Mededeling

Collapse
No announcement yet.

18" op keuring, origineel 15"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 18" op keuring, origineel 15"?

    even quoten:
    Door andere banden of bandvelg combinatie te monteren kan de wielomtrek van de banden veranderen.
    De wettelijke afwijking die hierop is toegestaan is 2% kleiner en 1.5% groter.
    Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%.
    Indien de gemonteerde velgen niet overeenstemmen met de velgen vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur worden deze aanvaard voor zover het spoor voor personenauto’s binnen de tolerantie van 2 % verhoging ten opzichte van het origineel spoor valt, 4% voor terreinvoertuigen.
    Ik heb standaard 15", op mijn gelijkvormigheidsattest staat 16" als max.

    Ik heb dus 15" wintersloffen maar mijn zomerwielen zijn 18".

    195/65/15 <=> 225/40/18, afwijking is dus 0,47% wat wettelijk is toegestaan.
    ik weet echter niet of het spoor anders is?

    Nu zit het zo dat ik naar de keuring moet op 12 april voor verlaging in Alken, zou ik op 15" gaan of op 18"??
    De 18" zijn origineel peugeot 308 (waar we het dus over hebben) dus de ET is correct, maar staat NIET op mijn gelijkvormigheidsattest.

    Yes or no...?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
    even quoten:

    Ik heb standaard 15", op mijn gelijkvormigheidsattest staat 16" als max.

    Ik heb dus 15" wintersloffen maar mijn zomerwielen zijn 18".

    195/65/15 <=> 225/40/18, afwijking is dus 0,47% wat wettelijk is toegestaan.
    ik weet echter niet of het spoor anders is?

    Nu zit het zo dat ik naar de keuring moet op 12 april voor verlaging in Alken, zou ik op 15" gaan of op 18"??
    De 18" zijn origineel peugeot 308 (waar we het dus over hebben) dus de ET is correct, maar staat NIET op mijn gelijkvormigheidsattest.

    Yes or no...?
    Ik kan je niet helpen... maar heb wel hetzelfde voor. 16"en 17" op gva, maar de 18"die er onder liggen zijn OEM en voor dit type wagen..
    Ben benieuwd hoe ze daar tegenover staan...

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
      even quoten:

      Ik heb standaard 15", op mijn gelijkvormigheidsattest staat 16" als max.

      Ik heb dus 15" wintersloffen maar mijn zomerwielen zijn 18".

      195/65/15 <=> 225/40/18, afwijking is dus 0,47% wat wettelijk is toegestaan.
      ik weet echter niet of het spoor anders is?

      Nu zit het zo dat ik naar de keuring moet op 12 april voor verlaging in Alken, zou ik op 15" gaan of op 18"??
      De 18" zijn origineel peugeot 308 (waar we het dus over hebben) dus de ET is correct, maar staat NIET op mijn gelijkvormigheidsattest.

      Yes or no...?
      ik zal u eventjes helpen met lezen

      Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%.
      Indien de gemonteerde velgen niet overeenstemmen met de velgen vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur worden deze aanvaard voor zover het spoor voor personenauto’s binnen de tolerantie van 2 % verhoging ten opzichte van het origineel spoor valt, 4% voor terreinvoertuigen.

      dus

      ge geeft u originele bandenmaat in, ge geeft u nieuwe velgen + bandenmaat in,
      en ge kijkt of de volledige diameter overeenkomt met elkaar.
      mijn wagen komt origineel met 215/65R15 of 235/60R15 of 225/60R15 of 245/50R16
      ik heb 17" velgen, met 245/45R17.

      deze banden zijn -1,2% dan de originele banden en zijn dus toegelaten

      als je nog steeds niet zeker bent, ga je gewoon even nar de goca site
      Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.


      en ik heb zojuist op die site gekeken in en ik mag zelfs met
      255/45R17, 27540R17 en 315/35R17 naar de keuring gaan.
      Hoe ik dit laatste vooraan onder mijn wagen ga kregen weet ik nog niet, maar is wel interessant
      Last edited by Timmie; 17/03/2011, 13:14.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
        ik zal u eventjes helpen met lezen




        dus

        ge geeft u originele bandenmaat in, ge geeft u nieuwe velgen + bandenmaat in,
        en ge kijkt of de volledige diameter overeenkomt met elkaar.
        mijn wagen komt origineel met 215/65R15 of 235/60R15 of 225/60R15 of 245/50R16
        ik heb 17" velgen, met 245/45R17.

        deze banden zijn -1,2% dan de originele banden en zijn dus toegelaten
        In mijn geval: speedo is 2.0% too slow..

