zou gewoon willen weten of dit mogelijk is en of dit veel werk is?
    dashboard aanpassing hoeft niet echt voor mij. Zou dus gewoon de temperatuur van men olie willen aangeven of de plaats waar nu watertemperatuur word meegedeeld.
    2013- Volvo V60 D3 R-Design
    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

  • #2
    Die sensor even van plaats wisselen zal zomaar niet gaan. Watertemperatuur is trouwens wel belangrijk, al eens bij stilgestaan is als uw waterpomp ineens niet meer zou werken, of uw thermostaat ineens niet meer zou opengaan, en je hebt geen temp meter?

    Beste is dat je aparte meter en sensor plaatst.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
      Die sensor even van plaats wisselen zal zomaar niet gaan. Watertemperatuur is trouwens wel belangrijk, al eens bij stilgestaan is als uw waterpomp ineens niet meer zou werken, of uw thermostaat ineens niet meer zou opengaan, en je hebt geen temp meter?

      Beste is dat je aparte meter en sensor plaatst.
      maar dat kan je enkel doen met zo aftermarket metertjes? en dat vind ik echt niet mooi, moet je al liggen inbouwen in je dashboard ook.
      leek me gewoon proper als dat in je tellerpartij kwam
      2013- Volvo V60 D3 R-Design
      2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

      Comment


      • #4
        met aftermarket materiaal is dat normaal zeker mogelijk.
        zoon temperatuur sensor is in zijn simpelste vorm gewoon een ntc weerstand. ( weerstand wordt lager naargelang de temperatuur.
        waar je deze weerstand in draait maakt niet uit, zolang hij maar massa heeft en langs de andere kant verbonden is met het metertje.



        dus normaal als je zoon sensor gaat kopen bij u dealer, en je draait die ergens in u oliesysteem, sluit dit allemaal juist aan, dan werkt dit.




        MAAR, europese auto's gebruiken geen standaard systemen maar hun eigen kooksels.
        bijkomend kan het goed zijn dat je computer dezelfde sensor gebruikt en dat je hierdoor de computer in de war stuurt. want dan weet die niet wanneer hij de ventilator moet laten opspringen enz.

        moest ik u zijn ik zou gewoon een extra aftermarket oliedrukmetertje ergens installeren in je auto. met bijhorende sensor.

        Comment


        • #5
          klopt het dat je die dan rechtstreeks aan je batterij moet koppelen? en hoe breng je zo'n kabel dan naar binnen? via je ventilatiemonden?
          2013- Volvo V60 D3 R-Design
          2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

          Comment


          • #6
            het metertje moet je die koppelen aan een switching 12V.
            dus een 12V die af staat als je het contact uitzet. en 1 die aan staat als je het contact aan doet.
            ( anders zou je batterij platlopen )
            die kabels zelf breng je op exact dezelfde manier binnen als je zou doen met het installeren van een versterker in de koffer. of op dezelfde manier dat de andere kabels van je wagen binnenkomen.
            MAW, je moet achter je dashboard zoeken waar alle andere kabels binnenkomen, en hier dus een nieuwe kabel doorsteken.


            nu om eerlijk te zijn, als ik op dit moment al zie wat ik moet uitleggen voor een stom metertje + sensor te installeren, vraag ik me toch af of het voor u wel waard is om zoon metertje te installeren in u auto.
            ( moest ik in bijberoep werken ik zou nogal geld kunnen verdienen door aftermarket metertjes te installeren )
            maar goed, wie ben ik voor een oordeel te vellen.
            http://www.autometer.com/cat_gaugesearch.aspx <= dat zijn de moetertjes die kunnen werken in u auto, als je de bijhorende temperatuursensor erbij gebruikt.


            Red = key on power supply
            • Black = common chassis ground
            • White (Cobalt, C2, Lunar, & NV series only) = dash lighting power
            • Gray and Purple = communication between sender and gauge

            Comment


            • #7
              akkoord dat ik er niet zoveel van ken, anders had ik hier ook geen uitleg gevraagd voor zo'n 'simpel metertje'

              Of ik het al dan niet zelf doe of kan, kan ik zelf wel uitmaken.
              Ik wil enkel kunnen zien wanneer men olie op temperatuur is.

              dankje voor alle informatie.
              2013- Volvo V60 D3 R-Design
              2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

              Comment


              • #8
                De sensor van de koelvloeistof is dubbelpolig.
                Eén uitlezing gaat naar je temp.meter op je dashbord, de andere naar het motormanagement.

                Ik zou voorzichtig zijn om zomaar die meter af te koppelen.
                Bovendien moet deze meter compatibel zijn met een nieuwe olie.temp.sensor...
                Dat kan eens gaan tegenvallen.

                Best toch een bijkomend metertje plaatsen met bijhorende temp.sensor.
                Eventueel kan je de olie aftapplug in het carter gebruiken om een temp. sensor te plaatsen.
                Al weet ik niet of dit de beste positie is om de temp. van de olie te meten...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                  Ik wil enkel kunnen zien wanneer men olie op temperatuur is.
                  en waarom wil je dat weten ?
                  Last edited by Timmie; 01/03/2011, 22:12.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                    en waarom wil je dat weten ?
                    omdat men motor vrij hoog gechipped is met standaard materiaal(105->150 pk)
                    door te weten wanneer men olie perfect op temperatuur is weet ik wanneer het 'safe' is wat door te geven.
                    Ook omdat ik vaak korte ritten doe(15-30 km) en dus niet uitga van' na 25km zal ie wel warm staan'

                    Op die manier hoop ik wat veiliger om te gaan met men wagen en hem niet te forceren wanneer olie nog niet perfect op temperatuur is.
                    2013- Volvo V60 D3 R-Design
                    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                    Comment


                    • #11
                      leer u auto aanvoelen het gaat u meer helpen dan een metertje.
                      snap nog altijd niet waarom mensen niet gewoon een grotere motor kopen ipv een kleine motor tot de max chippen.

                      trouwens u olie is het minste van u problemen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        leer u auto aanvoelen het gaat u meer helpen dan een metertje.
                        snap nog altijd niet waarom mensen niet gewoon een grotere motor kopen ipv een kleine motor tot de max chippen.

