Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW E91 Audio upgrade

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW E91 Audio upgrade

Misschien hebben er nog mensen ondervonden dat de standaard audio voorziening van de 3-reeks een beetje teleurstellend is Zalige wagen voor de rest, maar van het geluid wordt ik niet wild...

Ik ben misschien wel een beetje te veel gewoon op audio gebied, maar toch... ik heb al standaardsets beter weten presteren. Zelfs mijn combo presteerde eigenlijk beter

Ik heb de navi pro met standaard stereo systeem. Dit wil denk ik zeggen dat er een standaard versterker zit in de front met 6 luidsprekers (4 in de deuren, 100mm midrange) en 2 woofers onder de voorste zetels.

Naar mijn gevoel mist het systeem op volgende zaken;

-Gebrek aan high-range: de midrange speakers staan in voor al de hogere frequenties (600Hz-+20Khz) Een rare zaak aangezien in 2-weg eerder de lage en middeltonen samengevoegd worden in 1 component. Resultaat is dat zowel mid als hoge tonen teleurstellend zijn.

-Gebrek aan versterking: Op een hoger volume is de vervorming van de distortion zeer duidelijk hoorbaar. Ook dankzij de minder presterende luidsprekers zal dit sneller merkbaar zijn. Een versterker met wat meer reserve zou beter zijn.

-Lage tonen komen minder tot hun recht. Allicht een beetje gebrek aan versterking en filtering van de frequenties. (er gaat een stuk hoger dan 600Hz naar de woofers volgens mij)

Dit wil ik graag aanpakken voor een redelijke prijs. Enkele honderden of duizenden euro's uitgeven aan een volledige nieuwe installatie is er dus niet bij, al twijfel ik over de Alpine kit van +- 350 euro...

Ik vrees dat een versterker uitbreiding niet aan de orde is. Moest het de hifi uitvoering geweest zijn, dan zat de versterker in de koffer zodat die aan te passen was. Nu niet dus.... Een aanpassing van bekabeling van front naar koffer laat ik aan mij voorbij gaan. Dat houd me ook tegen bij de Alpine set.

Ik zou wel graag de 4 standaard speakers in de deurpanelen aanpassen. Er zijn een hoop 100mm speakers beschikbaar die onder de 55mm diepte blijven. Harman heeft bijvoorbeeld de Infinity reeks in Kappa of Reference. Deze worden blijkbaar wel vaker gebruikt als BMW-update.

Grote voordeel hier: component met betere eigenschappen over heel de lijn. 2-weg met aparte tweeter op de speaker gemonteerd, dus geen nood aan extra gaten of andere lijsten.

Alpine, JBL etc hebben allen vergelijkbare producten.

Nadeel: Passen niet standaard op de bmw (3-gaats) panelen, dus een adapterring is nodig.

Ik zou al eens willen kijken wat dit geeft. Afhankelijk van de set zou die upgrade tussen de 60 en 120 euro kosten, en mogelijk een pak beter presteren.

Zijn er hier mensen met ervaring en tips???

Die adapterringen zou ik uit MDF willen maken, of weer er iemand kunststoffen te koop? Ik heb al stevig gegoogled en kan wel een pak amerikaanse info vinden. Maar om die zaken van daar te gaan importeren lijkt me een brug te ver.

Wie weet raad?
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
    .... Een aanpassing van bekabeling van front naar koffer laat ik aan mij voorbij gaan. Dat houd me ook tegen bij de Alpine set.
    dat stelt echt niks voor... samen met een vriend heb ik die alpine set in 2 á 3 uur ingebouwd.

Comment

Audio system is ook een leuk alternatief, goede speakers op maat van je BMW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
        Audio system is ook een leuk alternatief, goede speakers op maat van je BMW
        http://audio-system.hifimotive.nl/
        Had ik ook gezien, maar deze moeten ook versterkt worden...
        En Bij de Alpine zou dit idd misschien nog gaan aangezien er een op maat gemaakte kabelboom bij zit. Maar bij die set kan ik van 0 beginnen, en dat doe ik liever niet (nog garantie, heb niet de geschikte draad, enz.)

Ik zou gewoon het bijkomende versterker verhaal willen mijden. Enerzijds om de inbouw te beperken, anderzijds om de kostprijs wat te drukken. (degelijke amp zit weer 3-500€ van men budget te knabbelen).

Zou de basis amp van de unit met degelijke speakers in 2-weg (dus totaal een 3-weg systeem) al geen verbetering zijn?

Amp bijsteken kan na datum nog steeds....
        www.meevliegen.be

Comment

Zit ik te twijfelen tussen 2 sets;

Infiniti Kappa 42.9 dewelke de meest degelijke lijken aan hun gevoeligheid van 94dB te zien, met crossover module etc erbij aan 90€/set

Inrfinity Reference 4032CF
          dewelke allicht nog een pak beter zullen zijn dan de standaard rommel. Wel een zeer basis filtertje erop (condensatortje tussen het contact gesoldeerd) maar verder met 92dB gevoeligheid nog niet slecht. Prijs is zeer gunstig aan 50€/set en dus bijna de helft van de kappa (zal ook ergens zitten denk ik dan)

Bedacht ik mij daarnet "de kappa vooraan en de reference in de achterdeur" Bij de Alpine kit wordt aan de achterste speakers niet eens geraakt, en deze brengen aan mijn muziekgevoel ook niet héél veel bij. Al wil ik ze ook niet overslaan...