        Comment


        • #5
          dan word het ne nipte, ge kunt is proberen op de gocasite.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
            dan word het ne nipte, ge kunt is proberen op de gocasite.
            Keuring ligt bij mij op het kantelpunt zomerbanden/winterbanden.

            Beter op zeker spelen en zorgen dat op dat moment mijn winterbanden eronder liggen

            Comment


            • #7
              ik doe het anders, ik zorg dat ik voor iets overduidelijks wordt afgekeurd,
              kijken ze minder naar alle andere puntjes.
              dan dat overduidelijke in orde brengen en terug naar de keuring,
              en GROEN

              Comment


              • #8
                Heb net dezelfde setup als jij, origineel 195/65/15 => 225/40/18 rondom waarbij achteraan zelfs licht getrokken staat... Geen enkel probleem bij de keuring!! Dus als je niet de moeite wil doen om te switchen naar winterpantoffeltjes, niet nodig

                Comment


                • #9
                  bedankt DSV
                  aan je woonplaats te zien gaan we naar dezelfde keuring

                  Comment


                  • #10
                    Voor mijne is er via de goca site geen informatie te vinden
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Voor mijne is er via de goca site geen informatie te vinden
                      bij mij ook niet zenne, daarmee dat ik het vraag

                      Comment


                      • #12
                        Ahh, en ik denk al jaren dat ik er niet zou doorgeraken met mijn zomersetup..
                        Standaard heeft hij 185/65-15 en in de zomer ligt hij op 215/45-17, een afwijking van 0.6%

                        Comment


                        • #13
                          vreemd

                          vroeger keken ze toch naar de mogelijke bandenmaten die op de papieren staan. als je dan 18 liggen had en er stond max. 16 op werd je afgekeurd. ik kreeg indertijd ook problemen toen men standaard notabene 18duimsvelgen niet op het gelijkvormigheidsattest stonden. volgens hun was hij enkel gehomologeerd voor 16inch (hetgeen op het papier stond) en moes tik alles uit de kast halen om te bewijzen dat 18inch standaard was op mijn model. (kreeg daarvoor zelfs een tuningrapport dat ik moest bijbetalen
                          wimoptiek.be op

                          Comment


                          • #14
                            ik wissel al jaren mijn velgen voor de keuring..

                            mijn astra reed op 185 35 17 rond op 7.5 brede velgen, de omega op 225 30 20 op 9.5breed en nu de zafira met 225 35 19 en 255 30 19 dus dat keuren ze nooit goed;..met hogere banden trekt het op nix dus daarom gewoon jaarlijks voor de keuring 's morgens naar de bandencentrale, schroefkit omhoog zetten en velgen wisselen, dan naar de keuring, groene kaart en dan terug naar de bandencentrale voor de omgekeerde werkwijze

                            ik zou er dus niet naar kijken en de velgen en banden nemen die het mooiste zijn, zonder naar de keuring te kijken...

                            Comment


                            • #15
                              Eigenlijk toch wel een rare regel he.
                              Ik heb normaal gezien standaard 205/45 16. Mijn winterbanden zijn 195/50 15. Staat zo op het gelijkvormigheidsattest.
                              Volgens de site hierboven genoemd: speedometer reading is 2.5% to fast...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                                ik wissel al jaren mijn velgen voor de keuring..