                        trouwens u olie is het minste van u problemen.
                        omdat er niemand je een 160 pk wilt verzekeren als 19-jarige...
                        vrij simpele reden lijkt me.
                        voor 't geld moest ik het niet laten want scheelt maar 1000€ in aankoop, en geloof mij 'k had dat veel liever gehad.


                        maar laat het maar al, sluit dit topic maar. vraag beantwoord.
                        2013- Volvo V60 D3 R-Design
                        2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                        Comment


                        • #13
                          je moet eens wat beter rondhoren voor verzekeringen, en ook eens nagaan welke wagen je koopt.
                          sommige wagens zijn zeer makkelijk te verzekeren met pk's en andere niet.
                          hangt dus ook van het model enz af.
                          wat je wilt doen is zeker mogelijk, maar ik zou nit je watertemperatuurmeter opofferen voor een olietemperatuurmeter.
                          je moet aan een wagen iets toevoegen, niet afbreken.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                            je moet eens wat beter rondhoren voor verzekeringen, en ook eens nagaan welke wagen je koopt.
                            sommige wagens zijn zeer makkelijk te verzekeren met pk's en andere niet.
                            hangt dus ook van het model enz af.
                            wat je wilt doen is zeker mogelijk, maar ik zou nit je watertemperatuurmeter opofferen voor een olietemperatuurmeter.
                            je moet aan een wagen iets toevoegen, niet afbreken.
                            Dat was dan ook het probleem met een seat leon
                            hoger dan 120 pk wou men verzekeraar niet gaan, dan viel je in categorie sportwagen volgends hem

                            wat je zegt over niks afbreken maar toevoegen kan ik me wel in vinden.
                            2013- Volvo V60 D3 R-Design
                            2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                            Comment


                            • #15
                              150pk uit een 1.9 tdi is nu ook geen extreme waarde he

                              Comment


                              • #16
                                moest je een automaat hebben is de temperatuur van de automaatolie trouwens interessanter dan die van de motor. ( dit geheel terzijde )

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Coussee Bekijk Berichten
                                  150pk uit een 1.9 tdi is nu ook geen extreme waarde he
                                  hoog genoeg met enkel een andere luchtfilter neem ik aan?
                                  mensen die er meer uithalen hebben reeds een versterkte koppeling en turbo conversie gehad.
                                  denk niet dat die 1.9 tdi 130 pk uit ibiza en leon van x aantal jaar geleden zelfde koppeling heeft of mijn 1.9. die halen idd met gemak een pak hoger nog.

                                  @timmie: uiteraard dat je niet met alles kan rekening houden, eigenlijk zou elke wagen een GTR-dashboard moeten hebben met 20 verschillende meters, als je der om geeft natuurlijk
                                  2013- Volvo V60 D3 R-Design
                                  2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                                  Comment


                                  • #18
                                    kijk, je kan zo een metertje plaatse he.
                                    en en hoewel ik een uurtje of 2 zoet ga zijn met die bedrading te leggen. ( moest ik het doen, ik ken de auto niet )

                                    zal ik u al een bestellijst maken van stukken die je gaat nodig hebben. Lief van mij he

                                    te beginnen met 1 van deze metertjes.

                                    model en kleur laat ik aan u over.


                                    $55
                                    sender is normaal included.



                                    dan een gaugepod, ik denk in u geval het beste te installeren op de raamstijl ( kwestie van die gemakkelijk terug te verwijderen voor verkoop zonder schade aan het interieur te maken )
                                    Free Shipping - Sunpro Gauge Pods with qualifying orders of $109. Shop Gauge Panels, Pods and Mounting Cups at Summit Racing.


                                    $20



                                    je kan ook proberen op je dash ofzo.

                                    20$ ongeveer.
                                    reken hier shipping + tax bij.




                                    dan gaat ge hier nog nen hoop bedrading moeten aaschaffen.
                                    reken op 5 euro ofzo, mss 10 ma dan hebt ge al veel draad nodig.

                                    dan is het nog het makkelijkste als je ergens een plaats hebt waar de olie uit het blok komt. ( bvbeeld naar een engine oil cooler , mss dat u wagen is uitgerust met een cooler, geen idee. anders gaat ge ergens in u blok een gat boren en dat doen we liever niet.
                                    heb je al zoiets nodig om tussen u oliefilter te steken, zodat ge een oliecooler kunt plaatsen.



                                    kan je kiezen, gewoon eventjes buiten komen, langs de sensor gaan met die olie, en terug binnnen. of wil je ineens door een oliecooler passeren.
                                    bij dit laatste moet je nog een oliecooler aanschaffen.




                                    dan ede nog een T-fitting nodig ( mss da ge die ook hier kunt halen bij ne loodgieter ofzo) waarin je die sender kunt steken

                                    in de juiste maat, het mag niet de klein zijn zodat er te weinig olie doorvloeit.



                                    je kan zelf al even uitrekenen hoeveel het je gaat kosten.
                                    autometer aanvaard creditcard en kan op 1 week tot bij u thuis leveren. en zijn zeer betrouwbaar ( wat je van belgische bedrijven niet zo vaak kunt zeggen )
                                    denk er eens over na.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X