2x set kappa's lijkt me weer overkill. 2x de reference is misschien ook niet slecht en al een hele verbetering....

Wie weet tips? Of wie heeft ze al horen spelen?
          www.meevliegen.be

Comment

tim,

hou me is op de hoogte van je verbeteringen... ik wil me der ook wel aan wagen, vind het ook beetje tegenvallen op zelfde wagen en prof nav

misschien is die alpine kit iets voor mij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dak Bekijk Berichten
              tim,

hou me is op de hoogte van je verbeteringen... ik wil me der ook wel aan wagen, vind het ook beetje tegenvallen op zelfde wagen en prof nav

misschien is die alpine kit iets voor mij
              Ben ook al naar de Alpine kit aan 't zien geweest.
              Voor een dikke €300 te verkrijgen in DE en volledig compatibel met de standaard bekabeling en gaten.
              Die zal er allicht tegen eind dit jaar in komen.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Ik ga voorlopig niet upgraden.

Heb het even overwogen, maar uiteindelijk zou ik dan ook liever het alpine setje plaatsen (plug and play hé)

Met de infinity's zit je nog steeds zonder AMP, en dan kun je gaan kloten met adapterringen die je zelf uit MDF moet frezen, andere connectoren op de bekabeling of vastsolderen,...

Allemaal wel te doen, maar bij gebrek aan tijd en zin om half men auto af te breken...

Eveneens houd de garantie me tegen. Als morgen mijn radio/navi unit het voor bekeken houd, dan kan ik dit daarop verhalen. Als zij dan merken dat ik aan het kloten geweest ben aan de bekabeling en speakers... Zou jammer zijn

Dus even zo laten wat dat betreft.

Maar maybe someday....
                www.meevliegen.be

Comment

Maar alé, ik heb ook de Navi Pro met Hifi Pro Logic 7 zoals jullie en vind deze net zeer goed spelen

Comment

Euh, ik heb geen Hifi Pro Logic7 ze.
                    Geen tweeters alleszins...
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Ben ook al naar de Alpine kit aan 't zien geweest.
                      Voor een dikke €300 te verkrijgen in DE en volledig compatibel met de standaard bekabeling en gaten.
                      Die zal er allicht tegen eind dit jaar in komen.
                      Is de nieuwe nog steeds in hetzelfde bedje ziek? U dan toch niet laten verleiden om +500€ uit te geven aan de hifi optie
                      www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
                        Maar alé, ik heb ook de Navi Pro met Hifi Pro Logic 7 zoals jullie en vind deze net zeer goed spelen
                        Dat zal wel, gij hebt een optie van 2K genomen voor enkel speakers en een amp.

Als dat niet zou klinken...

Ik heb de standaard stereo die, met 6 speakers ook zou moeten klinken, maar toch zeer flets blijft.

Ge hebt;
                        stereo (6 speakers)
                        hifi (iets beter, met amp en tweeters in de voordeuren)
                        logic 7 (101 speakers met een gigantische amp in de koffer)
                        www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                          Is de nieuwe nog steeds in hetzelfde bedje ziek? U dan toch niet laten verleiden om +500€ uit te geven aan de hifi optie
                          Ik had al zoveel opties...

Comment

ik verschiet er gewoon van dat het maar zo gewoontjes is, moet niet veel meer zijn voor mij, misschien is het opgelost met een kleine actieve subwoofer. Maar mag toch iets beter zijn
                            had beter die hifi genomen ipv gesatineerde dakrails ik mischien 1 maal per 4 jaar ga gebruiken, ik kan wel wat schroeven losdraaien maar die alpine kit installeren durf ik toch niet zelf/alleen

of misschien kunnen we dat is doen tijdens een bbq Schuss? Ik heb juist een nieuwe weber 57 premium BBQ
                            Last edited by Dak; 20/07/2011, 18:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                              Ik had al zoveel opties...
                              Ja het moet ergens stoppen natuurlijk, en naar't schijnt is de hifi optie niet veel beter. En voor die prijs heb je heel wat beter aftermarket spul natuurlijk.

Hoe doet de nieuwe het BTW? Zal wel de moeite zijn... als ge hem binnen 3-4 jaar weer vervangt, give me a call
                              www.meevliegen.be

Comment

Over maximum drie jaar gaat hem weg, misschien al wat eerder.
                                Dienen otto is de max! Automaat is super en dat extra beetje vermogen, zij het beperkt (van 136 naar 163PK) is toch ook wel leuk.

Comment

kan mij er iets bij voorstellen ja Een automaat is een zaligheid.
                                  Ik heb hem alleen nog in de configurator gezien, maar dat zag er best de moeite uit. Die had toch wel dat ietske meer denk ik. Al ben ik van de mijne ook best tevreden tot nu toe
                                  Last edited by Timmeke-Tim; 21/07/2011, 18:45.
                                  www.meevliegen.be

Comment

Working...
                                  X