                                mijn astra reed op 185 35 17 rond op 7.5 brede velgen, de omega op 225 30 20 op 9.5breed en nu de zafira met 225 35 19 en 255 30 19 dus dat keuren ze nooit goed;..met hogere banden trekt het op nix dus daarom gewoon jaarlijks voor de keuring 's morgens naar de bandencentrale, schroefkit omhoog zetten en velgen wisselen, dan naar de keuring, groene kaart en dan terug naar de bandencentrale voor de omgekeerde werkwijze

                                Voor mij is dit allemaal geen probleem maar mocht je bij een ongeval met doden of gewonden betrokken geraken dan heb je wel degelijk een probleem met zo'n niet goedegekeurde bandenmaar op je wagen.

                                Comment


                                • #17
                                  1)mijn astra reed op 185 35 17 rond op 7.5 brede velgen,

                                  2) de omega op 225 30 20 op 9.5breed

                                  3) en nu de zafira met 225 35 19 en 255 30 19 dus dat keuren ze nooit goed;

                                  ..met hogere banden trekt het op nix dus daarom gewoon jaarlijks voor de keuring 's morgens naar de bandencentrale, schroefkit omhoog zetten en velgen wisselen, dan naar de keuring, groene kaart en dan terug naar de bandencentrale voor de omgekeerde werkwijze


                                  1) de astra tot daaraan toe.

                                  2) de omega, staat toch op getrokken banden dat kan NOOIT goed zijn. ik snap niet wat mensen bezielt om een 9" of 10"velg onder hun auto te steken om dan op banden te rijden die smaller zijn dan de velgen.
                                  ik heb zelf vooraan 235/45 17" liggen op een 8" velg en ga volgend jaar toch overschkelen naar 245 sinds 235 net iets te smal is voor de breedte van de velg.
                                  jij komt af met een smallere band voor een nog bredere velg, daaamn.
                                  doet me trouwens een beetje hieraan denken



                                  3) onder een FWD minivan breede banden achteraan ? WTF.

                                  Comment


                                  • #18
                                    was niet hard getrokken hoor



                                    dus viel nog goed mee...ik ken er ander die eerst een beetje ontvlambare vloeistof in hun velg 'kappen' en daarna met een vonkske hun band op hun velg laten 'floepen' omdat die banden anders niet rond de velg konden...


                                    ivm een ongeval, denk dat het veiliger is om met goede banden rond te rijden die misschien niet 'gekeurd' zijn dan met 'gekeurde' banden te rijden die bijna versleten zijn...en dan moet het nog aangetoond worden dat het ongeval door de banden is veroorzaakt ook...

                                    anders is het gewoon een boete wegens niet gekeurde banden vermoed ik...
                                    de keuring is hier toch een klucht..in NL kan en mag alles, als het veilig gemonteerd is, dus wat in NL perfect kan, is 1km verder over de grens 'gevaarlijk' cfr air-ride, motorswap etc

                                    toch mooi zo'n ééngemaakt Europa

                                    banden van de zafira lagen er al op maar als deze versleten zijn, komt er achteraan terug nen 225 30 19 ofzo...zijn dunlop SP sportmaxxen dus niet echt goedkope bandjes om te vervangen wanneer ze niet versleten zijn

                                    heb ze net van kant laten verwisselen want door het camber kan ik maar een 5000km doen met de banden dus nu kan ik nog een goeie 4 a 5000km rijden en dan is de andere zijkant van de banden ook weg dus normaal over een kleine 2 maanden komen hier smallere banden op...

                                    vooraan met de 225 35 19 kan ik niet volledig afdraaien aangezien de band te breed is en daardoor tegen de binnenkant van de wielkuip schuurt...
                                    Last edited by ; 20/03/2011, 22:26.

                                    Comment


                                    • #19
                                      mss ke camber eens laten bestellen dan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        wat is ke camber?

                                        ik had vooraan op de omega een speciale bout uit Engeland steken om het wiel wat rechter te zetten, achteraan ging dit niet..de zafira heeft achteraan wel een beetje minder camber omdat deze ook zo laag niet gaat + bij de omega zaten er nog spacers van 2cm tussen waardoor er ook wat meer camber te zien was

                                        maar dien tijd van camber voor 'de show' te hebben is voorbij

                                        maat van mij heeft cambershims steken om meer camber te hebben met zijn 20 inch velgen



                                        Comment

                                        Working...
                                        X